משה כחלון
צילום: אלעד מלכא
בחירות 2020

צדק חברתי? כך הפך כחלון לשק חבטות ומצא עצמו מחוץ למפה הפוליטית – שוב

סבב בחירות שלישי תוך כשנה וחצי והאדישות בקרב הציבור מורגשת ביתר שאת, כשרבים מחפשים אלטרנטיבה חברתית - שלא באמת קיימת; איך התרסקה כולנו של כחלון ומה הלקחים שצריך להפיק הציבור?

מורן ישעיהו | (12)
נושאים בכתבה בחירות משה כחלון

סבב בחירות שלישי תוך כשנה וחצי והאדישות בקרב הציבור מורגשת ביתר שאת. אלו שמאסו בחילופי ההאשמות בין שתי מפלגות השלטון הפוטנציאליות ועדיין חושבים להצביע, מתקשים למצוא אלטרנטיבת ביניים - כזו שנושאת את הדגל החברתי ומחזירה למרכז הבמה נושאים חשובים באמת שהוציאו אנשים לרחובות במחאה החברתית לפני עשור כמעט.

 

עד לא מזמן היתה זו מפלגת 'כולנו' שרצה על הטיקט הזה והייתה תקוותם של לא מעט בוחרים לאחר שקיבלה 10 מנדטים בבחירות לכנסת ה-20. מדובר בהישג לא מבוטל למייסדה, שר האוצר היוצא משה כחלון, שפורש פעם נוספת מהחיים הפוליטיים מתחת לרדאר וללא כל הודעה רשמית. עם השבעתה של הממשלה החדשה ככל שתקום, ובהינתן שלא נראה סבב רביעי, יסיים כחלון את תפקידו. זאת לאחר התרסקות המפלגה בבחירות הבאות, אז קיבלה פחות ממחצית הקולות מהפעם הראשונה שהתמודדה לכנסת – 4 מנדטים בלבד. בבחירות לכנסת ה-22 כבר אוחדה המפלגה עם מפלגת 'הליכוד' כשכחלון חזר להתפקד לשורותיה ושרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון, נותרה הנציגה היחידה מטעם 'כולנו' בכנסת.

 

יציאתו של כחלון מהזירה הפוליטית צוננת בהרבה מההתלהבות שהפגין עם חזרתו לפוליטיקה לפני כשש שנים, מלווה במפלגה חדשה ואמון הציבור - הצעירים בעיקר, שלימים זנחו בקלפי את המועמד שלכל הפחות הצליח יותר מאחרים לעשות עבורם בתחום הדיור.

 

נטו הצלחה, מקסימום ניסיון

עת הקים את 'כולנו' באפריל 2014, מיתג אותה כחלון כמפלגה חברתית-כלכלית שמכוונת "נטו" לטובת האזרח. הוא הצהיר כי משבר הדיור הוא אחד הנושאים המרכזיים עבורם קמה המפלגה. ואכן, בתקופת כהונתו, הוא הפנה חלק ניכר ממאמציו לנושא בעיקר באמצעות תוכנית הדגל שלו - "מחיר למשתכן", השנויה במחלוקת (כפי שיורחב בהמשך). עוד הוא הוביל מהפכה בהיבט התכנון בשוק הנדל"ן כשפעל לאיחוד הסמכויות הרלוונטיות תחת משרד האוצר ומטה הדיור החדש, בהן מינהל התכנון שהיה קודם לכן במשרד הפנים, ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). במקביל, החברה הממשלתית "דירה להשכיר" שהינה זרוע הביצוע של משרד האוצר, הפכה גם היא לחלק ממטה הדיור. המשמעות – כוח אדיר  שהתרכז בידי משרד האוצר.

 

כמו כן, אחד המהלכים המזוהים ביותר עם שר האוצר הוא העלאת מס הרכישה למשקיעים על ריבוי דירות (המכונה גם מס דירה שלישית), שמטרתו היתה לצמצם את היקף הדירות הנרכשות לצורכי השקעה לטובת הגדלת ההיצע לזוגות הצעירים המעוניינים לרכוש את דירתם הראשונה.

 

בכך קיווה כחלון לקצר תהליכים ולהביא להורדת מחירי הדיור. בפועל, המציאות לא עלתה בקנה אחד עם אותן שאיפות: המשקיעים אכן יצאו, המחירים לא ירדו – מגורים ושכירות כאחד, ורבים מהרוכשים המתינו על הגדר להזדמנות המיוחלת במסגרת מחיר למשתכן שבסופו של דבר נתנה מענה לפלח מאוד מצומצם באוכלוסייה.

 

עד היום, זכו כ-72 אלף זכאים במסגרת התכנית, מהם כ-30 אלף קיבלו מפתח. בסך הכל מדובר בעשרות אלפי רוכשים שקיבלו הנחה שהגיעה לעתים לאף יותר מ-30% ממחירי השוק, המהווים מאות אלפי שקלים – סכום לא מבוטל ומשמעותי לזוג צעיר בתחילת דרכו. אלא שפערי ההנחות חשפו שונות גדולה בין אזורי המרכז לפריפריה, תוך הצפת דירות באזורים שאינם אזורי ביקוש ולו רק בגלל שהיתה קרקע פנויה. משכך מחירי הדירות באזורי הביקוש המשיכו לעלות ומגמה זו אינה צפויה להיעצר. במקביל, יכולת ההשתכרות של הציבור לא השתנתה ולמרות העלייה בשכר הממוצע, הוא אינו מדביק את קצב עליית המחירים, כשנכון להיום מספר המשכורות לרכישת דירה רק הולך ועולה.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

אז מה כן צריך לעשות?

תחילה, יש לפעול לצמצום ביורוקרטיה ולהקל תהליכים בשחרור קרקעות, בין היתר דרך הקטנת הגופים העוסקים במלאכה – יש יותר מדיי כאלה ואין בהם צורך (בין היתר הותמ"ל, הרשות להתחדשות עירונית). כמו כן, נדרשת התייחסות למשך הזמן הנדרש להוצאת היתרי הבנייה – התור לוועדות התכנון והבניה מתארך ככל שהיקף השיווקים הולך וגדל, ואלו אינן עומדות בעומס, ובמקביל הזמן שלוקח לעלות על הקרקע מעת קבלת ההיתר ממושך ובסך הכל מדובר בתהליך של למעלה משלוש שנים. כך למשל, במסגרת מחיר למשתכן ניתנו עד היום היתרי בניה רק למחצית מהקרקעות ששווקו, משמע עשרות אלפי דירות שטרם החלה בנייתן, כשאין בכלל תשתיות מתאימות לפיתוח הקרקעות.

 

כמו כן, יש למקד יותר את אופן העזרה לצעירים ולייעל את השיטה של התכנית הממשלתית דרך קריטריונים מסוימים כדוגמת רמת שכר, מיקום גיאוגרפי ועוד – באופן שייצר אחידות ושוויוניות גדולה יותר בהטבות שיוענקו לחסרי דירה. ככלל, יש לרסן התערבות ממשלתית אגרסיבית ולסייע היכן שצריך דרך מענקים והטבות מס לצעירים.

יותר מכך, נדרש שינוי תפיסתי בכל הקשור להשכרה ארוכת טווח כאלטרנטיבה אמיתית לרכישת דירה – לא כל זוג צעיר בתחילת דרכו צריך למהר לקנות דירה. בהקשר זה יש לציין גם את נושא הסדרת שוק השכירות – המציאות הבעייתית בה השוכרים נאלצים לעבור דירה לעתים קרובות, בין אם בשל החלטה שרירותית של בעל הדירה או דרישות מוגזמות מצד שוכרים קיימים שמנצלים את עודף הביקוש, דוחפת דווקא אנשים לרכישת דירה מתוך רצון להגיע לנחלה מסוימת ולצאת מהמירוץ הבלתי נגמר.

 

ישנה גם סוגיית ההתחדשות העירונית שמסתמנת כפתרון המרכזי והמשמעותי ביותר להגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש אך עדיין מדובר בקצב איטי, והרשויות המקומיות מצדן, לא אחת מערימות קשיים בקידום תהליכים אלו, ובייחוד בתקופה כאוטית זו כשאין מי שינצח על התזמורת.

 

אכן, המלאכה רבה ואין עוררין על כך שדרכו של כחלון בטיפול במשבר הדיור לא הייתה חפה מטעויות וכן, מפלגת 'כולנו' לא הייתה הצלחה מסחררת, ועדיין – בתחום מאתגר ממילא שרבים מעדיפים להתרחק ממנו, היא לפחות ניסתה. כחלון ניסה. כך או אחרת, כדי למדוד את השפעתה האמיתית יידרשו עוד מספר שנים. מה שבטוח הוא שבמסגרת תפקיד שר האוצר, שהינו כפוי טובה במהותו, בחירתו של כחלון לשאת את הדגל בתחום שכבר ידע שנים לא פשוטות, לא היתה מובנת מאליה וההכרה מצד אותם צעירים שעמדו במוקד מאמציו לא הגיעה. מכאן עולה השאלה – האם חובת ההוכחה חלה רק על נבחרי הציבור, או אולי גם על המצביעים?

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אורי... . 07/03/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
    ללא מחיר למשתכן מחירי הדירות היו היום כ 15% יותר. היום כאשר התחלות הבנייה הם מעל 50 אלף אפשר להירגע ולתת לשוק לעשות את שלו. בהצלחה לא יודעים מה נמנע וזו כישלונה של מחיר למשתכן. נ.ב. אם הוא היה אשכנזי, אז האשכנזים היו מדברים אחרת. ראו ערך שאול מופז/קדימה
  • 9.
    זכיתי בדירה 02/03/2020 20:42
    הגב לתגובה זו
    הזוכים החדשים מחפשים אותך בקלפי...קחלון היקר
  • איציק 27/03/2020 01:53
    הגב לתגובה זו
    תלונתו הגדולה של כחלון. אנשים הרויחו על ידי 300.000 ש"ח למה לא הבינו שכדי להמשיך להרויח צריך להצביע כוולנו
  • 8.
    מנחם 02/03/2020 19:39
    הגב לתגובה זו
    חבל מאד שאיש כמוהו עוזב .אף אחד עוד לא התקרב אליו.
  • 7.
    משה ראשל"צ 02/03/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    בונוס
  • אלי 03/03/2020 06:17
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן שקבלן יקבל שליטה מלאה על העיסקה למשל חמש דירות בקומה בלי שום חלון ממש חלם
  • 6.
    די 02/03/2020 16:19
    הגב לתגובה זו
    שר מעפן שליקק בתחת של ביבי ומצא עצמו לא רלוונטי...
  • 5.
    דני 02/03/2020 15:32
    הגב לתגובה זו
    לא יעזור לכם כל נסיונות ההפחדה במיוחד בפסקה האחרונה (מנסים להפחיד את שר האוצר הבא אולי ?? מה כואב לכם שהצעירים קנו דירות והצליחו לנצח את הניסיון שלכם ליצר פה עבדים מחוסרי דיור שעובדים מבוקר עד ערב ולא סוגרים את החודש) כחלון עשה מה שאף שר אוצר לא עשה פה ומגיע לו שפו ענק
  • 4.
    דב 02/03/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    נמאסתם מהחנופה לחדל אישים, שסבר כי מה שקרה במשרד התקשורת יהיה גם באוצר. איזו בדיחה. תוכנית המשתכן היא מזעזעת. הציבור מימן 20 מיליארד ש"ח לתוכנית שהיא יותר מעלובה. ומה עוד? אני יכול לספר כל-כך הרבה על העליבות שלו, העילגות שלו. החוסר הקומפטנטיות הבסיסית שלו. אני מכיר אותו אישית כל-כך טוב. אך אני מניח שלא תפרסמו זאת - כי החלטתם שהוא נחמד. אז מכל הלב ברוך שפטרנו.
  • 3.
    דב 02/03/2020 14:55
    הגב לתגובה זו
    נמאסתם מכל כתבות החנופה. האדם הזה הרס את הכלכלה שנתניהו בנה בעמל כפיים.
  • 2.
    אזרח 02/03/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
    יוקר המחיה, זהו.מאסתי שהמעשנים והנהגים שק חבטות של האוצר. ומחירי המזון מאמירים. קבלתי קומוניסט שידע שלא עזר לי במה שרציתי ונילחם ללא לאות במי שמכניס לו כסף.
  • 1.
    המיץ של הזבל (ל"ת)
    משה 02/03/2020 13:57
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.