כיצד להניע משתמשים לבצע פעולות באתר?

סיימתם תהליך מקיף של שדרוג האתר, דאגתם לכך שממשק המשתמש יהיה שימושי ואינטואיטיבי והקפדתם שעיצוב הגרפי יהיה מקורי וחדשני. ציפיותיכם להצלחת האתר הרקיעו שחקים, אך בפועל, פעילות המשתמשים באתר לא עמדה בציפיות הללו. מדוע המשתמשים אינם מבצעים מספיק פעולות או רכישות כפי שציפיתם? מה ניתן לעשות כדי להניע את הלקוח לפעולה?
אבירם צור |

לפני שדרוג האתר, כבר ידעתם שממשק משתמש יעיל ושימושי הוא הכרח. על כן תכננתם את הממשק בקפידה, סידרתם את המידע באופן לוגי ונגיש, בחנתם את יעילות הממשק ווידאתם כי המשתמשים יכולים להגיע בקלות לכל מוצר, לבצע בפשטות כל פעולה ולהגיע במהירות לכל פריט תוכן. מדוע אם כן, הם אינם מבצעים מספיק פעולות? מדוע הם אינם רוכשים מוצרים?

הבעיה

קיימות דוגמאות רבות, למקרים, בהם משתמשים או לקוחות אינם מבצעים מספיק פעולות מסחריות באתר:

1. לקוח המתעניין במוצר, מתחיל בתהליך הרכישה, אך נוטש אותו במהלכו.

2. לקוח הצורך מידע באתר באופן קבע, אך מעולם לא ביצע רכישה באתר.

3. לקוח המשתמש באתר לצפייה בתמונת המצב שלו (באתרי בנקאות, ביטוח, כרטיסי אשראי וכדומה), אך אינו מוכן לבצע פעולות מקוונות, הדורשות פעולה אקטיבית מצידו.

מה מאפיין את התופעות הללו? מהו המכשול, העומד בדרכם של המשתמשים בביצוע הפעולה?

לצורך המחשת הנושא, נציג סיפור פשוט מחיינו היומיומיים:

באחד מימי הקיץ החמים, החליט יובל להיכנס לאחת מחנויות המשקפיים הסמוכות לביתו, במטרה לרכוש משקפיים חדשים. הוא התבונן ומדד מספר זוגות, הקשיב לעצתם של המומחים בחנות, ולבסוף בחר בזוג משקפיים שתאמו לצרכיו ולציפיותיו. שמח וטוב לב, עמד יובל בתור לקופה, בתחושה שבעוד חמש דקות יצא מהחנות עם משקפיו החדשים.

כאשר עמד יובל לפני המוכר בקופה, ציין המוכר כבדרך אגב, כי הנרתיק המקורי של המשקפיים אזל וכי החנות תספק לו נרתיק חלופי של משקפיים אחרים ממותג שונה. מה רבה הייתה אכזבתו של יובל. הרי אחת הסיבות שבחר במשקפיים הספציפיים הללו, היו המותג היוקרתי (בהתאם לעצת מומחי החנות). מדוע עליו לשלם ממיטב כספו ולקבל את המשקפיים בנרתיק של חברה אחרת?

ההתלהבות הרבה שאחזה בו מספר דקות קודם לכן צנחה ברגע. אמינותה ומקצועיותה של החנות התערערו בעיניו ובו ברגע החליט לא לבצע את הרכישה.

החלטתם של אנשים לרכוש מוצר, לבצע פעולה מסוימת, או לצרוך מידע, מונעת משיקולים רבים. הסיפור שהוצג לעיל, ממחיש סיטואציה ספציפית של פגיעה בחוויית הלקוח. הלקוח הראה נכונות מלאה לרכוש את המוצר, אך מכשול אחד קטן במהלך תהליך הרכישה, שינה את החלטתו מקצה לקצה. ככל שנדע לזהות ולהבין את השיקולים המניעים את הלקוחות לבצע את הרכישה או הפעולה, נשכיל לספק להם את הסיבה לעשות כן.

עלינו לשאוף למזער את כל נקודות החיכוך, העומדות בבסיסו של תהליך הרכישה ולאפשר ללקוח חוויית רכישה שלמה ומהימנה.

כיצד נוכל להשקיט את חששות המשתמש ולחזק אותו לפעול על פי החלטותיו? כיצד נגרום למשתמש לבצע פעולות, אשר חשובות לנו מבחינה מסחרית?

הפתרון: Persuasive Usability - שכנוע המשתמשים לבצע פעולות

Persuasive Usability מהווה מענה לחששות המשתמש, מחזקת את בטחונו, ומגדילה את הסיכויים לביצוע הפעולה. התייחסות נבונה לשיטה הזו תסייע בידי החברה:

1. לשכנע לקוחות פוטנציאלים לרכוש מוצרים ולבצע פעולות.

2. לעודד לקוחות להשלמת רכישתו של מוצר בו הם מעוניינים. 3. להגביר את נאמנות הלקוחות לאתר.

השיטה לשכנוע משתמשים אינה באה במקום ממשק שימושי העוזר למשתמש לממש את המטרה בשמה הגיע לאתר, אלא כתוספת חשובה המחזקת את חוויית המשתמש ואפקטיביות האתר. במקום להתמקד רק בלעזור למשתמש ולאפשר לו לבצע את פעולותיו בפשטות, חשוב להבין כיצד להניע אותו, כיצד להעניק לו מוטיבציה, כיצד לעודד אותו.

בכדי להמחיש מקרה פשוט לממשק שימושי שהוא גם משכנע, נשתמש בדוגמה של טלפון סלולארי: נניח, כי ממשק הטלפון הוא נוח ושימושי, סידור המידע בתפריטים הוא לוגי והטלפון מכיל את כל הפעולות הנדרשות לתפעולו על ידי המשתמש. בנוסף לאפשרות של ניווט רגיל דרך התפריט, השכילו חלק מן החברות לספק למשתמשים קיצורי דרך מהירים לביצוע פעולות "חשובות" - חשובות לספק, חשובות למשתמש או חשובות לשניהם. קיצורי דרך מסוג זה הם לדוגמא: כפתור מיוחד למצלמה ואפשרות לכניסה מיידית - ללא צורך בכניסה לתפריט, גישה מהירה לכתיבת הודעות טקסט וקיצורי דרך מידיים לשירותי התוכן המקוונים.

קיצורי הדרך במקרה הזה, מניעים את המשתמש ומעודדים אותו להרבות בביצוע הפעולות הללו. הספק נהנה מרווח כספי גדול יותר והמשתמש נהנה מממשק חווייתי המותאם לצרכיו.

באמצעות שכנוע המשתמשים, נוכל להגדיל ולהרחיב את הפעולות או הרכישות, לא רק על ידי עידוד וחיזוק אלא גם בעזרת חשיבה אסטרטגית שיווקית לטווח המיידי ולטווח הארוך: בטווח המיידי - הובלת המשתמש לביצוע פעולות ספציפיות בהן האתר מעוניין. בטווח הארוך - חיזוק הקשר עם הלקוח לשם חזרתו לאתר לביצוע פעולות או רכישות נוספות.

כיצד ניתן לשכנע את המשתמשים והלקוחות לבצע יותר רכישות או פעולות?

כחלק מתכנון ממשק המשתמש עלינו להגדיר את המטרות העסקיות של האתר ולנתח באופן מעמיק את סוגי המשתמשים, מטרותיהם וחששותיהם.

הגדרת מטרות האתר תענה על השאלה: מהן הפעולות אליהן אנו מעונינים להוביל את המשתמש? ניתוח סוגי המשתמשים יענה על השאלה מה מניע את המשתמשים לבצע את הפעולות הללו? הבנת סוג השכנוע לו זקוקים המשתמשים, מאפשרת ליישם שיטת שכנוע מתאימה ומחזקת את מימושן של מטרות המשתמשים והאתר. מספר דרכי שכנוע לדוגמא:

1. הבנת המניעים, הצרכים והקריטריונים המשפיעים על החלטת הלקוח והצגתם בצורה בולטת באתר.

2. הבלטה של פונקציה אליה אנו מעונינים לכוון את הלקוח.

3. פנייה אישית ללקוח בנקודה בה הוא מתקשה לבחור.

4. הקניית ביטחון למשתמש בעת תהליך הרכישה.

5. הצעת שירותים נוספים המותאמים לאופי הלקוח.

6. מתן הסבר או סיבה לביצוע הפעולה.

7. ביטול התלבטות או היסוס של משתמש, הנובע מעודף אפשרויות.

חשוב להדגיש כי כל פרט ופרט ישפיע על נכונות המשתמש לבצע פעולות באתר, על כן אין להשאיר שום דבר ל"יד המקרה". שיטת השכנוע מתייחסת לכל נושאי תכנון ועיצוב הממשק ומיישמת סידור מידע משכנע, ניסוחים משכנעים, עיצוב גראפי משכנע וכדומה. כל מרכיב כזה ישפיע על נכונות המשתמש לביצוע הפעולה.

מי מרוויח משיטת שכנוע משתמשים?

החברה

שכנוע משתמשים, המבוסס על מטרות מוגדרות של האתר משיג את מטרות החברה בטווח המיידי והארוך, מגדיל את אפקטיביות האתר וכאשר מדובר באתר מסחרי - מגדיל את הרווחים.

שיטת השכנוע מיועדת לכל סוגי האתרים. בעזרתה נשכנע את המשתמש לבצע כמות גדולה יותר ומגוון רחב יותר של פעולות באתר. סוג הפעולות משתנה מאתר לאתר ותלוי בסוגו ומטרתו: אתר מסחר אלקטרוני - מטרתו לשכנע את המשתמשים בצע רכישות חוזרות ונשנות באתר; אתר בנקאות - מטרתו לשכנע את המשתמשים לבצע כמות פעולות מקוונות רבה יותר ולהרחיב את מגוון הפעולות ככל האפשר; אתר תוכן - מטרתו לשכנע את המשתמשים לצפות בכמה שיותר דפים ובכך למקסם את אפקטיביות הפרסום; פורטל - מטרתו לשכנע את המשתמשים ללחוץ על כמה שיותר תכנים וקישורים; אתר ללא כוונת רווח - מטרתו לחשוף את המשתמשים לתכנים החדשים והמעודכנים ביותר, ולגרום להם לחזור לאתר בקביעות.

למעשה, כל סוג של אתר, גם אם לא הוזכר לעיל, יוכל להרוויח מיישום שיטת השכנוע וכתוצאה מכך- מקסום הפוטנציאל שלו.

הלקוח

הלקוח מרוויח חוויית משתמש מקסימאלית וכוללת. הוא זוכה לממשק ה"תפור" לאופיו ואופן מחשבתו, ומקבל מענה לצרכיו, בכל שלב ושלב במהלך השימוש באתר.

דוגמאות בסיסיות ליישום שיטת ה- Persuasive Usability:

אתר אינטרנט מסחרי המוכר תיקים מסוגים שונים - הצגת התיקים כשהם מכילים את החפצים העתידים למלאם (עטים, קלסרים, מחשב נייד, טלפונים סלולאריים), תאפשר למשתמש להבין מיד את גודלו של התיק ותכולתו ובכך תעניק לו מוטיבציה נוספת לביצוע הרכישה.

דומא נוספת - אתר המציע מוצרי עיצוב וריהוט - אתר מסוג זה אשר יאפשר למשתמשים לצפות במוצרים בדרך המועדפת עליהם: לפי סוגי חדרים (כגון: חדרי סלון וחדרי אמבטיה) ולפי סוגי מוצרים (כגון: ספות ומיטות), ייצור למעשה 'מסלול שכנוע' על-פי צרכיו ועל-פי דרך החשיבה של כל אחד מסוגי הלקוחות השונים ויספק להם חוויית רכישה המותאמת להעדפותיהם.

ודוגמא אחרונה - אתר מסחר אלקטרוני למכירת ספרים - בדומה לגישה המיושמת באתר אמאזון, הצגת רשימה של ספרים נוספים תחת הכותרת: "לקוחות שקנו את הספר הזה גם קנו את הספרים הללו", תהווה ערך מוסף ומענה לצורך שעשוי היה להתעורר אצל המשתמש. שירות כזה מעצים את חוויית המשתמש ועשוי לגרום לרכישה נוספת של אחד הספרים מרשימה זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו 

 

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.