מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

בצל ריבוי התקלות - מנכ"ל בואינג מתפטר

גם יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל מגזר המטוסים המסחריים יפרשו
דור עצמון | (2)
נושאים בכתבה בואינג

​מנכ"ל בואינג BOEING דייב קלהון יפרוש מתפקידו בסוף השנה, כך הודיעה החברה. עזיבתו של קלהון מגיעה כאשר יצרנית המטוסים מתמודדת עם שורה של בעיות ייצור ובקרת איכות, בעיקר כאשר אחד ממטוסי ה-737MAX 9 שלה שבשירות אלסקה אייר איבד פאנל באמצע טיסה בחודש ינואר.

בעקבות ההודעה קופצת מניית החברה ב-4% במסחר המוקדם בוול סטריט. החברה גם הודיעה כי לארי קלנר, יו"ר דירקטוריון החברה, לא יעמוד לבחירה מחדש באסיפת בעלי המניות השנתית הקרובה של החברה. סטיב מולנקופף, המנכ"ל לשעבר של קוואלקום וחבר מועצת המנהלים של בואינג מאז 2020, יחליף את קלנר ויוביל את חיפושי החברה אחר המנכ"ל הבא שלה. בואינג גם אמרה שסטן דיל, כיום מנכ"ל מגזר המטוסים המסחריים שלה, יפרוש.

במכתב לעובדים אמר קלהון שהתקרית באלסקה אייר "היתה רגע פרשת מים עבור בואינג". "עיני העולם נשואות אלינו", הוסיף קלהון, "ואני יודע שנעבור את הרגע הזה בדרך אל חברה טובה יותר, תוך התבססות על כל הלמידה שצברנו כשעבדנו יחד כדי לבנות מחדש את בואינג במהלך השנים האחרונות".

קלהון מונה למנכ"ל בואינג בינואר 2020, כאשר החברה התמודדה עם ההשלכות בעקבות התרסקותם של שני מטוסי 737MAX - טיסת Lion Air באוקטובר 2018 וטיסה של אתיופיה איירליינס במרץ 2019. התרסקויות אלו יחד הביאו למותם של 346 בני אדם. מאמציה ארוכי השנים של בואינג לזכות בחזרה באמון בבטיחות מטוסיה, שהיו מקורקעים על ידי כמעט כל חברות התעופה בעולם, מצאו תמיכה כאשר זו זכתה באישור לחדש את המשלוחים של מטוס ה-737 Max לסין, בעלת שוק המטוסים הגדול בעולם.

עם זאת, התקרית בטיסת אלסקה אייר קרקעה מאות מטוסים מדגם ה-737. מינהל התעופה הפדרלי (ה-FAA) אמר כי בואינג לא תוכל להרחיב את קצב הייצור הנוכחי של ה-737Max עד שהבדיקות יושלמו ויצרנית המטוסים תוכל להבטיח את רמות הבטיחות.

בדוחותיה האחרונים, שלא כללו את השפעת התקרית שאירעה בתחילת חודש ינואר, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.

בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קח דוגמה ! (ל"ת)
    נתנייהו, 25/03/2024 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כך נראים מוצרים שפותחו בשיטות AGILE ו-LEAN. מהר מהר. חח (ל"ת)
    מהנדס בכיר 25/03/2024 15:04
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

איתקה
צילום: איתקה

קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק

גולדמן זקס הוריד את המלצה למניית איתקה הנסחרת בלונדון ל"מכירה" עם יעד של 180 פני שהפילה אותה בסוף השבוע, בעוד בנק אוף אמריקה ו-Peel Hunt עדיין רואים בה פוטנציאל קנייה במחיר של עד 250-260 פני. הכול ממתין לשינויים במיסוי האנרגיה בבריטניה שיקבעו את הכיוון

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה איתקה דלק קבוצה

מניית איתקה Ithaca Energy -4.93%  נפלה כ-5% במסחר בלונדון בסוף השבוע, אחרי שבית ההשקעות גולדמן זקס הוריד את ההמלצה למניה ל"מכירה" וקבע לה מחיר יעד של 180 פני, כ-23% מתחת למחיר השוק בעת ההמלצה. בגולדמן מציינים שהמניה כבר זינקה 111% מתחילת השנה, נסחרת בפרמיית שווי מול מתחרותיה, וחשופה במיוחד לשוק הגז האירופי לקראת עודף היצע אפשרי ב-2027. עוד הם מדגישים כי למרות הציפיות בענף, ייתכן שהשינויים הפיסקליים בצד המס יידחו לשנים הבאות, ולכן לדעתם המשקיעים נדרשים לזהירות רבה יותר.

אבל זו רק אחת משתי הגישות כרגע בשוק. מנגד, איתקה נהנתה מגל המלצות חיובי בחודשיים האחרונים, דווקא בזכות אותם שינויים צפויים במדיניות המיסוי. בנק אוף אמריקה, שביצע סקירה רחבה על סקטור האנרגיה בבריטניה, טוען שאם אכן ייכללו בתוכנית הממשלה הקלות בפועל במס ה-EPL, איתקה תהיה המוטבת הגדולה ביותר. על פי הסקירה של הבנק, הפחתה של 10% בשיעור המס יכולה להקפיץ את תזרים המזומנים של החברה כבר השנה בכ-27%. בהתאם לכך, הם העלו את ההמלצה ל"קניה" וקבעו מחיר יעד של 250 פני למניה.

אל העמדה האופטימית מצטרפים גם Peel Hunt, מהגופים המובילים בתחום האנרגיה בבריטניה. בדוח שפרסמו לאחר תוצאות הרבעון, הם מדגישים את השיפור בתפעול, את היעילות בעלויות ואת התחזקות המאזן, ומעלים את מחיר היעד ל-260 פני תוך חידוש המלצת הקנייה. מהדוח שלהם עולה תמונה של חברה שהתרחבה משמעותית, מציגה עלייה בייצור, נהנית מתחזיות תזרים גבוהות ונסחרת עדיין בזולה יחסית לשווי הכלכלי ארוך הטווח שהם רואים בפעילות.

מה ישפיע במבט קדימה והקשר לישראל

האמת היא שהפער בין ההמלצות מגיע בדיוק ברגע שבו השוק ממתין לאירוע מרכזי: תקציב הסתיו של בריטניה, שיתפרסם ביום רביעי. במסגרת התקציב צפויות להתברר הכוונות של ממשלת אנגליה לגבי מס ה-EPL, מס רוחב שהכביד בצורה חריגה על פעילות החברות מאז 2022. אם אכן תוצג בו גישה "ידידותית" יותר לענף כדי לעודד השקעות, כפי שמוערך בחודשים האחרונים, זה עשוי להפוך את איתקה לשחקנית המרוויחה ביותר בענף.

ולמשקיעים הישראלים יש גם זווית מקומית: דלק קבוצה דלק קבוצה -3.84%  , המחזיקה העיקרית באיתקה, רגישה מאוד לביצועים ולתמחור של החברה הבריטית. העליות החדות באיתקה בחודשים האחרונים תמכו במניית דלק, וכעת, הירידה במניה בשילוב עם חוסר הוודאות לפני התקציב בבריטניה, לצד הפער החריג בין ההמלצות, יוצרים תנודתיות שמכבידה על המניה בשוק המקומי.