חברת החשמל: תקציב הפיתוח ל-2005 - 1.05 מיליארד ד'

תקציב השנה הקרובה קטן ב-120 מיליון דולר מהתקציב של 2004, וזאת בשל קיטון בהשקעות במערכת הייצור, צמצום ההשקעות בתחנות משנה ומיתוג, ובהקמת רשתות מתח נמוך ומתח גבוה
דרור איטח |

דירקטוריון חברת החשמל, אישר היום (ה') את תקציב הפיתוח של החברה לשנת 2005, בהיקף של 1.05 מיליארד דולר. כל המשאבים שאושרו יושקעו בפיתוח מערכות הייצור, המסירה, ההשנאה והחלוקה וברכישות שונות.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל שלמה רוטמן, ומנכ"ל החברה, יעקב רזון, אמרו, כי תקציב הפיתוח לשנה הקרובה קטן ב-120 מיליון דולר מהתקציב של 2004, וזאת בשל קיטון בהשקעות במערכת הייצור, צמצום ההשקעות בתחנות משנה ומיתוג, ובהקמת רשתות מתח נמוך ומתח גבוה. עיקר תקציב הפיתוח מיועד להמשך הקמתן של תחנות כוח מסוג טורבינות גז במחזור משולב.

לדבריהם, העיכובים בכניסתם של יצרני חשמל פרטיים, בניגוד לתחזיות מוקדמות, מחייבת את חברת החשמל, לזרז הקמתן של תחנות כוח מסוג מחזור משולב, כדי למנוע מחסור בחשמל. רוטמן ורזון ציינו, שגם לאחר שחברת החשמל תבצע את כל תוכנית הפיתוח לשנת 2005, עדיין תישאר רזרבת החשמל נמוכה.

רוטמן ורזון הבהירו, שעל-מנת לעמוד במימון תקציבי הפתוח והמלאי, תגייס החברה בשנת 2005, כ-4.6 מיליארד שקל. מזה כ-2.9 מיליארד שקל יגויסו בשוק המקומי. ובנוסף הלוואה במט"ח בסך של 1.7 מיליארד שקל, הנמצאת בהליכי אישור. יו"ר הדירקטוריון ציין, כי חברת החשמל אינה נסמכת על תקציב המדינה, והיא מגייסת בעצמה את הכספים הדרושים לפיתוח המערכת.

רוטמן ורזון הדגישו, כל המחז"מים החדשים מיועדים לפעול בגז טבעי – ותישען על המערכת הימית והיבשתית להולכת גז טבעי, והוסיפו – כי זהו גם תקציב המשך למימוש תוכניות הפיתוח עד שנת 2011 - של מערכות ההולכה והחלוקה, שעליהן יהיה לתת מענה איכותי ואמין לאספקת החשמל.

תקציב הפיתוח יאפשר לחברת החשמל לעמוד בתחזיות של גידול בביקושי החשמל בשנים הקרובות" –אמרו, בהדגישם, כי "התקציב אינו כולל השקעות של כ-90 מיליון דולר להשלמת המקטע הימי ולמקטע היבשתי של פרויקט הולכת הגז, שהקמתו הוטלה על חברת החשמל (קטע דור-חגית)".

רזון, ציין, כי תקציב הפיתוח של החברה כולל השנה את הרחבת מערכת הייצור על ידי הקמת מחז"מ (מחזור משולב) באתר "גזר", תוספת קיטורית באתר "אשכול", מחז"מ באתר "חגית", טורבינת-גז ב"צפית", תוספת קיטורית באתר "אלון תבור", שני מחז"מים באתר חיפה, הסבה משריפת מזוט לשריפת גז טבעי בתחנת הכוח "חיפה", ועבודות בתחנות הכוח הפעילות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".