בצל ריבוי התקלות - מנכ"ל בואינג מתפטר
מנכ"ל בואינג BOEING דייב קלהון יפרוש מתפקידו בסוף השנה, כך הודיעה החברה. עזיבתו של קלהון מגיעה כאשר יצרנית המטוסים מתמודדת עם שורה של בעיות ייצור ובקרת איכות, בעיקר כאשר אחד ממטוסי ה-737MAX 9 שלה שבשירות אלסקה אייר איבד פאנל באמצע טיסה בחודש ינואר.
בעקבות ההודעה קופצת מניית החברה ב-4% במסחר המוקדם בוול סטריט. החברה גם הודיעה כי לארי קלנר, יו"ר דירקטוריון החברה, לא יעמוד לבחירה מחדש באסיפת בעלי המניות השנתית הקרובה של החברה. סטיב מולנקופף, המנכ"ל לשעבר של קוואלקום וחבר מועצת המנהלים של בואינג מאז 2020, יחליף את קלנר ויוביל את חיפושי החברה אחר המנכ"ל הבא שלה. בואינג גם אמרה שסטן דיל, כיום מנכ"ל מגזר המטוסים המסחריים שלה, יפרוש.
במכתב לעובדים אמר קלהון שהתקרית באלסקה אייר "היתה רגע פרשת מים עבור בואינג". "עיני העולם נשואות אלינו", הוסיף קלהון, "ואני יודע שנעבור את הרגע הזה בדרך אל חברה טובה יותר, תוך התבססות על כל הלמידה שצברנו כשעבדנו יחד כדי לבנות מחדש את בואינג במהלך השנים האחרונות".
קלהון מונה למנכ"ל בואינג בינואר 2020, כאשר החברה התמודדה עם ההשלכות בעקבות התרסקותם של שני מטוסי 737MAX - טיסת Lion Air באוקטובר 2018 וטיסה של אתיופיה איירליינס במרץ 2019. התרסקויות אלו יחד הביאו למותם של 346 בני אדם. מאמציה ארוכי השנים של בואינג לזכות בחזרה באמון בבטיחות מטוסיה, שהיו מקורקעים על ידי כמעט כל חברות התעופה בעולם, מצאו תמיכה כאשר זו זכתה באישור לחדש את המשלוחים של מטוס ה-737 Max לסין, בעלת שוק המטוסים הגדול בעולם.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, התקרית בטיסת אלסקה אייר קרקעה מאות מטוסים מדגם ה-737. מינהל התעופה הפדרלי (ה-FAA) אמר כי בואינג לא תוכל להרחיב את קצב הייצור הנוכחי של ה-737Max עד שהבדיקות יושלמו ויצרנית המטוסים תוכל להבטיח את רמות הבטיחות.
בדוחותיה האחרונים, שלא כללו את השפעת התקרית שאירעה בתחילת חודש ינואר, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.
- 2.קח דוגמה ! (ל"ת)נתנייהו, 25/03/2024 16:37הגב לתגובה זו
- 1.כך נראים מוצרים שפותחו בשיטות AGILE ו-LEAN. מהר מהר. חח (ל"ת)מהנדס בכיר 25/03/2024 15:04הגב לתגובה זו
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
האם אירופה היא המוקד והמקור למשבר הבא?
מנכ"ל הבנק הגדול בעולם לא חסך מילים. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן סבור שאירופה מאבדת גובה במהירות מסחררת. היא לא צומחת והופכת למקום פחות אטרקטיבי לעסקים, השקעות וחדשנות. ביורוקרטיה איטית, רגולציה כבדה מדי ושווקים מפוצלים הופכים את היבשת למלכודת.
דיימון מזהיר שאירופה חלשה = אמריקה פגיעה. "אם אירופה תיפול, כולנו ניפול", אמר והסביר -"הכלכלה העולמית בנויה על שותפות חזקה עם היבשת הוותיקה. ב-15 השנים האחרונות אירופה כבר ירדה מ-90% מגודל הכלכלה האמריקאית ל-65% בלבד, והמגמה לא עוצרת".
הנתונים של כלכלות אירופה חלשים - צמיחה צפויה של 1.3%-1.5% בשנים הקרובות, פרודוקטיביות יורדת, אוכלוסייה מזדקנת ומחסור חמור בכוח אדם מיומן. חברות טכנולוגיה גדולות? כמעט אין. סטארטאפים שרוצים להפוך לענקיות עולמיות? מעדיפים לעבור לארה"ב או אפילו לאסיה. גם מדינות כמו אירלנד, שפעם היו מגנט להייטק, בזכות הטבות מס, מאבדות את האטרקטיביות שלהן.
עם זאת, דיימון הצביע על כוונה של האיחוד האירופי להתקדם מבחינה דיגיטלית ו-AI לחוק אחד לכל היבשת, דבר שיפחית בירוקרטיה ויספק בהירות ותוואי צמיחה לתחום. ועדיין דיימון חושש שמשבר, האטה שתזרום לארה"ב ולעולם כולו תגיע מאירופה.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת אירופה - נתונים
צמיחה בתמ"ג - ברבעון השלישי של 2025 נרשמה עלייה של 0.3% בתוצר של גוש היורו ו־0.4% בכלל האיחוד, המשקפת שיפור מתון אך לא אחיד.
תחזית שנתי 2025 - הצמיחה השנתית באיחוד צפויה לעמוד על כ־0.9%, כשהצפי לשנים הבאות עומד על 1.2% ב־2026 ו־1.3% ב־2027.
שיעור האבטלה - עומד על כ־6.3% בגוש היורו, עם יציבות יחסית בשנה האחרונה למרות לחצים חיצוניים.
אבטלת צעירים - בקרב בני 15 עד 24 עומדת על כ־14%, מה שמעיד על קושי מובנה בשילוב צעירים בשוק העבודה.
אינפלציה - נרשמה אינפלציה שנתית של כ־2.2%, מעט מעל היעד של הבנק המרכזי אך רחוקה מהשיאים של השנים האחרונות.
שכר - עלות שעת עבודה עלתה בכ־3.6%, נתון שמשקף גם לחצים מצד האינפלציה וגם שוק עבודה הדוק.
תעשייה - מדדי הייצור מציגים תנודתיות עם עליות וירידות לסירוגין, מה שמעיד על רגישות לביקושים גלובליים ולסביבה מאקרו כלכלית.
צריכה פרטית - ההוצאה של משקי הבית רשמה עלייה קלה, אך לא מספקת כדי להזניק את הצמיחה באופן משמעותי.
השקעות - ירידה של כ־1.8% בהשקעות הקבועות מצביעה על זהירות מצד החברות והחשש מהאטה גלובלית.
תמונה כללית - אירופה נמצאת במצב של שוק עבודה יציב אך השקעות חלשות, אינפלציה מתונה אך שברירית, וצמיחה שמבוססת בעיקר על ביקוש פנימי מתון.
סם אלטמן וסונדאר פיצאי רשתות חברתיותאלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
הביקורות על GPT-5, תלות במוצר יחיד ומבנה מימון מסובך פוגעים באמון ב־OpenAI, בעוד שאלפאבית נהנית מצמיחה במנועי הענן והחומרה וממצבת את עצמה כשחקנית היציבה בענף
בשבועות האחרונים מתגבש שינוי כיוון בהשקעות הבינה המלאכותית. חברות שהיו מזוהות עד לא מזמן עם OpenAI מאבדות גובה, בעוד שאלפאבית Alphabet 1.15% , שבעבר נתפסה כמאחרת במרוץ, מתחזקת ומושכת אליה עניין מחודש מצד משקיעים. השינוי אינו נובע מאירוע נקודתי, אלא מצבר של התפתחויות שחושפות פערים בגישת החברות לצמיחה, מימון ויכולת ביצוע.
OpenAI, שבמשך תקופה ארוכה הייתה מזוהה עם הובלת החדשנות בתחום, מתקשה לשמר את התדמית הזו, כאשר הביקורות שפורסמו לאחר השקת GPT-5 הצביעו על חוסר אחידות באיכות ועל פערים ביחס לציפיות שהחברה עצמה יצרה. המשקיעים, שכבר היו רגישים לעלות הגוברת של פיתוח מודלים בגודל דומה, החלו לבחון מחדש אם החברה מסוגלת לעמוד בהבטחותיה.
באותה עת, אלפאבית הציגה עדכון משמעותי למודל Gemini וזכתה לתגובות חיוביות הרבה יותר מבעבר. מבחינת השוק, העיתוי היה משמעותי: בשעה ש־OpenAI עסוקה בשיפור מוצר מרכזי שלא עמד בחלק מהציפיות, אלפאבית מציגה שדרוג שנראה בשל, הנשען על מערך תשתיות ונתונים גדול בהרבה. התוצאה היא חיזוק ההכרה ביכולת שלה להתקדם בקצב יציב יותר. מספיק להסתכל ברשתות החברתיות ולראות את כל הפרסומים של אנשים על ביטול המנוי ל-ChatGPT לטובת Gemini כדי להבין את המצב.
שותפיה העסקיים של OpenAI - ספקיות ענן, יצרניות שבבים ושחקניות תשתית - חוות ירידה חדה בביצועי המניות, כאילו ההסתמכות על החברה הפכה מנכס לסיכון. אורקל, קורוויב ו־AMD מצאו עצמן בלב המגמה, לצד חברות נוספות שנהנו מהביקוש שנוצר סביב ChatGPT ופתאום נאלצות להתמודד עם הערכות מחודשות. במקביל, חברות הקשורות לאקוסיסטם של אלפאבית הציגו ביצועים חזקים במיוחד. העלייה בביקוש לרכיבים למרכזי הנתונים של החברה נתפסה כסימן לכך שהרחבת היכולות מתבצעת בקצב מהיר מהצפוי. Lumentum, Celestica ובמיוחד ברודקום נהנו מכל מהלך שביסס את אלפאבית כמי שמגדילה את נתח החישוב שלה ללא תלות בקבלן חוץ.
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- זינקה 70% תוך שנה: אלפאבית בשיא חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התלות במוצר יחיד
מבט רחב על התעשייה מדגיש את הפער המבני בין שתי החברות. OpenAI תלויה כמעט לחלוטין במוצר מרכזי אחד - ChatGPT - שגם אם הוא נפוץ מאוד, קצב הצמיחה שלו כבר אינו חד כפי שהיה בתחילת הגל. במצב שבו ההכנסות נשענות על שירות יחיד, כל האטה בביקוש הופכת למשמעותית, במיוחד עבור חברה שהתחייבויות החישוב שלה הולכות ותופחות. מנגד, אלפאבית פועלת על בסיס מנועי הכנסה רבים ומבוזרים, המאפשרים לה לספוג תנודות ולהמשיך להשקיע בהרחבת יכולות ה־AI בקצב עקבי.על רקע זאת, גבר גם הדיון בדבר מבנה המימון של OpenAI. שאלות על עסקאות מורכבות, הסדרי חוב והתחייבויות ארוכות טווח קיבלו חשיפה ציבורית שהפחיתה את רמת הביטחון של המשקיעים. ההבנה שהחברה נדרשת לגייס סכומים עצומים בשנים הקרובות כדי לתמוך ביעדים שהציבה לעצמה, העלתה ספק אם תוכל לעשות זאת בלי לשחוק ערך או לבטל יוזמות. התבטאויות של הנהלת החברה תרמו לאווירה הזו. משפטים שנאמרו בפומבי, שלכאורה זלזלו בחששות המשקיעים או רמזו על מעורבות ממשלתית בתמיכה פיננסית, עוררו ביקורת נוספת.
