אינסטגרם. שקר החיים הטובים
צילום: יח"צ/ צילום מסך

פייק לייף: פוסט אינסטגרם מבוים וממומן הגיע עד לאיומי מוות

הטירוף סביב הפוסט שכמוהו מופיעים מאות מדי יום, החל בעקבות ציוץ בטוויטר שבו נכתב בתגובה לתמונה: "לכו להז***ן אם זהו בוקר נורמלי של מישהו"
משה בנימין |

תופעת משפיעני האינסטגרם שמקבלים כסף עבור תמונות מבוימות, ממומנות ו"נגועות" בתוכן שיווקי הגיעה לאחרונה לשיא חדש לאחר שבלוגרית לונדונית ספגה איומים על חייה בעקבות פוסט שהעלתה לאינסטגרם ובו תוכן שיווקי למותג היגיינת הפה ליסטרין

פוסט ממומן של הבלוגרית סקרלט דיקסון, בת 24, אחריה עוקבים 46.6 אלף גולשים הפך לוויראלי והקים עליה את מחאת הגולשים ללא רחמים. הפוסט, כמו רבים לפניו של משפיענים ומשפיעניות מציג לכאורה כיצד נראה "עוד בוקר" של הבלוגרית, רק שאין בו שום דבר אותנטי ועל כך יצא קצפם וזעמם של הגולשים. בפוסט נראית הבלוגרית על מיטה בחדרה, אוחזת בידה ספל תה כשהיא לבושה בחליפת פיג'מה ורודה ולצידה על המיטה צלחת פנקייקים וצלחת תותים. משני צידי המיטה קשורים זרי בלוני הליום ובשידה אחת מופיע שלט שעליו הכיתוב GOOD MORNING. בשידה השנייה מונח באופן לא תמים לחלוטין בקבוק ליסטרין. 

מתוך עמוד האינסטגרם של סקרלט לונדון

הפוסט שפורסם לפני 3 ימים ולא הוסר על ידי הבלוגרית למרות הסערה סביבו לווה בטקסט אותו כתבה: The best of days start with a smile and positive thoughts." And pancakes. And strawberries. And bottomless tea". ובתרגום חופשי לעברית: "יום טוב מתחיל עם חיוך ומחשבות חיוביות, ופנקייקים, ותותי שדה ותה".

הטירוף סביב הפוסט הממומן שהיה עובר כמו עוד אחד מהאלפים כמותו שעולים מדי יום החל בעקבות ציוץ בטוויטר שבו נכתב בתגובה לתמונה: "לכו להז***ן אם זהו בוקר נורמלי של מישהו. אינסטגרם הוא בית חרושת מגוחך לשקרים שנוצר כדי לגרום לכולנו להרגיש פגומים". הציוץ תפס תאוצה וזכה ל-24 אלף שיתופים ויותר מ-108 אלף לייקים.

הציוץ גם הוביל את הגולשים לבדיקה קפדנית של הפוסט וציון כל השקרים הקטנים שנמצאו בו, כגון: הפנקייקים בתמונה אינם פנקייקים אלא מערום של טורטיות וכמו כן ספל התה של דיקסון ריק. בנוסף הגולשים גם לעגו לעובדה שהבלוגרית ישנה על מצעים שעליהם מודפסת תמונתה. 

מאוחר יותר ולאחר שהפוסט הפך לשיחת היום ברשתות החברתיות כתבה דיקסון בחשבון האינסטגרם שלה: בכל פעם שאני מרפרשת את העמוד שלי, נוספות מאות תגובות נבזיות לחשבונות האינסטגרם, טוויטר והיוטיוב שלי. חלקן כוללות איומי מוות מרושעים. ישנן מאות או אלפים של תגובות שמסתובבות באינטרנט ועושות לי שיימינג". בין השאר כתבו לה הגולשים כי היא "מהווה סכנה לנשים צעירות ועליה לסבול...להיחנק מהבלונים, להרוג את עצמה מכיוון שהיא פאתטית" ועוד. 

מגלגלים מיליונים// תחום המשפיענים בנסיקה והביקורת בהתאם

הפוסטים הממומנים באינסטגרם באמצעות משפיענים הוא אחד מכלי הפרסום הצומחים ביותר בשנים האחרונות. יותר מהכל, האינסטגרם משמש כפלטפורמה מעולה ליצירת תמונות אווירה מבוימות לעילא ולעילא שמייצרות מצג אידיאליסטי של חיים מושלמים. העבודה עם משפיענים היא נחלתם של כל המותגים הגדולים בעולם שחלקם כבר החלו לבחון אותה באופן מוקפד יותר ולבקר אותה, כגון יוניליוור העולמית שהודיעה כי תפסיק לעבוד עם משפיענים שקונים עוקבים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על פי נתונים של חברות המתמחות בתחום, נתח השוק של פרסום באמצעות משפיענים (בעיקר באינסטגרם) שילש את עצמו ב-3 השנים האחרונות. במקביל לתזרים הכספי הצומח קמו לתופעה מבקרים רבים ובמים אלו מתנהלת בבית המשפט תביעה ייצוגית בנושא כנגד 7 מפרסמים בישראל. התביעה על סך 30 מיליון שקל, עוסקת בפרסום סמוי באינסטגרם, ולפיה אמדן הגולשים שנפגעו ונחשפו לפרסוי עומד על כ-100 אלף ישראלים. 

בתביעה נטען כי המפרסמים עברו על חוקי הגנת הצרכן, כגון הטעיה צרכנית לחוק הגנת הצרכן שכוללת "איסור פרטיקולרי על הטעיה בפרסום ואי גילוי עובדת היותה של פרסומת כפרסומת". כמו כן, אוסר החוק באופן פרטיקולרי על פרסום או שיווק המופנה לקטינים שעלולים להטעותם. איסורים אלו הם בנוסף לאיסור הכללי על הטעיה.

כמו כן, נטען כי החברות עברו על סעיפי "הטעיה בפרסומת המכוונת לקטינים" לפי חוק הגנת הצרכן, התעשרות שלא כדין, על חשבון חברי וחברות הקבוצה באינסטגרם, רשלנות והפרת חובת תום לב. לטענתן, "קידום פרסום סמוי באינסטגרם, באופן שאינו מאפשר למשתמשים באפליקציה, רבים מהם קטינים, להפריד בין תוכן אותנטי ובין פרסומות, ופוגע בכושר השיפוט שלהם ובאוטונומיה שלהם. פרסום זה הוא בגדר זיהום ממשי של הסביבה הווירטואלית וגורם לנזקים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13
רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת

לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.


ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים

בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.

חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13
רייטינג

חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית

המהדורה המרכזית של חדשות 13 ממשיכה לצנוח, והיא במקום האחרון מבין כל המהדורות, ולא רק שירדה מתחת לרף מאה אלף צופים, אלא עומדת על 66 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול ממשיך לרדת, כשאתמול עמד על 700 אלף צופים בדיוק (כמובן, בהתאם לנתוני המדידה), אבל הדרמה ממשיכה להתרחש במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שממשיך להתרסק מבחינת הרייטינג ונמצא במקום האחרון בטבלת המהדורות. 

בראש, כמו תמיד, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 14% רייטינג ו-353 אלף צופים, ואילו גם חדשות 14 שומרת על יציבות והיתה עם רייטינג של 7.7% ו-208 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה משמעותית פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של כאן11 עמדה על 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים ואילו חדשות 13 הגיעו לשפל חדש, ורשמו 2.6% רייטינג ו-66 אלף צופים בלבד.


פריים טיים

חזרתה של "ארץ נהדרת" ללוח השידורים היא גם חזרתה לראש הפריים טיים. התכנית הותיקה של קשת עמדה על נתון חריג של 18.9% ו-441 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה, היתה הפטריוטים, שנמצאת באופן קבוע בחמשת התכניות הנצפות ביותר, ועמדה על 8.3% רייטינג ו-264 אלף צופים. אחריה היה ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", שעמד על 5.9% רייטינג ו-128 אלף צופים. את הרשימה סגרה "סודות המטבח נחשפים", התכנית המקדימה ל-"משחקי השף" של רשת, שקיבלה 3.4% רייטינג ו-83 אלף צופים בלבד. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-69 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחזקת מדי יום, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.