מפתחים הם הלקוחות שיניעו את שוק טריליון הדולר הבא
בשני העשורים האחרונים, צמחו שני שווקים של תוכנה לארגונים, שכיום שווים כטריליון דולר כל אחד: תוכנה כשירות (SaaS) ומחשוב ענן. היום אנו עדים להיווצרותו של שוק חדש שיגיע לשווי של טריליון דולר גם כן - תוכנה שמוכוונת למפתחים. חברות אלו בונות פלטפורמות וכלים שמייעלים את תהליכי פיתוח התוכנה וניהול המידע למהירים, קלים, יציבים ומאובטחים יותר, וכן נגישים ליותר משתמשים בתוך הארגון.
אך לפני שנתעמק במה כולל שוק תוכנה זה, בואו נראה מה קדם לו ולמה הוא צומח דווקא עכשיו. זה התחיל עם SaaS. חברת Salesforce נרשמה למסחר בבורסה לפני 16 שנים, והרישום שלה הזניק למעשה את התעשייה הזו קדימה. הערכת ההנפקה של Salesforce הייתה מעט מעל למיליארד דולר. היום, לעומת זאת, שווי החברה הוא סביב ה-160 מיליארד דולר וחברות SaaS אחרות כמו Shopify, Workday, Docusign ו-Veeva צועדות בעקבותיה עם הערכות שווי שוק של למעלה מ-30 מיליארד דולר.
שחקניות ה-SaaS הללו המציאו מחדש את הדרך בה חברות רוכשות, משתמשות בתוכנה, ומאפשרות ללקוחותיהן לשלם עבור מנוי חודשי ולהשתחרר מהצורך בהתקנות יקרות, רכישת רישיונות וסבבי שדרוג אין סופיים. על פי מדד הייחוס של נאסד"ק ובסמר BVP Nasdaq Emerging Cloud Index, הערך של חברות ציבוריות העוסקות בעיקר במתן פתרונות SaaS גבוה היום מ-1.7 טריליון דולר.
במקביל לצמיחת תחום ה-SaaS, אמזון השיקה את שירות הענן שלה, AWS, לפני 14 שנים, ובכך הזניקה את עידן מחשוב הענן. חברות שפיתחו תוכנה משלהן וספקי SaaS נהרו לענן והעבירו את עומסי היישומים לתשתיות ענן ציבורי עם יכולות נרחבות של צמיחה על פי דרישה, המנוהלות על ידי AWS, Microsoft Azure ו-GCP, פלטפורמת הענן של גוגל. במהלך אותן 14 שנה, פלטפורמות גדלו להכנסות שנתיות משותפותשל למעלה מ-80 מיליארד דולר והפכו את אמזון, מיקרוסופט וגוגל ל-3 מה-4 חברות המוערכות ביותר בעולם. כיום, הערך הכולל של 3 פלטפורמות ענן אלו חצה בקלות את רף טריליון הדולר ולא מראה שום סימני האטה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר האבולוציוני מ-SaaS למחשוב ענן הוביל אותנו למקום בו אנו נמצאים היום: צמיחה של תעשייה חדשה בהיקף של טריליון דולר שמתמקדת במפתחים. זהו למעשה השלב הבא ביצירת ערך לתוכנות ארגוניות. היקף חברות תוכנה בשוק זה - החל מחברות ציבוריות מובילות כמו Twilio, Atlassian, Datadog, Okta, Crowdstrike ו- MongoDB עד לחברות "יוניקורן" שטרם הנפיקו כמו Stripe, Snowflake ו-HashiCorp כבר מוערכות בין מיליארדים לעשרות מיליארדי דולרים. ולמרות ההאטה הכלכלית כתוצאה מווירוס הקורונה, שוק חדש זה ממשיך לצבור תאוצה כתוצאה מהמעבר לעבודה מרחוק.
בניגוד לשוק כלי הפיתוח של העבר שנמוג כתוצאה מהסביבות הממודרות של המפתחים וחוסר היכולת לשלם עבור חבילה יקרה של כלים, מוצרים חדשים אלו כבר זמינים ברשת, לרוב חינם או בעלות נמוכה, ומשותפים עם קהילת המפתחים העולמית. ישנן גם כמה חברות ישראליות שמציעות כלים אטרקטיביים שכאלו – ובמשך השנים הן בנו לעצמן תדמית עולמית הודות לאיכות המוצרים שהן מציעות. חברות כמו Elastic, JFrog ו- Redis גדלו משורשיהן הישראליים לחברות בינלאומיות הנערצות על ידי קהילת המפתחים העולמית.
הפיצה (או המכונית/התיירות/הנעל) הטכנולוגית
מה מקור המגמה הזאת ומה המשמעות שלה עבור תעשיית חברות התוכנה? על מנת להבין למה זה קורה, חשבו על הפעם האחרונה בה הזמנתם פיצה של דומינוס. לפי רוב הסיכויים הזמנתם את הפיצה דרך אפליקציה בנייד או ברשת. הרכבתם פיצה אחת או שתיים עם התוספות האהובות עליכם בעזרת תוכנת הרכבה אינטראקטיבית, אולי הוספתם סלט בצד, כמה מנות פסטה ושתייה, ואז לחצתם על כפתור התשלום והמתנתם למשלוח שיגיע אל פתח ביתכם. הליך ההזמנה שונה בהרבה מההזמנה שעשיתם לפני עשור, בה נדרשתם להזמין את הפיצה טלפונית מהסניף המקומי.
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מצב זה כבר השתנה - שכן דומינוס הפכה עם הזמן לחברת טכנולוגיה. ובמעבר מחברת מזון לחברת טכנולוגיה, שווי החברה השתנתה בהתאם. לפני עשר שנים, עלות מניית החברה נעה סביב 12 דולר, היום היא סביב 380 דולר. דומינוס לא צמחה פי 30 בעשור בגלל שאנשים הזמינו פי 30 יותר פיצות. היא צמחה כה מהר בגלל שהחברה איפשרה להזמין בקלות פיצה ומוצרים נוספים. סל ההזמנה הממוצע צמח בעקביות מאז 2010 בה דומינוס עברה מהזמנות טלפוניות בעיקר להזמנות דרך האפליקציה המעודדת אנשים להזמין מוצרי אקסטרה בקליק.
האפליקציה של דומינוס הפכה גם את הליך ההזמנה למותאם אישית, הזוכר את העדפות הלקוח ומציע מבצעים עבור מוצרי המזון האהובים על הלקוח. היום למעלה מ-70% מהמכירות של דומינוס מגיעות מהאתר או אפליקציית המובייל. גם במערך הלוגיסטיקה, השקיעה דומינוס משמעותית בשיפור תשתית האספקה שלה וייצרה פלטפורמה אינטרנטית לתמיכה בזכיינים. מי נמצא מאחורי כל החדשנות הזאת? צבא של מפתחי תוכנות.
דומינוס בהחלט לא לבד. לחברות שצמחו משמעותית בעשור האחרון כמו Nike, Airbnb, Tesla ו-Capital One, יש דבר אחד במשותף: הן הפכו לחברות טכנולוגיה במהותן. וכאשר כל חברה רוצה להפוך לחברת טכנולוגיה, עליה ליצור מגוון אינסופי של תוכנות אשר יאפשר לה להניע את צמיחתה. כך שאין זה מפתיע שמוצרים המאפשרים למפתחים לבנות אפליקציות במהירות, בשיתוף פעולה וביעילות, יזכו באמון ואהדה ממפתחים, וייצרו את שוק טריליון הדולר הבא במהלך העשור הקרוב.
החברות הישראליות שפועלות בתחום זה הינן חלק מהותי מהמהפכה הזו וחשובות מאד עבור אומת הסטארט-אפ. הסטרטאפים הישראליים מפגינים זריזות ויצירתיות בגישתם לשוק הצומח הזה. הם מצליחים לפרוץ את המרחב הפיזי ומגיעים למפתחים מכל העולם. הם מסייעים להם ליצור, לפתח ולהוביל תהליכים באופן יעיל שלא נראה כמותו בעבר.
כמשקיע בחברות תוכנה למעלה מ-20 שנה, אני מאמין שמגמה זו תימשך. שוק התוכנה הבא בשווי טריליון דולר ינוע מלמטה למעלה, והמפתחים הם אלו שיקבעו מה הם המוצרים והתהליכים שהם זקוקים להם בכדי להיות פרודוקטיביים. זאת בניגוד למציאות הקודמת בה הם נאלצו לעבוד עם תהליכים וכלים שהוכתבו עבורם על ידי ההנהלה בארגונים בהם הם עבדו. הפיכתם של המותגים המובילים בעולם לחברות תוכנה, הצמיחה המטאורית בקצב הפיתוח והמעבר של חברות לעבודה מבוזרת המונעת ע"י תוכנה משנים את יחסי הכוחות בארגון. המפתחים למעשה הופכים למקבלי החלטות ורוכשי תוכנה משום שהם נמצאים במושב הנהג ולמעשה בחוד החנית של המהפכה. ובכך, מפתחי התוכנה הם למעשה גיבורי העל המודרניים בארגונים והתוכנות שעומדות לרשותם הן הנשק הסודי שלהם.
הכותב הינו גלן סולומון, שותף מנהל ב-GGV Capital.
- 2.אילו עוד חברות ישראליות פועלות בתחום? (ל"ת)מעולה! 19/08/2020 20:46הגב לתגובה זו
- 1.יש תעודת סל שמתעסקת בזה? (ל"ת)תודה 14/08/2020 15:53הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?
סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?
מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?
ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.
האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.
בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.
בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.
- ראלי סוף שנה בפתח? כל מה שמשקיע צריך לדעת עכשיו
- האם הירידות בוול סטריט מלמדות על הביצועים בשנה כולה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?
למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.
