אינסטגרם
צילום: pixabay
פרשנות

המהלך הדרמטי של אינסטגרם שיכניס לא מעט כסף ליוצרי התוכן

אינסטגרם צפתה בחשש בפיצ'רים של מתחרותיה, והחליטה לצאת בבשורה ליוצרים. היא תשלם כסף על סרטונים, וגם תקשר בין יוצרים למותגים לטובת שיתופי פעולה עסקיים. דנה גלבוע על המהלך שעשוי לחולל מהפכה ברשתות החברתיות | פרשנות  
דנה גלבוע |

"במהלך העשור הקרוב אני חושב שנראה שינוי דרמטי. מעבר הכוח והשליטה מהפלטפורמות החברתיות, כמו אינסטגרם, אל עבר היוצרים. תארו לעצמכם עולם שבו היוצרים הם הבעלים של מערכות היחסים עם הקהל שלהם - וכולנו מושקעים בהצלחה שלהם". כך פתח אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם את הרצאתו בכנס TED מחודש מאי האחרון, ואולי הציטוט הזה מגדיר בצורה הטובה ביותר את החזון של אינסטגרם שעומד מאחורי בליץ' העדכונים והפיצ'רים החדשים שהיא הוציאה בשנה האחרונה.

 

ביממה האחרונה הודיעה אינסטגרם על מספר עדכונים משמעותיים שמייצגים את הקו והחזון של החברה - להעביר יותר ויותר את השליטה לידי היוצרים. הראשון והחשוב שבהם הוא הקמת מרקטפלייס שיחבר בין היוצרים למותגים, ויקל מאוד עליהם מאוד ליצור שיתופי פעולה עסקיים.  

 

לפי מוסרי, עולם יצירת התוכן מוערך במיליארדי דולרים. אינסטגרם אמנם הכריזה בהודעה האחרונה שהיא מאריכה בעוד שנה את התקופה במהלכה היא לא תגבה שום תשלום מהיוצרים על כל הכלים והשירותים שהיא מעניקה, לסוף 2023 במקום סוף 2022, אבל ברור שהיא תרוויח לא מעט מהמהלך בעקיפין, הן כי המרקטפלייס החדש ידרבן את היוצרים לפרסם יותר תכנים בפלטפורמה, והן מבחינת הדאטה הרחב שהיא תוכל להשיג ממנו, כשהיא משמשת כמתווכת בין היוצרים למותגים, ונשארת חזק בעניינים.

.

דנה גלבוע (צילום: נועה גל בשארי)

 .

מנכ"ל אינסטגרם הוא אדם בעל ראייה רחבה מאוד על המתרחש, והוא מסיק כי באותה המהירות שהרשת החברתית שלו הצליחה לרכוש הרבה כוח ושליטה, היא גם עלולה למצוא את עצמה פחות ופחות רלוונטית בעוד כמה שנים. מדוע? בעיקר משום שטיקטוק נושפת חזק מאוד בעורפה ומציגה צמיחה חסרת תקדים. לפי Statista בין 2019 ל-2021 רשמה טיקטוק גידול של 38% בכמות המשתמשים הפעילים והצליחה לכבוש את המקום הראשון מבין כל שאר הרשתות החברתיות. אינסטגרם לעומתה, הצליחה להתברג רק במקום השישי עם גידול של 16% בלבד.

 

כדי להישאר רלוונטית, אינסטגרם החליטה להעתיק חלק מהמודל המוצלח של טיקטוק ופלטפורמות אחרות אליה. זה התחיל מ"יבוא" הסטוריז מהסנאפצ'ט, אחר כך זה עבר להשקת סרטוני הרילס, ולבסוף לשינוי הפיד, כך שיציג את כל התמונות והסרטונים בתצוגה שתתפרש על המסך כולו, כשאת "ההשראה" לעדכונים האלה לקחה אינסטגרם מהטיקטוק.

 

בהודעה האחרונה של מוסרי, הוא לא חלק יותר מדי פרטים ספציפיים על המרקטפלייס החדש. אבל אפשר לומר שהפיצ'ר החדש, יאפשר ליוצרים לסמן מראש את הקטגוריות ואת סוגי הקמפיינים שרלוונטים עבורם, כשהמותגים מצידם יוכלו להיכנס למרקטפלייס ולחסוך הרבה זמן באפליקציה, על מנת לחפש יוצרים שמתאימים לקמפיין שהם משיקים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

 

לאחר מכן, כל צד יוכל לשלוח לשני הודעה פרטית, כשממשק ההודעות הוא נפרד מההמשק הרגיל, כלומר מדובר בהודעות ייעודיות למרקטפלייס, והסיכוי שיאבדו בין כל שלל ההודעות שמקבלים היוצרים או המותגים נמוך. כחלק מההתכתבות יוכלו המותגים להגדיר במדויק מה הדרישות שלהם מהקמפיין, לרבות כמות הרילס הנדרשים, הזמן שיארך הקמפיין והתשלום, כשהיוצרים יוכלו בלחיצת כפתור פשוטה לאשר את השתתפותם.

 

 

פיצ'ר נוסף, עליו הכריזה אינסטגרם, כולל את האפשרות של העברה של סרטוני הרילס, באופן יזום, מהאינסטגרם לפייסבוק. מוסרי מגדיר את השינוי כקטן אך חשוב, לעומת המצב כיום שכבר מאפשר ליוצרים לשתף סרטוני רילס בחשבון הפייסבוק שלהם. היתרון הגדול של הפיצ'ר החדש הוא הגישה שיוצרים יוכלו לקבל לכלי המונטיזציה של פייסבוק, שמאפשרים ליוצרים להרוויח כסף על התכנים שהם מעלים, בין היתר על ידי הוספת פרסומות לסרטונים וקבלת בונוסים כספיים שונים מפייסבוק על הוספת עוקבים חדשים למשל.

 

 

אינסטגרם הודיעה שהיא גם מרחיבה את הניסוי שערכה ב-NFT, והיא תאפשר ליוצרים ממדינות נוספות מלבד ארה"ב, להציג את יצירות ה-NFT שלהם בפלטפורמה.

 

לצד כל העדכונים האחרונים, הרשת החברתית לשיתוף תמונות וסרטונים, מתכננת מהלך משמעותי מאוד נוסף: האפליקציה תתחיל לתגמל יוצרי תוכן על יצירת תוכן. נדגיש שמדובר בתגמול שמגיע ישירות מאינסטגרם ולא תלוי בשיתופי פעולה שרוקמים אותם יוצרי תוכן. אין ספק שגם הפיצ'ר הזה יהווה שובר שוויון עבורה ועבור היוצרים, ויגדיל באופן משמעותי את הכנסתם.

 

ברמה המקומית, צריך לציין שהעדכונים החדשים עדיין לא הגיעו לישראל, והם זמינים כרגע רק בארה"ב. בכל מקרה אפשר להניח שבקרוב מאוד יגיעו גם ארצה ויביאו עמם בשורה אדירה לאלפי ישראלים שיש להם כמות עוקבים הולכת וצומחת. כעת התמריץ להשקיע בפרופיל אינסטגרם ולייצר עוד ועוד תוכן מטעם יוצרים ישראלים, משפיענים ומפורסמים, הולך וגדל. אותם יוצרים מוכרים לא תלויים רק בשיתופי פעולה, אלא יכולים לייצר הכנסות משמעותיות. אינסטגרם מכניסה גם תחרות גדולה מאוד לזירת ייצור התוכן, והיא צפויה להצליח למשוך אליה יוצרי תוכן טובים יותר ורבים יותר ובכך תחזיר את ההשקעה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.