ירידות שערים באירופה בצל נתוני האינפלציה המדאיגים: סוסייטה ז'נרל מאבדת 3%

אנליסטים: "נתוני האינפלציה מזעזעים". חבר הבנק המרכזי באירופה: "ישנן סיבות לדאגות בשוקי אירופה"
ישראל הס |

הבורסות באירופה נסחרות בירידות שערים על רקע המגמה השלילית בשוקי אסיה, הציפיות לפתיחה שלילית בוול סטריט ונתוני האינפלציה המדאיגים שפורסמו בבריטניה. בנוסף, תכנית הגיוס הגדולה של הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל מכבידה על המדדים.

חבר הבנק המרכזי האירופי, אלכס וובר, מסר במהלך סוף השבוע כי "ישנן סיבות לדאגות בשוקי אירופה וזאת על רקע האינפלציה הגבוהה הנרשמת בשווקים אלו". עוד ציין וובר, כי "הבנק האירופי עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות וינהג באמצעים הדרושים כשיידרש לכך".

מדד הדאקס הגרמני יורד ב-0.29%, הפוטסי 100 בלונדון משיל מערכו 0.25% ומדד הקאק הצרפתי מאבד 0.04%. מדד דאו ג'ונס יורו סטוקס 50 רושם ירידה של 0.07%. במקביל, החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על ירידות שערים בפתיחה, ואילו באסיה ננעל יום המסחר בירידות שערים.

נתוני אינפלציה מדאיגים פורסמו היום בבריטניה. לפי הנתונים, מדד המחירים ליצרן עלה בחודש ינואר ב-5.7% - העלייה החדה ביותר מאז 1991. המדד עבר את תחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של 5.1%, וככל הנראה הוא יקשה על הבנק המרכזי להוריד את הריבית על מנת לדרבן את הצמיחה הכלכלית במשק.

"הנתונים מזעזעים", אמר האנליסט מת'יו שראט מבית ההשקעות בנק אוף אמריקה. "המדד מזין את החששות מפני האינפלציה ומעתה ואילך הבנק המרכזי של אנגליה ייזהר בטרם יוריד שוב את הריבית". נזכיר כי ביום חמישי האחרון חתך הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ב-0.25% ל-5.25%.

מניות במרכז

מניית סוסיאטה ג'נרל מובילה את ירידות מניות הבנקאות באירופה ונחתכת ב-3% וזאת לאחר שהבנק הצרפתי הודיע כי ימכור מניות בהיקף של 8 מיליארד דולר במחיר של 47.5 אירו למניה - מחיר הנמוך ב-39% ממחיר המניה בשוק כיום. אנליסטים ציפו למהלך אך חשבו כי המכירה תבוצע בדיסקאונט של 30% בלבד.

מניות HSBC, הבנק הגדול באירופה, רושם ירידה של 2.1% ומניית ברקליס, הבנק הבריטי השלישי בגודלו בבריטניה, משיל 1.9% מערכו. מניות הבנקאות האירופאיות שואבות פסימיות מדברי שר האוצר הגרמני פיר סטיינברוק, כי ההפסדים בגין משבר האשראי האמריקאי עלולים להגיע ל-400 מיליארד דולר. הערכה זאת היא הרבה מעבר למחיקות בגובה 120 מיליארד דולר עליהם דיווחו הבנקים הגדולים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".