ירידות שערים באירופה בצל נתוני האינפלציה המדאיגים: סוסייטה ז'נרל מאבדת 3%

אנליסטים: "נתוני האינפלציה מזעזעים". חבר הבנק המרכזי באירופה: "ישנן סיבות לדאגות בשוקי אירופה"
ישראל הס |

הבורסות באירופה נסחרות בירידות שערים על רקע המגמה השלילית בשוקי אסיה, הציפיות לפתיחה שלילית בוול סטריט ונתוני האינפלציה המדאיגים שפורסמו בבריטניה. בנוסף, תכנית הגיוס הגדולה של הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל מכבידה על המדדים.

חבר הבנק המרכזי האירופי, אלכס וובר, מסר במהלך סוף השבוע כי "ישנן סיבות לדאגות בשוקי אירופה וזאת על רקע האינפלציה הגבוהה הנרשמת בשווקים אלו". עוד ציין וובר, כי "הבנק האירופי עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות וינהג באמצעים הדרושים כשיידרש לכך".

מדד הדאקס הגרמני יורד ב-0.29%, הפוטסי 100 בלונדון משיל מערכו 0.25% ומדד הקאק הצרפתי מאבד 0.04%. מדד דאו ג'ונס יורו סטוקס 50 רושם ירידה של 0.07%. במקביל, החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על ירידות שערים בפתיחה, ואילו באסיה ננעל יום המסחר בירידות שערים.

נתוני אינפלציה מדאיגים פורסמו היום בבריטניה. לפי הנתונים, מדד המחירים ליצרן עלה בחודש ינואר ב-5.7% - העלייה החדה ביותר מאז 1991. המדד עבר את תחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של 5.1%, וככל הנראה הוא יקשה על הבנק המרכזי להוריד את הריבית על מנת לדרבן את הצמיחה הכלכלית במשק.

"הנתונים מזעזעים", אמר האנליסט מת'יו שראט מבית ההשקעות בנק אוף אמריקה. "המדד מזין את החששות מפני האינפלציה ומעתה ואילך הבנק המרכזי של אנגליה ייזהר בטרם יוריד שוב את הריבית". נזכיר כי ביום חמישי האחרון חתך הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ב-0.25% ל-5.25%.

מניות במרכז

מניית סוסיאטה ג'נרל מובילה את ירידות מניות הבנקאות באירופה ונחתכת ב-3% וזאת לאחר שהבנק הצרפתי הודיע כי ימכור מניות בהיקף של 8 מיליארד דולר במחיר של 47.5 אירו למניה - מחיר הנמוך ב-39% ממחיר המניה בשוק כיום. אנליסטים ציפו למהלך אך חשבו כי המכירה תבוצע בדיסקאונט של 30% בלבד.

מניות HSBC, הבנק הגדול באירופה, רושם ירידה של 2.1% ומניית ברקליס, הבנק הבריטי השלישי בגודלו בבריטניה, משיל 1.9% מערכו. מניות הבנקאות האירופאיות שואבות פסימיות מדברי שר האוצר הגרמני פיר סטיינברוק, כי ההפסדים בגין משבר האשראי האמריקאי עלולים להגיע ל-400 מיליארד דולר. הערכה זאת היא הרבה מעבר למחיקות בגובה 120 מיליארד דולר עליהם דיווחו הבנקים הגדולים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על

אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אל על

מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים. 

אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים  נמוכים יותר. 

אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר. 


אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון  דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.