חמקן של נורת'רופ; קרדיט: אתר החברה
חמקן של נורת'רופ; קרדיט: אתר החברה

מניות חברות הביטחון צונחות - דוחות מאכזבים ואזהרות לגבי מכסים

RTX מזהירה: מכסי הסחר עלולים לגרום לפגיעה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי, בזמן שנורת'רופ גרומן מקצצת תחזיות עקב בעיות בתוכנית המפציץ B-21

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה נורת'רופ גרומן RTX


מניות חברות הביטחון הגדולות הן בין המפסידות הבולטות ב- S&P 500 היום (שלישי), לאחר שכמה מהשמות הגדולים בתעשייה פרסמו את תוצאותיהן הכספיות. במיוחד בלטה RTX RTX 0.33%  (לשעבר רייתיאון טכנולוגיות) עם אזהרה חמורה לגבי השפעת המכסים על פעילותה העסקית.


נורת'רופ גרומן Northrop Grumman Corp 0.39%  דיווחה על תוצאותיה לרבעון האחרון ורשמה ירידה חדה ברווחים ובמכירות ברבעון הראשון של השנה, וקיצצה משמעותית את תחזיות הרווח שלה לשנת 2025. מניית החברה צנחה בשיעור חד של 11.64% בעקבות הדוחות המאכזבים. החברה דיווחה על רווח של 481 מיליון דולר, או 3.32 דולר למניה, ירידה משמעותית לעומת 944 מיליון דולר, או 6.32 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד.


הרווחים של נורת'רופ גרומן כללו הפחתה של 2.74 דולר למניה הקשורה לשינויים בתהליכי הייצור בתוכנית המפציץ B-21 של החברה. האנליסטים צפו בממוצע רווח מתואם של 6.25 דולר למניה, כך שהתוצאות היו נמוכות משמעותית מהציפיות.


נתוני המכירות של נורת'רופ גרומן מצביעים על ירידה של 7% ל-9.47 מיליארד דולר, נמוך מתחזית האנליסטים שעמדה על 9.92 מיליארד דולר. חטיבת האווירונאוטיקה של החברה ראתה ירידה של 8% במכירות ל-2.81 מיליארד דולר. מנגד, המכירות במערכות הגנה עלו ב-4% ל-1.81 מיליארד דולר, והמכירות במערכות משימה עלו ב-6% ל-2.81 מיליארד דולר.


המשמעותית ביותר הייתה הצניחה במכירות חטיבת מערכות החלל, שצנחו ב-18% ל-2.57 מיליארד דולר. נורת'רופ ציינה את סיום העבודה על תוכניות החלל המוגבלות ותוכנית היירוט של הדור הבא (Next Generation Interceptor) כסיבות לירידה. תוכנית היירוט היא מערכת הגנה מפני טילים. החברה הוסיפה כי יחידת החלל קיבלה גם פחות הכנסות ממשימות אספקה מסחריות, תוכניות לוויינים של סוכנות פיתוח החלל ותוכניות אחרות.


בעקבות התוצאות המאכזבות, נורת'רופ גרומן קיצצה את תחזית הרווח השנתית שלה לטווח של 24.95 עד 25.35 דולר למניה, לעומת ההערכה הקודמת של 27.85 עד 28.25 דולר למניה. צעד זה מבטא ירידה של כ-10% בתחזית הרווח, מה שמסביר את התגובה החריפה של המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


השפעת המכסים

במקביל, RTX הזהירה מפני השפעה משמעותית של המכסים על פעילותה. המומחית לתעשיית התעופה והביטחון ציינה כי היא צופה לספוג מכה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי בשנה זו בשל המכסים, וזאת מבלי להביא בחשבון את המכסים ה"הדדיים" הגבוהים יותר שממשל טראמפ השהה בינתיים.


גם חברת לוקהיד מרטין נפגעה, למרות שהשאירה את תחזיותיה ללא שינוי. שלוש החברות - נורת'רופ, RTX ולוקהיד - הן בין המניות בעלות הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500 היום.


המצב בתעשיית הביטחון משקף דאגה רחבה יותר לגבי השפעת מדיניות המכסים של ממשל טראמפ על חברות אמריקאיות גדולות. האזהרה של RTX לגבי פגיעה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי מדגישה את העלויות הגבוהות שחברות עשויות לספוג כתוצאה ממדיניות זו, במיוחד בענפים עם שרשראות אספקה גלובליות מורכבות כמו תעשיית התעופה והביטחון.




תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נורתרופ תוסיף חלקי פחמן וטיטניום וחומרים פלסטיים לB2b וF35 וB52 ולא תפתח מטוס חדש! טראמפ. (ל"ת)
    ליטאי 23/04/2025 03:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליטאי 23/04/2025 00:27
    הגב לתגובה זו
    עם אותה חומרה.
  • 1.
    נורתרופ גרומן תיצור B5 כמו F35 כולל 30% חומרים פלסטיים וטיטניום. (ל"ת)
    ליטאי 23/04/2025 00:25
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.