
לקראת פשיטת רגל? מניית ספיריט צונחת ב-30%
חברת התעופה האמריקאית ספיריט SPIRIT AIRLINES , הידועה במודל הלואו-קוסט שלה, חווה שנה קשה במיוחד, שהפכה לדרמטית עוד יותר בסוף השבוע האחרון. מניית החברה צונחת ב-30% בעקבות דיווחים כי החברה מנהלת מגעים עם בעלי האג"ח שלה לגבי אפשרות של פשיטת רגל.
הדיווח, שפורסם ב-"וול סטריט ג'ורנל", ציין כי ספיריט בוחנת דרכים נוספות לשיקום המאזן שלה, אך השיחות האחרונות מתמקדות באפשרות להגיש בקשה לפשיטת רגל תחת סעיף 11 של חוק פשיטות הרגל בארצות הברית. סעיף זה מאפשר לחברות להמשיך בפעילותן העסקית תוך כדי תהליך השיקום. על פי הדיווח, במידה וספיריט תכריז על פשיטת רגל, מדובר בתהליך שייקח זמן ולא יקרה באופן מיידי.
מטוס של ספיריט; קרדיט: טוויטר
בתגובה לדיווחים, דוברת מטעם ספיריט הפנתה לדברים שאמר מנכ"ל החברה, טד כריסטי, בשיחת המשקיעים של החברה באוגוסט האחרון. כריסטי ציין אז כי החברה מנהלת "שיחות פרודוקטיביות" עם יועציהם של בעלי האג"ח שלה, במטרה להתמודד עם תשלומי החוב הקרבים.
נכון להיום, מניית ספיריט נסחרה במחיר של 1.6 דולר למניה, רמת שפל היסטורית לחברה. עוד לפני הצניחה ביום שישי, מניית ספיריט כבר איבדה 86% מערכה במהלך 2024, כשמשקיעים הביעו חשש גובר מהפסדים מצטברים, ירידה במכירות וחוב כבד שמוערך ב-3.3 מיליארד דולר.
אחת המכות הקשות ביותר לחברה התרחשה בתחילת השנה, כאשר שופט פדרלי חסם את מיזוגה עם חברת התעופה "ג'טבלו" (JetBlue Airways), מיזוג שהיה אמור לסייע לספיריט להתאושש מבחינה כלכלית. השופט קבע כי המיזוג יפגע בלקוחותיה של ספיריט ולכן לא אישר את העסקה.
איך ספיריט הגיעה למצב הזה?
ספיריט איירליינס התמודדה לאורך השנים עם אתגרים רבים, אך המשבר הנוכחי נובע ממספר גורמים מרכזיים. אחד מהם הוא מודל הלואו-קוסט שבו החברה פועלת. מצד אחד, המודל מאפשר לחברה להציע טיסות במחירים נמוכים יותר מהמתחרים, אך מצד שני, הוא משאיר לה מעט מרווח נשימה כלכלי להתמודדות עם משברים כמו עלייה במחירי הדלק או ירידה בביקושים לטיסות. בנוסף לכך, התחרות בשוק התעופה העולמי החריפה בשנים האחרונות, במיוחד עם החזרה של חברות תעופה אחרות לפעילות מלאה לאחר מגפת הקורונה. בעוד שחברות תעופה גדולות יותר הצליחו להגדיל את הכנסותיהן בעזרת טיסות בינלאומיות יקרות יותר, ספיריט מצאה את עצמה נאבקת להישאר רלוונטית בשוק הלואו-קוסט הצפוף. החוב הכבד של החברה, המוערך כאמור ב-3.3 מיליארד דולר, מעמיד את ספיריט בפני דילמות קשות. מצד אחד, החברה צריכה למצוא דרך לשלם את חובותיה, אך מצד שני, היא נאלצת להתמודד עם הפסדים תפעוליים משמעותיים שמקשים על כל ניסיון לשיקום פיננסי.מה האפשרויות העומדות בפני החברה?
בעוד שהמגעים עם בעלי האג"ח נמשכים, לא ברור מה תהיה ההחלטה הסופית של הנהלת החברה. אם החברה אכן תפנה להליך פשיטת רגל, היא תנסה, ככל הנראה, להמשיך בפעילותה תוך כדי ניסיון להגיע להסדר עם נושיה, כפי שקורה פעמים רבות בתהליכי פשיטת רגל תחת סעיף 11. במקביל, ייתכן כי החברה תנסה למצוא פתרונות יצירתיים יותר, כמו מכירת נכסים או מיזוג עם חברת תעופה אחרת, במטרה לשרוד את המשבר הכלכלי שאליו נקלעה. כך או כך, נראה כי הדרך של ספיריט איירליינס להבראה עוד ארוכה. מניית ספיריט נסחרת לפי שווי של 184 מיליון דולר אחרי צניחה של 90% מתחילת השנה ושל 89% בשנה האחרונה.
- 4.גאונים הרגולטורים עכשיו פגעו בתחרות יותר (ל"ת)רן א 05/10/2024 07:29הגב לתגובה זו
- 3.המיזוג היה מציל אותה, אבל "שופט" גמר עליה (ל"ת)רפורמה משפטית 04/10/2024 21:04הגב לתגובה זו
- 2.כמו שזה נראה המיתון יכה בעוד חברות רבות כי אנחנו בהתחלה (ל"ת)דש 04/10/2024 20:08הגב לתגובה זו
- 1.לרון 04/10/2024 18:35הגב לתגובה זועולה לחברה הרבה,זו לא החברה היחידה בצרות

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.
פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?
כמעט שלושים שנה חלפו מאז הגיעה צ'ק פוינט לוול סטריט כחברה כוכבת שבראשה המנכ"ל המבטיח גיל שויד. אבל מאז שתי מתחרותיה הצעירות יותר, פאלו אלטו ופורטינט, עקפו אותה כמעט בכל פרמטר. עסקת רכישת סייברארק רק מבליטה עוד את הפערים, ואם צ'ק פוינט לא תציג צמיחה ראויה, עדיף שתחזור להיות פרטית
אפשר לקבוע בוודאות שישראל מוכרת זה מכבר כמובילה עולמית בתחום אבטחת הסייבר. ישראל ממנפת את מומחיותה בתחום הביטחון הלאומי, החדשנות הצבאית והאקו-סיסטם הטכנולוגי המשגשג כדי לבנות את אחת מתעשיות הסייבר המתקדמות בעולם. מה שהחל כצורך להתגונן מפני איומי סייבר התפתח למגזר של מיליארדי דולרים, המניע השקעות, פריצות דרך טכנולוגיות וצמיחה כלכלית.
אפשר גם לקבוע ששלושת האנשים שהקימו את צ'ק פוינט - גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר - היו מחלוצי תעשיית ההגנה על הרשת שב-2025 תגלגל 302 מיליארד דולר ובתוך עשור 880 מיליארד.
בתחילת העשור השני של המאה הייתי בטוח שצ'ק פוינט תהיה "טבע שנייה". היא בהחלט עשתה אז רעשים של חברה שמובילה נישה תעשייתית ענקית בהתהוות. צ'ק פוינט יצרה את שוק אבטחת המידע הארגוני המודרני כאשר הצליחה למסחר בהצלחה רעיון שנולד עשור קודם לכן על ידי חברת Digital Equipment Corporation (סימול:DEC בזמנו) בבוסטון.
בשנות השמונים, כש-DEC הייתה חברת המחשבים השנייה בגודלה בעולם, היא יצרה את חומת האש הראשונה בעולם. המוצר היה חדשני ומהפכני אבל לא הצליח להתאים את תעבורת הרשת להקשר. גיל שויד זיהה את ההזדמנות לבנות סוג חדש של חומת אש שתתאים לרשת - כזו שיכולה לחסום חבילות על סמך ההקשר שלהן. שויד פיתח, עוד ב-1993, את טכנולוגיית הליבה של החברה, "בדיקה מבוססת מצבים (stateful inspection)", שהפכה בסיס למוצר הראשון של החברה, ה-FireWall-1, וזמן קצר לאחר מכן הם גם פיתחו את אחד ממוצרי ה-VPN הראשונים בעולם, VPN-1.
- צ'ק פוינט רוכשת את Veriti הישראלית
- "העולם משתנה כל יומיים - צ'ק פוינט צריכה אנשים שיודעים ללמוד מהר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שויד נחשב לכוכב-על בוול סטריט
שויד פיתח את הרעיון עוד בזמן ששירת בצבא ביחידה 8200, שם עבד על אבטחת רשתות מסווגות. ה-VPN (Virtual Private Network) היא רשת פרטית וירטואלית שיוצרת חיבור מאובטח ומוצפן בין מכשיר מסוים לאינטרנט ומשפרת את הפרטיות ואת האבטחה. היא מסתירה את כתובת ה-IP של המכשיר, גורמת למי שמשתמש בו להיראות כאילו הוא גולש ממיקום אחר, מצפינה את תעבורת האינטרנט שלו ומגינה על הנתונים שלו מפני האזנות סתר פוטנציאליות. ב-2002 הופיע שויד ברשימת "תינוקות המיליארדרים" של מגזין פורבס ואפילו כונה "ביל גייטס של ישראל".