שיעורי ריבית המשכנתאות בארה"ב טיפסו לנקודה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2020
שיעורי ריבית המשכנתאות טיפסו לנקודה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2020, כך על פי נתונים שמתפרסמים היום בארה"ב. נתון זה, מהווה הסימן האחרון לכך שהשיעורים האולטרה-נמוכים של המגיפה הם נחלת העבר.
הריבית הממוצעת של משכנתא בריבית קבועה ל-30 שנה, עמדה השבוע על 3.45%, לפי סקר שוק המשכנתאות הראשי של פרדי מאק, הגבוה ביותר מאז השבוע שהסתיים ב-26 במרץ 2020. עלייה של 23 נקודות בסיס מהריבית בשבוע שעבר, שעמדה על 3.22% העלייה החדה ביותר מאז השבוע שהסתיים ב-19 במרץ 2020. (נקודת בסיס אחת שווה למאה נקודת האחוז).
העלייה בריבית על המשכנתאות מגיעה כאשר המשקיעים מתכוננים לפדרל ריזרב להעלות את הריבית כבר במרץ. התשואה על שטרות אוצר ל-10 שנים, אינדיקטור השוק העיקרי לחובות לטווח בינוני וארוך, התקדמה משמעותית מאז אמצע דצמבר, כאשר המשקיעים תמחרו פד אגרסיבי יותר.
האפשרות שהפד' יחמיר את המדיניות המוניטרית מהר מהצפוי דוחפת את שיעורי המשכנתאות למחוזות גבוהים יותר, אמר הכלכלן הראשי של פרדי מק, סם חאטר, והוסיף שגם האינפלציה בעקבות בעיות בשרשרת האספקה תרמה לסיפור.
- הכלכלן הראשי: ירידה של כ-60% בהשקעות הזרות בישראל ברבעון הראשון
- נקסט ויז'ן מזנקת ב-15% - צופה צמיחה של 70% בהכנסות גם בשנה הקרובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלנים צופים, כי שיעורי המשכנתאות יטפסו עוד יותר. התחזית הכלכלית האחרונה של פרדי מאק על שוק הדיור, שפורסמה באוקטובר, צופה שהריבית הקבועה ל-30 שנה תהיה בממוצע של 3.4% ברבעון הראשון של 2022, ותעלה ל-3.7% ברבעון הרביעי. איגוד המתווכים הלאומי העריך, כי שיעורי המשכנתא יסתיימו את השנה ב-3.7%.
בעוד שהשיעורים עלו משמעותית משפל המגיפה שלהם, הם נשארים נמוכים מנתוני הקדם-מגיפה. בשנת 2019, הריבית הממוצעת של משכנתא ל-30 שנה הייתה קצת פחות מ-4%, לפי נתוני פרדי מאק. ובכל זאת, מחירים נוחים לבית בראש מעייניהם ככל שהמחירים עולים. מחירי הדירות גדלו בשיעורי שיא בקיץ 2021 כאשר הקונים התחרו על מלאי נמוך יחסית של בתים למכירה.
לצד זאת, הכלכלנים צופים, כי מחירי הדירות יעלו השנה. אומדן קונצנזוס של האגודה הלאומית של מתווכים צופה שמחירי הדירות יעלו ב-5.7% בשנת 2022, האטה מהעלייה החזויה של 2021 של 14.6%.עם זאת, דו"ח של Redfin שפורסם ביום חמישי מצביע על כך שעדיין לא הגיעה הקלה.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גורמים אלה בשילוב עם עלייה במספר הקונים הנכנסים כעת לשוק כדי לנצח את עליית שיעורי המשכנתאות מכינים את הקרקע ל"שוק הדיור התחרותי ביותר בינואר בהיסטוריה המתועדת, אמר הכלכלן הראשי של Redfin, דריל פיירוות'ר. "אני מצפה שעד ששיעורי המשכנתא יעלו ל-3.6%, התחרות תתייצב במהירות לרמות דומות לסוף 2018", הוסיף פייר-וות'ר.
שיעורי המשכנתאות ירדו לשפל חדש במהלך המגיפה, אך עלו במהלך השנה האחרונה. הריבית הקבועה הממוצעת של השבוע ל-30 שנה הייתה גבוהה ב-66 נקודות בסיס לעומת השבוע המקביל אשתקד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
