המפרסמים הגדולים ב-05': שטראוס עלית, פרטנר וסלקום

גידול של 49% בהוצאות לפרסום של "קרנות". עליה משמעותית למקום ה-16-18 לעומת השנה שעברה. המותגים הבולטים הם לאומי פיא באמצעות משרד הפרסום אריאלי פובליסיס ומיטב באמצעות מקאן אריקסון
ענת שגב |

יפעת פירסמה היום, בכנס השיווק והמדיה של איגוד המפרסמים והפרסומאים, את דירוג המפרסמים והפרסומאים במחירים ריאליים לשנת 2005.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, מסר כי היחלשותו של ערוץ 2 בשנת 2005 גרמה לירידה בהיקפי הפרסום של מפרסמים ומשרדי פרסום מוטי טלוויזיה שלא הסיטו תקציבים לאמצעי מדיה אחרים. לדבריו, "עם הספר" מסתמן גם כ"עם העיתון" ובניגוד למגמה הרווחת בעולם, הפרסום בעיתונות בישראל ממשיך לשמור על כוחו" .

מוצרי החלב ממשיכים להיות "מושקעים"

יעקובי מסר כי את השנה אפיינו מספר מגמות בולטות. שטראוס עלית ממשיכה לשמור על המקום הראשון בטבלת המפרסמים עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-16 מליון דולר אולם בפער קטן יותר בצורה משמעותית השנה מאשר בשנה שעברה שהייתה שנת המיזוג של הקונצרן. הקטגוריה המושקעת בפרסום של החברה ממשיכה להיות "מוצרי חלב". דנונה שומר על הבכורה כמותג המושקע ביותר.

סלקום ופרטנר חולקות את המקום השני והשלישי. מבין השניים סלקום היא זו שמצמצמת השנה במעט את תקציב הפרסום שלה למרות השקת סלקום I MODE באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון.

יוניליוור, שהתמקמה במחצית הראשונה של שנת 2005 במקום הראשון ביחד עם שטראוס עלית, סוגרת את השנה במקום החמישי עד שביעי עם גידול של כ-20% בתקציב הפרסום שלה ופרסום בולט לקליק באמצעות משרד הפרסום באומן בר ריבנאי ול- AXE באמצעות משרד הפרסום ראובני פרידן.

כלמוביל - עולה חדשה ל-20 הגדולות

עולה חדשה אל טבלת 20 המפרסמים בפרסום היא כלמוביל, יבואנית מרצדס ויונדאי, עם הוצאה לפרסום של כ-2.1 מליון דולר לדגמים הפרטיים של מרצדס באמצעות משרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי. כלמוביל מחליפה השנה בטבלה את סנו שלא נכללת ב-20 המובילים.

יפעת מציינים כי סלקום ופרטנר ממשיכות להוביל את טבלת המותגים גם בשנת 2005. רשת אייס הממוקמת השנה במקומות 10-11 מבטאת גידול של כ-50 אחוזים בהוצאה לפרסום שלה משנת 2004 עם הוצאה לפרסום של כ-4.5 מליון דולר שרובם המוחלט בעיתונות באמצעות משרד הפרסום באומן בר ריבנאי.

יפעת מדגישים כי השנה נכנסו לרשימת 20 המותגים המובילים, 6 מותגים שבשנה שעברה לא נכללו בה: ביטוח ישיר, בזק, נוקיה, AIG, תמי 4 ואל על.

רשתות השווק כבשו את תת הענפים

לדברי יפעת, תת ענף רשתות שיווק כובש את המקום הראשון בטבלת תתי הענפים תוך שהוא מנשל את קטגוריית הסלולר מהמקום הראשון אותו איישה בשנים האחרונות ומגדיל את ההוצאה לפרסום שלו בכ-22%. ניתן לראות כי לקריסת קלאב מרקט לא היה אפקט משמעותי על הקטגוריה ולמעט חודשיים בהם הפרסום של קלאב מרקט כמעט ופסק, פרסמה הרשת כרגיל גם באמצעות הנאמנים.

המפרסמת הבולטת בקטגוריית רשתות השיווק היא שופרסל התופסת נפח פרסומי מרשים של כ-20% מכלל הפרסום, עם פרסום בולט לשופרסל דיל תחת הסלוגן "הכסף שלך קונה יותר" באמצעות משרד הפרסום גיתם BBDO. יעקובי מוסיף כי בשנת 2005 פורסמו 72 מותגים בקטגוריה לעומת 60 בשנת 2004.

שופרסל דיל שנפתח בשנת 2005 הוסיף נפח פרסום בולט שלא בא על חשבון פרסום רשת שופרסל, אלא בנוסף.

ביטוח הרכב - התבלט ורשם גידול ניכר

תת ענף בולט נוסף השנה הוא ביטוח רכב שלא נכלל בשנה שעברה ב-20 הקטגוריות המובילות והשנה שובץ במקום ה-12 עם גידול ריאלי בהוצאה לפרסום של כ-39%. המותג עם הצמיחה הפרסומית הגדולה ביותר בקטגוריה הוא AIG שגדל בכ-85% עם פרסום בולט למבצע "דלק בהנחה לכל החיים בתחנות סונול" באמצעות משרד הפרסום זרמון גולדמן.

נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, אמר כי קטגוריה נוספת שעולה השנה היא "קרנות". דומה כי מתכנני רפורמת בכר הפכו בלא משים ליקירי המדיה שכן עקב השינוי בתקנות, חל גידול של 49% בהוצאה לפרסום של קטגוריה זו שהתמקמה השנה במקום ה-16-18 לאחר שבשנה שעברה לא נכללה בה כלל.

המותג הבולט בפרסום בקטגוריה זו הוא לאומי פיא באמצעות משרד הפרסום אריאלי פובליסיס ואילו במקום השני ממוקמת מיטב שהכפילה את תקציב הפרסום שלה לכ-1.3 מליון דולר באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון.

מקאן ומשם - מקאן אריקסון הוביל בהיקף ההוצאות

משרד הפרסום מקאן אריקסון מוביל גם השנה את טבלת משרדי הפרסום עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-86 מליון דולר כשהמפרסמים הבולטים שלו הם סלקום ו- YES .באומן בר ריבנאי שומר על כוחו במקום השני עם היקף פרסום דומה לזה שבשנת 2004. המפרסמים הבולטים של המשרד הם סופר פארם ופלאפון.

שלמור אבנון עמיחי ואדלר חומסקי & ורשבסקי, שומרים על המקומות השלישי והרביעי אך עם ירידה מסוימת בהוצאה שלהם לפרסום השנה לעומת שנת 2004. שלמור אבנון עמיחי ירד בהיקף בשל הקטנת תקציבי הפרסום של שטראוס עלית ו-HOT ואילו אדלר חומסקי וורשבסקי ירד בהיקף בשל הקטנת תקציב אסקייפ של פלאפוןוחברת החשמל.

אחד המשרדים שהפגינו צמיחה השנה היה אריאלי פובליסיס עם גידול ריאלי של כ-30% ועליה מהמקום העשירי בשנת 2004 אל המקום השביעי השנה. המשרד צמח בשל גידול בפרסום לאומי קארד, ביסלי אסם, לאומי פיא, תדיראן CARRIER, BIG BOX ועוד.

יעקובי: תגלית השנה במשרדים - ברוקנר נטע

מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי: "תגלית השנה" בטבלת משרדי הפרסום הוא ללא ספק משרד הפרסום ברוקנר נטע הסוגר את טבלת 20 המשרדים בה הוא מתמקם לראשונה, ומפגין גידול של עשרות אחוזים. המשרד מפרסם השנה את דן דיזיין, DELL, יקבי רמת הגולן, אבן קיסר ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.