חמקן של נורת'רופ; קרדיט: אתר החברה
חמקן של נורת'רופ; קרדיט: אתר החברה

מניות חברות הביטחון צונחות - דוחות מאכזבים ואזהרות לגבי מכסים

RTX מזהירה: מכסי הסחר עלולים לגרום לפגיעה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי, בזמן שנורת'רופ גרומן מקצצת תחזיות עקב בעיות בתוכנית המפציץ B-21

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה נורת'רופ גרומן RTX


מניות חברות הביטחון הגדולות הן בין המפסידות הבולטות ב- S&P 500 היום (שלישי), לאחר שכמה מהשמות הגדולים בתעשייה פרסמו את תוצאותיהן הכספיות. במיוחד בלטה RTX RTX -1.2%  (לשעבר רייתיאון טכנולוגיות) עם אזהרה חמורה לגבי השפעת המכסים על פעילותה העסקית.


נורת'רופ גרומן Northrop Grumman Corp -1.23%  דיווחה על תוצאותיה לרבעון האחרון ורשמה ירידה חדה ברווחים ובמכירות ברבעון הראשון של השנה, וקיצצה משמעותית את תחזיות הרווח שלה לשנת 2025. מניית החברה צנחה בשיעור חד של 11.64% בעקבות הדוחות המאכזבים. החברה דיווחה על רווח של 481 מיליון דולר, או 3.32 דולר למניה, ירידה משמעותית לעומת 944 מיליון דולר, או 6.32 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד.


הרווחים של נורת'רופ גרומן כללו הפחתה של 2.74 דולר למניה הקשורה לשינויים בתהליכי הייצור בתוכנית המפציץ B-21 של החברה. האנליסטים צפו בממוצע רווח מתואם של 6.25 דולר למניה, כך שהתוצאות היו נמוכות משמעותית מהציפיות.


נתוני המכירות של נורת'רופ גרומן מצביעים על ירידה של 7% ל-9.47 מיליארד דולר, נמוך מתחזית האנליסטים שעמדה על 9.92 מיליארד דולר. חטיבת האווירונאוטיקה של החברה ראתה ירידה של 8% במכירות ל-2.81 מיליארד דולר. מנגד, המכירות במערכות הגנה עלו ב-4% ל-1.81 מיליארד דולר, והמכירות במערכות משימה עלו ב-6% ל-2.81 מיליארד דולר.


המשמעותית ביותר הייתה הצניחה במכירות חטיבת מערכות החלל, שצנחו ב-18% ל-2.57 מיליארד דולר. נורת'רופ ציינה את סיום העבודה על תוכניות החלל המוגבלות ותוכנית היירוט של הדור הבא (Next Generation Interceptor) כסיבות לירידה. תוכנית היירוט היא מערכת הגנה מפני טילים. החברה הוסיפה כי יחידת החלל קיבלה גם פחות הכנסות ממשימות אספקה מסחריות, תוכניות לוויינים של סוכנות פיתוח החלל ותוכניות אחרות.


בעקבות התוצאות המאכזבות, נורת'רופ גרומן קיצצה את תחזית הרווח השנתית שלה לטווח של 24.95 עד 25.35 דולר למניה, לעומת ההערכה הקודמת של 27.85 עד 28.25 דולר למניה. צעד זה מבטא ירידה של כ-10% בתחזית הרווח, מה שמסביר את התגובה החריפה של המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


השפעת המכסים

במקביל, RTX הזהירה מפני השפעה משמעותית של המכסים על פעילותה. המומחית לתעשיית התעופה והביטחון ציינה כי היא צופה לספוג מכה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי בשנה זו בשל המכסים, וזאת מבלי להביא בחשבון את המכסים ה"הדדיים" הגבוהים יותר שממשל טראמפ השהה בינתיים.


גם חברת לוקהיד מרטין נפגעה, למרות שהשאירה את תחזיותיה ללא שינוי. שלוש החברות - נורת'רופ, RTX ולוקהיד - הן בין המניות בעלות הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500 היום.


המצב בתעשיית הביטחון משקף דאגה רחבה יותר לגבי השפעת מדיניות המכסים של ממשל טראמפ על חברות אמריקאיות גדולות. האזהרה של RTX לגבי פגיעה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי מדגישה את העלויות הגבוהות שחברות עשויות לספוג כתוצאה ממדיניות זו, במיוחד בענפים עם שרשראות אספקה גלובליות מורכבות כמו תעשיית התעופה והביטחון.




תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נורתרופ תוסיף חלקי פחמן וטיטניום וחומרים פלסטיים לB2b וF35 וB52 ולא תפתח מטוס חדש! טראמפ. (ל"ת)
    ליטאי 23/04/2025 03:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליטאי 23/04/2025 00:27
    הגב לתגובה זו
    עם אותה חומרה.
  • 1.
    נורתרופ גרומן תיצור B5 כמו F35 כולל 30% חומרים פלסטיים וטיטניום. (ל"ת)
    ליטאי 23/04/2025 00:25
    הגב לתגובה זו
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.