רוני דרורי - מנכ"ל רשת מנטה: "התשואה מהתחום המסחרי גבוהה הרבה יותר מהדלק"
רשת חנויות הנוחות של דלק "מנטה" פתחה 15 חנויות חדשות במהלך חודש דצמבר 2007 בלבד. עם פתיחתם של סניפים אלו, כוללת הרשת כיום כ-71 חנויות. במנטה פתחו את שנת 2007 עם 34 חנויות, וההתרחבות האחרונה מהווה גידול של למעלה מ-100%.
רוני דרורי, מנכ"ל רשת חנויות מנטה והאיש שעומד בראש הפעילות המסחרית של דלק, התראיין ל- Bizportal ודיבר על התחום הקמעונאי הצומח בתחנות הדלק.
(ש) איך נראו השנים האחרונות של מנטה עד המהלכים האחרונים?
(ת) הרשת קיימת למעשה, משנת 2000. כאשר ב-2004 נכנסנו להקפאה ברמה השיווקית וערכנו חשיבה מחודשת לגבי הקונספט והאסטרטגיה המתאימה ביותר לצמיחה, וזו יצאה לדרכה בשנת 2006.
ההבדל הבולט ביותר כתוצאה מאותה חשיבה הייתה נטישת התפיסה של בתי הקפה ומעבר לחנויות נוחות עם תמהיל רחב ומגוון יותר. חלק ניכר מאותה תפיסה מחודשת היה בעצם ההבנה וההכרה שהתשואה של הפן המסחרי במתחמים גבוהה מהתשואה של הדלק.
(ש) איך נראה התחום המסחרי בארץ לעומת המודל הקיים בחו"ל?
(ת) בארה"ב, תורמת הפעילות המסחרית לרווח כ-70% מהסכום הכולל. בארץ, לעומת זאת, המצב רחוק מלהיות כך, וכל תחנות הדלק משקיעות את כל מרצן בהפיכת התחנה למתחם קמעונאי מסחרי, מתוך רצון לשפר את התשואה.
מבחינת הפעילות המסחרית בחו"ל, אנחנו דומים יותר למודל האירופאי שם השכירות על המתחם היא גבוהה כמו אצלנו, לעומת ארה"ב שם מרכיב השכירות הוא נמוך יותר.
(ש) איזה אזורים בארץ נחשבים לחזקים בפעילות המסחרית?
(ת) זה תלוי, אזור המרכז הוא החזק יותר, אבל זה תלוי מאוד באופי הצרכן. הקצב המהיר בו חיים ועובדים במרכז תואם את אופי חנויות הנוחות ולכן אזורים אלו דומיננטיים יותר. אזורים נוספים עם פעילות גבוהה הם; חיפה והקריות ואזורי הטיולים והנופש בארץ, מחצור הגלילית בצפון ועד עין יהב בדרום.
לגבי הפריפריה, ימים יגידו. פתחנו חנויות בירושלים, באר-שבע וקרית-גת, ומוקדם עדיין לדעת כיצד יגיבו הצרכנים באזורים אלו, ונשאר זמן עד שנוכל להסיק מסקנה מהתוצאות.
(ש) מה העלות הכוללת של הקמת מתחם שכזה, ברמה גבוהה?
(ת) היום כל השחקנים בשוק המתחם המסחרי בדלק, מקימים תחנות ברמה גבוהה. העלות המוערכת של הקמת מתחם בינוני, בסטנדארט שירותי גבוה נאמדת בין 1.5 ל-2 מיליון דולר.
(ש) מה הצפי של מנטה לעתיד, ופוטנציאל ההתפתחות של השוק?
(ת) לגבי הצפי לעתיד, אני יכול להצהיר כאן על המשך גידול מואץ, כפי שהיה ב-2007, ופתיחת חנויות באופן משמעותי במהלך 2008.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.