לאומי חושש מההרעה במצב גמול: נסוג מהליווי הפיננסי לפרויקט אם המושבות בפ"ת

בנוסף מעריך הבנק כי יש לו עילה לדרוש את סילוק יתרת האשראי העומדת על כ-132 מיליון שקלים
איריס בר טל |

גמול נדל"ן, החברה הבת של גמול השקעות, שבשליטת ליאון רקאנטי, הודיעה כי בנק לאומי הודיע לה כי לא יוכל בשלב זה להעמיד לה כל מימון לצורך פרויקט אם המושבות בפתח תקווה, וכי לדעתו יש לו לדרוש את סילוק יתרת האשראי הבלתי מסולקת העומדת, למועד מכתבו של הבנק, על סך של כ-132 מיליון שקלים.

במכתב הבנק לגמול נדל"ן, הוא מנמק את החלטתו בכך שההרעה במצבה של גמול השקעות, מהווה סיכון לאפשרותו של הבנק להיפרע בגין האשראי שהועמד ו או יועמד לחברה, הן בשל היותה של גמול השקעות ערבה והן בשל השפעת מצבה על מצב החברה. עוד מציין בנק לאומי כי בכך יש נסיבות המהוות מקרה של הפרת הסכם הליווי שנחתם עמו בקשר עם פרוייקט אם המושבות. עוד מודיע הבנק לחברה כי בנסיבות אלה לא יועמד על ידי הבנק, בשלב זה, כל מימון בקשר עם הפרויקט.

מדובר על הסכם ליווי בנקאי שנחתם בין גמול נדל"ן לבין בנק לאומי ב-6 בנובמבר 2008, לצורך מימון קרקע ובנייה של 523 יחידות מגורים ב-8 בניינים. הקרקע מצויה בסמוך להצטלבות הרחובות גיסין ופיינשטיין בפתח תקווה.

בהסכם הליווי נקבע כי הבנק יעמיד לחברה מסגרת מימון בסך של 300 מיליון שקלים הכוללת מסגרת אשראי בסך 110 מיליון שקלים למימון קרקע ובנייה וכן מסגרת להוצאת ערבויות חוק מכר בסך של 190 מיליון שקלים.יצויין כי מתוך הסך של 110 מיליון שקלים, ניצלה החברה עד כה כ-80.5 מיליון שקלים. הסכם הליווי אינו כולל אשראי נוסף בסך 50 מיליון שקלים, שנתקבל מבנק לאומי למימון הקרקע למרכז עסקים הגובל במקרקעין המיועדים לבנייה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -2.23%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.