וירוס הקורונה, תושבים ממתינים לרכבת
צילום: China News Service
משבר הקורונה

וירוס הקורונה: הבנק הגדול בדרום מזרח אסיה מזהיר מפגיעה ברווחים

מנכ"ל בנק DBS אומר כי הרווחים יכולים לרדת בעד 2% בעקבות ההתפשטות והפגיעה העסקית של החודש האחרון; מכירות הרכבים בסין צללו ב-18% בינואר בשל ההתפרצות
ארז ליבנה | (2)

פגיעת וירוס הקורונה מתחילה לתת את אותותיה בשווקים באסיה. DBS, הבנק הסינגפורי והגדול בדרום מזרח אסיה, מדווח הבוקר כי הוא צופה ירידה של בין 1% ל-2% ברווחים בשנת 2020 בשל התמשכות התפרצות נגיף הקורונה והירידה המהותית בהיקף העסקים בסין.

>>>וירוס הקורונה - עדכונים שוטפים 

"זה קצת קשה להעריך כמה זמן יימשך המשבר ומה יהיו השלכותיו", אמר פיוש גופטה, מנכ"ל DBS בראיון ל-CNBC. "רואים בבירור שישנם סקטורים בעסקים שלנו שנפגעו וקיימת האטה. אחד הברורים הוא סקטור האשראי. אנשים יוצאים פחות ומבזבזים פחות", הוסיף.

 

דבריו של גופטה מגיעים לאחר שהבנק דיווח על רווח של 1.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2019. עלייה של 14% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018, כשההכנסות הכוללות עלו ב-7%. עם זאת, סינגפור דיווחה כי בשטחה נמצאו 50 איש שנדבקו בנגיף, מהמדינות בעלת מספר הנדבקים הגבוהים ביותר מחוץ לסין.

 

גם סקטור הרכב נפגע

במקביל, גם סקטור הרכבים נפגע מהמהשבר המתמשך. לפי אומדנים של חברות העוקבות אחר הסקטור, מכירות הרכבים בסין צללו ב-18% בינואר בשל ההתפרצות. סין כיום היא אחד ממנועי הצמיחה החשובים של תעשיית הרכב העולמית. מדובר כמעט בשנתיים מלאות של ירידות במכירות בשוק הסיני.

 

הירידות נובעות בשל המגבלות שהטילו השלטונות הסיניים על תנועת התושבים, כשבתעשייה טוענים שהאיסור עושה שמות במכירות. הוביי, מרכז ההתפרצות נגיף הקורונה, מהווה 9% מהייצור הסיני, כשחברות הרכב הגדולות, בהן הונדה, רנו, פז'ו וקבוצת דונגפנג הסינית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בסינגפור מצאו 50 חולים; לא מצאו עוד 5000 אחרים (ל"ת)
    קצה הקרחון 13/02/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם הוא אומר 2% - כנראה זה לפחות 20% (ל"ת)
    דן 13/02/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.