פועלים סהר: פירות איחוד פרוטרום-IFF יבשילו השנה
חברת פרוטרום צפויה לפרסם בעוד מספר שבועות את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2004. רבעון זה מאופיין בפעילות חלשה וזאת בעקבות צריכה מופחתת של משקאות וגלידות בחודשי החורף. מנגד, לראשונה יאוחדו דוחות החברה עם פעילות ה-FT שנרכשה מ-IFF. כך סבורים בבית ההשקעות פועלים סהר.
בבית ההשקעות מעריכים כי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, תרשום החברה הכנסות בגובה 55 מיליון דולר, עליה של 34%, ובכל שנת 2004 תרשום הכנסות של 195 מיליון דולר. בשורת הרווח הנקי, מעריכים בבית ההשקעות כי יסתכם ב-3.3 מיליון דולר ברבעון, ו-16.5 מיליון דולר בשנת 2004 כולה.
בבית ההשקעות מציינים, כי החברה ביצעה במהלך שלושת החודשים האחרונים תוכנית רה - ארגון בפעילות הנרכשת. בפועלים סהר מספרים כי תהליך זה הושלם מוקדם מהציפיות.
נכון להיום פעילות הייצור בצרפת מושבתת לחלוטין לאחר שמוזגה עם מפעלי החברה בשוויץ. כמו כן, הופסק
הייצור של חלק ממוצריה של החטיבה הנרכשת, בהתאם לתכניות רה - ארגון מוקדמות, על מנת לשמר את תמהיל המוצרים כך שיתרום לשיפור ברווחיות. על רקע מהלכים אלו, וקצב ביצועם המהיר, מעריכים בבית ההשקעות כי פירות המיזוג יבשילו לידי תרומה חיובית לתוצאות הכספיות של החברה, כבר בשנה הנוכחית (2005).
לדברי כלכלני פועלים סהר, המהלך החשוב הבא עבור פרוטרום צפוי להיות הנפקה בחו"ל. החברה נמצאת בעיצומו של תהליך רישום למסחר בבורסה של לונדון (LSE), וככל הנראה תיכנס המנייה לרשימת המניות הראשית (MAIN). על מנת להעריך את ההשפעה הפוטנציאלית של מהלך זה על תפקוד המנייה בתל - אביב בדקו בבית ההשקעות את רמת המכפילים של חברות דומות וכן את רמת המכפילים הממוצעת בבורסת לונדון.
מממצאי הבדיקה עולה כי החברות המתחרות IFF (ארה"ב) ו-Givaudan (שוויץ) נסחרות במכפילי 18 ו-17.4 בהתאמה (על רווחי) 2005 מכפיל הרווח הממוצע עבור חברות הכלולות הינו 17. בהנחת דיסקאונט של כ- 15%-20% המקובלת בהנפקות ראשוניות בעולם, תתומחר פרוטרום לפי מכפיל של כ- 13-15 על רווחי שנת 2005, קרי, מחיר למניה בטווח שבין שקל 34-38 למניה (4.1- 4.6 לירה שטרלינג). מחיר השוק של המניה נכון להיום נמצא קרוב לאמצע הטווח - 35.6 שקל.
לאור האמור, מעלים בבית ההשקעות את מחיר היעד למניית החברה מ-34 שקל ל-39 שקל. אך מנגד, מורידים את המלצתם
מ "קניה" ל"החזק", זאת על רקע צפי להשפעה נייטרלית להנפקה הצפויה בחו"ל ולנוכח העלייה התלולה במניית החברה מנובמבר 2004.
לבסוף מעריכיפ כי בהמשך למדיניות הרכישות האגרסיבית אותה מובילה הנהלת החברה, קיים סיכוי סביר כי שנת 2005

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".