פיצול וחלוקת דירות מגורים - ההיבט המשפטי והפלילי
בשנים האחרונות אנו נתקלים יותר ויותר בתופעה של חלוקת דירות מגורים ליחידות קטנות ועצמאיות. התופעה רווחת בעיקר בערים הגדולות, בהן מלאי דירות המגורים המיועדות להשכרה לא תמיד עומד ביחס ישיר להיקף הדרישה המצוי של שוכרי הדירות. בנוסף, לא מעט משוכרי הדירות הם סטודנטים, זוגות צעירים או אף בודדים אשר אינם מעוניינים לשכור דירה אחד גדולה עם מספר שותפים אלא מעוניינים בפרטיות ובעצמאיות בניהול הדירה.
מצב דברים זה, הביא לא מעט בעלי דירות, ואף יזמים שונים שרכשו דירות להשקעה, לחלק את הדירות למספר יחידות ולהפוך כל אחת מהן ליחידת דיור נפרדת, דבר אשר מגדיל לעין ערוך את התשואה המתקבלת מההשכרה של דירות כאלה, ביחס להשכרתה של דירה אחת גדולה.
מספר פסקי דין שניתנו על ידי בתי המשפט השונים התייחסו לסוגיה זו וכפי שנראה להלן, מניתוח הוראות החוק ופסקי הדין, יש בקביעות אלה כדי להשליך באופן ישיר על תופעה זו.
הוראות החוק
חוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965, הוא החוק הקובע את ההוראות בדבר ביצוע עבודות בניה.
על פי הוראות החוק, לפני ביצוע של עבודת בניה, יש לקבל היתר בניה מאת הועדה המקומית לתכנון ולבניה, אשר בתחומה מצויה הקרקע עליה מבוקש לבצע את העבודות. באופן עקרוני, לפני ביצוע של עבודת בניה, מכל סוג שהוא, יש לקבל קודם לכן היתר כחוק. למרות זאת נקבע בחוק חריג המתיר לבצע "שינוי פנימי", ללא קבלת היתר בניה.
על פי האמור בחוק התכנון והבניה, שינוי פנימי משמעותו: "שינוי שאינו נוגע לצד החיצוני של הבניין, אינו פוגע בחזיתו או במראהו או בשלד של הבנין או ברכוש משותף או בצנרת או ציוד אחר המשרתים גם דירות אחרות, אינו פוגע בזולת ואינו משנה את שטחה של הדירה למעט תוספת של שטח מרפסת שנסגרה כדין או את מספרן של יחידות הדיור".
מעיון בלשון החוק מסתבר שהחוק קובע כמה קריטריונים להגדרת "שינוי פנימי" והם:
1. השינוי אינו נוגע לחלק החיצוני של המבנה.
2. לא פוגע בחזית, במראה או בשלד של המבנה.
3. אינו פוגע ברכוש המשותף או בציוד המשרתים דירות אחרות.
4. אינו פוגע בזולת.
5. אינו משנה את שטח הדירה או את מספר יחידות הדיור בבנין.
נציין רק שעל פי ההגדרות בחוק, במסגרת המונח דירה נכללים כל יחידה שלמה ונפרדת בבנין, בין אם היא משמשת למגורים, לעסק או לכל שימוש אחר.
כיון שבמרבית הדירות המפוצלות העבודות הן פנימיות בלבד, רלוונטי לענייננו הקריטריון של "שינוי מספר יחידות הדיור בבנין", אשר לכאורה חורג מהגדרת "שינוי פנימי" לפי לשון החוק ולפיכך דרוש היתר בניה לביצועו.
חשוב להדגיש כי היתרי בניה ניתנים על פי הוראות תוכניות בנין עיר קיימות, אשר מגדירות את ייעודי הבניה השונים המותרים במסגרת תחומי התכנית, היקף יחידות הדיור או הצפיפות שלהן וכן הגדרות שונות לגבי אופי הבניה, מספר חניות לכל יחידה וכדומה. בהתאם להגדרות הללו מוגשת בקשה להיתר בניה אשר חייבת להיות תואמת את הוראות התוכנית הרלוונטית ולעיתים אף כמה תוכניות, במצטבר.
כאשר הועדה המקומית שוקלת את בקשת ההיתר המוגשת אליה, עליה לבחון אותה מכל היבטיה השונים ולרבות מבחינת שאלת מספר יחידות הדיור המותרות לבניה באותו מגרש. בדרך כלל, חישוב יחידות הדיור, נוגע להיבטים שונים של התכנון העירוני הכולל, לרבות, מקומות חניה, מתן שירותי עירייה לתושבים כמו ביוב, מים, איסוף אשפה, אכלוס מוסדות חינוך, לחצי תחבורה וכיוצא באלה שיקולים כלל עירוניים.
במרבית המקרים שבהם מבוצעת חלוקה או פיצול של דירת מגורים, הוא מבוצע כך שכל אחת מהיחידות הינה יחידה עצמאית לחלוטין, וזאת כדי לאפשר לכל אחד מהדיירים, בכל יחידה נפרדת, את מירב הפרטיות ביחידה בה הוא מתגורר.
המבחן לקביעה האם מדובר בשינוי פנימי
בתי המשפט, במספר פסקי דין קבעו כי המבחן, אשר על פיו ניתן לקבוע האם מדובר בשינוי פנימי בלבד או שמא עבודות הבניה שבוצעו חורגות מההגדרה של שינוי פנימי, מהוות שינוי מספר יחידות הדיור בבנין, וממילא הופכות את העבודות לעבודות הטענות היתר בניה כחוק, הינו מבחן אשר משלב מאפיינים פיזיים ופונקציונאליים. הכוונה למבחנים הבודקים את המצב הפיזי של הדירה, במצבה המקורי ובמצבה הנוכחי כעת, לאחר השינויים שבוצעו בה, וכן את מבחן השימוש והמטרה הספציפית שכל אחת מן היחידות החדשות משמשת.
לשם בחינת המצב הפיזי של הדירה, יש לבדוק האם קיימות יחידות שימושיות נפרדות לכל אחת מן הדירות כגון מקלחת, שירותים, מטבח וכדומה וכן את ההפרדה הפיזית בין כל אחת מהיחידות.
לשם בחינת השימוש והמטרה, יש לבדוק ולברר את מי משמשת כל אחת מהיחידות החדשות.
אחד המקרים אשר נדון בבית המשפט ועבר את בחינתן של כל אחת מהערכאות האפשריות, החל מבית משפט השלום, עבור דרך בית המשפט המחוזי ועד לבית המשפט העליון, הינו המקרה של משפחת ברדה, אשר היתה בבעלותה דירה בחולון.
מדובר בדירת מגורים אשר פוצלה לשתי יחידות דיור נפרדות, על ידי בניית מחיצה במרכז הדירה ובסמוך לדלת הכניסה, בחלק שבתוך הדירה עצמה, והתקנה של שתי דלתות, שכל אחת מהן משמשת כניסה ליחידה אחת בלבד. בכל אחת מהיחידות היו מקלחת, שירותים ומטבח נפרדים ואף הותקן בכל אחת מהן דוד נפרד לחימום מים.
ביחידה אחת התגוררה בתם של בעלי הבית ביחד עם חברה שלה, וביחידה השנייה התגוררה משפחה אחרת שאינה קשורה כלל וכלל אל בעל הבית או אל בתם.
מאידך, שעוני החשמל והמים לא פוצלו ולשתי היחידות היה אינטרקום אחד, תיבת דואר אחת, שעון חשמל אחד ושעון מים אחד. בנוסף עשו הדיירים של שתי היחידות שימוש משותף בגג הצמוד לדירה.
יצוין כי במקרים רבים לא ניתן לבצע פיצול של מוני החשמל והמים שכן לשם כך יש לפנות לרשויות עצמן, אשר אם ידוע על הפיצול ידרשו את החזרת המצב לקדמותו. לכן, לגישתנו, ממילא, הפרדת מונים לא תוכל לשמש בסיס לטענה כי מדובר ביחידה אחת.
כל שלוש הערכאות שדנו במקרה זה, קבעו כי מדובר בפיצול לשתי יחידות דיור, הדורש היתר בניה כדין והחורג מתחומי הגדרת שינוי פנימי בחוק התכנון והבניה.
קיומן של יחידות נפרדות משמעותיות כל כך בדירת מגורים כמו ? מקלחת שירותים ומטבח, מציאותה של דלת כניסה נפרדת לכל אחת מהיחידות והעובדה שבכל אחת מהן מתגוררים אנשים שאינם קשורים זה לזה לחלוטין, מלמדים כי הן על פי המבחן הפיזי והן על פי המבחן הפונקציונאלי, אלה הן שתי יחידות נפרדות.
העונש על עבירה פלילית מסוג זה כאשר עניין מסוג זה מגיע לדיון בבית המשפט, מתבקש בית המשפט להידרש גם לשאלת העונש שיש להטיל על מי שביצע עבודות בניה אלה ללא קבלת היתר.
יובהר כי במרבית, אם לא בכל המקרים, לא ניתן לקבל, לאחר מעשה, היתר בניה לעבודות אלה, שכן, גם מלכתחילה וגם בדיעבד, אין אפשרות, על פי תכניות בנין הערים הרלוונטיות, לבצע את העבודות הללו. על כן, בית המשפט מתבקש להורות למבצעי העבודה, להשיב את המצב לקדמותו, לאסור עליהם לעשות שימוש בדירות במצבן הנוכחי ואף להטיל עליהם קנס כספי, שכן מדובר בעבירה פלילית.
בדרך כלל, בתי המשפט נהגו בסלחנות מסוימת כלפי בעלי הדירות ולא הטילו עליהם קנסות כבדים במיוחד, בין היתר בהתחשב בעובדה שעליהם להרוס את הבניה שבוצעה על ידיהם, דבר שכשלעצמו גורר אחריו הוצאות נכבדות.
חוק התכנון והבניה קובע, כי במקרים בהם בוצעה עבודת בנייה ללא היתר ניתן להטיל על הנאשם שהורשע בדין, קנס בשיעור של כפל שווי של המבנה או תוספת הבניה האסורה, או במקרים מסוימים קנס בשיעור של כפל שווי ההפרש שבין שווי המבנה הקיים לבין שווי המבנה שנבנה בסטייה או בחריגה מההיתר הקיים.
בתי המשפט נהגו להטיל קנסות כבדים במקרים בהם מדובר היה בבניה בהיקפים חריגים, הפרת צווים שיפוטיים או מנהליים קיימים, וכן במקרים בהם העבירות מבוצעות מטעמים של כדאיות כלכלית לביצוען.
לאחרונה, בפסק דין שניתן על ידי בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, בעניינו של שמשון יוסי, עשה בית המשפט שימוש חלקי בסמכותו זו, וגזר על הנאשם, שהורשע בפיצול דירה לשלוש יחידות דיור, קנס בסכום של 150,000 ש"ח, קנס נוסף בסך של 10,000 ₪ בגין הפרת צו שיפוטי לאיסור ביצוע עבודות הבניה וכן תשלום היטל השבחה ואגרות בניה בסך של 70,603 ש"ח.
אחד הנימוקים שהביאו את בית המשפט לפסוק סכומי קנס גבוהים כל כך היה העובדה שעבירות הבניה של פיצול יחידות דיור, הפכו נפוצות ביותר בעת האחרונה, כאשר אין כל מחלוקת שהתועלת הכלכלית הנובעת מכך הינה רבה ומשמעותית לבעלי הדירות המבצעים עבודות בניה ללא היתר. מה גם, שמדובר בנאשם שהפר צו שיפוטי שניתן נגדו, ביחס לעבודות אלה. מאידך, בית המשפט התחשב בכך שעל הנאשם הוטל להרוס את הבניה שבנה וככל שהבניה תיהרס הרי שפוטנציאל ההנאה הטמון בעבודות האסורות קטן.
יצוין, שהקנס שהוטל על הנאשם, גבוה ככל שיהיה, היה נמוך משווי טובת ההנאה עצמה, כפי שהיא הוערכה במסגרת חוות דעת שמאיות שהוגשו לבית המשפט, ובפועל, בית המשפט לא מימש את סמכותו לפסוק כפל שווי של טובת ההנאה.
במקרה זה, הודיע הנאשם כי בכוונתו להגיש ערעור על פסק הדין ויש צורך לעקוב אחרי ההחלטות שיינתנו בעניין זה בערכאות הערעור.
סביר להניח שפסק דין זה, ככל שהוא יוותר על כנו ולא ישתנה בערכאת הערעור, יכול להוות סימן דרך לבתי משפט אחרים במקרים דומים, דבר אשר עלול להפוך את תופעת פיצול הדירות, לפעולה לא כלכלית עבור בעלי הדירות.
מעניין שכאשר בוחנים את התופעה מבחינת דיני מס שבח. יש עניין דווקא להראות שמדובר ביחידה אחת ולא בשתים כי אז יהיה חוב במכר של דירה שניה.
אבל זה כבר נושא למאמר הבא...
*האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
