ירידות שערים באירופה בצל נתוני האינפלציה המדאיגים: סוסייטה ז'נרל מאבדת 3%
הבורסות באירופה נסחרות בירידות שערים על רקע המגמה השלילית בשוקי אסיה, הציפיות לפתיחה שלילית בוול סטריט ונתוני האינפלציה המדאיגים שפורסמו בבריטניה. בנוסף, תכנית הגיוס הגדולה של הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל מכבידה על המדדים.
חבר הבנק המרכזי האירופי, אלכס וובר, מסר במהלך סוף השבוע כי "ישנן סיבות לדאגות בשוקי אירופה וזאת על רקע האינפלציה הגבוהה הנרשמת בשווקים אלו". עוד ציין וובר, כי "הבנק האירופי עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות וינהג באמצעים הדרושים כשיידרש לכך".
מדד הדאקס הגרמני יורד ב-0.29%, הפוטסי 100 בלונדון משיל מערכו 0.25% ומדד הקאק הצרפתי מאבד 0.04%. מדד דאו ג'ונס יורו סטוקס 50 רושם ירידה של 0.07%. במקביל, החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על ירידות שערים בפתיחה, ואילו באסיה ננעל יום המסחר בירידות שערים.
נתוני אינפלציה מדאיגים פורסמו היום בבריטניה. לפי הנתונים, מדד המחירים ליצרן עלה בחודש ינואר ב-5.7% - העלייה החדה ביותר מאז 1991. המדד עבר את תחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של 5.1%, וככל הנראה הוא יקשה על הבנק המרכזי להוריד את הריבית על מנת לדרבן את הצמיחה הכלכלית במשק.
"הנתונים מזעזעים", אמר האנליסט מת'יו שראט מבית ההשקעות בנק אוף אמריקה. "המדד מזין את החששות מפני האינפלציה ומעתה ואילך הבנק המרכזי של אנגליה ייזהר בטרם יוריד שוב את הריבית". נזכיר כי ביום חמישי האחרון חתך הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ב-0.25% ל-5.25%.
מניות במרכז
מניית סוסיאטה ג'נרל מובילה את ירידות מניות הבנקאות באירופה ונחתכת ב-3% וזאת לאחר שהבנק הצרפתי הודיע כי ימכור מניות בהיקף של 8 מיליארד דולר במחיר של 47.5 אירו למניה - מחיר הנמוך ב-39% ממחיר המניה בשוק כיום. אנליסטים ציפו למהלך אך חשבו כי המכירה תבוצע בדיסקאונט של 30% בלבד.
מניות HSBC, הבנק הגדול באירופה, רושם ירידה של 2.1% ומניית ברקליס, הבנק הבריטי השלישי בגודלו בבריטניה, משיל 1.9% מערכו. מניות הבנקאות האירופאיות שואבות פסימיות מדברי שר האוצר הגרמני פיר סטיינברוק, כי ההפסדים בגין משבר האשראי האמריקאי עלולים להגיע ל-400 מיליארד דולר. הערכה זאת היא הרבה מעבר למחיקות בגובה 120 מיליארד דולר עליהם דיווחו הבנקים הגדולים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
