דעה

מי הם 'אספני הרעיונות' וכיצד ניתן להתגונן מהם?

יועץ התקשורת משה דיין על שיטת "אימוץ" הרעיונות של אנשי יחסי ציבור ופרסומאים על ידי לקוחות פוטנציאלים שזוכים לפרזנטציות בחינם
משה דיין | (8)

מאחורי עשרות שנים של ניסיון כמנהל משרד יחסי ציבור וכיועץ תקשורת ולא שבעתי מלגלות ניסיונות חדשים וישנים לגרוף הצעות או עבודה בחינם (סליחה - בהתנדבות).

לעיתים מדובר במכרז רשמי של גופים ציבוריים, או בפניה של לקוח פוטנציאלי המחפש משרד יח"צ, או בעמותה ללא כוונת רווח. אלה מבקשים לקבל עבודה או תוכנית המכילה רעיונות קריאטיביים בלי כל כוונה לשלם עבורם.

הפקת תוכנית אסטרטגית ויצירתית מחייבת זמן הכנה והגשה, השקעת משאבים כספיים לאיסוף מידע על הלקוח העתידי, על קהלי היעד הקיימים והפוטנציאליים, על המתחרים, כולל ביצוע סקרים ומחקרי-שוק וכן שיתוף פעולה מלא של מפרסם המכרז וצוותו.

מסירת עבודות לגורם חיצוני ובחירתו באמצעות מכרז, הינה שיטה מקובלת, שעיקרה נועד למניעת שחיתות בגופים ציבוריים ובעסקים. בחירת ספק לשירותים טכניים כאלה ואחרים, מאפשרת קביעת כללים ואיכויות הניתנות למדידה, ולקבלם במחיר תחרותי. לא כך הוא כאשר מדובר בשירותים רעיוניים, שיש בהם "נכס רוחני". כאן יש למדוד את יכולתו של הספק לתת את השירות הטוב ביותר, בהתאם לניסיונו בתחום, לידע ולמוניטין.

מניסיוני הרב בתחום, הן כחבר או כיועץ לועדת מכרזים, מצאתי עצמי מתמודד בחוות דעתי המקצועית לבחירת הגוף המתאים מול תחשיבי עלות, הנחשבים ביותר בעיני הגזבר או החשב, בעוד שתכונותיו של הגיש ומרכיבי התועלת הצפויה זוכה למיקום משני בחשיבותו.

שיטת המכרזים לשירותי ייעוץ, בתחום הפרסום ויחסי ציבור שיש בהם דרישה להגיש תוכנית המציגה פתרונות ורעיונות יצירתיים אינה הוגנת כשאין לצידה תגמול או תמורה להשקעות המציעים באיסוף מידע, עיבודו והצגת פתרונות יצירתיים.

דרך נוספת לקבל שירותים ורעיונות חינם, היא לחפש (ולמצוא) את "הפראייר" התורן, להציע לו לספק את שירותיו "פרו בונו" בהתנדבות עד שירווח... לעתים, הפנייה היא של גורם מסחרי בעל פוטנציאל לרווח ולרוב עמותה או מלכ"ר הנאבקים "למען".

יש משרדי יח"צ המתפתים נוכח האפשרות לרכישת לקוח חדש, ומספקים שירות תמורת הבטחות. למרבה הצער, במרבית המקרים, ההבטחה אינה ממומשת, והתירוץ או הנימוקים רבים ומגוונים.

הפתרון הנכון וההוגן למי שרוצה לבחור את הספק על פי תוכנית אסטרטגית ורעיונות קריאטיביים, הוא בהתחייבות לשלם למציעים, שלא יזכו במכרז. גם אם אין מדובר בהחזר מלא של ההשקעה, הרי שמשתתפי המכרז יידעו מראש מה וכמה להשקיע בסיכוי לזכות במכרז. המציע גם מודע לאפשרות שרעיונות טובים שיציע (נכס רוחני אמרנו?) עלולים למצוא את דרכם לביצוע, על ידי מי שיזכה במכרז. אפשרות זו קיימת גם כאשר חותמים הכול על הסכם שמירת סודיות.

כן - כך מקובל בעולם הנאור שאינו מתעמר בספק המעוניין לתת שירותים ומוכן להשקיע בידע ובכסף תמורת הסיכוי. למי שדורשים ייעוץ רעיוני חינם אני נוהג להשיב: "מעיינותיי הם מקור רעיונותיי - הרוצה לשתות, ישלם!"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יוש פורת 15/02/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
    ובמיוחד היום - כאשר הרעיון הוא הבסיס להכל, הרבהמעבר למדיה, החשיבות שלו רבה עוד יותר
  • 7.
    קובי 14/02/2011 21:17
    הגב לתגובה זו
    מסוים שבו למשל אנו יודעים כי אף משרד לא ייתן את ה"רעיון" בחינם ויסתכן בכך שהלקוח בסוף יבחר במתחרה או שייקח את הרעיון וינסה לעבד אותו הלאה כולנו היינו מרגישים בביטחון מלא להגיד !לא! לגבי הפרו בונו, מי שמסכים לזה זו בעיה שלו, יש עסקים שהאסטרטגיה שלהם היא כזו במיוחד בתחום האפיליאייטס
  • 6.
    צודק (ל"ת)
    עומר 14/02/2011 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צודק (ל"ת)
    עומר 14/02/2011 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נחמן ישראל 14/02/2011 07:57
    הגב לתגובה זו
    במשך 30 שנותי כפרסומאי נתקלתי פעמים רבות במקרים דומים. אף פעם לא סרבתי לתת יד לצערי, לא חשבתי ולו פעם אחת על משכורתו של העומד בראש העמותה. משה תודה על כך שפתחת לי כיוון החשיבה שונה.
  • 3.
    כל מילה במקום (ל"ת)
    איתן הרשקו 14/02/2011 06:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכל אדר 13/02/2011 16:08
    הגב לתגובה זו
    משה דיין הינו אחד מעמודי התווך של הענף והוא נגע בבעייה המתרוצצת בתוכנו, אנשי יחסי הציבור והתקשורת. היחס למקצועות התקשורת ולייעוץ התקשורתי בפרט הוא יחס של "כל אחד יכול" ולכן מרובות הפניות מארגונים שונים ומשונים להציג תוכנית מפורטת ולתת שירותים פרו בונו. עמותה שהמנכ"ל שלה מביא תלוש של 150.000 ש"ח מדי חודש מן הראוי שיתייחס לשירותי הייעוץ התקשורתי בכבוד ולא יבקש שירות פרו בונו. הגדיל לעשות יועץ תקשורת שבעצמו שפנה אלי למתן שירותי פרו בונו לעמותה שהוא הקים בתחום רפואת העיניים . אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק. מי שרוצה שירות מקצועי חייב לשלם עליו בדיוק כמו עורכי הדין יועצי מס ועוד.
  • 1.
    good one... (ל"ת)
    בסדר... 13/02/2011 14:41
    הגב לתגובה זו
גיוס חרדים (צילום: חיים בן־הקון)גיוס חרדים (צילום: חיים בן־הקון)

חוק הגיוס: כשזה מגיע לחרדים, עוצמה יהודית מאבדת את העוצמה

עוצמה יהודית רוצה מלחמה בלי לוחמים: השתיקה המפלגתית על גיוס החרדים חושפת עד כמה המספרים מתעתעים, איך יוצאים בשאלה נספרים כחרדים, ואיך החוק החדש מאפשר להציג עמידה ביעדים כמעט בלי לגייס באמת, מהלך שמרחיק את החרדים מלהשתלב בתעסוקה ופוגע במשק כולו
ד"ר אדם רויטר |

במסגרת מאמציהם למנוע את רוע הגזירה, משמע לשאת בעול הביטחון כמו כל יהודי אחר במדינת ישראל, מנהיגי החרדים מייצרים כמה שיותר קומבינטוריקה וביסמוט נופל או מופל לפח. במסגרת ההסכמות שחוק הגיוס החדש והרע מאד הזה קובע, ייספרו בתוואי הגיוס כל הבנים שלמדו אי פעם במוסדות חרדיים, כולל 20% מהם שבכלל עזבו את המגזר. אסביר בסוף גם איך כל זה קשור לא רק לביטחון אלא גם לכלכלה.

מסתבר שכיום שיעור היוצאים בשאלה מכל שנתון חרדי עומד על שיעור של כ-20%. אתם קוראים נכון. לפי "עמותת הלל", שהיא הכתובת הראשית של יוצאות ויוצאים בשאלה מהמגזר - שמגיעים אליה ונעזרים בה לרוב כשהם בגילאי 17 עד 25, אלו מביניהם בגילאי 18 עד 20 מתגייסים ברובם לצה"ל. למעשה לפי עמותת הלל כ-75% בגילאים הללו מתגייסים לצה"ל.

בואו ניכנס רגע למספרים. בשנתון הגיוס של 2024-2025 (תשפ"ה) יש כ-76 אלף בנים שנולדו בשנת 2006, מתוכם כ-57 אלף הם יהודים שמתוכם כ-14 אלף הם מהמגזר החרדי. מתוכם התגייסו השנה כ-2,900 שהם כ-20% מהשנתון החרדי (המקור: עיתון "הארץ" )

יש לציין כי זו קפיצה משמעותית ביותר לעומת כ-1,200 מגויסים יוצאי המגזר בממוצע שנתי, משמע 8% מכל שנתון, בשנים שקדמו לתשפ"ה וזו לפחות בהחלט בשורה טובה.

כמה מתוך המתגייסים יצאו מהמגזר וכבר אינם חרדים? ע"פ הערכות כ-20% מכל שנתון עזבו את המגזר. משמע מתוך שנתון של 15,000 כ-3,000 כבר אינם חרדים. לפי עמותת הלל המלווה יוצאים ויוצאות מהמגזר, כ-75% מהם מתגייסים לצה"ל. משמע מתוך ה-2,900 שהתגייסו, שהם יוצאי המגזר החרדי ניתן להניח שכ-2,250 מהם בכלל עזבו את המגזר. מבחינתם, הם לא מתגייסים לצה"ל כחרדים אלא כדתיים לאומיים, כמסורתיים או כחילוניים (רובם נותרים קרובים לאמונה ולמסורת ואינם הופכים לחילוניים). אבל הם נספרים כמתגייסים חרדים - וזו נקודה מאד חשובה.

חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין באסיה", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, נוף הטלפון החכם בבסיסים השתנה: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

הידע הפיננסי, שבעבר היה נחלתם של בעלי מקצועות הצווארון הלבן, הפך לדמוקרטי וזמין. פודקאסטים, קבוצות פייסבוק ייעודיות ואושיות רשת בתחום הפיננסים מספקים הדרכה בגובה העיניים, המותאמת לדור ה-Z.

בניגוד לדימוי של בני נוער חסרי דאגות, דור החיילים הנוכחי מפגין בגרות פיננסית מפתיעה ואחריות כלכלית. רבים מהם מבינים ששוק הדיור בישראל מאתגר ויוקר המחיה גבוה באופן כללי, והם מחפשים כל דרך לצבור הון ראשוני שיאפשר להם לקנות דירה או לפתוח עסק לאחר השחרור. השילוב בין שירות משמעותי לבין בניית עתיד כלכלי אינו סותר מבחינתם, אלא משלים.