יום סוער בגז: רציו ריכזה מחזור עצום של 365 מ' ש', פסגות חתכו את הסקטור
מניות הגז בבורסה בת"א נסחרו ביום המסחר האחרון של 2010 בצורה תנודתית ביותר ורשמו ירידות חדות, זאת לאחר הזינוקים שנרשמו אתמול בהמשך להודעת השותפות ב'לוויתן' על
יועץ השקעות - save the date, כנס גז ונפט של Bizportal ואקסלנס; להרשמה וצפייה בלו"ז הכנס -
השותפות בקידוח 'לוויתן' אישרו אתמול את ההערכות המוקדמות והודיעו כי במאגר נמצא גז בהיקף של 16 TCF, או 453 מיליארד מטר מעוקב, כמות כמעט כפולה מזו שהתגלתה ב'תמר'. כעת, בשוק מפנים את המבט לכיוונה של ועדת ששינסקי, שצפוייה לפרסם את מסקנותיה הסופיות בשבוע הבא.
בכנס השנתי של חטיבת המחקר בבנק ישראל אמר היום נגיד הבנק פרופ' סטנלי, כי גילויי הגז במאגר 'לוויתן' הוא חדשות טובות, אבל צריכים לקחת בחשבון שנתחיל להפיק את הגז רק בעוד 10 שנים ושאין לנו שוק מקומי לפחות כעת לגז של לוויתן. "נצטרך ליצא את הגז ולבצע השקעות גדולות בתשתית. מדינת ישראל תצטרך לפתור את הבעיה של מציאת השווקים לגז, אך בסוף היום ההתפתחות מאוד חיובית".
גם שששינסקי יסתיים זה עדיין לא הסוף
דיוויד קפלן מברקליס אמר היום בראיון ל-BizportalTV, כי יש עוד הרבה שאלות שצריכים לקבל מענה אך בסופו של יום מדובר בחדשות חיוביות . "הקידוח הפך את רציו לחברה עם נכסים ממשיים לעומת מה שהיה טרם הדיווח אתמול. לאבנר ודלק קידוחים היה גם כלכלי חזק יותר גם לפני התגלית".
על התגובה של מניית ישראמקו לתגלית בלוויתן אמר קפלן, כי "יכול להיות שמעריכים בשוק שהמלצות ועדת ששינסקי שיתקבלו בסוף יהיו עדינות יותר. אני חושב ששום דבר לא השתנה בעקבות הקידוח ב'לוויתן' בכל הנוגע לששינסקי. אבל צריכים להבין שגם שששינסקי יסתיים זה עדיין לא הסוף, כי זה עדיין צריך לעבור בכנסת - בתהליך חקיקה".
אין בארץ יכולת לפקח על הקידוחים או המידע מהם
פרופ' אלן מתיוס מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית התייחס היום בשיחה עם Bizportal לכך
בפסגות מטלטלים את הסקטור
מוקדם יותר היום, בבית ההשקעות פסגות בחרו להוציא סקירת התייחסות לתגלית בלוויתן תחת הכותרת "תגלית חשובה המתומחרת במלואה". בסקירה, טוענים במחלקת מחקר, כי הרמות בהן נסחרות המניות כיום מהוות הזדמנות מימוש נוחה. "התמחור בשוק מגלם ציפיות לתגליות נוספות והפעם של נפט, אולם מתעלם מסיכונים משמעותיים כדוגמת השלכות שינוי משטר המס".
בעקבות התגלית בפסגות מעדכנים את הערכת השווי ל'לוויתן' מ-3.8 מיליארד ד' ל-5.3 מיליארד ד', כאשר הם משקללים 50% מהמלצות ועדת שישנסקי. בהמשך לכך, אבנר יהש מקבלת מחיר יעד של 1.92 ש' (נמוך ב-26% מהמחיר הנוכחי), דלק קידוחים יהש של 10.56 ש' (נמוך ב-26% מהמחיר הנוכחי), דלק אנרגיה של 10.92 ש' (נמוך ב-26% מהמחיר הנוכחי), דלק קבוצה מחיר יעד של 839 ש' (אפסייד של 11%).
בכך מצטרפים בפסגות לבית ההשקעות IBI שהעריך אתמול, כי אין סיבה לעליות נוספות במניות 'לוויתן'.
חוזרים לסחור כרגיל
היום בניגוד לאתמול הסוחרים בשוק פועלים ללא לחץ זמן. נזכיר, כי אתמול המסחר במניות 'לוויתן' נפתח לאחר הדיווח המיידי בשעה 16:12 דקות, כלומר לסוחרים היו דקות ספורות להגיב לדיווח. נתחיל דווקא בישראמקו יהש שאיננה קשורה ל'לוויתן' ובכל זאת זינקה אתמול בשיעור של קרוב ל5%. היום מאבדת המנייה כ-3%.
מניית רציו יהש שזינקה אתמול בשיעור של כ-10% בעקבות הדיווח, פתחה את יום המסחר בעליות של למעלה מ-3% וכבר נסחרה במחיר של למעלה מ-60 אגורות לפני שביצעה סיבוב פרסה ועברה להיסחר בירידות. כעת היא משילה מעל לאחוז במחזור גבוה מאוד.
עוד על תגלית 'לוויתן':

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?