נהג אובר
צילום: טוויטר

"להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"

יו"ר וועדת הכלכלה, דוד ביטון בדיון על תופעת הדרייברים - חאפרים שמסיעים אנשים בלי חשבונית וקבלה; 

חיים בן הקון | (15)
נושאים בכתבה אובר מונית

"יש 25 אלף נהגי מוניות ו-35 אלף דרייברים – זה 3 מיליארד שקל שנעלמים" – כך טענו היום נהגי המוניות בדיון שעסק בתופעה בוועדת הכלכלה. יוזם הדיון ח"כ פורר: "התופעה לא מתקבלת על הדעת"; רשות המסים: "הגענו למחוללים כולל למי שהמציא את התוכנה"; משרד התחבורה: "נלחמים בתופעה בכל האמצעים"; המשטרה: "נרשמו 177 דוחות ב-4 שנים"; היו"ר ביטן: "לשקול להכניס את אובר ולפצות את נהגי המוניות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום לבקשת ח"כ עודד פורר דיון שעסק בפעילות ה"דרייברים" ואזלת ידן של הרשויות באכיפת החוק. ח"כ פורר הציג את הנושא ואמר כי נחשף לתופעה מהתחקיר של יוסי מזרחי ששודר בקשת 12.

"יש קבוצה של נהגים שמשלמים מסים וכפופים לחוק, ויש את מי שעושים את אותו דבר בלי פיקוח וזה לא מתקבל על הדעת. גם פתחו את השוק וגם זרקו את מי שהולך בתלם מתחת לגלגלים ועד עכשיו לא שמעתי אמירה ברורה של משרד התחבורה והגופים השונים", אמר ח"כ פורר.

מנכ"ל ארגון המוניות, שבתאי מצליח, אמר כי הבעיה קיימת כבר כ-13 שנים והנהגים לא מפחדים ומפרסמים בגלוי ברשתות ובתחנות אוטובוס. הוא הוסיף כי יש 25 אלף נהגי מוניות וכ-35 אלף דרייברים. "היו פשיטות אבל זה טיפה בים", אמר. נהג המונית אליעזר מעוז הוסיף כי יש 30 אלף דרייברים שכל אחד מהם עושה 20 אלף שקל בחודש וזה 3 מיליארד שקל שנעלמים.

מנכ"לית תנועת האינטרס שלנו, נטע-לי גרייבר, אמרה כי זאת התוצאה של אחד מהשווקים הכי מאוסדרים וחנוקים במדינת ישראל. לדבריה, כל הסיבות שבגינן הטילו את הרגולציה לא טובות כי אין פיקוח וצריך לפתוח את השוק כדי שהוא ייצר מחירים שווים לכל כיס.

נציג רשות המסים, אריה חן, אמר כי הרשות היא לא חלק מאזלת היד ועוסקת בסוגיה הזו לא בגלל כתבות בתקשורת. "לפני מספר חודשים טובים התקבלה החלטה שכחלק מהמלחמה בהון השחור זו תופעה שאנחנו צריכים לטפל בה, צריך זמן כדי לטפל בזה. ברור לנו שצריך להגיע למחוללי הפשיעה ואנחנו עובדים על זה. להגיד שהרשות תמגר את זה מהשורש אני לא יכול להגיד, אבל נגבה מה שצריך ממי שצריך. התופעה לא תהייה. הגענו למחוללים כולל מי שהמציא את התוכנה ואנחנו בעיצומה של החקירה", ציין חן. היועץ של מנהל רשות המסים, עדן ביטקובר, הוסיף: "המלצנו למנכ"ל האוצר הנכנס לבחון מחדש את השוק הזה ולפתוח אותו לתחרות, זאת תופעה שרשות המסים לבד לא תוכל לטפל בה".

התובעת הראשית של משרד התחבורה, עו"ד לילי גורדון שרגא, הסבירה כי המשרד נלחם בתופעה בכל האמצעים. "עשרות כתבי אישום מוגשים בשנה, אין תלונה שמגיעה אלינו ולא מטופלת. כל אירוע נבחן במלא הרצינות ואני מוחה על הטענה לאכיפה בררנית. בחנו דרכים להרחיב את כוחות האכיפה שלנו, כי במצב היום אם אני מגלה עבירה במקרה הטוב האפשרות להרשעה היא בעוד שנתיים-שלוש", אמרה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

נציג המשטרה, רפ"ק אבנר גרוס, ציין כי ב-4 השנים האחרונות נרשמו 177 דוחות, והדבר משקף מדיניות כוללת ומורכבת של האכיפה. הוא הסביר כי יש קושי ראייתי מאחר והחוק מאפשר נסיעות שיתופיות, ונדרשת חקירה מלאה להוכיח תמורה כספית אסורה ותעדוף המשטרה נוטה לאכיפת עבירות מסכנות חיים.

ח"כ דן אילוז אמר כי מה שגורם לתופעה זה השוק הסגור, שצריך לפתוח אותו ולהכניס את אובר. דבריו עוררו סערה בקרב נהגי המוניות והוא הוסיף כי לא הם יחליטו. "מי שמחליט זה הכנסת ולא כל מיני ועדים וקבוצות אינטרסים. הדבר הכי טוב שיכול לקרות לנהגי המונית זה אם יבוא חוק אובר נכון ומדויק שכולל פיצוי", אמר. ח"כ פורר אמר מנגד, כי אי אפשר לפתור את הבעיה על הגב של נהגי המוניות, ואם הממשלה לא יודעת לאכוף אז שתחזיר להם את מה שהם משלמים בשביל להפעיל מונית.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי צריך להכביר את האכיפה, ואם צריך אכיפה מנהלית אז משרד התחבורה יכול לתקן את החוק. "האכיפה המנהלית יכולה להיות יותר אפקטיבית מהליך פלילי. בנוסף, ברגע שאובר תפעל בישראל התופעה הזו לא תתקיים וצריך לשקול גם את הצעד הזה. הסיבה שזה לא קרה עד עכשיו היא התנגדות נהגי המוניות, וברור שצריך לשבת איתם ולראות איך מפצים אותם. צריך לשקול להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגני המוניות"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חזרתי מחול. אין כמו הובר ובולט. תתקדמו ככה זה כמעט בכל העולם. השלטון לא פוחד מהמצבעים (ל"ת)
    שמעון מבת ים 21/05/2025 07:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אבל הם לא יצביעו לו אם יביא הוברכך היה האיום לפני כמה שנים (ל"ת)
    אנונימי 21/05/2025 07:17
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 20/05/2025 23:19
    הגב לתגובה זו
    אם יש 25 אלף נהגי מוניות ו35 אלף נהגי דרייבר וכשאני נוסע ברחוב ממוצע בישראל אני רואה כל מטר מונית אתה בא להגיד לי שכל מטר בארץ יש דרייבר מה זה השטויות האלה בחיאת זורקים מספרים
  • 7.
    אנונימי 20/05/2025 21:55
    הגב לתגובה זו
    להכניס את אובר ומיד כמו כל המדינות הנאורות באירוםה וארהב. ולתת למוניות כמה שהם רוצים ושיתחרו בשוק חופשי
  • 6.
    אנונימי 20/05/2025 20:32
    הגב לתגובה זו
    ומקבלים את הובר שיגמור לגמרי את המוניות לא רק במגזר החרדי חופרים בור ונופלים לתוכו ומה עם בעיה ביטחונית
  • רון555 20/05/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
    להפך. דרך הובר אתה מקבל את כל הפרטים של הנהג ואת הסטורית הנסיעות שלו. עם נהג מונית רגיל אין לך מושג
  • 5.
    אנונימי 20/05/2025 20:02
    הגב לתגובה זו
    אנשים שבחול כמו כלבלבים קטנים נותנים טיפים עם חיוך רחב ומחייכים כשמזנים אותם במחיר נואמים לנו על אובר והכל כדי לחסוך עוד חצי שקל.. תעלו את הילדים שלכם בלילות עם פדופילים ופלשתינים למכונית אובר ותחסכו כמה שקלים..שלא לדבר על החברה המתייחסת לעובדים כעבדים.. אבל מה אכפת חסכת חצי שקל .
  • עוד נהג עילג ומטעה (ל"ת)
    אר סי 21/05/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 20/05/2025 18:50
    הגב לתגובה זו
    עבודה ללא פנסייה.
  • 3.
    אנונימי 20/05/2025 18:38
    הגב לתגובה זו
    לא רוצים שתהיה תחרות במחירי בגזל שלהם
  • בבקשה תהיה נהג מונית מי מנע ממך...ותיקח מהלקוחות פחות מנהג אחר (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    CAL 20/05/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
    יש מחקר ואין על כך עוררין. זה יעודד נסיעה ברכב פרטי במקום באוטובוס. יתרה מזאת יש בעיות בטחוניות.ובאופן כללי כניסת אובר תייצר שוק עבדים. כי מאובר אי אפשר לגמור את החודש וכניסתה תהרוס 3000 משרות עיקריות שמהן הנהגים מפרנסים משפחות. ואתה הופך את זה למשרות משניות . מהלך כזה הוא לא שוק חופשי אלא ריסוק מעמד הביניים אט אט
  • תיקון קטן 30000 משרות (ל"ת)
    CAL 20/05/2025 18:15
    הגב לתגובה זו
  • לא אמרתם 25000 (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2025 21:26
  • 1.
    אנונימי 20/05/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    מחבלים יוכלו לחטוף אזרחים לשטחים. זה ידוע שנים תודה.