וירוס הקורונה, תושבים ממתינים לרכבת
צילום: China News Service
משבר הקורונה

וירוס הקורונה: הבנק הגדול בדרום מזרח אסיה מזהיר מפגיעה ברווחים

מנכ"ל בנק DBS אומר כי הרווחים יכולים לרדת בעד 2% בעקבות ההתפשטות והפגיעה העסקית של החודש האחרון; מכירות הרכבים בסין צללו ב-18% בינואר בשל ההתפרצות
ארז ליבנה | (2)

פגיעת וירוס הקורונה מתחילה לתת את אותותיה בשווקים באסיה. DBS, הבנק הסינגפורי והגדול בדרום מזרח אסיה, מדווח הבוקר כי הוא צופה ירידה של בין 1% ל-2% ברווחים בשנת 2020 בשל התמשכות התפרצות נגיף הקורונה והירידה המהותית בהיקף העסקים בסין.

>>>וירוס הקורונה - עדכונים שוטפים 

"זה קצת קשה להעריך כמה זמן יימשך המשבר ומה יהיו השלכותיו", אמר פיוש גופטה, מנכ"ל DBS בראיון ל-CNBC. "רואים בבירור שישנם סקטורים בעסקים שלנו שנפגעו וקיימת האטה. אחד הברורים הוא סקטור האשראי. אנשים יוצאים פחות ומבזבזים פחות", הוסיף.

 

דבריו של גופטה מגיעים לאחר שהבנק דיווח על רווח של 1.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2019. עלייה של 14% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018, כשההכנסות הכוללות עלו ב-7%. עם זאת, סינגפור דיווחה כי בשטחה נמצאו 50 איש שנדבקו בנגיף, מהמדינות בעלת מספר הנדבקים הגבוהים ביותר מחוץ לסין.

 

גם סקטור הרכב נפגע

במקביל, גם סקטור הרכבים נפגע מהמהשבר המתמשך. לפי אומדנים של חברות העוקבות אחר הסקטור, מכירות הרכבים בסין צללו ב-18% בינואר בשל ההתפרצות. סין כיום היא אחד ממנועי הצמיחה החשובים של תעשיית הרכב העולמית. מדובר כמעט בשנתיים מלאות של ירידות במכירות בשוק הסיני.

 

הירידות נובעות בשל המגבלות שהטילו השלטונות הסיניים על תנועת התושבים, כשבתעשייה טוענים שהאיסור עושה שמות במכירות. הוביי, מרכז ההתפרצות נגיף הקורונה, מהווה 9% מהייצור הסיני, כשחברות הרכב הגדולות, בהן הונדה, רנו, פז'ו וקבוצת דונגפנג הסינית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בסינגפור מצאו 50 חולים; לא מצאו עוד 5000 אחרים (ל"ת)
    קצה הקרחון 13/02/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם הוא אומר 2% - כנראה זה לפחות 20% (ל"ת)
    דן 13/02/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.