פאואל
צילום: gettyimages

פאניקה? הפד' מודיע על הגדלת ההתערבות בשוקי הריפו

כפי שהערכנו בביזפורטל בשבוע שעבר, המהלכים האחרונים של הפד' גרמו לקיפאון בשוקי המימון הבנקאי. כעת נאלץ הפד' לבצע התקפלות נוספת ומודיע על הגדלה משמעותית של הזרמות הכספים למערכת הבנקאית. האם זה מספיק? לא
עמית נעם טל | (2)
נושאים בכתבה הפד

ברקע לסערה בשווקים וכאשר נראה כי המשבר מתחיל להפוך למשבר בנקאי, הפד' מבצע היום התקפלות משמעותית נוספת ומודיע על הגדלה של ההתערבות בשוקי הריפו. האם זה מספיק? בסבירות גדולה שלא.  ע"פ ההודעה שפרסם הבנק החל מהיום, הבנק יגדיל את סכום ההלוואות שהוא מציע לתקופה של יום מרמה של 100 מיליארד דולר לרמה של 150 מיליארד דולר. בנוסף, הסכום המוצע לתקופה של שבועיים יעלה כעת מרמה של 25 מיליארד דולר לרמה של 45 מיליארד דולר.  האם המהלך צריך להפתיע? לא ממש. כפי שהסברנו בשבוע האחרון בביזפורטל (לכתבה המלאה), הורדת הריבית האחרונה צפויה להוריד משמעותית את הרצון של המלווים בשוק זה. הכתבה בשבוע שעבר: מספר ימים לאחר מכן הפד' מגיב האם זה מספיק? בסבירות גדולה התשובה היא לא. בספטמבר האחרון טען הבנק כי האירועים במערכת הבנקאית בארה"ב היו "טכניים" וחלפו. בהודעה היום, הפד' למעשה מאשר כי קיימת מצוקת נזילות והיא איננה זמנית. לפיכך, ייתכן שההודעה היום תיצור יותר לחץ בבנקים החלשים.  בנוסף, בחינה של שוק המימון היום מצביעה כי המשבר בסקטור הבנקאות גדול הרבה יותר ומחייב פעולות גדולות הרבה יותר. מרווח ה-FRA/OIS ל-3 חודשים מזנק כעת לרמה של 55 נק'. FRA זה קיצור של Forward Rate Agreement - חוזה על הריבית העתידית. ו-OIS מייצג את הריבית חסרת הסיכון (ריבית הפד'). ככל שהפער גדול יותר, המשמעות היא שהבנקים מוכנים לשלם ריבית גבוה על מנת להשיג מימון. לשם השוואה, הפיק שנרשם בספטמבר האחרון בחוזים אלו התרחש ביום בו שוק ה-REPO קרס. מרווח ה-FRA/OIS ל-3 חודשים: מצוקת הנזילות במערכת הבנקאית בשיא​ מה הערכות שהפד' צפוי לעשות?

נכון להיום, השווקים מעריכים כי הפד' יבצע הורדת ריבית של 85 נק' בסיס במהלך החלטת הריבית בשבוע הבא. עם זאת, אם הפד' אכן יבצע פעולה זו, הקיפאון במערכת הבנקאית צפוי לעלות משמעותית ולכן לפד' לא תיהיה ברירה אלא להגדיל את ההתערבות בשוקי הריפו /שוקי האג"ח. בנוסף, הסבירות כי הפד' יצטרך לפתוח קווי אשראי של דולרים לשאר הבנקים המרכזיים, כפי שעשה במהלך המשבר של 2008, גבוהה במיוחד.   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד 09/03/2020 22:20
    הגב לתגובה זו
    מחכים להורדת דירוג. תחזיקו חזק מה שקורה היום יהיה טיול בפארק
  • 1.
    זה מה שקורה כאשר גוף כמו הפד מתנהל באופן לא מקצועי... (ל"ת)
    דני 09/03/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".