לאומי חושש מההרעה במצב גמול: נסוג מהליווי הפיננסי לפרויקט אם המושבות בפ"ת

בנוסף מעריך הבנק כי יש לו עילה לדרוש את סילוק יתרת האשראי העומדת על כ-132 מיליון שקלים
איריס בר טל |

גמול נדל"ן, החברה הבת של גמול השקעות, שבשליטת ליאון רקאנטי, הודיעה כי בנק לאומי הודיע לה כי לא יוכל בשלב זה להעמיד לה כל מימון לצורך פרויקט אם המושבות בפתח תקווה, וכי לדעתו יש לו לדרוש את סילוק יתרת האשראי הבלתי מסולקת העומדת, למועד מכתבו של הבנק, על סך של כ-132 מיליון שקלים.

במכתב הבנק לגמול נדל"ן, הוא מנמק את החלטתו בכך שההרעה במצבה של גמול השקעות, מהווה סיכון לאפשרותו של הבנק להיפרע בגין האשראי שהועמד ו או יועמד לחברה, הן בשל היותה של גמול השקעות ערבה והן בשל השפעת מצבה על מצב החברה. עוד מציין בנק לאומי כי בכך יש נסיבות המהוות מקרה של הפרת הסכם הליווי שנחתם עמו בקשר עם פרוייקט אם המושבות. עוד מודיע הבנק לחברה כי בנסיבות אלה לא יועמד על ידי הבנק, בשלב זה, כל מימון בקשר עם הפרויקט.

מדובר על הסכם ליווי בנקאי שנחתם בין גמול נדל"ן לבין בנק לאומי ב-6 בנובמבר 2008, לצורך מימון קרקע ובנייה של 523 יחידות מגורים ב-8 בניינים. הקרקע מצויה בסמוך להצטלבות הרחובות גיסין ופיינשטיין בפתח תקווה.

בהסכם הליווי נקבע כי הבנק יעמיד לחברה מסגרת מימון בסך של 300 מיליון שקלים הכוללת מסגרת אשראי בסך 110 מיליון שקלים למימון קרקע ובנייה וכן מסגרת להוצאת ערבויות חוק מכר בסך של 190 מיליון שקלים.יצויין כי מתוך הסך של 110 מיליון שקלים, ניצלה החברה עד כה כ-80.5 מיליון שקלים. הסכם הליווי אינו כולל אשראי נוסף בסך 50 מיליון שקלים, שנתקבל מבנק לאומי למימון הקרקע למרכז עסקים הגובל במקרקעין המיועדים לבנייה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

משק כספי סגור פירושו שההכנסות מתחום מסוים,  במקרה הזה מים, יופנו רק לשירותים הקשורים אליו, כמו תחזוקת תשתיות, השקעה בצנרת וטיפול במים. הדרישה לשמור על משק כזה מבטיחה שהכספים לא יזלגו לתחומים אחרים, וכך מוודאת שההתייעלות תשרת ישירות את הצרכנים.

מי עומד מאחורי יוזמת החקיקה והעבודה המקצועית שקדמה לה?

הצעת החוק מקודמת על ידי שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, אך היא מבוססת על עבודת מטה מקצועית של משרד האנרגיה בראשות מנכ"ל המשרד יוסי דיין. לצידם פעלו גם זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים.

כיצד משפיעה הצעת החוק על תעריפי המים לצרכנים?

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

המהלך צפוי להוזיל את תעריפי המים בטווח הארוך, בזכות ביטול תקורות מיותרות וצמצום מנגנונים כפולים. במשרד האנרגיה סבורים שהתייעלות מבנית וניהולית תביא להפחתת עלויות ותחזיר את משק המים לניהול יעיל, ששומר על טובת הציבור.

מה התנאים שיאפשרו לרשות מקומית לנהל את משק המים בעצמה?

רשות מקומית תוכל לוותר על תאגיד מים ולנהל את התחום בעצמה, רק אם תעמוד בקריטריונים כלכליים ותפעוליים שייקבעו על ידי משרד האנרגיה. בין הדרישות: ניהול תקין, יכולת כספית, התחייבות לשקיפות ושמירה על משק כספי סגור.

מה הייתה הביקורת הציבורית המרכזית כלפי תאגידי המים?

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".