ישראייר
צילום: עידו וכטל

ישראייר מלונאות: רוכשת מלונות ביוון עם שותף ב-40 מיליון אירו

ישראייר עצמה תשקיע במיזם המשותף כ-10 מיליון אירו, והיא עושה זאת במקביל להתחלת המסחר הצפויה בבורסה בשבועות הקרובים "אנחנו רואים גידול אדיר בזרם התיירים הישראלים ליוון"
נתנאל אריאל | (2)

אם מגיפת הקורונה לימדה משהו חברות זה לא לסמוך רק על תחום פעילות אחד. חברות לא משנות די.אן.אי ביום אחד, אבל הן בהחלט יכולות להתרחב מעבר לתחום המקורי שלהן. כך גם ישראייר - שצפויה להתחיל להיסחר בקרוב - פורשת כנפיים גם מחוץ לתחום התעופה ורוצה לקבע רגל נוספת. חברת התעופה רוכשת יחד עם מלונות בראון שלושה מלונות וכן אתר נופש ביוון ב-40 מיליון אירו, כאשר ישראייר תשקיע 10 מיליון אירו מתוכם.

מלון אחד נמצא במרכז אתונה, ליד התיאטרון של המדינה. מלון נוסף נמצא גם הוא באתונה ליד המוזיאון הארכיאולוגי, ומלון שלישי ייפתח במרכז העיר בעוד שנה וחצי. בנוסף, רכשו החברות ריזורט באי אוויה, השני בגודלו ביוון, ומחובר באמצעות גשר אל המדינה.

במסגרת השת"פ הלקוחות יוכלו להזמין חבילות נופש ביוון, כולל טיסות ישירות לבתי המלון שיופעלו תחת מלונות בראון. החברה מפעילה מלונות בוטיק באתונה וריזורטים בכרתים ובאי אוויה הסמוך לאתונה. בשתי החברות מקווים שהשת"פ יעלה יפה ומקווים להרחיב את שיתף הפעולה למלונות נוספים בעתיד, ביוון ואולי במדינות נוספות. החברות מקוות כי החזרה לשגרה תיטיב גם עם תחום המלונאות ויתרמו לרווחים של שתיהן.

רמי לוי בעל השליטה ברמי לוי שיווק השקמה ובישראייר אמר על רקע ההסכם: "שילוב היתרונות של החברות יאפשר להוזיל את המחיר לנופש הישראלי ולהציע מוצרים איכותיים במחירים אטרקטיביים ללקוחותינו."

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "השותפות היא חלק מהאסטרטגיה העסקית שלנו להתמקד במוצר התיירותי, ולגוון ללקוחותינו את אפשרויות החופשה ביעדים אליהם ישראייר טסה. אנו עמלים כל העת על הרחבת המוצרים הסינרגטיים לפעילות הקיימת שלנו".

ניר ויצמן, בעלים משותף של קבוצת מלונות בראון: "אנחנו רואים גידול אדיר בזרם התיירים הישראלים ליוון". מלונות בראון יוצגו בעסקה על ידי עו״ד רון בר-ניר ממשרד מ. פירון.

 

בדוחותיה לרבעון הראשון של 2022 ישראייר הציגה חזרה לרווחיות. החברה רשמה שיפור בהכנסות ל-56.5 מיליון דולר, לעומת 44.9 מילון דולר ברבעון הקודם ו-11.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, ההכנסות ממוצרים נלווים לטיסה, בהן הושבה, כבודה, ועוד, זינקו לכ-7% מסך ההכנסות של החברה בהשוואה לכ-3% בשנת 2019. ישראייר גם רשמה רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר ובשורה התחתונה רווח נקי של 1.77 מיליון דולר - לעומת הפסדים ברבעון הקודם והמקביל, היא גם צופה המשך שיפור ברבעון הקרוב לאור העליה בפעילות בחודשים אפריל-מאי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

השליטה בישראייר (75%) עברה בשנה שעברה לקבוצת BGI (נתח של 51%) של רמי לוי וחיים שלום, כשלוי מחזיק באופן פרטי 24%. השניים רכשו את השליטה בחברה בתמורה ל-162 מיליון שקל במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד מהעם 02/06/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    כולם עוד פעם ליוון ? אולי הגיע הזמן לקצת גיוון ?
  • 1.
    גיא קולק 01/06/2022 18:08
    הגב לתגובה זו
    תודות וברכות לישראטל ולרמי לוי
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.