מחקר בארה"ב: כ-50% מהנשים בעולם הפרסום - הוטרדו מינית

המחקר מתפרסם על רקע הפרשיות שהסעירו את תעשיית הפרסום העולמית ופיטורי בכירים בגין אפלייה. מהמחקר עולה כי 70% מהנשים שהועסקו בתפקידי קריאייטיב דיווחו כי הן מעולם לא עבדו עם מנהלת או סמנכ"לית קריאייטיב
משה בנימין |
נושאים בכתבה פרסום
ה-4A's - ארגון הגג של סוכנויות הפרסום בארה"ב, פרסם לפני מספר ימים את תוצאות המחקר שערך בשנה האחרונה, בו נבדקו היבטים שונים הנוגעים למקומן של נשים בתעשיית הפרסום. מהמחקר עולים נתונים מדאיגים בנוגע להיקף ההטרדות המיניות כלפי נשים בענף הפרסום האמריקאי - עם למעלה מ-50% מהנשים שדיווחו על הטרדה מינית במהלך עבודתן. מעבר לנתון המדאיג הנוגע להטרדות מיניות, עבודת המחקר עוסקת בחוסר השיוויון המובהק בין נשים לגברים בתחום הפרסום. כך למשל בשנת 2012, נשים היו אחראיות ל-80% מההוצאה לצרכן (Consumer spending) כאשר מנגד, רק 3% מתפקידי ניהול הקריאייטיב במשרדי הפרסום אוישו על ידי נשים. עוד מגלה המחקר כי "יש חוסר בדמויות מפתח ומודלים לחיקוי שהן נשים. ב-2016, 70% מנשים שהועסקו בתפקידי קריאייטיב דיווחו כי הן מעולם לא עבדו עם מנהלת קריאייטיב או סמנכ"לית קריאייטיב".  בין הנתונים שהמחקר מציג: מעל ל-50% מהנשים המועסקות בפרסום הוטרדו מינית לפחות פעם אחת. עוד הן דיווחו כי במספק פעמים במהלך העבודה, הן לא זכו לקבל משימות או קמפיינים נחשקים על בסיס אפליה (33%) וכן מקרים רבים שהן לא נכללו בהליכים של קבלת החלטות חשובות למרות שדעתן הייתה אמורה להישמע (42%).   נאנסי היל (Nancy Hill) נשיאה ומנכ"ל ארגון 4A's שעומד מאחורי המחקר ציינה כי למען הובלת השינוי המתבקש "יש להתחיל מהצמרת, עם מנכ"לים שימנו עצמם לראש מחלקת הגיוון/שוויון (Diversity) במקום העבודה". לדבריה "עד שלא יהיה ייצוג מגדרי ואתני בדרג העליון, יהיה קשה לייצר את המודעות והשינוי".  היל מביאה כדוגמה את סוכנויות IPG בהן החלו סדנאות לנטרול ההטיה כנגד נשים והאפליה לרעתן. כמו כן היא מציעה סינון קורות חיים "עיוור" כך שמינו של המועמד לא יהפוך לפרמטר שעל פיו נעשה גיוס העובדים. 

שנה סוערת בתעשיית הפרסום

הדו"ח פורסם מוקדם מהמצופה, על רקע הפרשיות האחרונות שהסעירו את תעשיית הפרסום העולמית. בחודש מרץ האחרון התפטר גוסטבו מרטינז, מנכ"ל JWT העולמית לאחר שהואשם בגזענות ובאמירות שאינן מקובלות. בין השאר צוטט מרטינז מתבדח על אונס, משווה אנשים כהי עור לקופים ומתייחס לאזור מגוריו במחוז ווסטצ'סטר בניו יורק כשהוא מציין כי הוא אינו שבע רצון מהמיקום מכיוון שיש בו "יותר מדי יהודים". מקרה חריג נוסף נרשם על שמו של אלכסיי אורלוב, מנכ"ל RAPP. כמו מרטינז, גם אורלוב התפטר לאחר שהואשם באפלייה קיצונית כנגד נשים. על פי ההאשמות אורלוב התייחס לנשים כ"פרות שמנות" וסירב לקדם עובדת בכירה בארגון בתואנה שהיא "מושכת מדי" כדי שתילקח ברצינות.  המקרה העדכני ביותר והמתוקשר ביותר נוגע לאחד מבכירי התעשייה העולמית - קווין רוברטס - יו"ר סאצ'י אנד סאצ'י העולמית. כמו קודמיו גם רוברטס אולץ להתפטר ובמקרה שלו היה זה לאחר ראיון שהעניק לביזנס אינסיידר.  רוברטס טען בראיון כי השיח על אי שוויון מגדרי בתעשיית הפרסום "הסתיים". כמו כן ציין כי אינו מתייחס לנושא האיזון המגדרי במסגרת ניהול סאצקי אנד סאצ'י. רוברטס גם תקף את סינדי גאלופ, מבכירות הפרסום העולמי כשהגדיר אותה כמי ש"מייחצנת את עצמה ללא בושה וממציאה דברים רבים כדי לייצר עניין". גאלופ עצמה התייחסה לרוברטס כשציינה כי "אנחנו צריכים לשבור את המעגל של אנשים לבנים, מדברים עם אנשים לבנים על אנשים לבנים אחרים". 

הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה בישראל

למרות שאין בנמצא נתונים מהימנים לגבי היקף ההטרדות המיניות כלפי נשים בתעשיית הפרסום המקומית, לאורך השנים ומתחת לרדאר ישנן עדויות רבות למקרים שכאלו בישראל. הנוכחות הדלילה של נשים בתפקידי קריאייטיב בכירים בתעשייה היא עובדה שאין עליה עוררין וישנם גופים המנסים לתקן את העוולה בשנים האחרונות כגון Supersonas בהנהגת חנה ראדו מקבוצת מקאן תל אביב. עם זאת מדובר במה שניתן להגדיר כמעט מדי, גם אם לא מאוחר מדי. על פניו מתבקש שגוף כגון ה-4A's או מקבילו בישראל ייקח על עצמו את היוזמה לבצע מחקר מקיף כגון זה כדי לעמת את כל העוסקים במקצוע עם נתוני האמת שלבטח יפתיעו בהיקפם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.

אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.