דלק נדל"ן רכשה בניינים בפינלנד ב-246 מיליון שקל
דלק נדל"ן הודיעה היום כי חברה זרה בבעלות דלק בלרון בינלאומי חתמה על הסכם לרכישת 2 בנייני משרדים בפינלנד. תמורת הבניינים ישולם סכום של כ-246 מיליון שקל, כ-44 מיליון יורו. חלקה של חברת הבת הזרה של דלק בינלאומי בעיסקה עומד על 45%.
לדברי החברה, הבניינים הנרכשים ממוקמים בהלסינקי, באזור עסקים מודרני ומבוקש בעיר והם מושכרים במלואם - שטח של כ-22,500 מ"ר, לטווח ארוך לענקית הטלקום, טליהסונרה.
דמי השכירות השנתיים שמניבים שני הנכסים מסתכמים בכ-18.5 מיליון שקל בממוצע, כ-3.3 מיליון יורו, והם מייצגים תשואה של כ-7.4% על ההשקעה ותשואה של כ-15% על ההון העצמי המושקע בעיסקה.
חלקה של דלק בלרון בינלאומי בהון העצמי המושקע בעיסקה מגיע לכ-14.5 מיליון שקל, כ-2.6 מיליון יורו.
השוכרת, חברת טליהסונרה, נמצאת בשליטת הממשלות של פינלנד ושוודיה והציבור, והיא נחשבת למפעילת הטלפונים הניידים הגדולה ביותר בפינלנד ובשוודיה. כמו כן, לחברה פעילות טלקום בליטא, לטביה ואסטוניה. הכנסותיה השנתיות של החברה מסתכמות בכ-9 מיליארד יורו והינה חברה ציבורית ששווי השוק שלה עומד על כ-20 מיליארד יורו. טליהסונרה שוכרת משרדים בשטח כולל של כ-100,000 מ"ר באזור ואלילה, בו ממוקמים הנכסים הנרכשים.
לצורך מימון העיסקה העמיד מוסד פיננסי לטובת הרוכשים הלוואה לזמן ארוך ללא זכות חזרה ללווה בסך של כ-220 מיליון שקל.
איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק בלרון בינלאומי ודלק נדל"ן, אמר היום כי פינלנד היא מדינה בעלת כלכלה חזקה וצומחת, התואמת את האסטרטגיה של דלק נדל"ן לרכוש נכסים מניבים במדינות אטרקטיביות במקומות איכותיים עם שוכרים איכותיים ולטווח ארוך.
לאחרונה נכנסה דלק בלרון בינלאומי גם לשוק הנדל"ן בשוויץ, כשרכשה שני נכסים, המושכרים לקרדיט סוויס בנק ולאוניברסיטת ציריך, בעיסקאות שהיקפן הכולל הסתכם בכ-850 מיליון שקל.

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?
איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.
למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.
מה מייצר את
הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- לקראת דוח התעסוקה - הסימנים מצביעים על שוק עבודה רך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות
טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".