חמקן של נורת'רופ; קרדיט: אתר החברהחמקן של נורת'רופ; קרדיט: אתר החברה

מניות חברות הביטחון צונחות - דוחות מאכזבים ואזהרות לגבי מכסים

RTX מזהירה: מכסי הסחר עלולים לגרום לפגיעה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי, בזמן שנורת'רופ גרומן מקצצת תחזיות עקב בעיות בתוכנית המפציץ B-21

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה נורת'רופ גרומן RTX


מניות חברות הביטחון הגדולות הן בין המפסידות הבולטות ב- S&P 500 היום (שלישי), לאחר שכמה מהשמות הגדולים בתעשייה פרסמו את תוצאותיהן הכספיות. במיוחד בלטה RTX RTX 0.63%  (לשעבר רייתיאון טכנולוגיות) עם אזהרה חמורה לגבי השפעת המכסים על פעילותה העסקית.


נורת'רופ גרומן Northrop Grumman Corp 0.26%  דיווחה על תוצאותיה לרבעון האחרון ורשמה ירידה חדה ברווחים ובמכירות ברבעון הראשון של השנה, וקיצצה משמעותית את תחזיות הרווח שלה לשנת 2025. מניית החברה צנחה בשיעור חד של 11.64% בעקבות הדוחות המאכזבים. החברה דיווחה על רווח של 481 מיליון דולר, או 3.32 דולר למניה, ירידה משמעותית לעומת 944 מיליון דולר, או 6.32 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד.


הרווחים של נורת'רופ גרומן כללו הפחתה של 2.74 דולר למניה הקשורה לשינויים בתהליכי הייצור בתוכנית המפציץ B-21 של החברה. האנליסטים צפו בממוצע רווח מתואם של 6.25 דולר למניה, כך שהתוצאות היו נמוכות משמעותית מהציפיות.


נתוני המכירות של נורת'רופ גרומן מצביעים על ירידה של 7% ל-9.47 מיליארד דולר, נמוך מתחזית האנליסטים שעמדה על 9.92 מיליארד דולר. חטיבת האווירונאוטיקה של החברה ראתה ירידה של 8% במכירות ל-2.81 מיליארד דולר. מנגד, המכירות במערכות הגנה עלו ב-4% ל-1.81 מיליארד דולר, והמכירות במערכות משימה עלו ב-6% ל-2.81 מיליארד דולר.


המשמעותית ביותר הייתה הצניחה במכירות חטיבת מערכות החלל, שצנחו ב-18% ל-2.57 מיליארד דולר. נורת'רופ ציינה את סיום העבודה על תוכניות החלל המוגבלות ותוכנית היירוט של הדור הבא (Next Generation Interceptor) כסיבות לירידה. תוכנית היירוט היא מערכת הגנה מפני טילים. החברה הוסיפה כי יחידת החלל קיבלה גם פחות הכנסות ממשימות אספקה מסחריות, תוכניות לוויינים של סוכנות פיתוח החלל ותוכניות אחרות.


בעקבות התוצאות המאכזבות, נורת'רופ גרומן קיצצה את תחזית הרווח השנתית שלה לטווח של 24.95 עד 25.35 דולר למניה, לעומת ההערכה הקודמת של 27.85 עד 28.25 דולר למניה. צעד זה מבטא ירידה של כ-10% בתחזית הרווח, מה שמסביר את התגובה החריפה של המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


השפעת המכסים

במקביל, RTX הזהירה מפני השפעה משמעותית של המכסים על פעילותה. המומחית לתעשיית התעופה והביטחון ציינה כי היא צופה לספוג מכה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי בשנה זו בשל המכסים, וזאת מבלי להביא בחשבון את המכסים ה"הדדיים" הגבוהים יותר שממשל טראמפ השהה בינתיים.


גם חברת לוקהיד מרטין נפגעה, למרות שהשאירה את תחזיותיה ללא שינוי. שלוש החברות - נורת'רופ, RTX ולוקהיד - הן בין המניות בעלות הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500 היום.


המצב בתעשיית הביטחון משקף דאגה רחבה יותר לגבי השפעת מדיניות המכסים של ממשל טראמפ על חברות אמריקאיות גדולות. האזהרה של RTX לגבי פגיעה של 850 מיליון דולר ברווח התפעולי מדגישה את העלויות הגבוהות שחברות עשויות לספוג כתוצאה ממדיניות זו, במיוחד בענפים עם שרשראות אספקה גלובליות מורכבות כמו תעשיית התעופה והביטחון.




תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נורתרופ תוסיף חלקי פחמן וטיטניום וחומרים פלסטיים לB2b וF35 וB52 ולא תפתח מטוס חדש! טראמפ. (ל"ת)
    ליטאי 23/04/2025 03:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליטאי 23/04/2025 00:27
    הגב לתגובה זו
    עם אותה חומרה.
  • 1.
    נורתרופ גרומן תיצור B5 כמו F35 כולל 30% חומרים פלסטיים וטיטניום. (ל"ת)
    ליטאי 23/04/2025 00:25
    הגב לתגובה זו
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?

איך זה ש-75% מבעלי המניות הסכימו לחבילת הטריליון של מאסק, מה היעדים שמאסק צריך להגיע אליהם, ומהם מנועי הצמיחה העיקריים?

רן קידר |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בעלי המניות של טסלה אישרו חבילת תגמול יוצאת דופן לאילון מאסק.  חבילה, ששוויה הפוטנציאלי נע בין מאות מיליארדים לטריליון דולר, מבוססת על מערכת אופציות מותנית שתלויה בהשגת יעדים פיננסיים ותפעוליים. זה לא תגמול שוטף רגיל, אלא מנגנון תמריץ מתוחכם שנועד לקשור את עתידו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, להצלחה ארוכת טווח של החברה.

ההחלטה התקבלה בהצבעה דרמטית, שבה יותר מ-75% מהמשקיעים תמכו בה, למרות התנגדות חריפה מצד גופים מוסדיים מרכזיים. מאסק, שכבר מחזיק בשליטה משמעותית בחברה, עשוי להגיע דרך חבילה זו לשווי נכסים אישי נוסף של טריליון דולר. הוא האיש העשיר בעולם וזה יכול להוביל אותו לאיש העשיר בפער גדול על האחרים. הרחבה על אילון מאסק: מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ

הרקע להצעת השכר הנוכחית מחזיר אותנו ל-2018, אז אושרה חבילה ראשונה שכללה 20.3 מיליון אופציות על מניות טסלה. חבילה זו נועדה לתמרץ את מאסק להגיע לשווי שוק של כ-650 מיליארד דולר, יעד שהושג במהירות מפתיעה ב-2021. עם זאת, בית משפט בדלאוור פסל את החבילה ב-2024 בטענה שהדירקטוריון לא פעל באופן עצמאי.

כתגובה, טסלה העבירה את התאגדותה לטקסס, מדינה בעלת רגולציה תאגידית גמישה יותר, והגישה הצעה מחודשת. ההצבעה הנוכחית, מבטאת ניסיון לתקן את הפגמים הקודמים תוך שמירה על עקרונות התמריץ, אם כי הוא נדיב מדי.  היא כוללת 12 אבני דרך נפרדים, כל אחד מהם מותנה בשני תנאים מקבילים: עלייה בשווי השוק של טסלה וביצועים תפעוליים ספציפיים. אם יושגו כל היעדים, חלקו של מאסק בחברה יגיע לכ-25%, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת והון של מעל 2 טריליון - כלומר הוא גם מרוויח 1 טריליון במניות וגם משביח את החזקתו במאות מיליארדים. 

"רוצים את מאסק"

ההחלטה מגיעה ברגע קריטי עבור טסלה, שמתמודדת עם האטה במכירות רכבים חשמליים גלובלית, תחרות מוגברת מסין ומעבר אסטרטגי לעבר טכנולוגיות מתקדמות כמו נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית. בעלי המניות רואים בחבילה זו לא רק תגמול, אלא כלי להבטחת מחויבותו של מאסק, שמבטא חזון רחב יותר: הפיכת טסלה למעצמה טכנולוגית גלובלית, מעבר לתחום הרכב בלבד. בעלי המניות צועקים "אנחנו רוצים את מאסק", ומדובר ברוב בעלי המניות. יש זהות אינטרסים בין מאסק לבין טסלה. טסלה בלי מאסק היא לא אותה טסלה. מעניין מה היה קורה אם מאסק היה מחליט לעזוב. המניה היתה מתרסקת - השאלה אם ב-305 או ב-50%. אגב, זה סיכון שצריך להילקח בחשבון.