ת"א בנקים זינק החודש ב-8.8% ושלח את המעו"ף אל על
לאחר פקיעה סוערת במיוחד הבוקר של אופציות המעו"ף לחודש ספטמבר במחזורי שיא של כל הזמנים שכללה עליה של 2.06% לעומת שער הסגירה אתמול, חתמה הבורסה באחד העם את שבוע המסחר בעליות שערים מרשימות, משלימה שלושה ימי עליות שערים. המחזור בסיום היום קבע גם הוא שיא חדש בגובה 2.56 מיליארד שקל - מה שהציב את הממוצע החודשי של המחזורים בגובה 1 מיליארד שקל.
מדד המעו"ף המשיך לעלות מן השיא שקבע אתמול וחתם בתוספת של 1.04% לרמה של 752.69 נקודות. במהלך השבוע החולף עלה המדד ב-4.5% ובמהלך ספטמבר הוא זינק ב-6.2% - התשואה הטובה ביותר ב-12 השנים האחרונות. מדד ת"א 100 עלה היום ב-0.59% לרמה של 753.59 נקודות - משלים עליה שבועית של 3.6% ותוספת חודשים של 5.4%. מדד התל טק 15 לעומת השניים ירד השבוע ב-0.73% מזה 0.71% היום לרמה של 384.85 נקודות.
בבנקים. אמנם מניות שני הגדולים ניצבו היום בצידו האדום של המתרס: פועלים צנח ב-1.8% במחזור של 228 מיליון שקל ולאומי החליק ב-0.13% במחזור של 258.5 מיליון שקל, אך המגמה השבוע היתה ירוקה באופן מרשים. מדד ת"א בנקים זינק השבוע ב-8.8% לגובה 1,064.07 נקודות, על אף ירידה קלה בת 0.4% היום.
מאז תחילת החודש הניבה מניית לאומי תשואה של 14.5% למשקיעים. פועלים הסתפק בתושאה צנועה של 6.9%.
עוד בבנקים היום: מזרחי קפץ ב-1.45%, דיסקונט קפץ ב-1.75% והבינ"ל הוסיף 0.5%.
נתון מעניין נוסף בהקשר של חמשת המופלאים הוא המחזור שריכזו היום אשר הגיע לגובה 605 מיליון שקל - כרבע מן המחזור הכללי באחד העם.
עוד בפיננסים - אבל בביטוח. האם תשובה מתכנן מיזוג של מנורה והפניקס? בני שרביט מגאון בית השקעות ממליץ על קבוצת דלק בהמלצת "קניה". הוא סבור, כי אנו עומדים בפני 2 אפשרויות: האחת - קבוצת דלק ומנורה ישקיעו במשותף בהפניקס והשניה שמוצאת חן בעיניו יותר - מיזוג ליצירת קבוצת ביטוח גדולה. מניות הפניקס השליו היום 0.13%, מנורה דווקא נהנתה מסנטימנט חיובי של 2.4% במחזור של 1.3 מיליון שקל וגם הראל, כלל ומגדל נסחרו בעליות שערים ובשיעורים של 2.4%, 1.78% ו-2.56%, בהתאמה.
ומפיננסים למניות הדואליות של ת"א. 2 מ-6 הדואליות של המעו"ף חתמו את המסחר היום בירידות שערים: כור החליקה ב-0.12% ואלביט מערכות איבדה כ-1% מערך המניה. מנגד, ניצבו בצידו הירוק של המתרס מניות טבע שקפצו ב-1.5% נהנות מהמלצה חיובית אתמול של בנק ההשקעות מריל לינץ' על עסקת IVAX, פריגו שקפצה ב-1.12%, פרטנר שטיפסה ב-2.7% ואחורנה - ליפמן עם התאוששות של 036% בלבד, לאחר שקרסה אתמול באחד העם ב-20.75% ואם זה לא הספיק אז גם בוול סטריט שלחו המשקיעים את המניה לירידות של 21.8% לרמה של 20.48 דולר.
ברקע למסחר בליפמן, לאחר שבועות של ספוקלציות ורחש בשוק, חתכה אתמול את התחזיות לשנת 2005. ליפמן צופה רווח של 88-98 סנט על הכנסות של 230-240 מליון דולר לעומת תחזית קודמת לרווח של 1.39-1.42 דולר למניה וזאת, בעיקר בעקבות תוצאות חלשות של Dione במחצית השניה של 2005.
עוד בדואליות - XTL החלה בניסוי קליני לטיפול בצהבת C ואף על פי כן שלחו אותה המשקיעים דרומה וב-4.7% במחזור של 7.5 מיליון שקל. ה-XTL-6865 היא תרופה נסיונית המפותחת למניעת הידבקות חוזרת בצהבת מסוג C לאחר השתלת כבד, וכמו-כן לטיפול בחולים כרוניים בצהבת מסוג C. גודל השוק של טיפולים בצהבת מגיע ל-3 מיליארד דולר.
עוד במרכז המסחר היום באחד העם. פמס הקימה חברת בת בארה"ב והמניה הגיבה בקפיצה של 2.7% במחזור של 3.5 מיליון שקל. מהחברה נמסר, כי מטרת החברה היא הקמת מפעל במקרקעין ובמבנה שנרכשו על ידה ביוני החולף ב-2 מיליון דולר. הלו"ז: תחילת ייצור סדיר ברבעון ה-1 של 2006 האספקה: בעיקר ללקוח מרכזי אחד. השאיפה של החברה היא לייצר מיגון עבור הצבא האמריקני.
עוד בלטו היום באחד העם: מניות מבני תעשיה שהחליקו בכחצי אחוז, על רקע מו"מ לרכישת זכויותיה של אספן נכסים (50%) בקניון לב העיר נצרת בתמורה ל-49 מיליון שקל, כך שתחזיק במלוא הבעלות על הקניון ותזכה לתוספת של 5 מיליון שקל בשנה להכנסות מדמי שכירות. אספן נכסים נותרה היום ללא שינוי.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.