מחקר בארה"ב: כ-50% מהנשים בעולם הפרסום - הוטרדו מינית

המחקר מתפרסם על רקע הפרשיות שהסעירו את תעשיית הפרסום העולמית ופיטורי בכירים בגין אפלייה. מהמחקר עולה כי 70% מהנשים שהועסקו בתפקידי קריאייטיב דיווחו כי הן מעולם לא עבדו עם מנהלת או סמנכ"לית קריאייטיב
משה בנימין |
נושאים בכתבה פרסום
ה-4A's - ארגון הגג של סוכנויות הפרסום בארה"ב, פרסם לפני מספר ימים את תוצאות המחקר שערך בשנה האחרונה, בו נבדקו היבטים שונים הנוגעים למקומן של נשים בתעשיית הפרסום. מהמחקר עולים נתונים מדאיגים בנוגע להיקף ההטרדות המיניות כלפי נשים בענף הפרסום האמריקאי - עם למעלה מ-50% מהנשים שדיווחו על הטרדה מינית במהלך עבודתן. מעבר לנתון המדאיג הנוגע להטרדות מיניות, עבודת המחקר עוסקת בחוסר השיוויון המובהק בין נשים לגברים בתחום הפרסום. כך למשל בשנת 2012, נשים היו אחראיות ל-80% מההוצאה לצרכן (Consumer spending) כאשר מנגד, רק 3% מתפקידי ניהול הקריאייטיב במשרדי הפרסום אוישו על ידי נשים. עוד מגלה המחקר כי "יש חוסר בדמויות מפתח ומודלים לחיקוי שהן נשים. ב-2016, 70% מנשים שהועסקו בתפקידי קריאייטיב דיווחו כי הן מעולם לא עבדו עם מנהלת קריאייטיב או סמנכ"לית קריאייטיב".  בין הנתונים שהמחקר מציג: מעל ל-50% מהנשים המועסקות בפרסום הוטרדו מינית לפחות פעם אחת. עוד הן דיווחו כי במספק פעמים במהלך העבודה, הן לא זכו לקבל משימות או קמפיינים נחשקים על בסיס אפליה (33%) וכן מקרים רבים שהן לא נכללו בהליכים של קבלת החלטות חשובות למרות שדעתן הייתה אמורה להישמע (42%).   נאנסי היל (Nancy Hill) נשיאה ומנכ"ל ארגון 4A's שעומד מאחורי המחקר ציינה כי למען הובלת השינוי המתבקש "יש להתחיל מהצמרת, עם מנכ"לים שימנו עצמם לראש מחלקת הגיוון/שוויון (Diversity) במקום העבודה". לדבריה "עד שלא יהיה ייצוג מגדרי ואתני בדרג העליון, יהיה קשה לייצר את המודעות והשינוי".  היל מביאה כדוגמה את סוכנויות IPG בהן החלו סדנאות לנטרול ההטיה כנגד נשים והאפליה לרעתן. כמו כן היא מציעה סינון קורות חיים "עיוור" כך שמינו של המועמד לא יהפוך לפרמטר שעל פיו נעשה גיוס העובדים. 

שנה סוערת בתעשיית הפרסום

הדו"ח פורסם מוקדם מהמצופה, על רקע הפרשיות האחרונות שהסעירו את תעשיית הפרסום העולמית. בחודש מרץ האחרון התפטר גוסטבו מרטינז, מנכ"ל JWT העולמית לאחר שהואשם בגזענות ובאמירות שאינן מקובלות. בין השאר צוטט מרטינז מתבדח על אונס, משווה אנשים כהי עור לקופים ומתייחס לאזור מגוריו במחוז ווסטצ'סטר בניו יורק כשהוא מציין כי הוא אינו שבע רצון מהמיקום מכיוון שיש בו "יותר מדי יהודים". מקרה חריג נוסף נרשם על שמו של אלכסיי אורלוב, מנכ"ל RAPP. כמו מרטינז, גם אורלוב התפטר לאחר שהואשם באפלייה קיצונית כנגד נשים. על פי ההאשמות אורלוב התייחס לנשים כ"פרות שמנות" וסירב לקדם עובדת בכירה בארגון בתואנה שהיא "מושכת מדי" כדי שתילקח ברצינות.  המקרה העדכני ביותר והמתוקשר ביותר נוגע לאחד מבכירי התעשייה העולמית - קווין רוברטס - יו"ר סאצ'י אנד סאצ'י העולמית. כמו קודמיו גם רוברטס אולץ להתפטר ובמקרה שלו היה זה לאחר ראיון שהעניק לביזנס אינסיידר.  רוברטס טען בראיון כי השיח על אי שוויון מגדרי בתעשיית הפרסום "הסתיים". כמו כן ציין כי אינו מתייחס לנושא האיזון המגדרי במסגרת ניהול סאצקי אנד סאצ'י. רוברטס גם תקף את סינדי גאלופ, מבכירות הפרסום העולמי כשהגדיר אותה כמי ש"מייחצנת את עצמה ללא בושה וממציאה דברים רבים כדי לייצר עניין". גאלופ עצמה התייחסה לרוברטס כשציינה כי "אנחנו צריכים לשבור את המעגל של אנשים לבנים, מדברים עם אנשים לבנים על אנשים לבנים אחרים". 

הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה בישראל

למרות שאין בנמצא נתונים מהימנים לגבי היקף ההטרדות המיניות כלפי נשים בתעשיית הפרסום המקומית, לאורך השנים ומתחת לרדאר ישנן עדויות רבות למקרים שכאלו בישראל. הנוכחות הדלילה של נשים בתפקידי קריאייטיב בכירים בתעשייה היא עובדה שאין עליה עוררין וישנם גופים המנסים לתקן את העוולה בשנים האחרונות כגון Supersonas בהנהגת חנה ראדו מקבוצת מקאן תל אביב. עם זאת מדובר במה שניתן להגדיר כמעט מדי, גם אם לא מאוחר מדי. על פניו מתבקש שגוף כגון ה-4A's או מקבילו בישראל ייקח על עצמו את היוזמה לבצע מחקר מקיף כגון זה כדי לעמת את כל העוסקים במקצוע עם נתוני האמת שלבטח יפתיעו בהיקפם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.