רמי שלמור ל- Bizportal: "יום עצוב לענף הפרסום, אנחנו מתבזים"
בהמשך להודעתה של "יפעת" שלא תפרסם את הדירוג בעקבות איומים משפטיים והפעלת לחצים מכיוון משרדי פרסום מוסרים היום למערכת Bizportalבכירים מהענף על תסכולם ואכזבתם מההודעה.
"הענף שלנו מבזה את עצמו פעם אחר פעם"
רמי שלמור, מבעלי שלמור-אבנון עמיחי: "מעציב אותי שהענף שלנו מבזה את עצמו פעם אחר פעם ולא מבין שיש רגעים שהאמת צריכה להיות נר לרגליו. אי אפשר להילחם נגד האמת כל החיים. עם יפעת עבדתי יחד עוד כשהייתי יו"ר חברות האיגוד וזו חברה הגונה, אמינה וישרה. החברה נפגשה עם משרדי פרסום וחברות מדיה ובלי לדעת מה התוצאות אין לי ספק שזו חברה נטולת אינטרסים".
בנוסף לדברים אלו, מסר רפי צרפתי מיורו ת"א: "אני חושב שזה חבל, ומצער שדירוגים שכולנו מכירים ומכבדים, למרות שאנו מודעים לכך שהם לא מדויקים באופן אבסולוטי, אך עדיין מהווים בנצ'מרק לענף כולו, צריכים להסתיים באיומים משפטיים. באופן אישי אני מצר על כך, כי למשרדנו היה גידול יפה של 40%, מה שהיה מוצא את ביטויו בדירוג. לצערי, אני גם מבין שאלו הם חוקי המשחק".
אילון זרמון: "שיתביישו כל המעורבים שרוצים להחזיר אותנו לימי הביניים - טענותיה של יפעת נכונות"
שלושת הגורמים המעורבים צריכים להתבייש גם גליקמן, גם באומן וגם יפעת. אם בשנת 2008 נעבוד ללא אמצעי מדידה כל הענף יפגע. בעצם איום המשרדים ופניית האיגוד ליפעת מבקשים כולם להחזיר אותנו לימי הביניים - כולנו יודעים שיפעת צודקת וטענותיה נכונות כיוון שלא נכון לספור מדיה בתוך מדיה כמו שלא סופרים פרומואים בברייקים של פרסומות בתוך ערוצי טלויזיה".
לדברי יאיר גלר יו"ר האיגוד, "לאחר שנים של ויכוחים על אופן מדידת
הפעילות הפרסומית במדיה ותרגום נתוני יפעת למחזורים אמיתיים, הגענו להסכמה עם יפעת, לשבת יחד ולגבש שיטה מוסכמת על כולם לפיה תימדד ותתורגם הפעילות במדיה לנתוני אמת ואני מברך על כך".
הרקע לאירוע
מזה כעשר שנים מפרסמת יפעת את דירוג ענף הפרסום: רשימת משרדי הפרסום, רשימת המפרסמים המובילים בפרסום, הקטגוריות המובילות בפרסום, המותגים המובילים והקמפיינים המובילים.
הדירוג של יפעת מצליח תמיד למתוח את משרדי הפרסום. במקרה האחרון, לאחר עשור, המתח הגיע לשיאו ומשרדים שלא היו מרוצים ממיקומם בדירוג הפעילו לחצים שבגינם כאמור, הדו"ח לא מתפרסם.
נתי יעקבי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "במשך העשור האחרון הצלחנו כגורם נייטרלי לתרום להתמקצעותו של ענף הפרסום והפיכתו לענף מדיד ולאינדיקטור כלכלי. במהלך עשר השנים שבהן פרסמנו את דירוג משרדי הפרסום שכללנו אותו והפכנו אותו לדירוג האמין והנייטראלי ביותר".
"לצערנו, גופים שונים אשר היו מרוצים פחות ממיקומם בדירוג, החליטו לעשות שימוש באמצעי לחץ כוחניים, תוך פרסום דיסאינפורמציה בכלי התקשורת, על מנת לשנות את הפרמטרים שעל פיהם יוכן הדירוג, כל זאת על מנת להביא לתוצאה סופית שתשנה את מיקומם בדירוג.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".