פתח תקוה
צילום: יחצ

אושרו התוכניות להקמת כביש "עוקף פתח תקווה"

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את התכניות להסטת כביש 40 בין ירקונים לשעריה שינקז אליו את התנועה החוצה את פתח תקווה ויתמוך בהקמת שכונות מגורים חדשות שיוקמו בשטחי מחנות צה"ל המתפנים באזור
איתן גרסטנפלד | (2)

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה היום את המקטע הצפוני של תכנית משרד התחבורה להסטה מזרחה של כביש 40 הקיים בין צומת סגולה בצפון ועד מחלף שעריה בדרום, כך שינקז אליו את התנועה החוצה את פתח תקווה, ויתמוך בהקמת שכונות מגורים חדשות שיוקמו בשטחי מחנות צה"ל המתפנים מאזור בסיס סירקין.

התוכנית שאושרה היום (תמ"א 47/ג/1/1) היא חלק מתוכנית המתאר הארצית תמ"א 47 שנועדה להתוות מערכות תשתיות תומכות במתחמי דיור בשטחי מחנות צה"ל המתפנים במרכז הארץ. התוכנית תאפשר את סלילת דרך 40 כדרך ראשית, כולל שדרוג שלושה מחלפים לאורכה, הקצאת מסדרון תשתיות תת קרקעי, ומתן מענה לתחבורה ציבורית וקישוריות לשבילים ייעודיים ובטוחים להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

התוכנית כוללת הקמת מחלף חדש ליד תחנת הרכבת סגולה, ומאפשרת מתן העדפה לתחבורה הציבורית באמצעות הקצאת נת"צים לכל אורך הכביש, לרבות במחלפים ובדרכים המזינות.

התכנית תאפשר את הגדלת הקיבולת ושיפור הבטיחות לכלל משתמשי הדרך, והיא כוללת אמצעים למיתון השפעות שליליות על הסביבה באמצעות פתרונות סביבתיים אקוסטיים ונופיים המתחשבים בסביבה ובתושבים המתגוררים בסמוך אליה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "משרד התחבורה ממשיך להשקיע בפיתוח כבישים חדשים, מחלפים, כבישים עוקפים, נתיבי תחבורה ציבורית ודרכים להולכי רגל ולרוכבי אופניים - הכל במטרה לשפר את איכות החיים של האזרח, להקל על עומסי התנועה, בעיקר במטרופולינים הגדולים, ולהפחית את יוקר המחיה. התוכנית שאישרנו היום משתלבת במהלך הכולל של המהפך התחבורתי הגדול שמתרחש ממש לנגד עינינו."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "התוכנית שאושרה היום היא דוגמה מצוינת לתפיסה התחבורתית-חברתית שמובילה השרה רגב. זוהי תפיסה כוללת ואחראית שבמסגרתה אנו מפתחים צירי תנועה במקביל לפיתוח מתחמי דיור, תעסוקה ופנאי ולחיזוק החיבוריות והקישוריות, הכל לרווחת תושבי המרכז בפרט ותושבי ישראל בכלל".

פעיל הציבור ירון קדושים, יו"ר מטה המאבק כביש 40 החדש פ"ת, מסר "חשוב להבהיר כי מדובר  על אישור המקטע הצפוני בלבד בכביש 40 החדש פ"ת. כלומר ממחנה סירקין צפונה בלבד עד צומת סגולה, ללא מקטע דרום שהוא ממחנה סירקין עד מחלף שעריה . אני מניח שנפלה טעות סופר בתום לב בהודעת משרד התחבורה. החלטת הועדה העליונה לתשתיות לאומיות, קבעה כי בעקבות המאבק המורכב והקשה שלנו, תיכנון הכביש יפוצל לשניים,  וכרגע האישור יהיה רק על המקטע הצפוני.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שאול 08/08/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר פ"ת הוא יהלום ליכודניק ? איזה גורל מצפה לשמאלנים תושבי העוטף הצפוני והדרומי שננטשו וגולו מאדמותיהם ?
  • 1.
    דרור 06/08/2024 17:24
    הגב לתגובה זו
    נראה שמשהו משתנה בשיקולים המושחתים והפוליטיים במשרד התחבורה בזכות התחקיר שהעמיד אותה בפינת הזבלים המושחתים .
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל

בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?

ד"ר אדם רויטר |

קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.

ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.

צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.

לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.

תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח

בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.