סיום יום עבודה
צילום: FREEPIK

הניסוי הגדול ביותר במעבר ל-4 ימי עבודה מתחיל בבריטניה

ארגון המקדם אג'נדה של 4 ימי עבודה החל השבוע בניסוי רחב היקף בבריטניה בקרב 3300 עובדים שיבחון האם ירידה ל-80% מזמן העבודה יכול עדיין לספק 100% תפוקה; האם ניתן לסמוך על ארגון בעל אג'נדה בעריכת ניסוי? 
גיא טל | (3)

בעוד בישראל עדיין עובדים 6 ימים בשבוע, ברחבי העולם כבר עשורים רבים מסתפקים ב-5 ימי עבודה. כעת יש מי שסבור שגם זה יותר מדי, ויש לעבור ל-4 ימי עבודה בלבד. 

ניסוי המערב 3,300 עובדים מ-70 חברות שונות ממגוון רחב של תעשיות, החל משרותים פיננסים ועד מסעדות, יחל השבוע, ובו העובדים יקבלו 100% משכרם תמורת 80% מזמן העבודה הרגיל שלהם, בתמורה להבטחה כי ישמרו על אותן רמות תפוקה כמו לפני ההפחתה בזמן העבודה. 

את הפרויקט מוביל ארגון שלא למטרות רווח בשם "ארבע ימי עבודה גלובל", בשיתוף מכוני מחקר מקמברידג', אוקספורד ובוסטון גולג'. 

מנהלת אחת החברות שמשתתפת בניסוי אמרה ל-CNN: "המגפה גרמה לנו לחשוב רבות לגבי עבודה ואיך אנשים מארגנים את חייהם. אנו עושים זאת כדי לשפר את חייהם של אנשי הצוות שלנו וכדי להיות חלק משינוי המקדם את העולם". 

איסלנד הייתה עד כה המדינה שערכה את הניסוי הגדול ביותר בקיצור שבוע העבודה שנערך בין השנים 2015 ל-2019 עם 2500 מעובדי הסקטור הציבורי. התקיימו שני ניסויים, בהם לא נמצאה ירידה משמעותית בפרודוקטיביות בקרב המשתתפים ושיפור דרמטי באיכות החיים של המשתתפים. ניסוים ממשלתיים נוספים צפויים להתקיים מאוחר יותר השנה בספרד ובסקטולנד. 

הקריאות לקיצור שבוע העבודה התגברו בשנים האחרונות במספר מדינות בעולם המערבי, וקריאות אלו קיבלו דחיפה נוספת בזמן מגפת הקורונה כשתובנות חדשות לגבי גמישות ויעילות עבודה מרחוק החלו לתפוס נפח. 

ג'ו אוקונר, מנכ"לל ארגון 4 די וויק גלובל אמר: "צמחנו מתוך המגפה, יותר ויותר חברות מכירות בכך שהחזית החדשה של התחרות היא איכות החיים, ושפחות שעות עבודה, עבודה המרוכזת בתוצאה הוא הכלי שיתן להם יתרון תחרותי". החוקרים יאמדו את ההשפעה של תבניות העבודה החדשות על הפרודוקטיביות, שוויון בין המינים, הסביבה ורווחת העובד.

יש לציין שמחקרים שנערכים על ידי גופים בעלי אג'נדה שמסמנים מראש את התוצאות הרצויות עלולים להיות מוטים בהרבה מאד דרכים וקשה יותר לסמוך על מסקנותיהם. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עובד חרוץ 07/06/2022 06:59
    הגב לתגובה זו
    לא יגדיל את התפוקה, היהודים עצלניים, כן היום בפייסבוק וטוויקטוק
  • 1.
    בישראל רוב מוחלט של העובדים לא עובדים שישה ימים בשבוע.. (ל"ת)
    muda 06/06/2022 21:57
    הגב לתגובה זו
  • אני 22/01/2023 12:27
    הגב לתגובה זו
    אם המעסיקים היו חכמים לא היו מאפשרים סמארטפון בזעות העובדה זה היה מגדיל את התפוקה!!!!!!!!!!!!!!!!
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.