המהלך הדרמטי של אינסטגרם שיכניס לא מעט כסף ליוצרי התוכן
"במהלך העשור הקרוב אני חושב שנראה שינוי דרמטי. מעבר הכוח והשליטה מהפלטפורמות החברתיות, כמו אינסטגרם, אל עבר היוצרים. תארו לעצמכם עולם שבו היוצרים הם הבעלים של מערכות היחסים עם הקהל שלהם - וכולנו מושקעים בהצלחה שלהם". כך פתח אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם את הרצאתו בכנס TED מחודש מאי האחרון, ואולי הציטוט הזה מגדיר בצורה הטובה ביותר את החזון של אינסטגרם שעומד מאחורי בליץ' העדכונים והפיצ'רים החדשים שהיא הוציאה בשנה האחרונה.
ביממה האחרונה הודיעה אינסטגרם על מספר עדכונים משמעותיים שמייצגים את הקו והחזון של החברה - להעביר יותר ויותר את השליטה לידי היוצרים. הראשון והחשוב שבהם הוא הקמת מרקטפלייס שיחבר בין היוצרים למותגים, ויקל מאוד עליהם מאוד ליצור שיתופי פעולה עסקיים.
לפי מוסרי, עולם יצירת התוכן מוערך במיליארדי דולרים. אינסטגרם אמנם הכריזה בהודעה האחרונה שהיא מאריכה בעוד שנה את התקופה במהלכה היא לא תגבה שום תשלום מהיוצרים על כל הכלים והשירותים שהיא מעניקה, לסוף 2023 במקום סוף 2022, אבל ברור שהיא תרוויח לא מעט מהמהלך בעקיפין, הן כי המרקטפלייס החדש ידרבן את היוצרים לפרסם יותר תכנים בפלטפורמה, והן מבחינת הדאטה הרחב שהיא תוכל להשיג ממנו, כשהיא משמשת כמתווכת בין היוצרים למותגים, ונשארת חזק בעניינים.
.
- באיזו אסטרטגיה תבחר אינסטגרם כדי לנצח את טיקטוק?
- בעקבות הביקורת: פייסבוק הקפיאה את פרויקט "אינסטגרם לילדים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דנה גלבוע (צילום: נועה גל בשארי)
.
מנכ"ל אינסטגרם הוא אדם בעל ראייה רחבה מאוד על המתרחש, והוא מסיק כי באותה המהירות שהרשת החברתית שלו הצליחה לרכוש הרבה כוח ושליטה, היא גם עלולה למצוא את עצמה פחות ופחות רלוונטית בעוד כמה שנים. מדוע? בעיקר משום שטיקטוק נושפת חזק מאוד בעורפה ומציגה צמיחה חסרת תקדים. לפי Statista בין 2019 ל-2021 רשמה טיקטוק גידול של 38% בכמות המשתמשים הפעילים והצליחה לכבוש את המקום הראשון מבין כל שאר הרשתות החברתיות. אינסטגרם לעומתה, הצליחה להתברג רק במקום השישי עם גידול של 16% בלבד.
כדי להישאר רלוונטית, אינסטגרם החליטה להעתיק חלק מהמודל המוצלח של טיקטוק ופלטפורמות אחרות אליה. זה התחיל מ"יבוא" הסטוריז מהסנאפצ'ט, אחר כך זה עבר להשקת סרטוני הרילס, ולבסוף לשינוי הפיד, כך שיציג את כל התמונות והסרטונים בתצוגה שתתפרש על המסך כולו, כשאת "ההשראה" לעדכונים האלה לקחה אינסטגרם מהטיקטוק.
בהודעה האחרונה של מוסרי, הוא לא חלק יותר מדי פרטים ספציפיים על המרקטפלייס החדש. אבל אפשר לומר שהפיצ'ר החדש, יאפשר ליוצרים לסמן מראש את הקטגוריות ואת סוגי הקמפיינים שרלוונטים עבורם, כשהמותגים מצידם יוכלו להיכנס למרקטפלייס ולחסוך הרבה זמן באפליקציה, על מנת לחפש יוצרים שמתאימים לקמפיין שהם משיקים.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
לאחר מכן, כל צד יוכל לשלוח לשני הודעה פרטית, כשממשק ההודעות הוא נפרד מההמשק הרגיל, כלומר מדובר בהודעות ייעודיות למרקטפלייס, והסיכוי שיאבדו בין כל שלל ההודעות שמקבלים היוצרים או המותגים נמוך. כחלק מההתכתבות יוכלו המותגים להגדיר במדויק מה הדרישות שלהם מהקמפיין, לרבות כמות הרילס הנדרשים, הזמן שיארך הקמפיין והתשלום, כשהיוצרים יוכלו בלחיצת כפתור פשוטה לאשר את השתתפותם.
פיצ'ר נוסף, עליו הכריזה אינסטגרם, כולל את האפשרות של העברה של סרטוני הרילס, באופן יזום, מהאינסטגרם לפייסבוק. מוסרי מגדיר את השינוי כקטן אך חשוב, לעומת המצב כיום שכבר מאפשר ליוצרים לשתף סרטוני רילס בחשבון הפייסבוק שלהם. היתרון הגדול של הפיצ'ר החדש הוא הגישה שיוצרים יוכלו לקבל לכלי המונטיזציה של פייסבוק, שמאפשרים ליוצרים להרוויח כסף על התכנים שהם מעלים, בין היתר על ידי הוספת פרסומות לסרטונים וקבלת בונוסים כספיים שונים מפייסבוק על הוספת עוקבים חדשים למשל.
אינסטגרם הודיעה שהיא גם מרחיבה את הניסוי שערכה ב-NFT, והיא תאפשר ליוצרים ממדינות נוספות מלבד ארה"ב, להציג את יצירות ה-NFT שלהם בפלטפורמה.
לצד כל העדכונים האחרונים, הרשת החברתית לשיתוף תמונות וסרטונים, מתכננת מהלך משמעותי מאוד נוסף: האפליקציה תתחיל לתגמל יוצרי תוכן על יצירת תוכן. נדגיש שמדובר בתגמול שמגיע ישירות מאינסטגרם ולא תלוי בשיתופי פעולה שרוקמים אותם יוצרי תוכן. אין ספק שגם הפיצ'ר הזה יהווה שובר שוויון עבורה ועבור היוצרים, ויגדיל באופן משמעותי את הכנסתם.
ברמה המקומית, צריך לציין שהעדכונים החדשים עדיין לא הגיעו לישראל, והם זמינים כרגע רק בארה"ב. בכל מקרה אפשר להניח שבקרוב מאוד יגיעו גם ארצה ויביאו עמם בשורה אדירה לאלפי ישראלים שיש להם כמות עוקבים הולכת וצומחת. כעת התמריץ להשקיע בפרופיל אינסטגרם ולייצר עוד ועוד תוכן מטעם יוצרים ישראלים, משפיענים ומפורסמים, הולך וגדל. אותם יוצרים מוכרים לא תלויים רק בשיתופי פעולה, אלא יכולים לייצר הכנסות משמעותיות. אינסטגרם מכניסה גם תחרות גדולה מאוד לזירת ייצור התוכן, והיא צפויה להצליח למשוך אליה יוצרי תוכן טובים יותר ורבים יותר ובכך תחזיר את ההשקעה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
