באיזו אסטרטגיה תבחר אינסטגרם כדי לנצח את טיקטוק?
בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי כי הוא ומשפחתו מעתיקים את מקום מגוריהם באופן זמני, מסן פרנסיסקו ללונדון. המעבר נעשה על רקע הדרמה שמתרחשת לאחרונה סביב מוסרי והחברה, ומלמד הרבה על התוכניות העתידיות של הרשת החברתית.
המטרה של המעבר למטה ההנדסה בלונדון שכולל מעל 4,000 עובדים ונחשב לגדול ביותר של החברה מחוץ לגבולות ארה"ב, היא לנהל מקרוב את הצוות שעוסק בפיתוח טכנולוגיות וכלים שיאפשרו ליוצר התוכן להרוויח יותר כסף מהאפליקציה.
בחודשים האחרונים אינסטגרם שמה לעצמה למטרה לסייע יותר ויותר ליוצרים להתפרנס מהאפליקציה. היא עושה זאת, בין היתר, על ידי עריכת ניסוי במרקטפלייס חדש שיאפשר לחבר באופן קל ויעיל יותר בין יוצרים למותגים לפרסום מוצריהם, ואם על ידי תוכניות עתידיות במסגרתן - בדומה למודל שקיים ביוטיוב - יוצרים יוכלו להרוויח לקבל כסף על סרטונים שהועלו בהתאם לצפיות.
- המהלך הדרמטי של אינסטגרם שיכניס לא מעט כסף ליוצרי התוכן
- בעקבות הביקורת: פייסבוק הקפיאה את פרויקט "אינסטגרם לילדים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
/
/כבר זמן רב שבמטא META PLATFORMS (פייסבוק) מודאגים מההתעצמות של טיקטוק ומנתוני הצמיחה חסרי התקדים שהיא מציגה, ומנסים למצוא פתרונות. אחד מהם הוא פיצ'ר הרילס שהושק לפני שנה וחצי ונחל הצלחה גדולה. אותו פיצ'ר שאת ההשראה ממנו קיבלה אינסטגרם מסרטוני הטיקטוק, שהתפוצצו בתקופת הקורונה ואחריה, סימל נקודת מפנה בתחרות בין השתיים.
ההצלחה של הרילס גרמה לאינסטגרם להמשיך "להשאיל" פיצ'רים נוספים מטיקטוק, בהם שינוי הפיד והרחבת המלצות התוכן, והיא גם מה שגרמה להצתת המחאה בהובלת קים קרדשיאן וקיילי ג'נר נגד השינויים האחרונים באפליקציה, שהופכים אותה ליותר ויותר דומה לטיקטוק וגורמים לה לאבד את זהותה, לטענתם.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
.
יוצרי התוכן יותר חזקים מהפלטפורמות
.
בפתח דבריו בהרצאה שהעניק בחודש מאי האחרון בכנס TED, אמר מסרי כי "במהלך העשור הקרוב אני חושב שנראה שינוי דרמטי. מעבר הכוח והשליטה מהפלטפורמות החברתיות כמו אינסטגרם, אל עבר היוצרים". באותה עת הוא כנראה לא הבין אז כמה הוא עומד להיות צדק וכמה מהר הוא יגלה שהכוח הזה יכול לשבש את התוכניות, גם של ענקית טכנולוגיה כמו מטא.
בעבר ייחסו לפייסבוק ולרשתות חברתיות כוח עצום, לעיתים יותר משל מדינות. אבל המקרה הנוכחי מלמד שהכוח הגדול נשאר אצל יוצרי התוכן. זכור המקרה בו יצאה קיילי ג'נר כנגד אפליקציית סנאפצ'ט וגרמה לה להפסדים עצומים.
המחאה האחרונה אמנם התחילה בסטורי של האחיות קרדשיאן, אך תפסה תאוצה וזכתה לתמיכה רחבה של יוצרים ומשפיענים מכל העולם, בהם הדוגמנית כריסי טיגן שצייצה בתגובה לסרטון של מוסרי בטוויטר, שניסה להגן על השינויים האחרונים: "לא רק שאני גרועה בלעשות סרטונים, אלא שגם אני לא רואה את הפוסטים של החברים האמיתיים שלי והם לא רואים את שלי".
בתגובה למחאה, אינסטגרם החליטה לקחת צעד לאחור ולהשהות את ניסוי הפיד החדש, שהציג למשתמשים סרטונים לאורך כל המסך, ולצמצם את המלצות התוכן שהמשתמשים מקבלים מאנשים שאינם נמצאים ברשימת העוקבים שלהם.
.
אינסטגרם תצליח להתחקות אחר המספרים של טיקטוק?
.
הניסיון של אינסטגרם לחקות את ההצלחה של טיקטוק, מובן. הרשת החברתית שקיימת פחות משש שנים, הצליחה להציג נתוני צמיחה מדהימים בשנתיים האחרונות, ולהגיע ללא פחות ממיליארד משתמשים פעילים, כשלפי דו"ח Business of Apps, היא הציגה רווחים של 4.6 מיליארד דולר ב-2021, עלייה של 142% משנה לשנה. כשההערכות מדברות על כך שעד סוף 2022, היא תגיע למעל 1.5 מיליארד משתמשים, שמקדישים הרבה יותר זמן באפליקציה מאשר משתמשי האינסטגרם.
.
מקור: Business of Apps
.
הדרמה האחרונה באינסטגרם מוכיחה שמוסרי והרשת החברתית שלו הולכים פה על חבל דק. מצד אחד, הם מבינים שהרשת צריכה להתאים את עצמה לשינויים וחייבת להגיב להצלחה של טיקטוק, במטרה להמשיך להיות רלוונטית ושחקנית מרכזית בעולם הרשתות החברתיות. מאידך, ייתכן והיא הלכה צעד אחד יותר מדי בניסיון שלה להעתיק את ההצלחה של טיקטוק. לאינסטגרם יש קהל משתמשים נאמן ומסור שרוצה שהאפליקציה תמשיך באותו הקו שהנחה אותה עד היום. אבל מוסרי גם רוצה לקרוץ ולמשוך את קהל היוצרים והמשתמשים הצעיר שנמצא במספרים משמעותיים בטיקטוק. דילמה לא פשוטה.
ברקע הדוחות של מטא לרבעון השני של השנה, מצביעים על ירידה ראשונה אי פעם במכירות. הדבר נבע לטענתה, מהירידה בתקציבי הפרסום של המפרסמים, שמביאים גם להגדלת התחרות בין הרשתות החברתיות על נתחי הפרסום. זאת יחד עם מדיניות הפרטיות של אפל שהפכה את המודעות בפיסבוק ובאינסטגרם לפחות אפקטיביות.
כל אלה דוחקים את אינסטגרם ומוסרי לפינה ומחייבים אותם לחשוב על פתרונות ופיצ'רים יצירתיים ומקוריים משלהם, שיגדילו את הזמן הממוצע של המשתמשים באפליקציה, ושימשכו אליה יותר ויותר יוצרי תוכן וגם את המפרסמים. אינסטגרם ניצבת כרגע בפני סיטואציה מורכבת שמחייבת את מוסרי לעבור ללונדון כדי לנהל ולפקח מקרוב על הצוות, שתפקידו לאפשר ליוצרים להגדיל את רווחיהם ולהתפרנס מהאפליקציה. המעבר המפתיע והאירועים האחרונים מסמנים, שהמלחמה מול הנמסיס טיקטוק, רק התחילה.
.
- 2.מ 16/08/2022 07:10הגב לתגובה זודי אן אי גרוע, חברה שנואה, לצערי נאלץ להמשיך להשתמש בווצאפ (עד שהם יהרסו גם אותו) הם גם לא מבינים שהם לעולם לא יהיו טיקטוק, בטיקטוק יש עומק (אני מקבל סרטונים מאוד רלוונטים לתחום שבו אני עובד)
- 1.שמטא תמות. מאז שגיליתי את טיקטוק אין מקום לאינסטוש (ל"ת)שתיעלם מהעולם 13/08/2022 16:35הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
