פתח תקוה
צילום: יחצ

אושרו התוכניות להקמת כביש "עוקף פתח תקווה"

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את התכניות להסטת כביש 40 בין ירקונים לשעריה שינקז אליו את התנועה החוצה את פתח תקווה ויתמוך בהקמת שכונות מגורים חדשות שיוקמו בשטחי מחנות צה"ל המתפנים באזור
איתן גרסטנפלד | (2)

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה היום את המקטע הצפוני של תכנית משרד התחבורה להסטה מזרחה של כביש 40 הקיים בין צומת סגולה בצפון ועד מחלף שעריה בדרום, כך שינקז אליו את התנועה החוצה את פתח תקווה, ויתמוך בהקמת שכונות מגורים חדשות שיוקמו בשטחי מחנות צה"ל המתפנים מאזור בסיס סירקין.

התוכנית שאושרה היום (תמ"א 47/ג/1/1) היא חלק מתוכנית המתאר הארצית תמ"א 47 שנועדה להתוות מערכות תשתיות תומכות במתחמי דיור בשטחי מחנות צה"ל המתפנים במרכז הארץ. התוכנית תאפשר את סלילת דרך 40 כדרך ראשית, כולל שדרוג שלושה מחלפים לאורכה, הקצאת מסדרון תשתיות תת קרקעי, ומתן מענה לתחבורה ציבורית וקישוריות לשבילים ייעודיים ובטוחים להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

התוכנית כוללת הקמת מחלף חדש ליד תחנת הרכבת סגולה, ומאפשרת מתן העדפה לתחבורה הציבורית באמצעות הקצאת נת"צים לכל אורך הכביש, לרבות במחלפים ובדרכים המזינות.

התכנית תאפשר את הגדלת הקיבולת ושיפור הבטיחות לכלל משתמשי הדרך, והיא כוללת אמצעים למיתון השפעות שליליות על הסביבה באמצעות פתרונות סביבתיים אקוסטיים ונופיים המתחשבים בסביבה ובתושבים המתגוררים בסמוך אליה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "משרד התחבורה ממשיך להשקיע בפיתוח כבישים חדשים, מחלפים, כבישים עוקפים, נתיבי תחבורה ציבורית ודרכים להולכי רגל ולרוכבי אופניים - הכל במטרה לשפר את איכות החיים של האזרח, להקל על עומסי התנועה, בעיקר במטרופולינים הגדולים, ולהפחית את יוקר המחיה. התוכנית שאישרנו היום משתלבת במהלך הכולל של המהפך התחבורתי הגדול שמתרחש ממש לנגד עינינו."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "התוכנית שאושרה היום היא דוגמה מצוינת לתפיסה התחבורתית-חברתית שמובילה השרה רגב. זוהי תפיסה כוללת ואחראית שבמסגרתה אנו מפתחים צירי תנועה במקביל לפיתוח מתחמי דיור, תעסוקה ופנאי ולחיזוק החיבוריות והקישוריות, הכל לרווחת תושבי המרכז בפרט ותושבי ישראל בכלל".

פעיל הציבור ירון קדושים, יו"ר מטה המאבק כביש 40 החדש פ"ת, מסר "חשוב להבהיר כי מדובר  על אישור המקטע הצפוני בלבד בכביש 40 החדש פ"ת. כלומר ממחנה סירקין צפונה בלבד עד צומת סגולה, ללא מקטע דרום שהוא ממחנה סירקין עד מחלף שעריה . אני מניח שנפלה טעות סופר בתום לב בהודעת משרד התחבורה. החלטת הועדה העליונה לתשתיות לאומיות, קבעה כי בעקבות המאבק המורכב והקשה שלנו, תיכנון הכביש יפוצל לשניים,  וכרגע האישור יהיה רק על המקטע הצפוני.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שאול 08/08/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר פ"ת הוא יהלום ליכודניק ? איזה גורל מצפה לשמאלנים תושבי העוטף הצפוני והדרומי שננטשו וגולו מאדמותיהם ?
  • 1.
    דרור 06/08/2024 17:24
    הגב לתגובה זו
    נראה שמשהו משתנה בשיקולים המושחתים והפוליטיים במשרד התחבורה בזכות התחקיר שהעמיד אותה בפינת הזבלים המושחתים .
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

בנק ישראל הוריד כצפוי את הריבית

אחרי קרוב לשנתיים ללא הפחתה: בנק ישראל מוריד את הריבית ב-0.25% ל-4.25% על רקע אינפלציה של 2.5% בתוך היעד והרגיעה הביטחונית; מה יהיה בהמשך? אל תצפו להורדה נוספת בקרוב

מנדי הניג |

הריבית המוניטרית בישראל יורדת היום ב-0.25% ל-4.25%. ההחלטה מתקבלת אחרי 14 ישיבות רצופות שבהן בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, תקופה שנמשכה קרוב לשנתיים והוגדרה כשלב של בלימת ביקושים מתוך מטרה לייצב את האינפלציה. בחודשים האחרונים האינפלציה נעה סביב 2.5% ונשארת בתוך היעד, עם תחזית של כ-2.2% ל-12 החודשים הקרובים. במקביל, שער הדולר נחלש בכ-10% מתחילת השנה, מה שגם סייע לצמצום הלחצים על מחירי היבוא והתקררות האינפלציה.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון עמד מול ביקורת מאוד גדולה ולא הוריד את הריבית עד עכשיו - כשמסתכלים לאחור אפשר מצד אחד להבין את השמרנות שלו, אבל נראה שמדובר בשמרנות יתר. כשמסתכלים קדימה וקוראים את  הדוח מלווה את הפחתת הריבית שכולל את הסיכויים והסיכונים ומצב המשק, מבינים שיש סיכוי טוב שהריבית במפגש הבא - בתחילת ינואר - לא תרד.  


ההפחתה הנוכחית של הריבית לא תשפיע עלייכם באופן משמעותי. החזרי משכנתא ממוצעים ירדו ב-70 שקל בממוצע, תשלמו קצת פחות על הלווואת, תקבלו קצת פחות על פיקדונות ואפיקים סולידיים. הרחבה: הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם? 

וכדאי "לחזור על החומר" - מה זאת ריבית פריים, על ההבדל בין ריבית קבועה למשתנה - 10 סוגי ריביות שונות


האינפלציה ירדה ל-2.5% - בתוך תחום היעד

הסיבה המרכזית לכך  שהנגיד שמר על ריבית גבוהה היא האינפלציה. זו ורדת כבר חודשים ארוכים והיא מספר חודשים בגבול "המותר". זה לצד גורמים נוספים הביאו את בנק ישראל להוריד ריבית. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוקטובר ב-0.5% לאחר ירידה של 0.6% בספטמבר. "האינפלציה השנתית עומדת בשני המדדים האחרונים על 2.5%", ציין הבנק. בניכוי אנרגיה ופירות וירקות, שיעור האינפלציה השנתי עומד על 2.7%. נתון מעניין במיוחד הוא ש"קצב אינפלציית הבלתי סחירים ירד ל-3.0%, ובמקביל, קצב אינפלציית הסחירים נותר יציב ועומד על 1.5% ב-12 החודשים האחרונים".

פרופ' אמיר ירון (רשתות)פרופ' אמיר ירון (רשתות)
דבר הנגיד

פרופ' אמיר ירון: "המצב הכלכלי הוא הישג ובצניעות - חלק גדול נובע מהמדיניות שלנו"

אולי היית שמרן מדי? "זאת מחמאה"; היה מרווח גדול. הריבית הריאלית היא 2%. למה היא לא ירדה בעבר? "המחיר על טעות הוא גדול מאוד. עכשיו הבשילו התנאים"; מה המסר של הנגיד קדימה ואיפה תהיה הריבית עוד שנה?

אבישי עובדיה |

בנק ישראל הפחית היום את הריבית ב-0.25% ל-4.25%. גם אנחנו אומרים "הגיע הזמן", גם אנחנו חושבים שזה היה צריך להיות לפני חודשים. אבל בנק ישראל הוא הקובע וכל החלטה שהוא מקבל עוברת דיונים רבים, ניתוחים רבים וסיעורי מוחות. אפשר שלא להסכים עם ההחלטות, אבל הן מקצועיות. בשיחה עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל "הטחנו" בו שאולי הוא "שמרן מדי ביחס להפחתת הריבית". 

"אני לוקח את זה כמחמאה", משיב, פרופ' ירון, "מדינות שעברו מלחמות מצאו את עצמן במצב כלכלי קשה. היו מצבים של היפר אינפלציה ופגיעה מהותית בכלכלה. אנחנו במצב יחסית טוב, עם אינפלציה מדודה לאורך התקופה שמתייצבת בתוך היעד. הכלכלה הישראלית עם פעילות ערה. זה הישג. זה הישג שאני בצניעות אגיד שחלק גדול ממנו הוא בזכות מדיניות שלא הייתי מכנה שמרנית, אלא  זהירה שקולה ופתוחה".

אנחנו בריבית ריאלית של 2%, הרבה מעבר למה שצריך. היה מרווח ביטחון גדול להוריד מעט את הריבית עוד קודם.

"המחיר על טעות גדול מאוד, רק שתנאי המשק הבשילו להפחתה של הריבית עשינו זאת ונמשיך לפעול בכפוף להתפתחויות. אנחנו רואים כעת את האינפלציה מתמתנת ועומדת ביעד, אננו רואים את הייסוף, ואת  ההתבססות של האינפלציה ביעד, וזה הוביל אותנו להחלטה".

בפעם הקודמת התנאים היו די קרובים.  

"היו תנאים שונים, דובר אז על כניסה בעצימות גדולה לעזה". 


הביקושים גבוהים 

פרופ' ירון מדבר עדיין על אי וודאות כלכלית, אבל נמוכה מבעבר. על פעילות ערה במשק, על שוק עבודה חזק וביקושים גדולים שמורגשים גם בכרטיסי האשראי. הביקושים האלו מצד אחד מרשימים, מצד שני הם "גול עצמי" לציבור הלווה (לרבות בעלי הדירות עם משכנתאות) כי הם מניעים את האינפלציה והדבר שהכי מפחיד את בנק ישראל בדומה לבנקים מרכזיים בעולם - הוא אינפלציה. אינפלציה שוחקת את הכסף, את ההון של הציבור. היא מס גדול בדלת האחורית והנשק הכי חזק נגדה הוא הריבית.    

לנגיד יש את כלי הריבית, לצד כלים נוספים (פעילות בשוק המט"ח, הדפסת כסף) כדי לאזן את הכלכלה. זה "משחק" עדין. הורדת את הריבית מוקדם מדי, האינפלציה יכולה לברוח למעלה, ואז המלחמה באינפלציה תהפוך לקשה יותר. בזבזת תחמושת ולא פגעת. הנגיד ירה רק כאשר ראה את המטרה בבירור. אין מקום לפספוסים, אבל כלכלה זה לא מדע מדויק. קחו שני כלכלנים מדופלמים וסיכוי טוב שהם יחשבו אחרת לגבי רוב הסוגיות הכלכליות. מעבר לכך, יש הרבה נעלמים ותלות בגורמים חיצוניים רבים ויש את הפסיכולוגיה. כלכלה, תרצו או לא היא חלק ממדעי ההתנהגות. אנשים קונים בגדים כי יש להם מצב רוח טוב, או כי הם רוצים ללכת לעבודה עם הבגד הזה. זה לא בהכרח קשור לשאלה אם יש להם כסף בחשבון או שזה משולם בתשלומים. אנשים בסיום מלחמה יגבירו ביקושים גם אם הם לא במצב מדהים, גם כי ההורים ירצו לפנק את הילדים על התקופה הקשה.