תלתן ירוק למשקיעים: אולמרט הגדיל את המסלול האירי

ועדת הכספים קבלה את בקשת השר אולמרט והכניסה שינויים במסלול אירלנד ובמסלול האסטרטגי באופן שתגדל האטרקטיביות למשיכת השקעות זרות במדינה בכלל ולפריפריה בפרט
חזי שטרנליכט |

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הנוסח הסופי של החוק החדש לעידוד השקעות הון, כמו כן סיכמו משרדי התמ"ת והאוצר את כללי מסלול התעסוקה שיופעל על ידי משרד התמ"ת החל משנת 2005 בהיקף תקציבי של 450 מיליון שקל.

ועדת הכספים קבלה את בקשתו של שר התמ"ת אהוד אולמרט והכניסה שינויים במסלול אירלנד ובמסלול האסטרטגי באופן שתגדל האטרקטיביות למשיכת השקעות למדינת ישראל בכלל ולפריפריה בפרט. המס הסופי למשקיעים זרים שישקיעו בפריפריה במסגרת מסלול אירלנד הופחת ל-15% (במקום 23.5%) בכך הפכו הטבות המס למשקיעים באזורי הפריפריה בישראל לאחת מהאטרקטיביות ביותר בעולם.

תנאי הסף במסלול האסטרטגי המעניק למשקיעים פטור מוחלט ממס חברות וממס דיבידנד שופרו בצורה ניכרת, ניתנה אפשרות להשקעה בכל אזור עדיפות לאומית א' ,השקעת הסף הורדה ל-600 מיליון שקל (במקום 1 מיליארד שקל בפריפריה הרחוקה בלבד) ומחזור הסף הורד ל-13 מיליארד שקל (במקום 25 מיליארד שקל).

כמו כן, ניתנה אפשרות לאשר השקעות אסטרטגיות גם במרכז הארץ במקרים בהם השקעה מעין זו תתרום לחיזוק כושר התחרות של המשק הישראלי בכללותו במשיכת השקעות אסטרטגיות אל מול מדינות מתחרות. בנוסף סיכמו משרדי התמ"ת, האוצר וראש הממשלה על פתיחת מסלול מינהלי חדש שיאפשר מתן מענקי השקעה למפעלי עוגן בעלי השפעה אסטרטגית על הפריפריה וזאת גם אם תוצרתם מופנית לשוק המקומי בלבד.

לצד שיפורים אלו בחוק לעידוד השקעות הון, סיכמו משרדי התמ"ת והאוצר את הנוסח הסופי של כללי מסלול התעסוקה אשר יתמרץ את המגזר העסקי בכללותו להגדיל את התעסוקה בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית (דגש מיוחד יינתן במסגרת מסלול זה למגזרי המיעוטים והחרדים). במסגרת מסלול זה יקצה משרד התמ"ת בהליך תחרותי סך של 450 מיליון שקל לסבסוד שכר העובדים שיקלטו ענפי התעשייה, המסחר והשירותים בפריפריה. הסיוע יהיה בשיעור של 20% משכר העבודה של העובדים החדשים שייקלטו ועד 120,000 שקל לעובד.

השר אולמרט אמר כי החוק החדש לעידוד השקעות הון, מסלול מפעלי העוגן ומסלול התעסוקה הנם מוכווני פריפריה באופן מובהק וזאת לצד חיזוק הכושר התחרותי של מדינת ישראל במשיכת השקעות אסטרטגיות למדינת ישראל. השר ציין כי הכלים המשופרים שהועמדו לרשות משרד התמ"ת יסייעו רבות למשיכת השקעות איכותיות לפריפריה ולהעלאת רמת החיים בה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%

המדינה גבתה יותר מסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם

מנדי הניג |

בספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-42.7 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ -4% לעומת ספטמבר אשתקד, כך לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המספרים האלו מציגים לנו תמונה מעניינת. המדינה גובה יותר מסים, אבל לא בזכות עלייה בצריכה אלא בגלל רווחיות גבוהה של חברות ופעילות ערה בשוק ההון.

המספרים מראים על מגמת התאוששות לעומת השנה שעברה. אחרי תקופה של ירידה בגבייה במהלך 2023, בעיקר בשל השפעות המלחמה, הנתונים מצביעים על שינוי כיוון: מתחילת 2024 ועד סוף ספטמבר 2025 נרשם גידול בקצב השנתי של כ -10% בגביית המסים, לעומת ירידה של 8% בתקופה הקודמת. גם הגבייה של ספטמבר השנה גבוהה ב-1% מהשיא שנרשם אשתקד.

הקופה הציבורית מתמלאת מהר יותר, והמדינה מצליחה לגבות יותר מסים מהמתוכנן. ברבעון השלישי של השנה גבתה רשות המסים 132 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 127.2 מיליארד שקל - פער של כ-4%.


הגוף שצריכים למחוא לו כפיים הוא - רשות המיסים. לאורך תקופת המלחמה כשהגירעון גדל וההוצאות הביטחוניות טיפסו בקצב שלא ראינו שנים, רשות המסים היא הגוף היחיד שהצליח להחזיק את הכלכלה הישראלית מעל המים. וזה לא קרה באמצעות תוכניות סיוע גרנדיוזיות או מהלכים מפוצצים אלא פשוט על ידי גבייה עקבית, חכמה לצד אכיפה הדוקה וניהול כמעט צבאי של כל שקל שנכנס לקופה הציבורית. בשלושת השנים האחרונות גדלה גביית המסים בכ-60 מיליארד שקל, היעד השנתי עודכן ל־496 מיליארד שקל, והתחזית ל-2026 כבר מזנקת ל-530 מיליארד.

הגבייה הזאת לא נובעת רק ממסים חדשים כמו מס "הרווחים הכלואים" או מהקפאת מדרגות המס, אלא בעיקר מעבודה שיטתית בשטח. מאות מפקחים חדשים, מערכות מידע מתקדמות ופרויקטים כמו “חשבוניות ישראל” הפכו את האכיפה לכלי מדיניות של ממש. אפשר גם להזכיר את נוהל גילוי מרצון והצלבות דיגיטליות בשוק הקריפטו שהצליחו להביא מיליארדים לקופה.