לידיעת מחזיקי כור: הרווח של קרדיט סוויס זינק ב-79%, אך פיספס התחזיות

הרווח הנקי של הבנק השוויצרי זינק ברבעון השלישי על רקע הוצאה חשבונאית חד פעמית שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד
חן דרסינובר | (8)

בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשוויץ, פירסם הבוקר את תוצאותיו הכספיות לרבעון השלישי של 2013, שפיספסו את תחזיות האנליסטים המוקדמות. בשורה התחתונה, קרדיט סוויס הצליחה לרשום זינוק של לא פחות מ-79% ברווח הנקי מרמה של 254 מיליון פרנק שוויצרי לרמה של 454 מיליון פרנק שוויצרי (509 מיליון דולר). זאת, לאחר שהוצאה חשבונאית חד פעמית העיבה על התוצאות אשתקד. אולם, למרות הזינוק החד ברווח הנקי התוצאות פיספסו את התחזיות לרווח של 724 מיליון פרנק שוויצרי.

מנכ"ל בנק ההשקעות השוויצרי בריידי דוגן דוגל באחרונה בצמצום הוצאות הבנק על מנת לצמצם את היקף החוב במטרה לשפר את הרווחיות. "על ידי המשך הצמצומים בבנק ההשקעות, קרדיט סוויס יכולה להגדיל את התשואות על הנכסים בחטיבת ההשקעות", אמרו האנליסטים יוברט לאם והו ואן סטינס מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, "אם הבנק ימשיך לפרסם תוצאות שלפיהן הוא הניב תשואה נמוכה על ההון העצמי, הדבר עשוי לזרז הליך צמצומים מואץ ורדיקלי יותר".

קרדיט סוויס מבקשת לקצץ 4.5 מיליארד פרנק שוויצרי בעלויות שנתיות עד סוף שנת 2015, כאשר רוב הקיצוצים מתרכזים בחטיבת הבנקאות הפרטית וחטיבת ההשקעות. הקיצוצים שנערכו עד כה הינן בהיקף כספי של 3 מיליארד פרנק שוויצרי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כור זאת אחת החברות עם אפסייד הכי גבוהה בבורסה (ל"ת)
    דחלילון 24/10/2013 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 24/10/2013 10:21
    הגב לתגובה זו
    על פי ההודעה מלפני כחודש וחצי המחיר למחזיקי כור יעמוד על 71 ש"ח. מאז קרדיט עלתה עוד 10%. כך שלמחזיקים יש עדיין מספיק בשר.
  • יש נוסחה למחיר. 24/10/2013 12:32
    הגב לתגובה זו
    30/06/2013 10/09/2013 12/09/2013 20/10/2013 A שווי כור 3,031,500,000 3,031,500,000 3,031,500,000 3,031,500,000 B שווי אחזקות כור בקרדיט סוויס (קבוע) 2,972,000,000 2,972,000,000 2,972,000,000 2,972,000,000 C שווי אחזקות כור בקרדיט סוויס ביום ההתאמה 2,971,910,760 3,400,198,099 2,821,533,916 1,540,574,844 D כספים שהתקבלו ממימוש מוכפלים בשע"ח קבוע - - 592,757,205 1,867,282,695 E כספים שהוצאו מהגדלת ההשקעה מוכפלים בשע"ח קבוע - - F התאמות בגין דיבידנד - - שווי כור 3,031,410,760 3,459,698,099 3,473,791,121 3,467,357,539 שווי בבורסה לפי גלובס 3,262,246,000 3,331,039,730 3,331,039,730 הפרש לשווי במיליונים 197,452,099 142,751,391 136,317,810 הפרש לשווי באחוזים 6.053% 4.285% 4.092% מחיר מניה למכירה 74.46 73.22 73.08
  • 3.
    אנונימי 24/10/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    מה שחשוב שמחיר המניה נמצא בגבוה שנתי וזה מתאים לתוכנית המימושים של ההנהלה.
  • 2.
    רואה חשבון 24/10/2013 10:12
    הגב לתגובה זו
    מניתוח פשוט מאוד באקסל -שתילת נתוני מניות לצורך בחינת מחיר המניה לפי המחיר שישולם במיזוג דסקש כור יש פער של 5-6 אחוז במחיר מניית כור. ז"א שמי שקונה עכשיו יקבל כ5-6 אחוז יותר אם מחיר קרדיט יישאר יציב עד תהליך המיזוג. כמו כן בגלל התנגדות כונס הנכסים הראשי מחיר כור עוד יכול לעלות אם החברה תשפר את המחיר אבל לזה אין וודאות. מה שברור (אקסל של 5 דקות עבודה ) שיש פה פער של 6 אחוז .
  • תן לאסוף בשקט. 24/10/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    בסוף לא משנה מי ישלוט באי די בי הוא יצטרך לשלם הרבה עבור המפגש עם המזומנים האדירים של כור.
  • 1.
    המלש 24/10/2013 09:20
    הגב לתגובה זו
    איך הרווחים הללו יכולים לעזור לחב' אידיבי אחזקות להחזיר חובות על האגחים .
  • יוסי בכינור 24/10/2013 09:38
    הגב לתגובה זו
    חובות.לא נראה לי שזה יגיע עד אחזקות.זה במקרה הטוב יעזור לפיתוח
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.