לא רק כטב"מים: כך ייראה שדה הקרב העתידי - והאם הרובוטים יחליפו את החיילים?
ההתקדמות של השימוש ברובוטים במלחמות האחרונות, מתי רובוטים יהיו חלק אינטגרלי בביטחון השוטף ובמלחמות ואיפה ישראל נמצאת במירוץ לפיתוח רובוטים לצבא? וגם החברות הישראליות המובילות בתחום
חסרים לנו חיילים. שירות חובה לכולם הוא צודק, מוסרי, ערכי והוא פשוט...חובה. במקביל צריך להרים את היכולות הטכנולוגיות שנמצאות בעיקר בכטב"מים גם ליכולות יבשתיות וימיות וישראל הפנתה משאבי פיתוח משמעותיים לתחום. מתי זה ייכנס לשטח, מתי זה יחליף חיילים? בשדה הקרב באוקראינה יש התפתחויות - רובוטים עוזרים, זה עדיין רחוק מלהחליף חיילים, אבל אלו כלים שיכולים לפעול באופן קרוב לעצמאי וזה התחלה של הישענות צבאית משמעותית יותר על כלים ורובוטים בעתיד - זה יכול להתרחש יחסית מהר, לא עשורים, אלא שנים.
הכטב"מים שהפכו כבר לשגרה במלחמה באוקראינה, מפנים מקום לדור חדש של כלים רובוטיים ולמערכות בינה מלאכותית שמנהלות לחימה כמעט עצמאית. לפי מומחים בתחום, מדובר בתהליך בלתי הפיך — כזה שישנה מהיסוד את הדרך בה מדינות נלחמות, יגביר את ההרס, אך גם עשוי להפחית את מספר ההרוגים האנושיים בטווח הארוך.
רובוטים מחליפים חיילים
אם עד לא מזמן ראינו כלי טיס בלתי מאוישים מספקים מודיעין או תוקפים מטרות נקודתיות, כיום אפשר כבר לדבר על משימות קרקעיות שמבוצעות בלי חייל אחד בשטח. בדצמבר האחרון ביצעה אוקראינה פעולה שלמה שהייתה לחלוטין בלתי מאוישת – עשרות כלים רובוטיים נכנסו לאזור אויב, ירו, ניטרלו מוקשים וחזרו לבסיס, בלי שמפעיליהם היו קרובים למגע ישיר.
הכוונה, לפי מרכזי מחקר בתחום וגם לפי המסר של הצבאות, היא להוציא בהדרגה בני אדם מהחזית. עד סוף 2024, אושרו באוקראינה 33 מערכות רובוטיות קרקעיות חדשות, ומספר הכטב"מים בשירות מבצעי רק הולך וגדל. חלקם כבר מנווטים על ידי בינה מלאכותית בלבד, ללא צורך בהנחיה אנושית בזמן אמת.
- ארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבצע "ליפטסי" - המהלך הרובוטי הראשון בעולם
ב-20 בדצמבר 2024, כוחות אוקראיניים השיקו מתקפה חסרת תקדים ליד הכפר ליפטסי שבחבל חרקוב, שהייתה המבצע הראשון בהיסטוריה שבוצע כולו על ידי מערכות בלתי מאוישות. היחידה ה-13 של המשמר הלאומי האוקראיני, בשיתוף יחידת "טייפון" המתמחה במערכות בלתי מאוישות, הפעילה עשרות כלי רכב קרקעיים בלתי מאוישים (UGVs) חמושים במקלעים, בתמיכת רחפנים לסקרנות ולתקיפה (FPV). המבצע כלל משימות כמו ניקוי מוקשים, ירי ישיר ותיאום אוויר-קרקע, והצליח לדחוק עמדות רוסיות ללא אבדות אנושיות בצד האוקראיני.
מערכות רובוטיות שמשמות בשנים האחרונות
THeMIS UGV במלחמת אוקראינה - ה-THeMIS, רכב קרקעי בלתי מאויש שפותח על ידי Milrem Robotics האסטונית, נפרס על ידי אוקראינה מאז 2022 למשימות מגוונות כמו פינוי פצועים, אספקת תחמושת וסיור. ב-2023, הוא שימש לפינוי חיילים תחת אש כבדה, והפך לכלי חיוני בהפחתת סיכונים לחיילים.
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס- יצא ל"שרת" בעזה מהבית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
יש לו יכולות היברידיות (חשמלי ודיזל) שמאפשרות פעולה שקטה וגמישות בשטח, בעוד חיישנים מתקדמים וקישוריות רשת משפרים את התיאום עם כטב"מים וחיילים. היכולת לשלב נשק קל מראה התקדמות לעבר רב-תכליתיות קרבית.
רובוטים לפינוי חומרי נפץ בסוריה ואוקראינה - כלים כמו ה-PackBot של iRobot וה-Talon של QinetiQ שימשו בסוריה ובאוקראינה לנטרול מטעני חבלה מאולתרים (IEDs). ב-2022, ה-Talon שודרג עם תקשורת מוצפנת למרחקים ארוכים, מה ששיפר את השימוש בו באזורי קרב מופרעים אלקטרונית.
הוספת AI בסיסי לזיהוי דפוסים, יחד עם מצלמות תרמיות וזרועות מדויקות, הפכה אותם למהירים ויעילים יותר בהשוואה לדגמים ישנים התלויים בשליטה ידנית, ומפחיתה את זמן החשיפה לסכנה.
רובוטים חמושים - בסכסוך בין ארמניה לאזרבייג'ן, נעשה שימוש ב-UGVs קטנים וניידים חמושים בנשק קל כמו רובי צלפים ומשגרי רימונים.
היחידות האזריות השתמשו בהם לזיהוי עמדות אויב ותקיפה מדויקת בשטח הררי. יש תהליך שיפור על פני זמן כשהיכולות כיום הן ניווט אוטונומי חלקי וחיישני מכ"ם משופרים שמאפשרים פעולה ללא קשר עין ישיר עם המפעיל, ועדיין להיות מדויקים וגמישים. הקלות והניידות שלהם שיפרו את היכולת לפעול בסביבות מאתגרות.
מדויק, מהיר וקטלני יותר
היתרון של השימוש בבינה מלאכותית בלחימה ברור: בעוד שכטב"מים מונחים ידנית מצליחים לפגוע במטרה רק ב-10%–20% מהמקרים, מערכות אוטונומיות מגיעות לדיוק של 70%–80%. המשמעות היא שצריך פחות כלים כדי לבצע את אותה המשימה, וזה גם חוסך זמן, משאבים – ובעיקר חיי אדם.
בנוסף, מודולים מבוססי תוכנה שמותקנים על רחפנים פשוטים מאפשרים להם לזהות מטרות אוטומטית, להבחין בין טנקים לבין כלי רכב אזרחיים, ולפעול על פי פרמטרים שהוזנו מראש. כשמופיעה מטרה חדשה – ניתן לעדכן את הקוד תוך ימים ספורים.
לא הכול ורוד
עם זאת, שדה הקרב הרובוטי רחוק מלהיות מושלם. גם היום, 60%–80% מהכטב"מים מסוג FPV לא מגיעים ליעד, בין השאר בגלל שיבוש אותות, ירי נ"מ או תקלות טכניות.
גם כשמדובר על מערכות אוטונומיות, ההחלטה האם לתקוף – עדיין מתקבלת על ידי בני אדם. המערכות מאפשרות פעולה, אך אינן מחליפות לחלוטין את שיקול הדעת האנושי. בשטח, עדיין חופרים תעלות בידיים ונפצעים ממוקשים. הטכנולוגיה, לפחות כרגע, לא מחליפה את כל הצבא, אלא בשוליים. זה יתרחב וישתפר, אבל עדיין חלק משמעותי מהצבא העתידי יורכב מחיילים.
ומה קורה בישראל?
צה"ל פועל כבר שנים בתחום הרובוטיקה הצבאית. רכבים קרקעיים אוטונומיים מופעלים בגבולות, רחפנים משמשים לפיקוח מתמיד, וישנם פיתוחים מתקדמים בתחום הבינה המלאכותית לניהול קרב. יחד עם זאת, לא מדובר כאמור בהחלפה מלאה של חיילים.
צה"ל סובל ממחסור בכוח אדם, ויש הערכות רבות שלפיהן בעתיד הקרוב המדינה תצטרך להאיץ את הפיתוח וההשקעה בתחום – בין אם באמצעות רכישת כלים קיימים או השקעה נוספת בתעשייה המקומית. בינתיים החברות הישראליות בשיתוף עם צה"ל מפתחות מערכות שהן מהמובילות בתחום.
התעשייה האווירית נחשבת לאחת מהחלוצות בפיתוח כלים סמי רובוטים ורובוטים לשטח. ה-Jaguar, רכב קרקעי חצי-אוטונומי שפותח בשיתוף צה"ל, כבר פועל לאורך גבול עזה, חמוש במקלע וחיישנים שמאפשרים לו לזהות איומים תוך שמירה על חיי חיילים. ה-REX MKII, שהוצג ב-2021, לוקח את היכולות צעד קדימה עם ניידות משופרת ויכולת נשיאת נשק כבד יותר. IAI משלבת בינה מלאכותית וחיישנים רב-ספקטרליים, מה שהופך את הרובוטים שלה לכלים רב-תכליתיים שיכולים לפעול ביום ובלילה, בשטחים הרריים או עירוניים. החברה גם עובדת על "להקות" של רובוטים שמתקשרים ביניהם, רעיון שיכול לשנות את כללי המשחק במלחמה העתידית.
אלביט מערכות פיתחה את ה-ROOK, שפותח בשיתוף עם Roboteam. מדובר על רכב 6X6 אוטונומי שיכול לשמש כ"אם-חללית" לרחפנים, לפנות פצועים או לשאת נשק מרחוק – והכל תחת פיקוח אנושי. ה-M-RCV (Medium Robotic Combat Vehicle), שהוצג ב-2022, משלב טילי ספייק של רפאל ומערכת הגנה אקטיבית "כיפת ברזל קרקעית" (Iron Fist), והוא נבחן כעת על ידי צה"ל. אלביט מתמקדת בשילוביות – היכולת של הרובוטים שלה לעבוד עם מערכות אחרות, כמו כטב"מים ומרכזי שליטה, מה שנותן להם יתרון בשווקים בינלאומיים כמו ארה"ב ואירופה. עם תיק הזמנות של 17.8 מיליארד דולר (נכון ל-2023), אלביט מוכיחה שהרובוטים שלה לא רק חכמים, אלא גם מבוקשים.
חברת Roboteam, שהוקמה ב-2009 על ידי יוצאי יחידות מיוחדות בצה"ל מתמחה ברובוטים קטנים וניידים כמו ה-MTGR, ששוקל רק 15 ק"ג ומשמש למיפוי תת-קרקעי וסיור בערים צפופות, וה-Probot, שיכול לשאת מטענים כבדים. ה"רוני" – הרובוט הקרבי הראשון של צה"ל – פותח על ידם ונוסה ביהודה ושומרון ובגבול עזה. ב-2014, רובוטים של Roboteam שימשו במבצע "צוק איתן" לחשיפת מנהרות חמאס. כיום, כחברה בת של אלביט (25% בבעלותה), Roboteam מוכרת את מוצריה ליותר מ-20 מדינות, כשהמטרה של החברה היא לפתח רובוטים שכל חייל יכול להפעיל בלי הכשרה מורכבת.
שאלות ותשובות על שדה הקרב הרובוטי
מה ההבדל בין כטב"ם לרובוט קרקעי?
כטב"ם הוא כלי טיס בלתי מאויש, לרוב עם מצלמה או חימוש. רובוט קרקעי נע על פני הקרקע, מבצע סיור, תקיפה או פינוי מוקשים. שניהם יכולים להיות נשלטים מרחוק או לפעול אוטונומית.
האם רובוטים באמת יכולים להחליף חיילים?
במשימות רבות – כן. בעיקר בפינוי שדות מוקשים, סיורים מסוכנים, שמירה וירי מרחוק. בלחימה פנים אל פנים הם עדיין מוגבלים.
מתי רובוטים יחליפו לגמרי את החיילים בשדה הקרב?
זה ייקח שנים. בשלב הראשון נראה שילוב – חיילים יחד עם מערכות רובוטיות. רק בטווח הרחוק תיתכן לחימה אוטונומית כמעט מלאה.
מה היתרון הגדול של רובוטים בשדה הקרב?
מניעת סיכון חיים, ביצועים מדויקים, תפקוד בתנאים קשים, פעולה רציפה וללא פחד.
מה המצב בישראל מבחינת פיתוח רובוטים?
יש פעילות ענפה: רכב "יגואר" בגבול עזה, רחפנים מתקדמים, מערכות ניהול קרב מבוססות AI, ורובוטים לנטרול מטענים. עם זאת, הפיתוח עדיין לא בקנה מידה תעשייתי.
האם לצה"ל כדאי להשקיע יותר בתחום הזה?
בהחלט. עם מחסור חמור בכוח אדם, פיתוח כלים אוטונומיים הוא כמעט הכרח. גם לשוק האזרחי יכולים לצאת מזה יתרונות.
האם אפשר לסמוך על רובוטים בלחימה?
תלוי במשימה. בתנאים פשוטים – כן. בסביבות עירוניות מורכבות – עדיין לא.
מה החזון לעתיד?
שדה קרב שבו רוב הלחימה מבוצעת על ידי מערכות אוטונומיות: באוויר, ביבשה ובים. החיילים – מאחור, מנהלים את הקרב מרחוק. עד שזה יקרה, נעבור דרך ארוכה של ניסוי וטעייה
- 5.עד ה71023 הקשבנו לקשקושים האלה התעוררנו מאז (ל"ת)אא 06/04/2025 07:41הגב לתגובה זו
- 4.דוד כץ מטלנירי 02/04/2025 21:23הגב לתגובה זושגם היא מייצרת רובוטיקה יחד עם אלתא מבית התעשייה האווירית
- 3.מהר ממה שחושבים שנים בודדות (ל"ת)בני 02/04/2025 17:57הגב לתגובה זו
- 2.כרמוני 02/04/2025 13:14הגב לתגובה זוישראל הקדימה את זמנהלמעשה כבר היה לנו ב 07102023 גבול עם הגנה אלקטרונית וללא חיילים
- 1.מריה 02/04/2025 12:12הגב לתגובה זוהיום עדיין צהל נזקק לאברכים הפרזיטים כדי למלא את השורותאך ההנהגה החרדית הארורה לא מאפשרת למתועבים להתגייס.
- אנונימי 02/04/2025 14:27הגב לתגובה זומתוך 290000 צווי גיוס בשנת 2022 יש 148000 מתגייסים. 15000 חרדים שלא מתגייסים. עוד 67000 לא מתגייסים מגוש דן הם חילונים לחלוטין. אז מי באמת משתמט ומה זאת השנאה המוחלטת שלך לדתיים
- כרמוני 02/04/2025 16:26היית צריך לכתוב 270000 צוויםלציין כמה צווים נשלחו לחרדים וכמה לחילונייםואז לציין איזה אחוז מהחילניים לא התגייסוכמובן איזה אחוז מהחרדים לא התגייסואז נדע את האמת
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
