הבורסה בת"א: הדואליות עשויות להכביד בפתיחה

פערי הארביטראז' במניות הדואליות של המעו"ף מצביעים על דחיפה לירידות שערים בבבורסה. ביניהן ארבע מתוך שש חברות מדד המעו"ף שתפתחנה בפער שלילי. היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר
ענת שגב |

האם מצפה לנו יום תנודתי נוסף בבורסה לני"ע בתל אביב? מבדיקת פערי הארביטראז' עולה כי הבורסה תפתח את יום המסחר הראשון של השבוע במגמה מעורבת עם נטיה לירידות. הפערים הם שליליים ובנוסף לכך, וול סטריט חתמה את יום המסחר האחרון של השבוע שעבר כמעט ללא שינוי ובלי מומנטום.

טבע תפתח את יום המסחר עם פער ארביטראז' שלילי של 1.88%-. אלביט מערכות תפתח בפער חיובי של 1.37%. פריגו תפתח בפער שלילי של 2.1%, כור תחל להיסחר בפער שלילי של -1.15%-. פרטנר תפתח בפער חיובי של 1.475. ליפמן תחל להסחר בפער שלילי של 1.93%-.

היום יתפרסם אחר הצהריים מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר. על פי ההערכות המדד ירד ב-0.1%-0.2%, על רקע ירידת שער הדולר, ירידת מחירי הדלק והוזלות עונתיות.

מדד ת"א 25 יפתח בקו 825.69 הנקודות, מדד ת"א 100 יחל להיסחר ברמת 841.46 הנקודות, ומדד הטכנולוגיה, תל טק 15 יפתח ברמת 448.53 הנקודות.

מניות בנק דיסקונט תסחר על רקע הדחתו של מנכ"ל דיסקונט ניו יורק בשל הלבנת הון דרך הבנק. התקשורת מדווחת כי אריה שר התבקש על ידי דירקטוריון דיסקונט ניו יורק לצאת לחופשה בתשלום. בנוסף, נאסרה עליו כניסה לבנק או יצירת קשר עם עובדי הבנק ולקוחותיו. שר הודיע כי הוא מקבל על עצמו את הבקשה תחת מחאה.

פועלים צפוי להפחית את מחיר קופות הגמל שימכור לקרן מרקסטון בעקבות הפדיונות הגדולים בקרנות הנאמנות, כך מדווח הבוקר "מעריב". מאז רכשה מרקסטו את פ.ק.ן מבנק פועלים תמורת 954 מיליון שקל, נפדו מהקרנות כ-3 מיליארד דולר.

מניות בזק עשויות לרכז עניין היום על רקע פרסום ב"מעריב" כי חברת הדירוג מעלות עלולה להפחית בקרוב את דירוג האשראי של בזק. ביום חמישי פרסמה חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס, הפועלת כשותפה אסטרטגית של מעלות, דו"ח שלפיו רמת הסיכון של חברות הבזק בעולם נמצאת בעלייה. סטנדרד אנד פור'ס ציינו כי הסיבה העיקרית לעליית הסיכון של חברות הבזק היא טכנולוגית ה-VOIP המפנה נתחי שוק לכבלים ולמפעילים עצמאיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".