דר אדם רויטר
צילום: משה בנימין

משאיות מהמפרץ יעברו דרך ישראל לאירופה - אבל מה עם זיהום האוויר?

לצד היתרונות של חיזוק קשרי ישראל עם מדינות ערב, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי - מה הפתרון ולמה ישראל היא סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי?
ד"ר אדם רויטר | (34)

במידה ישראל אכן תהפוך לדרך מעבר יבשתית של סחורה ומוצרים בהיקפים אדירים מהודו דרך המפרץ ומסעודיה לאירופה ואליהן, ייווצר בעמק יזרעאל ובמפרץ חיפה זיהום אוויר מפלצתי. הפתרון: לישראל יוכלו להיכנס רק משאיות ורכבות המונעות בחשמל או אנרגיה נקיה אחרת.

זה עדיין מאד מוקדם ויתכן וגם לא יקרה, אך מתפתח מהלך שיכול להביא תועלות כלכליות אדירות: ההכרזה בוועידת ה-20G של פרויקט המחבר בכבישים ובמסילות רכבת שיעבירו בהן מוצרים וסחורות שמגיעות מהודו לאיחוד האמירויות ומשם במסילות ברזל וכבישים לירדן, עד תחנת כניסה בבית שאן, משם לנמל חיפה בדרכן לאירופה. מסלול נוסף יגיע מהעיר העתידית ניאום שבצפון סעודיה לאילת ומשם לבית שאן. תהיה גם תנועה הפוכה של סחורות ומוצרים מאירופה לסעודיה, האמירויות ועד הודו.

ההובלה היבשתית יקרה אמנם מההובלה הימית אך מהירה ממנה ובכל מקרה היא תוכל להרחיב את היקף הסחר בין כל הצדדים ולשמש נתיב מעבר נוסף שלא יתבסס על תעלת סואץ.

זהו מהלך אדיר שיחזק את קשרי ישראל עם כמה מהחשובות שבמדינות ערב ועם הודו (עם הודו קשרים מצוינים גם כיום) וייתן לנו דיבידנדים גיאופוליטיים גדולים. סעודיה, האמירויות והודו רואות פוטנציאל כלכלי אדיר. כך גם ישראל, כמובן.

במובנים מסוימים במהלך הזה ישראל היא בכלל סוג של פיון על לוח השחמט הגיאופוליטי העולמי. מבחינת האמריקאים זה יהיה מהלך נגדי מרשים למהלך שהסינים ביצעו בחיבור מסילות הברזל שלהם מסין ועד אירופה, בנתיב המכונה "החגורה והדרך". זה גם יהיה מהלך אמריקאי נגדי למהלך הרוסי של חיבור מסילות הברזל הרוסיות במסדרון המכונה "הצפוני-דרומי" שהחל לאחרונה להוביל מוצרים על הקו מוסקבה וסנט פטרסבורג ברוסיה, דרך איראן ועד לעיר הגדולה ביותר בהודו – מומבאי וקו נוסף שמגיע לסעודיה. קיים גם רצון הודי להגדיל משקל כנגד היריב הסיני, בתחרות גלויה נוספת המתקיימת בין שתי מדינות הענק הללו. העובדה שנמל חיפה מצוי בשליטה הודית ושבעליה, אדאני, מקורב למודי, רה"מ ההודי, גם לא מזיקה.

מבחינת ישראל הכל נפלא חוץ מבעיה אחת "קטנה". זיהום האוויר האדיר שיגרם לתושבי ישראל, בדגש על עמק יזרעאל ומפרץ חיפה כתוצאה מהתעבורה הזו. ראוי לציין שכבר כיום מגיעות מירדן לנמל חיפה וחוזרות אליה מעל 100 משאיות ביום. זה זרזיף מול הכמות הצפויה אם וכאשר הסחורה מהודו תתחיל להגיע. הפוטנציאל הוא לאלפי משאיות ועשרות רכבות משא ביום.

אך המסקנה אינה כהצעת הירוקים בעבר של "להשאיר את הגז בים", אלא לחוקק חוק שאומר באופן הפשוט ביותר שרק משאיות ורכבות עם אפס פליטות, המונעות ע"י חשמל או אנרגיה נקיה אחרת, תוכלנה להיכנס לישראל.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    ג'וני 27/09/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
    אולי רצוי לבצע העברת סחורות לירדן, אילת, נמל אשדוד, אירופה
  • 23.
    חוזה המדינה 27/09/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל תהיה כל כך מרכזית מבחינה לוגיסטית כל השכנים הגדולים שלנו ירצו לכבוש אותנו ולהחזיק במפתחות לרשת הסחר הזאת . ישראל תמיד סבלה מהמיקום שלה כגשר בין שלוש יבשות.
  • 22.
    אורי 27/09/2023 13:10
    הגב לתגובה זו
    ברור לחלוטין ואיננו ניתן בכלל לויכוח הוא כי המדובר ברכבות חשמליות אשר תגענה עד נמל חיפה. "אלפי משאיות ועשרות רכבות משא" ליום הינו תיאור בלתי מציאותי לחלוטין. הרי ברור שגם הכבישים לא יהיו מסוגלים לספוג תוספת אדירה של משאיות.
  • 21.
    אספסוף גאה 27/09/2023 12:05
    הגב לתגובה זו
    רכבות חשמליות עאלק... תקבלו משאיות דיזל לתוך הפנים שירעילו לכם את המח המהונדס בערוץ 14 יגידו לכם שזה חשמלי ואתם חמוצים... מי שסתום מגיע לו לסבול .אז תאכלו חרה ותמותו מסרטן. לא מגיע לכם שהשמאל יגן עליכם
  • שרה 27/09/2023 13:31
    הגב לתגובה זו
    משתמע מהתגובה שלך שלא לקחת את הכדורים היום. מעניין מה רמת ההשכלה והידע שלך????
  • 20.
    משעממים חמוצים 27/09/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    מי שנותן שמתנה צוללות גרעיניות , חמקנים והעשרת אורניום בשביל לקבל הזמנה לבית הלבן, לא מטרד מקצת סרטן שיחלו בו האספסוף. העיקר זה ששרה תוכל לטייל בניו יורק והבן הנרקומן לנתעלק על עשירים.. תשבלו בשקט
  • אמונחטאפ 27/09/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    שטפו לך את המוח באופן כזה יסודי שלא נשאר כלום רפואה שלמה
  • 19.
    תומס 27/09/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    כבר החלה בבדיקות
  • 18.
    אם זה יסייע לדימוי של נתניהו, שאר השיקולים בטלים (ל"ת)
    Raffi 27/09/2023 00:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    לפיד 26/09/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    זיהום אויר ניתן לך מתנה
  • 16.
    ניסים 26/09/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    המאמר מבלבל לנו את המוח,גר בקריות במפרץ חיפה,אז הסיפור הוא שביום הזיהום מהמפעלים הפטרוכימים לא נראה ולא מורגש,כנראה שהמפעלים ישנים ביום ובלילה עובדים בפול גז ומרעילים את תושהי חיפה והקריות לפחות.מהמרפסת שלי יצאתי בלילות האחרונים וענן חום עם סרחון מכסה את כל איזור הקריות ועכשיו הכותב מבלבל לנו את המוח עם המשאיות לאירופה?? שיכתוב כתבה על איך מרעילים את תושבי חיפה רבתי.
  • 15.
    המגיב 26/09/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    אם יבנו משהו - זה כנראה רכבות מהירות. משאיות בכבישים זה מפגע מהרבה בחינות, ולא רק זיהום האוויר, אלא גם עומסים ותאונות.
  • ניסים 26/09/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק!!!לא משאיות ולא נעליים,בכלל מדובר על רכבות ועד שיבנו רכבות לאירופה,עוד חזון למועד,אבל לא מצפה מאתר ביזפורטל למשהו אחר מלבד להצטרף לערוצי התבהלה,סערה בכוס מים.
  • 14.
    כלים חשמליים לא יזהמו (ל"ת)
    אלי 26/09/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מיכה.. 26/09/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    זה חשוב....
  • זה כבר קורה היום בקטן (ל"ת)
    אמונחטאפ 27/09/2023 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ארז 26/09/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לשיתוף פעולה עם טראקנט לאלפי משאיות
  • תומס 27/09/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    ומה שיפה שהיא חברה ציבורית בשווי של 30 מליון במקום 200 מליון ימים יעברו עד שהחכמים יקלטומ
  • 11.
    שרה 26/09/2023 11:21
    הגב לתגובה זו
    נקווה שהכתב לא כותב כך וכמובן ללא דיוק ובהפחדות רק בגלל שנתניהו הוא ראש הממשלה, שנאה היא דבר נוראי...........
  • תתפלאי, לא הכל קשור לביבי (ל"ת)
    סתם אחד 26/09/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אסי 26/09/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    דווקא המיזם מקטין את זיהום האוויר. הרכבת תהיה חשמלית ובטוטאל הזיהום העולמי יקטן.
  • 9.
    יויו 26/09/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    לא כלכלי ולא מקצר זמן
  • 8.
    אזרח 26/09/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    תוספת תחבורה שולית שבשולית מחפש איך להכין חמוצים ?
  • אמונחטאפ 27/09/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    מדובר ברעיון כלכלי אדיר שישקעו בו עשרות מיליארדים שיתחרה בתעלת סוץ ויוזיל יבוא ויצוא מאירופה ולאירופה
  • 7.
    גוני 26/09/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    איך הגעת למשאיות. מדברים איתך על רכבות חשמליות מאיחוד האמירויות לישראל. מה אתה מקשקש, מי נתן לך במה בכלל מבלי שתבדוק את העובדות
  • 6.
    ל 26/09/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
    המצב לחלוטין לא הוטב להיפך!
  • 5.
    ל 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    במפרץ חיפה מאז 1948 ודרומה
  • 4.
    קשקש 26/09/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    התוכנית הגרנדיוזית להפוך את ישראל למרכז עולמי למסלול הרכבת העתידית על שטחים של ירדן וישראל ישפר את כלכלות ירדן הרשות הפלשתינאית וישראל לכלכלות פורחות וישוב הנגב והערבה וכל זה במימון ערב הסעודית שקופצת על רכבת השלום
  • 3.
    מפריח השערוריות 26/09/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    אתה כלכלן.תפקידך להראות יתרונות וחסרונות כלכליים . ויש לכך הרבה יתרונות- סמוך על ביבי.. עד שזה יקרה, הכל יעבור לחשמלי. גם המנועים יהיה חשמליים וגם החשמל יופק מגז טיבעי שלנו
  • 2.
    אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה א 26/09/2023 08:45
    הגב לתגובה זו
    אזרחים שפויים רכבת משאיות הסכמי שלום? אבי זל היה אומר כ שזיתים יגדלו בכף ידו זה יתגשם! ובמיוחד שאמר את שקרן בן שקרן ששמו נתניהו
  • אמונחטאפ 27/09/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    אז תירגע
  • אביך כנראה באבון. (ל"ת)
    זה כי 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 26/09/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    ככה גם לא יהיו עומסים על הכביש
  • יאיר 26/09/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    העיקר שהרכבת תהיה מחושמלת ותיסע על עמודים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.