טבע מזנקת: "אי-הוודאות סביב הקופקסון נמשכת, אך מוקדם להרים ידיים"

המשקיעים מעריכים שה-FDA ידרוש מהיצרניות הגנריות לבצע ניסויים קליניים מלאים בחיקוי הקופקסון, לאחר שלא אישר לטבע גרסה חדשה לתרופה. בכלל פיננסים רואים בכך "ניצחון תודעתי" לחברה, בהראל לא ספקניים יותר לגבי המסקנה של טבע
יונתן גורודישר |

מניית חברת טבע מזנקת במסחר בתל אביב ביותר מ-3% לאחר שפרסמה ביום חמישי מכתב של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אשר נימק את דחיית הבקשה לאישור גרסה חדשה לקופקסון ללא ביצוע ניסויים קליניים. בעוד שבכלל פיננסים יוצאים מסכימים עם ההנחה השוררת בשוק אשר מביאה לזינוקים במניה, בהראל מעט ספקניים יותר.

טבע ביקשה מה-FDA לאשר לה גרסה של תרופת הקופקסון לטרשת נפוצה במינון המרוכז פי שתיים, זאת על מנת להפחית בכאב ההזרקה לחולה. עם זאת, ה-FDA ענה אין הוא מאשר זאת מכיוון שמנגנון הפעולה של התרופה אינו ברור לחלוטין ועל כן הוא מבקש לראות שגם בשינוי הריכוז אין סיכון.

בעוד שלרוב הודעות דחיית אישור הן שליליות למניה, ההערכה בשוק היא שה-FDA ידרוש גם מחברות נוספות המבקשות לשווק גרסאות גנריות לקופקסון לבצע ניסויים קליניים.

כלל פיננסים "תמיכה במאבק התודעתי של טבע"

"לפחות בטווח הקצר, נראה כי דחיית הגרסה המוצעת הביאה יותר תועלת מנזק בכך שהדגישה בפני המשקיעים את גישתה השמרנית של ה-FDA כלפי הקופקסון", מסביר אנליסט הפארמה של כלל פיננסים יונתן קרייזמן.

קרייזמן מציין כי למעשה מכתב ה-FDA מהווה תמיכה בטענותיה של טבע. "אנו רואים בכך ניצחון מסוים במאבק התודעתי שמנהלת טבע בדה-לגיטימציה של הקופקסון", כתב בעדכון. קרייזמן מוסיף כי המאבק של טבע בגנריזציה של הקופקסון אינו מסתיים רק בזירה הרגולטורית ועשוי לגלוש למגרש המשפטי בו, מעריך, שהסיכויים של טבע גבוהים.

הראל: "ההקשה שטבע עושה אינה מובנת מאליה"

בעוד שבכלל פיננסים מציגים אופטימיות, בהראל ספקניים יותר. אנליסט הפארמה סטיבן טפר מציין כי דחיית האישור לקופקסון בנפח נמוך מהווה בשורה שלילית לחברה, אך עם זאת טבע מנסה לשאוב עידוד מההחלטה שה-FDA יציב דרישות דומות גם לייצרניות הגרסאות הגנריות. "להערכתנו, ההקשה שחברת טבע עושה אינה מובנת מאליה, יש שוני בין הקופקסון המשופר של טבע, שבו קיים שינוי מסויים מתרופת המקור, לבין המוצרים הגנריים שמתיימרים להיות דומים למקור".

טפר מציין כי יתכן תסריט ובו חברת מומנטה תציג הוכחות משכנעות כי הקופקסון הגנרי שלה דומה בהרכב הכימי לתרופת המקור וכך תזכה לאישור ללא ביצוע ניסוי קליני מלא. עם זאת, האנליסט מוסיף כי "המורכבות של הקופקסון עומדת בעינה, ולהערכתנו עדיין קיים סיכוי נמוך שגרסה גנרית תאושר בזמן בקרוב".

"אי-וודאות ממשיכה לרחף סביב הקופקסון, אך עדיין מוקדם להרים ידיים", כתב טפר, תוך התייחסות לפרשן CNBC ג'ים קריימר שהמליץ בשבוע שעבר למכור את המניה. טפר מציין כי הרמות הנמוכות שבהן נסחרת המניה כבר משקפות ביתר שאת אי-ודאות זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".