הישראלי המכוער? "פעמים רבות מדי מוגשות ייצוגיות מתוך מטרה להיות הראשון ולעשות רווח כספי גדול"

בקושי 24 שעות חלפו מאז החלה התקלה בסלקום וכבר התביעות הייצוגיות מגיעות למיליארדי שקלים. Bizportal שוחח עם מומחים על הסיכויים

הבקשות לתביעות ייצוגיות כנגד חברת סלקום החלו לזרום הבוקר. סך התביעות מגיע עד כה למיליארדי שקלים ואם עד עכשיו החברה לא פרסמה דיווח מידי לבורסה בעניין התקלה, ייתכן שבשלב מסוים היא תפרסם דיווח מיידי בעניין התביעות שבאו בעקבותיה. אתמול אמר עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, כי עדיין מוקדם להתעסק בתביעות ופיצויים אבל המנויים, כאמור, לא ממתינים.

ראשית יש לציין כי טרם שבית המשפט מקבל תביעה ייצוגית היא צריכה לענות על מספר קריטריונים, כאשר אחד מהם הוא היכולת לכמת את הנזק שנגרם. נזכיר כי ברוב המקרים ואף במקרה זה של סלקום, הבקשות לתביעות עשויות להגיע לסכומי עתק ולקבלת התביעה כייצוגית יכולה להיות השפעה גדולה מאוד על מצבה הכלכלי של החברה הנתבעת.

"מעט מאוד תובענות ייצוגיות מגיעות להכרעה ויש מעט מאוד פסקי דין בנושא", הסביר בשיחה עם Bizportal עו"ד רמי לנדא, שותף במשרד לנדא-שדה המתמחה בתובענות ייצוגיות. לנדא מטיל ספק בסיכויי הצלחתה של תובענה ייצוגית כנגד סלקום ומסביר כי בכדי שזה יקרה, ראשית על בית השפט לקבל את הגשת התובענה, שלב שבו בית המשפט בוחן את עילת הגשת התביעה והסעד שמבקש התובע. בנוסף, לנדא מסביר כי קיים קושי להוכיח נזק שווה בין כל לקוחות החברה.

לנדא מסביר כי כל אחד מהתובעים צריך ראשית להוכיח זכות לתביעה אישית. דוגמה במקרה זה היא שהלקוח צריך להראות שסלקום התרשלה או הפרה את אחת מחובותיה.

"לא בכל סיטואציה ניתן להגיש תביעה", אמר לנדא. "יש לבחון את הנזק. הנזק לתלמיד בית ספר יסודי אינו זהה לנזק שנגרם לחברה התלוייה בהתקשרות לצורך ביצוע עסקאות. צריך להתקיים נזק בעל מאפיינים משותפים שניתן לכימות. קשה מאוד להגיש תביעה לפי סעד של עוגמת נפש".

עובדה נוספת שתקשה על קבלת התביעה הייצוגית היא הגשתן סמוך למועד התקלה, פחות מ-24 שעות לאחר שהתקיימה ועוד בטרם ניתן לחברה הזדמנות לפצות את הלקוחות. "הגשת תביעה בין לילה היא מעשה פזיז שמלמד על הרצון לעשות רווחים על חשבון סלקום", העריך עו"ד שאול ציוני, ממשרד ציוני, פילרסדורף ושות', בשיחה עם ל-Bizportal. עציוני ממליץ ללקוחות ועורכי הדין להמתין עד שסלקום תודיע את החלטתה בעניין הפיצויים.

"החברה עדיין לא הודיעה האם ומה יהיה הפיצוי שינתן ללקוחותיה בגין התקלה", אמר ציוני, "לצערנו פעמים רבות מדי מוגשות תובענות ייצוגיות בחופזה מתוך מטרה להיות הראשון כדי לממש את הפוטנציאל הכספי הגדול".

באשר להשפעה של תביעות ייצוגיות על מניית סלקום והמסחר בה בשוק ההון, ניתן לראות שבינתיים המשקיעים בחברה לא מתרשמים - לא מתקלת הענק ולא מהבקשות לתביעות הייצוגיות.

"אני לא חושב שמדובר במשהו שעשוי להיות משמעותי למניית סלקום", אמר ל-Bizportal אורי ליכט, מנהל המחקר בבית ההשקעות IBI. ליכט מעריך שסביר יותר שחברות שפעילותן תלויה בשירותי הסלולר יוכיחו נזק - למשל שנדרשה מהן פעילות מיוחדת בשל התקלה שהייתה כרוכה בעלויות שונות - ויפוצו על ידי סלקום, מאשר שבית המשפט יחליט על מהלך גורף של קבלת תביעה ייצוגית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".