סילבן שלום: "הגז מתמר יתרום 1%-2% לתל"ג ויחסוך מיליארד ש' בחודש"

סילבן שלום נכנס היום לתפקיד שר האנרגיה והמים והחליף את ד"ר עוזי לנדאו שציין כי "הגז מתמר ישפר את רמת החיים של כל אזרח בישראל"
תומר קורנפלד | (7)

משרד האנרגיה והמים ערך היום (ג') טקס חילופי שרים. השר הנכס סילבן שלום החליף את השר היוצא, ד"ר עוזי לנדאו. השר הנכנס, סילבן שלום ציין את היכרותו עם המשרד, כאשר שימש בעבר מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל.

"ישראל כיום היא המדינה המובילה בתחום התפלת המים. פיתוח משק המים הוא דבר מרכזי בעיני, כמו גם פיתוח משק האנרגיה כולו. אנו שואפים להביא את בשורת הגז הטבעי גם לפריפריה, מהלך אשר יוביל להקטנת עלויות הייצור ויסייע בפיתוח אזורים אלו. נמשיך ונקדם את האנרגיות המתחדשות, בתחום הסולארי והרוח".

"אני יודע שאנו נמצאים במשק שיש בו צורך בשינויים ורפורמות, ואני נחוש לפעול להפחתת יוקר המחייה לטובת כלל הציבור, מדובר בשיפור משמעותי ברמת החיים של כל אחד מאזרחי ישראל".

השר הדגיש כי "עם כניסת הגז הטבעי ממאגר תמר נשיג הישג משמעותי אשר יתבטא בתרומה אדירה לתל"ג על ידי גידול של בין אחוז לשניים וחיסכון של כמיליארד שקל בחודש. אנו הולכים לעידן חדש של עצמאות כלכלית, אך במקביל צריך לעשות מהלכים חשובים כך שלא נהיה תלויים בצינור גז טבעי אחד. בנוסף, נפעל להטמעת יתרונות הגז הטבעי בהפחתת זיהום האוויר ושיפור איכות הסביבה".

השר היוצא, ד"ר עוזי לנדאו: "למשרד האנרגיה והמים השפעה רבה על עתידה של מדינת ישראל. במהלך ארבע השנים האחרונות, קצרנו הישגים רבים: מנענו את בצורת החשמל שאיימה על המשק בקיץ 2012, קידמנו את יצרני החשמל הפרטיים וההישג הדרמטי - מאגר הגז הטבעי תמר צפוי להתחיל להזרים גז טבעי למדינת ישראל מוקדם מהצפוי. מדובר בחיסכון של מיליארדי שקלים והישג לכלכלת ישראל אשר ישפר את רמת החיים של כל אזרח בישראל וישפיע לחיוב על הסביבה".

מנכ"ל המשרד, מר שאול צמח ציין בפני השר הנכנס, סילבן שלום, את האתגרים העומדים בפניו: "אתה נכנס לתפקיד בתקופה מאתגרת במיוחד, קיימת חשיבות רבה לפעולות שייעשו על ידי המשרד והנהלתו, על מנת להפוך את משק האנרגיה למוטה גז טבעי כמשאב לאומי. מבחינת העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל עשינו צעד חשוב, בטוחני כי תיקח את ההזדמנות הזאת ותוציא אותה לפועל עם יסודות בני קיימא. מדובר במשימה כבדה ואני בטוח שתצליח להנהיג את כולנו לדרך חדשה וטובה לטובת עם ישראל".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קורמורן 31/03/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    חברת החשמל ומקורות ישלמו פחות, הרבה פחות על דלק. השאלה היא מתי ההוצאות הפחותות הללו יתבטאו במחירי החשמל והמים. שאלה נוספת היא עד כמה התמלוגים לממשלת ישראל יתרמו לשיפור מערכות הבריאות, החינוך, התעסוקה והרווחה בישראל.
  • 5.
    וודסייד 20/03/2013 19:24
    הגב לתגובה זו
    קשקשנים! מה אתם עשיתם בשביל מדינה. גרמתם לשנת דחיה בהגעת הגז למפעלים! לפי דברי סילבן שלום שווה 12 מיליארד דולר הפסד. (מה הוא יכול לתרום לעינין? נראה מה הוא יודע לקלקל) משרדי הממשלה רק יכולים להכשיל את חיבור הגז היבשתי ולחבל בייצוא, כסף להרים פרויקט לאומי בסדר גודל כזה הם לא מסוגלים לגייס, לפי ההתנהלות עד כה , כל המשקיעים הפוטנציאלים יברחו. לממשלה אין מושג מהו גובה החוב של חברת החשמל, טרם ניגלו כל הבורות. מזל שיש נובל אנרג'י והצרכן הישראלי שממן ויממן את הפשלות ואינו יוצא לרחובות להפגנה.
  • 4.
    אורון 20/03/2013 08:08
    הגב לתגובה זו
    כי אז הגז היה זורם ב 2024 (אולי). תנו לנובל אנרגי לעשות את מה שהיא יודעת לעשות (אל תפריעו תזרזו ותממרצו אותם).
  • 3.
    גילוי נאות תוך26 יום 19/03/2013 20:08
    הגב לתגובה זו
    ישי תוך 60 יום. נותרו כאמור 26 ימים במקסימום! נקווה שהחברה תעמוד בהתחייבותה.
  • והשנתי צריך להתפרסם עד סוף החודש ואולי נקבל הבהרה. (ל"ת)
    גם הדו"ח הרבעוני 20/03/2013 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הגידול בתלג מותנה בהכנסות מיצוא גז! (ל"ת)
    מן הישוב 19/03/2013 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ילה רציו תני גזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזז (ל"ת)
    בהצלחה לסילבן שלום 19/03/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.