מחירי הנפט בשנה הקרובה: 75 דולר, הגז ירד, ואיזו תעודת סל מומלצת?

אנליסט האנרגיה רוברט רפייר פרסם במגזין פורבס את סקירתו השנתית על שוק האנרגיה עם תחזיות על מחירי הנפט, ייצור הנפט בארצות הברית, מחירי הגז, ותעודת סל אחת מומלצת שתעלה ב-20% לפחות בשנה הקרובה
גיא טל | (2)

מגזין פורבס פרסם סקירה ותחזית של אנליסט האנרגיה רוברט רפייר על משק האנרגיה העולמי עם תחזית מחירים לשנה הבאה. 

ההנחות שעומדות ביסוד הניתוח הן שהיציאה מהמגיפה הייתה הגורם המרכזי שדחוף את מחירי האנרגיה למעלה בשנה החולפת, ושהיא תמשיך להשפיע על ההיצעים והביקושים גם בשנה הבאה. גורם מרכזי נוסף הוא המעבר למקורות אנרגיה דלי פחמן בעתיד, תופעה שקיימת ומתחזקת אך תארך זמן רב וקשה לראות את השפעתה על מחירי האנרגיה על בסיס שנתי. 

מחירי הנפט: בין 70 ל-75 דולר לחבית מסוג WTI

הנפט הוא עדיין הסחורה החשובה בעולם. המחיר הממוצע לנפט מסוג WTI בנה האחרונה היה 68.14 דולר לחבית - כ-30 דולר מעל המחיר הממוצע ב-2020. לאחר שהמחיר עבר כבר את 80 הדולר לחבית הוא ירד מעט וסיים את השנה ב-75 דולר לחבית. 

בהסתכלות על החוזים העתידיים כמעט כל החוזים לשנת 2022 הם מעל 80 דולר, אך הולכים ויורדים בהתמדה. אם כן רפייר מצפה שהמחירים יתייצבו לבסוף על רף גבוה משנה שעברה אך עדיין נמוך יותר ממחירי השיא, פחות או יותר היכן שהנפט נסחר בימים אלו. בנוסף הוא מעריך שנראה הרבה פחות תנודתיות בשנה הקרובה במחירי הנפט. 

ייצור הנפט בארצות הברית יתאושש לראשונה מזה שלוש שנים

יצור הנפט בארצות הברית נפל במחצית השנייה של שנת 2020. הייצור התחיל להתאושש באופן איטי בסוף השנה אך המשיך ליפול בשנת 2021. למרות ששנת 2021 מסמלת שפל בייצור הנפט האמריקאי, סוף השנה מצביע באופן ברור על מהפך כאשר בסוף 2021 הגיע היצור האמריקאי ל-11.7 מיליון חביות ליום, יותר מאשר ב-2020. האינדיקציות מראות אם כן על המשך התאוששות היצור ועליה בסיכום שנתי לראשונה מאז 2019. במידה שהמחירים יישארו מעל 70 דולר לחבית הוא מעריך כי לקראת סוף 2022 היצור אף יעבור את השיאים של שנת 2019, כלומר לפני הקורונה. 

מחירי הגז הטבעי ירדו

בשנה האחרונה מחירי הגז הטבעי בארצות הברית עלו ב-25% והיו הגבוהים ביותר מאז שנת 2014. הגורם המרכזי היה הירידה בייצור הנפט בשנת 2021 כפי שראינו בסעיף הקודם שבאופן טבעי הפחיתו את היצע הגז שלעיתים קרובות מגיע מאותם קידוחים. כיון שהוא מעריך שייצור הנפט יתאושש אם כן היצע הגז יעלה אף הוא והמחירים ירדו. 

תעודת הסל על חברות האנרגיה הסולארית (TAN) תעלה ב-20% לפחות

למרות העלייה במחירי האנרגיה בשנת 2021 היה סקטור אחד שצעד אחורה, והוא חברות הסולר שירדו במהלך השנה אע"פ שהסקטור ממשיך לגדול. תעודת הסל TAN משקיעה לפחות 90% מנכסיה בחברות מסקטור הסולר, ולכן מהווה בנצ'מארק חשוב על הסקטור. במהלך חמש השנים האחרונות עלתה תעודת הסל ב-298%, אך בשנת 2021 היא איבדה 27% כאשר מחירי התשומות בסקטור עלו. להערכת האנליסט מחירי התשומות יתחילו לרדת חזרה בשנה הבאה והסקטור יחזור לצמוח. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עומר 14/04/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
    זה כתוב ברמה של כיתה א אין פירוט של סיבות אין הסברים אין כלום וחבל אתם יכולים ליותר מזה
  • 1.
    ש 17/01/2022 19:57
    הגב לתגובה זו
    הולך להיות עשור של עליה במדדי האנרגיות המזהמות
דלק בנזין תדלוק תחנה
צילום: Image by IADE-Michoko from Pixabay

מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?

בלו גבוה יותר, ירידה בשער הדולר ועלייה במחירים בעולם דוחפים את הנהגים להוצאה גדולה יותר – חודש אחרי שהדלק ירד לשפל של שנה וחצי

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הדלק

הלילה בחצות, מחיר הדלק יתעדכן כלפי מעלה. ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעלה ב־9 אגורות ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר. העדכון מגיע לאחר שבחודש שעבר נרשמה ירידה למחיר של 7.07 שקלים – השפל הנמוך ביותר מזה כשנה וחצי. כעת, המחיר חוזר למגמת עלייה ומשלים טיפוס לשיא מאז אפריל, אז עמד המחיר על 7.31 שקלים לליטר.

על פי הסבר משרד האנרגיה, ההתייקרות הנוכחית נובעת מכמה גורמים מצטברים: עליית מס הבלו העלתה את המחיר ב-6 אגורות לליטר, מחיר הדלק הבינלאומי הוסיף 3 אגורות לליטר, ירידה בשער הדולר קיזזה חלקית אך לא מנעה את ההתייקרות, ועדכון מרווח השיווק תרם לעלייה נוספת.

בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, ציינה כי גם עליית שכר המינימום תרמה להעלאת תוספת השירות בתחנות מלאות ב-1 אגורה נוספת, ל-25 אגורות לליטר.

מחירי הדלק בישראל מתעדכנים אחת לחודש על פי פרמטרים בינלאומיים ומקומיים. מאז מאי נרשמה תנודתיות גבוהה: במאי המחיר עמד על 7.13 שקלים, ביוני ויולי נשמרה יציבות סביב רמה זו, באוגוסט נרשמה ירידה ל-7.07 שקלים - השפל של שנה וחצי, ועכשיו בספטמבר עלייה ל-7.16 שקלים. הציבור מקבל תחושה ברורה של חוסר יציבות, המחירים נעים מעלה ומטה, אך יוקר המחיה נותר גבוה וההוצאות על רכב פרטי אינן יורדות.

מס הבלו מהווה מעל שליש מהמחיר לצרכן. בכל עדכון חודשי, כמה אגורות נוספות בבלו מתגלגלות ישירות לנהגים. מעבר לכך, התייקרות הדלק משליכה על כלל המשק - מחירי הובלה, מוצרים ושירותים. המשמעות היא תרומה נוספת לאינפלציה שעלולה להכביד על מדד המחירים לצרכן בחודשים הקרובים.