פרסום ראשון

הפשרה הצפויה: תחנת קליטת הגז של תגלית 'תמר' תפוצל לשני מתקנים

האם ה'עצם בגרונה' של שותפות 'תמר' תוסר בקרוב? ל-Bizportal נודע כי השותפות המליצו לפצל את תחנת הקליטה של הגז ל-2 מתקנים. היום הקריטי הוא ה-6 לחודש יולי הקרוב

בזמן שמרבית המשקיעים מסתכלים לכיוון הפוטנציאל של 'לוויתן', השותפות בתגלית 'תמר' מתמודדות עם הקשיים של 'היום שאחרי' ההכרזה על התגלית. על-פי התוכנית של נובל הגז מ'תמר' אמור להתחיל לזרום בצינורות במהלך 2012. עם זאת, ברור לשותפות כי הדבר יקום וייפול על מיקום תחנת קליטת הגז על היבשה, כלומר על יכולתה של המועצה הארצית לתכנון לקבל החלטה בעניין מיקום התחנה.

הסיפור מתחיל בחודש מאי 2009, אז קבעה המועצה הארצית לתכנון לו"ז מזורז לעניין פיתוח תוכנית קליטת הגז על היבשה. בתוך כך הוחלט כי בחודש דצמבר 2009 תתקבל החלטה בעניין מיקום תחנת הקליטה של הגז אך בעקבות פניות והשגות של גורמים כאלו ואחרים (בעיקר סביבתיים, ירוקים וכו') ההחלטה בעניין נדחתה שוב ושוב.

באפריל 2009 נקבעו 5 אתרים שמהם יצטרכו לסגור על מיקום אחד שבו תהיה תחנת הקליטה. השותפות ב'תמר' נתבקשו להגיש לועדת מישנה של המועצה הארצית לתכנון המלצה בעניין המיקום המועדף של תחנת הקליטה וזאת תוך התחשבות בעניינים כגון נגישות ואיכות סביבה.

עד היום אמרו השותפות כי כל אחד מהאתרים שהוצעו מקובלים עליהם, כאשר האתר המועדף ביותר להקמת מתקן הגז הוא חוף דור . עם זאת, תושבי האזור לא מפסיקים למחות והיום הם אף קטעו את נאומו של מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, למשך מספר דקות סביב הכוונה להקים את המתקן סמוך לבתיהם.

מיותר לציין כי העיכוב בקביעת מתקן הקליטה התחיל כבר ליצור עיכובים בפרויקט שכן חוסר הוודאות בעניין מונע מהבנקים המממנים להגיע לסגירה פיננסית.

ל-Bizportal נודע כעת כי לפני שלושה שבועות, במטרה לפתור את הסוגיה, המליצו השותפות לפצל את מתקן הקליטה לשניים. מתקן אחד קטן יחסית בחוף דור ומתקן נוסף גדול במחצבה בעין איילה. הרעיון הוא שבחוף דור יהיו המתקנים הפחות בולטים והיותר ידידותיים לסביבה (הצינורות ומתקן להפחתת הלחץ) ואילו בעין איילה ימוקמו מתקני האיחסון שמכילים את הכימיקלים והנוזלים.

המלצת השותפות ב'תמר' הועברה לועדת המשנה של המועצה הארצית וזו אמורה להביא את המלצתה למועצה (בעניין המיקום המועדף) כאשר זו תתכנס ב-6 לחודש יולי הקרוב.

עוד נודע ל-Bizportal כי במידה וההמלצה של השותפות לפצל את תחנת הקליטה תתקבל במועצה הארצית, השותפות בקידוחי תמר ודלית עשויות שלא להמתין לאישור הממשלה ולהתחיל בפרויקט תוך אמונה שהנושא יואשר במהרה בשולחן הממשלה. בכך יחסכו השותפות את הזמן מקבלת ההחלטה ע"י המועצה ועד אישור הממשלה (הכולל התנגדויות ואפשרות לבג"צ מצד הגופים מתנגדים).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.