יוון: סבב שיחות נוסף ביום ב' - הגרמנים יפסידו 63 מיליארד אירו?

המשקיעים מקווים שביום שני הקרוב זה יקרה - סוף למשבר החוב היווני המתמשך שהעיק על השווקים
מתן בן ברוך | (2)
נושאים בכתבה IMF גרמניה יוון

לאחר שהמשבר הרוסי-אוקראיני הגיע אתמול בבוקר לידי פיתרון מדיני ונראה כי מחירי הנפט העולים מצליחים לתמוך במדדי המניות שרושמים שוב שיאים חדשים, המשקיעים רוצים לסגור פינה נוספת בדרך להמשך הראלי - המשבר ביוון.

ביום שני הקרוב יתכנסו מנהיגי גוש האירו ויוון בניסיון נוסף לפתור את משבר החוב היווני שהצליח להכביד על השווקים בעיקר עם עליית מפלגת השמאל הקיצונית במדינה שעשתה חיים לא קלים למשקיעים ברחבי העולם כאשר איימה בכך שיוון פשוט לא תשלם את חובותיה לנושים שלה - גרמניה, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי.

אז מה כל אחד מהצדדים רוצה להשיג באמת? התשובות לפניכם:

הממשלה היוונית

מפלגת השלטון החדשה שנבחרה רק לפני מספר שבועות נבחרה בעיקר על בסיס מצע האנטי צנע שלה. הממשלה הצעירה צריכה להתחיל לספק קבלות ולמלא לפחות חלק מההבטחות שלה לציבור כבר בזמן הקרוב. בין הדרישות של הממשלה היוונית: רפורמה בקיצוצים הקשים שפוגעים באזרחי יוון, "תכנית גישור" בה היוונים יקנו זמן נוסף למשא ומתן על עסקת חוב חדשה ודרישה לגילוי גמישות רבה הרבה יותר בתנאים הקיימים של חבילת החילוץ הבינלאומית.

גרמניה

כמי שזוכה לתואר המפוקפק "הנושה הגדולה ביותר של יוון" הדאגה בגרמניה מובנת סביב הבעייתיות בשינוי תוכנית החילוץ היוונית הנוכחית. הפוליטיקאים הגרמנים רוצים שיוון תשאר חלק מגוש האירו, רק השבוע פרסם מגזין הבילד הגרמני את התוצאות האפשריות של עזיבת יוון את גוש האירו מבחינת גרמניה, תוצאות שנאמדות בנזק של כ-63 מיליארד אירו לכלכלה הגדולה באירופה.

קרן המטבע הבינלאומית

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כותבי תרחישים 14/02/2015 22:18
    הגב לתגובה זו
    מנסים להרויח זמן עד ש- הכלב או הפריץ ,,,,,,
  • 1.
    מוכשרים מאוד.. מוציאים מהגרמנים כסך :) (ל"ת)
    ג 14/02/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.