פייק לייף: פוסט אינסטגרם מבוים וממומן הגיע עד לאיומי מוות
תופעת משפיעני האינסטגרם שמקבלים כסף עבור תמונות מבוימות, ממומנות ו"נגועות" בתוכן שיווקי הגיעה לאחרונה לשיא חדש לאחר שבלוגרית לונדונית ספגה איומים על חייה בעקבות פוסט שהעלתה לאינסטגרם ובו תוכן שיווקי למותג היגיינת הפה ליסטרין.
פוסט ממומן של הבלוגרית סקרלט דיקסון, בת 24, אחריה עוקבים 46.6 אלף גולשים הפך לוויראלי והקים עליה את מחאת הגולשים ללא רחמים. הפוסט, כמו רבים לפניו של משפיענים ומשפיעניות מציג לכאורה כיצד נראה "עוד בוקר" של הבלוגרית, רק שאין בו שום דבר אותנטי ועל כך יצא קצפם וזעמם של הגולשים. בפוסט נראית הבלוגרית על מיטה בחדרה, אוחזת בידה ספל תה כשהיא לבושה בחליפת פיג'מה ורודה ולצידה על המיטה צלחת פנקייקים וצלחת תותים. משני צידי המיטה קשורים זרי בלוני הליום ובשידה אחת מופיע שלט שעליו הכיתוב GOOD MORNING. בשידה השנייה מונח באופן לא תמים לחלוטין בקבוק ליסטרין.
מתוך עמוד האינסטגרם של סקרלט לונדון
הפוסט שפורסם לפני 3 ימים ולא הוסר על ידי הבלוגרית למרות הסערה סביבו לווה בטקסט אותו כתבה: The best of days start with a smile and positive thoughts." And pancakes. And strawberries. And bottomless tea". ובתרגום חופשי לעברית: "יום טוב מתחיל עם חיוך ומחשבות חיוביות, ופנקייקים, ותותי שדה ותה".
הטירוף סביב הפוסט הממומן שהיה עובר כמו עוד אחד מהאלפים כמותו שעולים מדי יום החל בעקבות ציוץ בטוויטר שבו נכתב בתגובה לתמונה: "לכו להז***ן אם זהו בוקר נורמלי של מישהו. אינסטגרם הוא בית חרושת מגוחך לשקרים שנוצר כדי לגרום לכולנו להרגיש פגומים". הציוץ תפס תאוצה וזכה ל-24 אלף שיתופים ויותר מ-108 אלף לייקים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הציוץ גם הוביל את הגולשים לבדיקה קפדנית של הפוסט וציון כל השקרים הקטנים שנמצאו בו, כגון: הפנקייקים בתמונה אינם פנקייקים אלא מערום של טורטיות וכמו כן ספל התה של דיקסון ריק. בנוסף הגולשים גם לעגו לעובדה שהבלוגרית ישנה על מצעים שעליהם מודפסת תמונתה.
מאוחר יותר ולאחר שהפוסט הפך לשיחת היום ברשתות החברתיות כתבה דיקסון בחשבון האינסטגרם שלה: בכל פעם שאני מרפרשת את העמוד שלי, נוספות מאות תגובות נבזיות לחשבונות האינסטגרם, טוויטר והיוטיוב שלי. חלקן כוללות איומי מוות מרושעים. ישנן מאות או אלפים של תגובות שמסתובבות באינטרנט ועושות לי שיימינג". בין השאר כתבו לה הגולשים כי היא "מהווה סכנה לנשים צעירות ועליה לסבול...להיחנק מהבלונים, להרוג את עצמה מכיוון שהיא פאתטית" ועוד.
מגלגלים מיליונים// תחום המשפיענים בנסיקה והביקורת בהתאם
הפוסטים הממומנים באינסטגרם באמצעות משפיענים הוא אחד מכלי הפרסום הצומחים ביותר בשנים האחרונות. יותר מהכל, האינסטגרם משמש כפלטפורמה מעולה ליצירת תמונות אווירה מבוימות לעילא ולעילא שמייצרות מצג אידיאליסטי של חיים מושלמים. העבודה עם משפיענים היא נחלתם של כל המותגים הגדולים בעולם שחלקם כבר החלו לבחון אותה באופן מוקפד יותר ולבקר אותה, כגון יוניליוור העולמית שהודיעה כי תפסיק לעבוד עם משפיענים שקונים עוקבים.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
על פי נתונים של חברות המתמחות בתחום, נתח השוק של פרסום באמצעות משפיענים (בעיקר באינסטגרם) שילש את עצמו ב-3 השנים האחרונות. במקביל לתזרים הכספי הצומח קמו לתופעה מבקרים רבים ובמים אלו מתנהלת בבית המשפט תביעה ייצוגית בנושא כנגד 7 מפרסמים בישראל. התביעה על סך 30 מיליון שקל, עוסקת בפרסום סמוי באינסטגרם, ולפיה אמדן הגולשים שנפגעו ונחשפו לפרסוי עומד על כ-100 אלף ישראלים.
בתביעה נטען כי המפרסמים עברו על חוקי הגנת הצרכן, כגון הטעיה צרכנית לחוק הגנת הצרכן שכוללת "איסור פרטיקולרי על הטעיה בפרסום ואי גילוי עובדת היותה של פרסומת כפרסומת". כמו כן, אוסר החוק באופן פרטיקולרי על פרסום או שיווק המופנה לקטינים שעלולים להטעותם. איסורים אלו הם בנוסף לאיסור הכללי על הטעיה.
כמו כן, נטען כי החברות עברו על סעיפי "הטעיה בפרסומת המכוונת לקטינים" לפי חוק הגנת הצרכן, התעשרות שלא כדין, על חשבון חברי וחברות הקבוצה באינסטגרם, רשלנות והפרת חובת תום לב. לטענתן, "קידום פרסום סמוי באינסטגרם, באופן שאינו מאפשר למשתמשים באפליקציה, רבים מהם קטינים, להפריד בין תוכן אותנטי ובין פרסומות, ופוגע בכושר השיפוט שלהם ובאוטונומיה שלהם. פרסום זה הוא בגדר זיהום ממשי של הסביבה הווירטואלית וגורם לנזקים".

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.