רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

דו"ח IPG: הפרסום בגוגל ופייסבוק זינק ב-31% ברבעון הראשון

בניטרול אירועים כמו המונדיאל, אולימפיאדת החורף ובחירות האמצע בארה"ב, שוק ה-TV היה רושם שינוי של 0.4% בלבד ובארה"ב היה יורד ב-1.4% במחזורים
משה בנימין |

מחזורי הפרסום של גוגל ופייסבוק (יחד) זינקו ב-31% ברבעון ה-1 של 2018, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ללא סימן כלשהו של האטה, כך עולה מהעדכון האחרון בדוח ההוצאה לפרסום של חברת MAGNA GLOBAL מקבוצת הפרסום העולמית IPG, שפורסם אתמול (יום ב'). 

הגידול במחזורי גוגל ופייסבוק, שמלחיץ יותר ויותר את הפאבלישרים מסביב לעולם, עדיין לא מגלם בתוכו את האירועים העונתיים הגדולים שיתרחשו במהלך הרבעונים הבאים בשנת 2018, ויקפיצו עוד יותר את תזרים הפרסום מסביב לעולם. חלקם כבר בשיאם כגון הגביע העולמי שנערך בימים אלו ברוסיה ובחירות האמצע בארה"ב. יחד עם אולימפיאדת החורף שנערכה בדרום קוריאה, אירועים אלו צפויים לתרום למחזור העולמי 5 מיליארד דולר של פרסום. 

על פי הדוח שמתעדכן פעמיים בשנה, 69 מתוך 70 שווקי פרסום שנותחו ונמדדו, צפויים להפגין רמה מסוימת של צמיחה. האזורים שבהם תירשם הצמיחה המהירה ביותר הם מזרח אירופה עם גידול של 9.2%, דרום אמריקה עם צמיחה של 9.6%, תחום אסיה-פסיפיק עם גידול של 6.9% וצפון אמריקה עם גידול של 6.3%. בסך הכל הגידול בשוק הפרסום העולמי כלו יעמוד על 6.4% - הגבוה ביותר שנמדד מאז 2010.

ניתוח שוק הטלוויזיה (הלינארית, מסורתית) מציג גידול של 3% גלוגבלי, ל-185 מיליארד דולר. עם זאת, הדו"ח מדגיש כי צמיחה זו משויכת בעיקר לאירועי הענק ב-2018 (מונדיאל, אולימפיאדת חורף, בחירות בארה"ב) ואילו בניטרול אירועים אלו, הטלוויזיה הייתה נשארת בהיקף דומה (+0.4%) לזה של השנה שעברה בעולם ואף הייתה רושמת ירידה של 1.4% בארה"ב. 

מנועי צמיחה בדיגיטל: סושיאל, וידאו ומובייל

בשוק הדיגיטל (דיספליי, וידאו, חיפוש, סושיאל) צפוי זינוק של 15% ב-2018 ל-250 מיליארד דולר, בעוד שבאופליין (טלוויזיה לינארית, פרינט, רדיו, חוצות וכו') תרשם ירידה של 0.2% ל-300 מיליארד דולר. מכירות פרסום דיגיטלי במדיה יתפסו 45% מסך המכירות עד לסוף 2018 כאשר ב-MAGNA צופים שנתח הדיגיטל יעמוד על 50% עד 2020. מנועי הצמיחה של הדיגיטל הם תחום הסושיאל (+31%), וידאו (+27%) ומנועי חיפוש שעדיין משמש כסגמנט הפרסום הגדול ביותר בדיגיטל ימשיך לצמוח בעוד 14%. 

לצד הגידול המרשים של גוגל ופייסבוק (צמיחה של 31% במחזורים יחד), דו"ח MAGNA צופה האטה מסוימת במחצית השנייה של 2018. עם זאת, ההוצאה לפרסום של מפרסמים קטנים ולוקאליים שהעבירו תקציבים מפרסום BTL כמו דיוור ישיר או דפי זהב (Yellow pages) לפייסבוק מנטרלת כל האטה כשהיא ממשיכה לצמוח בקצב מהיר. 

הפרסום במובייל ממשיך בדהרה קדימה ויצמח ב-2018 ב-30% נוספים, בעוד שהפרסום למכשירי דסקטופ צפוי לקטון ב-2% כשהוא מתמודד עם תוכנות חוסמות פרסום לצד מעבר טבעי ועקבי של משתמשים לצריכת תוכן ומדיה באמצעות טלפונים ניידים. התחזית הקודרת לשוק הפרינט לא משתנה, גם לא באמצעות אירועי הענק שיתקיימו ב-2018. מחזורי הפרסום של גופי מדיה בעיתונות יקטנו ב-11% ל-54 מיליארד דולר וברדיו תירשם ירידה של 2% ל-28 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.