אירופה תשקע כמו שיפן שקעה
הפסימיות שלי בנוגע לעתידה הכלכלי של אירופה קיימת כבר מעל 10 שנים. בינתיים, היא בהחלט הסתדרה היטב עם המציאות. נתחיל מכך שבעשור השני של המאה ה-21 כלכלת אירופה צמחה במצטבר בשיעור הנמוך ב-25% מצמיחתה בעשור הראשון. העולם גם צמח פחות, אך רק ב-4% פחות. ביצועי הצמיחה הכלכלית האירופאית בשלושת השנים הראשונות של העשור השלישי של המאה עוד גרועים בהרבה מאלו של העשור השני.
הפסימיות הזו באשר לכלכלת אירופה התקבעה אצלי לאחר חקירה מעמיקה בנוגע לסיבות לדעיכתה של הכלכלה היפנית. יפן היתה הכוח הכלכלי העולה והפכה לכוכב הזוהר של הכלכלה העולמית החל משנות ה-70 ועד תחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת. היא התקדמה כה מהר וחזק עד כי הגיעה למעמד הכלכלה השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב ולתוצר לנפש מהגבוהים בעולם.
בכל העולם המערבי נלמדו שיטות העבודה היפניות, שיטות הייצור, קיצור ימי המלאי, היעילות האדירה, החדשנות, מוסר העבודה הידוע שלהם ועוד. מי שרצה את האיכות הגבוהה ביותר היה קונה מוצרים תוצרת יפן. טוקיו הפכה להיות העיר היקרה בעולם ומחירי הנדל"ן בערי יפן אחרות היו מהגבוהים ביותר. יפן היתה מושא הערצה וחיקוי.
בין השנים 1986 ל-1991 התפתחה בה בועת נדל"ן ומניות ענקית. בדצמבר 1989 מדד הניקיי הגיע לשיאו ברמות של 39 אלף נקודות ואז קרס. קריסתו היתה סימן מקדים להתפוצצות בועת הנדל"ן ויציאת האוויר ממנה נמשכה מעל עשור. במהלך השנים שחלפו מאז התוצר לנפש שלה צנח משמעותית בהשוואה למדינות OECD אחרות. גם מדד הניקיי שקרס בכ-70% לא ממש התאושש ומעולם לא חזר לרמות ההן של תחילת שנות ה-90 (רמתו כיום 28 אלף נקודות).
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמנם היא עדיין מצליחה לשמור על מקומה ככלכלה השלישית בגודלה, אך זאת מכיוון שמדובר במדינה המערבית השנייה בגודל אוכלוסייתה בת ה-125 מיליון תושבים, שמייצרת אבסולוטית יותר מכל מדינה מערבית אחרת זולת ארה"ב.
חברות זומבי
תחילת שקיעתה נקראת "העשור היפני האבוד" של שנות ה-90. נוצר גל עצום של פשיטות רגל של חברות, כהמשך להתפוצצות בועת הנדל"ן והמניות. זה קרה בעיקר כי הבנק המרכזי היפני שמר עד 1994 על רמת ריבית גבוהה מדי, כדי להילחם באותה בועה. נטבע אז המונח "חברות זומבי" - חברות יפניות שנתמכו על ידי בנקים יפניים. מדובר היה בחברות ועסקים בעלי חוב שאף על פי שהם מייצרים מזומנים, הרי לאחר כיסוי עלויות שוטפות וקבועות, יש להם מספיק כספים רק לשלם את הריבית על ההלוואות, אבל לא את החוב עצמו (הקרן). מכיוון שכך, הם תלויים במימון מחדש של החובות שנפרעים ("גלגול חוב") להמשך קיומם.
התמיכה המאסיבית של הבנקים היפניים באותן חברות זומבי הפכה את הבנקים עצמם לפגיעים וממונפים מדי. במשבר הראשון, והיה זה משבר 2008, הממשלה היפנית נאלצה להלאים את רוב הבנקים כדי לחלץ אותם מפשיטת רגל. שיקוף לכך הגיע ממדד הניקיי שצנח והגיע בפברואר 2009 ל-7,500 נקודות בלבד!
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כל אלו היו משברים שהיכו ביפנים חזור והכה אך לא היוו את גורם המפתח. שוכנעתי שגורם המפתח לאי יציאתה מהסטגנציה הכלכלית שהחלה בשנות ה-90 היה הגורם הדמוגרפי – הזקנות מואצת של אוכלוסייתה. במהלך השנים היפנים ניסו המון "פטנטים" פיסקאליים ומוניטריים כדי לעודד ולהחזיר אותה לפסי צמיחה "נורמליים". ידועה לשמצה היא הריבית ביפן שנותרה מתחת לאחוז בודד מאז 1994 ומאז 2012 היא סביב האפס. אך כלום לא עזר. הצמיחה השנתית הממוצעת ביפן עומדת מתחילת המאה על 0.7% בלבד:
המקור: חיסונים פיננסים
קווי הדמיון בין המקרה היפני למקרה האירופאי
גיליתי קווי דמיון בין נתוני הבסיס ומה שעבר על יפן מאז תחילת המאה למה שעובר מזה זמן על אירופה. על מנת לתמצת את הדברים העליתי אותם על טבלה השוואתית:
| אירופה | יפן | |
| גיל חציוני | 44 | 48 |
| ירידה בשיעור הצעירים
בגילאי 20 עד 35 בין 2010 ל-2030 | 14%- | 19%- |
| תהליך יציאה נטו מכוח העבודה | מתקיים | מתקיים |
| ירידה בשיעור הילודה
שמובילה להקטנת צריכה | כן | כן |
| גמישות שוק העבודה | נמוכה | בינונית |
| איגודי עובדים חזקים | כן | כן |
| גלי הגירה ממדינות עולם שלישי שמעמיסים על הכלכלה | כן | לא |
| חלק מהצעירים המצטרפים למעגל העבודה חסרי כישורים והשכלה | כן | לא |
| סקטור ממשלתי גדול | כן | לא |
| העדפה של צעירים לעבוד בסקטור הממשלתי | כן | לא |
| עידוד יזמות הייטק | נמוכה | נמוכה |
ניתן לראות מן הטבלה שקיים דמיון רב בין לא מעט נתוני בסיס ומגמות באירופה וביפן. יתירה מזו, הפרמטרים של אירופה גרועים יותר מאלו של היפנים. כפי שניתן לראות מה שפועל לרעת אירופה מלבד הדמוגרפיה, אלו הם איגודי עובדים חזקים המקשים על גמישות שוק העבודה, גלי הגירה ממדינות עולם שלישי שאינם מצליחים להשתלב בשוק העבודה המתוחכם גם בדורות הבאים, סקטור ממשלתי גדול והעדפת צעירים לעבוד בו על פני הסקטור הפרטי "המסוכן".
להערכתי אירופה נכנסה וכבר מצויה מזה זמן במסלול דומה מאד למקרה היפני והצמיחה שלה תהיה נמוכה מאד, לא משנה אילו צעדים פיסקליים או מוניטריים הם ינקטו. להזדקנות המואצת של אוכלוסייתה יש להוסיף גורמים כבדי משקל כמו מירוץ החימוש שהתחיל להתפתח בעקבות הפחד מרוסיה. גם העלייה הדרמטית במחירי האנרגיה וגלי הבצורת הבלתי צפויים שיאלצו אותם לבנות מתקני התפלה, כמו גם הצורך בהשקעות דחופות בתעשיית השבבים על רקע "מלחמת השבבים", יוסיפו עוד הוצאות כספיות כבדות לצרותיה של היבשת הישנה. כל אלו יגרמו להם לשקוע אף מהר יותר מאשר שקעו היפנים.
* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".
- 24.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 28/06/2023 08:42הגב לתגובה זו
- 23.חיים 07/05/2023 12:51הגב לתגובה זותודה רבה
- 22.אבישלום 03/05/2023 14:10הגב לתגובה זוילודה נמוכה יותר מאשר ביפן, הזדקנות מואצת, אין הגירה, אין אושר.
- 21.אין מקום להשוואה 03/05/2023 10:08הגב לתגובה זוהיפנים חסכנים האירופאים לא צומחים
- 20.גגע 03/05/2023 01:12הגב לתגובה זומאלה שתחתיו. כדאי לבדוק ולגלות. העשורים האחרונים הם גן עדן למיליארדרים ומולטי-מליונרים.
- 19.חליל 01/05/2023 21:50הגב לתגובה זוהכל שטויות מה שבאמת שם את אירופה על הכף הם המוסלמים שהשתלטו על רוב מדינות אירופה ויהפכו את אירופה לאירן /עירק/ אפגניסטן,
- רז 02/05/2023 13:02הגב לתגובה זו"גלי הגירה ממדינות עולם שלישי המעמיסים על הכלכלה".
- 18.עוזי 01/05/2023 21:22הגב לתגובה זוביפן לא נתנו לשום חברה ליפול אפילו שהרבה חברות היו אמורות ליפול. הבנקים שם תומכים בחברות שהיו צריכות לקרוס מזמן. גם לא מפטרים אלא משאירים עובדים לא יעילים בשכר נמוך.
- 17.ממש לא 01/05/2023 20:01הגב לתגובה זויש שם עושר מופלג של אנשים רבים וחברות ענק עם מאות מיליארדי יורו ורזרבות זהב, הם מסודרים טוב
- חפשו 03/05/2023 10:09הגב לתגובה זוחברות יוקרה אמיתיות כמו הרמס RMS,לא תימצאו
- קשקוש. (ל"ת)רז 02/05/2023 13:03הגב לתגובה זו
- 16.סקורה 01/05/2023 13:07הגב לתגובה זומנקודת המבט של ההשפעה התרבותית, הפוליטית והכלכלית של יפן אין ספק שחלה דעיכה. מצד שני, כנראה שלפחות בתחום הכלכלי מדובר יותר על חזרה למצב נורמלי אחרי בועות שלא היו ברות קיימא בשנות ה80 גם במניות וגם במחירי הדירות. אבל מצד שני, מדובר במדינה עם מערכת חינוך מעולה, כלכלה שעדיין חזקה מאוד כולל בתחום החדשנות, הומוגניות אתנית(זה מתקשר לכמה מהנקודות הבאות), מקרי רצח ופשיעה נמוכים ותחושת ביטחון גבוהה, תוחלת חיים גבוהה בצורה בולטת ובריאות מאוד טובה של האוכלוסייה( רואים את זה בהשמנת יתר למשל). זה לא עתיד של התרחבות והתפשטות מתמדת אבל זה עתיד שהאזרח הממוצע ברחבי העולם היה קונה בשמחה, אני מאמין. לאירופה יהיה הרבה מזל להצליח לדשדש בצורה אלגנטית כמו היפנים, ואני בספק אם הם יצליחו
- יואליקו 01/05/2023 14:40הגב לתגובה זותלוי איזה פרמטרים מעניינים. אין הרבה פשע ויש כלכלה סבירה ביפן מצד שני ילודה קורסת לחלוטין ואנשים לא מאושרים במיוחד (לעומת אירופה שתופסת את המקומות הראשונים באושר). יפן מקום 47 באושר.
- 15.ניר 30/04/2023 22:26הגב לתגובה זולא חושב שהם יתדרדרו, הם יחזרו לקצב רגיל, ודרך אגב יפן 250 מיליון אנשים, 125 מיליון כוח עבודה
- מוזמן לעשות גוגל, אוכלוסיית יפן 125.7 (בשיא היתה 128) (ל"ת)אלון 01/05/2023 09:42הגב לתגובה זו
- 14.טורסטן 30/04/2023 19:32הגב לתגובה זוישראלים רבים עוזבים לפורטוגל, יוון, ספרד , קפריסין , הישראלים יעזרו למדינות אלו לפרוח ...מי ישאר בישראל ? חרדים, מתנחלים ועוד חשוכים
- איזה אדם קטן ורדוד אתה. מוזמן לעזוב. (ל"ת)נבון 03/05/2023 00:28הגב לתגובה זו
- או סתם פטריוטים ואנשים שטוב להם והם לא בכיינים כמוך. (ל"ת)כגן 02/05/2023 13:03הגב לתגובה זו
- 13.בלופר 30/04/2023 19:29הגב לתגובה זובמקום להגיד על ישראל שהיא שוקעת אתה אומר את זה על אירופה סתם דפוק
- דב 02/05/2023 22:57הגב לתגובה זושאתה משתולל ברחובות והורס כל סדר ציבורי. .
- 12.גולדפינגר 30/04/2023 11:59הגב לתגובה זופליטים הם כוח צרכני עולה וכח עבודה זול לעבודות שהאירופים (וגם הישראלים) לא מוכנים לבצע.
- לא ידעתי שעבודות בשכר נמוך הן שתורמות לפריחת הכלכלה.... (ל"ת)נבון 03/05/2023 00:29הגב לתגובה זו
- נועם 30/04/2023 13:45הגב לתגובה זוכרגע המוני הפליטים באירופה מעדיפים להסתמך על הביטוח לאומי וקצבאות ולא לעבוד. כלומר חוץ מהעבודה שהם מספקים לשוטרים ולמערכת המשפט
- 11.גולדפינגר 30/04/2023 11:56הגב לתגובה זומזכיר את ישראל
- 10.יוני 30/04/2023 11:44הגב לתגובה זומה שהם גמרו לבנות ב 1990 ישראל לא תגיע לשם גם עוד 30 שנה לצערי ! איכות חיים נהדרת ובלי מרדף קדימה
- רז 02/05/2023 13:05הגב לתגובה זוע"ע הזדקנות האוכלוסיה ומדד האושר.
- 9.זליג 30/04/2023 11:37הגב לתגובה זורומניה, אוקראינה תהפוכנה לביח"ר של העולם במקום מדינות אסיה.
- רז 02/05/2023 13:06הגב לתגובה זו.
- מתי ואם תסתיים בזמן הקרוב (ל"ת)נועם 30/04/2023 13:43הגב לתגובה זו
- 8.יואליקו 30/04/2023 11:14הגב לתגובה זומה זה משנה כמה צעירים יהיו באירופה או בכל מקום אחר אם רוב האנשים יאבדו את העבודות שלהם לאוטומציה? לא נראה לי שאנשים (כולל הכותב) הפנימו לקראת אילו שינויים אנחנו דוהרים. כדי לייצר ערך כלכלי לא יצטרכו מאסות של אנשים, יצטרכו קומץ גאונים ועוד כמה יזמים וזהו. ועוד כמה עשרות שנים אפילו הגאונים כבר לא יוכלו להתחרות באלגוריתם. העובד הממוצע פשוט יהפוך להיות לא רלבנטי. לא ניתן יהיה לזהות את העולם בשלב הזה אבל אני מניח שהכלכלה תהיה הרבה יותר דומה לקומוניזם מאשר מה שהיא היום.
- נועם 30/04/2023 13:42הגב לתגובה זובינתיים ה-AI מתקדם לכלות משרות של צאוורון לבן ולא כחול. אין עדיין שרברבים\בנאים אבל יש יותר לכיוון של רפואה\עורכי דין... אז גם בעתיד יצטרכו אנשי תחזוקה שיתחזקו את האוטומציה. יצטרכו פחות אבל לא בכיוון שציינת
- 7.יש צורך להתרבות עוד ועוד. עשרה עשרים מיליארד מה זה משנה (ל"ת)ובשם הצמיחה הקדושה 30/04/2023 10:51הגב לתגובה זו
- 6.גרמניה-מה עשית 30/04/2023 10:32הגב לתגובה זויהודים אוהבים לצבור רכוש ואירופאים אוהבים לשתות ולבזבז המהגרים החדשים באים לקחת הכל
- 5.אבי 30/04/2023 09:40הגב לתגובה זובדיוק מקרה הפוך וקיצוני ליפן ואירופה, חרדים שמעמיסים עלהכלכלה , בקרוב דיקטטורה, ערבים ופשיעה שמזנקת וצפיפות במדינה קטנה בגלל ילודה גבוהה. התהום לא רחוקה, פשוט אתם לא מסתכלים עליה. המצב המיטבי זה להיות בין אירופה לישראל. לא קיצוני לשום צד.
- חרדים , ערבים ודיקטטורה מושחתת- מדינת עולם שלישית (ל"ת)לילי 30/04/2023 10:14הגב לתגובה זו
- 4.לילי 30/04/2023 09:39הגב לתגובה זו15 מיליון מהגרים מאוקראינה מהווים את מנוע הצמיחה של אירופה . הגירה ממדינות האיסלם עם מנטליות של ריבוי ילודה . כל גלי ההגירה משתלבים לאחר דור אחד או שניים .
- רז 02/05/2023 13:07הגב לתגובה זומהגרים מהסוג שנפלט לאירופה לא יתמודד לא עכשיו ולא בעתיד על משרות הנדסה.
- נועם 30/04/2023 13:38הגב לתגובה זובניגוד לדור הראשון והופך לנטל על החברה
- 3.שטויות עם אגנדה ביביסטית (ל"ת)עדי 30/04/2023 09:37הגב לתגובה זו
- 2.כמה הבדלים 30/04/2023 09:32הגב לתגובה זוהרבה מהם צעירים. חלק גדולה מהפליטים יוצרים שכונות של עוני, ולא רוצים להשתלב בתרבות האירופאית המקומית...מה שיוצר פערים אדירים, פשע, שכונות מנותקות. אבל, יהיו רבים שישתלבו...ואולי הם יצילו את היבשת
- הוא דווקא ציין את זה ואמר שאלו נק' החולשה של אירופה (ל"ת)נועם 30/04/2023 13:37הגב לתגובה זו
- 1.והבורסות בשיא השיאים של 200 שנים (ל"ת)חחחחחחחחח 30/04/2023 09:27הגב לתגובה זו
- חחחחחחחחחחח 30/04/2023 10:41הגב לתגובה זואם אתה מורווח ב100 שנים 1 אגורה אני מוסיף לך מליון שקל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
