דו"ח IPG: הפרסום בגוגל ופייסבוק זינק ב-31% ברבעון הראשון
מחזורי הפרסום של גוגל ופייסבוק (יחד) זינקו ב-31% ברבעון ה-1 של 2018, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ללא סימן כלשהו של האטה, כך עולה מהעדכון האחרון בדוח ההוצאה לפרסום של חברת MAGNA GLOBAL מקבוצת הפרסום העולמית IPG, שפורסם אתמול (יום ב').
הגידול במחזורי גוגל ופייסבוק, שמלחיץ יותר ויותר את הפאבלישרים מסביב לעולם, עדיין לא מגלם בתוכו את האירועים העונתיים הגדולים שיתרחשו במהלך הרבעונים הבאים בשנת 2018, ויקפיצו עוד יותר את תזרים הפרסום מסביב לעולם. חלקם כבר בשיאם כגון הגביע העולמי שנערך בימים אלו ברוסיה ובחירות האמצע בארה"ב. יחד עם אולימפיאדת החורף שנערכה בדרום קוריאה, אירועים אלו צפויים לתרום למחזור העולמי 5 מיליארד דולר של פרסום.
על פי הדוח שמתעדכן פעמיים בשנה, 69 מתוך 70 שווקי פרסום שנותחו ונמדדו, צפויים להפגין רמה מסוימת של צמיחה. האזורים שבהם תירשם הצמיחה המהירה ביותר הם מזרח אירופה עם גידול של 9.2%, דרום אמריקה עם צמיחה של 9.6%, תחום אסיה-פסיפיק עם גידול של 6.9% וצפון אמריקה עם גידול של 6.3%. בסך הכל הגידול בשוק הפרסום העולמי כלו יעמוד על 6.4% - הגבוה ביותר שנמדד מאז 2010.
ניתוח שוק הטלוויזיה (הלינארית, מסורתית) מציג גידול של 3% גלוגבלי, ל-185 מיליארד דולר. עם זאת, הדו"ח מדגיש כי צמיחה זו משויכת בעיקר לאירועי הענק ב-2018 (מונדיאל, אולימפיאדת חורף, בחירות בארה"ב) ואילו בניטרול אירועים אלו, הטלוויזיה הייתה נשארת בהיקף דומה (+0.4%) לזה של השנה שעברה בעולם ואף הייתה רושמת ירידה של 1.4% בארה"ב.
מנועי צמיחה בדיגיטל: סושיאל, וידאו ומובייל
בשוק הדיגיטל (דיספליי, וידאו, חיפוש, סושיאל) צפוי זינוק של 15% ב-2018 ל-250 מיליארד דולר, בעוד שבאופליין (טלוויזיה לינארית, פרינט, רדיו, חוצות וכו') תרשם ירידה של 0.2% ל-300 מיליארד דולר. מכירות פרסום דיגיטלי במדיה יתפסו 45% מסך המכירות עד לסוף 2018 כאשר ב-MAGNA צופים שנתח הדיגיטל יעמוד על 50% עד 2020. מנועי הצמיחה של הדיגיטל הם תחום הסושיאל (+31%), וידאו (+27%) ומנועי חיפוש שעדיין משמש כסגמנט הפרסום הגדול ביותר בדיגיטל ימשיך לצמוח בעוד 14%.
לצד הגידול המרשים של גוגל ופייסבוק (צמיחה של 31% במחזורים יחד), דו"ח MAGNA צופה האטה מסוימת במחצית השנייה של 2018. עם זאת, ההוצאה לפרסום של מפרסמים קטנים ולוקאליים שהעבירו תקציבים מפרסום BTL כמו דיוור ישיר או דפי זהב (Yellow pages) לפייסבוק מנטרלת כל האטה כשהיא ממשיכה לצמוח בקצב מהיר.
הפרסום במובייל ממשיך בדהרה קדימה ויצמח ב-2018 ב-30% נוספים, בעוד שהפרסום למכשירי דסקטופ צפוי לקטון ב-2% כשהוא מתמודד עם תוכנות חוסמות פרסום לצד מעבר טבעי ועקבי של משתמשים לצריכת תוכן ומדיה באמצעות טלפונים ניידים. התחזית הקודרת לשוק הפרינט לא משתנה, גם לא באמצעות אירועי הענק שיתקיימו ב-2018. מחזורי הפרסום של גופי מדיה בעיתונות יקטנו ב-11% ל-54 מיליארד דולר וברדיו תירשם ירידה של 2% ל-28 מיליארד דולר.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.