ישראייר
צילום: עידו וכטל
דוחות

בניגוד לאל על - ישראייר מצליחה לחזור לרווח גולמי וגם לרווח נקי

החברה רשמה הכנסות של 56.5 מיליון דולר ברבעון, ישראייר גם רושמת רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה רושמת רווח נקי של 1.77 מיליון דולר - לעומת הפסדים ברבעון הקודם והמקביל; ישראייר צופה המשך שיפור ברבעון הקרוב לאור העליה בפעילות בחודשים אפריל-מאי
נתנאל אריאל | (13)

יש אל על -0.83% , ויש ישראייר. נכון, ישראייר הרבה יותר קטנה מאל על, אבל גם יעילה ורזה יותר, בדגש על כך שהוועד שלה לא יכול לפגוע בה - בוודאי לא באותה עוצמה של החגיגה באל על במשך שנים, שפגעה מאוד בחברה ומנעה ממנה להתרומם ולהצליח.

ישראייר שכפי שנחשף בביזפורטל - צפויה להתחיל להיסחר בעוד כשבועיים לפי שווי של 225-250 מיליון שקל - רושמת שיפור בהכנסות ל-56.5 מיליון דולר, לעומת 44.9 מילון דולר ברבעון הקודם ו-11.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, ההכנסות ממוצרים נלווים לטיסה, בהן הושבה, כבודה, ועוד, זינקו לכ-7% מסך ההכנסות של החברה בהשוואה לכ-3% בשנת 2019.

מה שיותר חשוב זה, שהיא מצליחה להרוויח גולמית על הכרטיסים שהיא מוכרת, (עלות הכרטיס נמוכה מההכנסה עליו). תגידו, ברור, כך כל חברה צריכה להתנהל. נכון, אבל אצל אל על זה עדיין לא קורה, ולא רק בגלל הקורונה -הדרישות ההזויות של העובדים פגעו בחברה הרבה לפני שמישהו שמע על נגיף כלשהו שהחל להתפשט בסין. אל על משתפרת בשנה האחרונה אבל היא תזדקק לכמה רבעונים, ואולי לכמה שנים, כדי להפוך לרווחית לאורך זמן. בניגוד אליה, ישראייר כן מצליחה לייצר רווח גולמי וברבעון הראשון של 2022 היא רשמה רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר, לעומת הפסד גולמי של 0.18 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד גולמי של 3.4 מיליון ברבעון המקביל.

ישראייר חוזרת לרווח נקי, קטן אמנם אבל עדיין רווח

החברה רשמה EBITDA חיובי של 2 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 2.2 מיליון דולר בשנה שעברה ו-0.9 מיליון דולר בשנת 2019. בשורה התפעולית (אחרי הכרה בהכנסה אחרת של השבת מטוסים לפעילות - כלומר שיערוך מטוסים) ישראייר רושמת רווח תפעולי של 3.6 מיליון דולר, ומדובר בשיפור לעומת הפסד תפעולי של 9.4 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד תפעולי של 5.9 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה - ישראייר מצליחה לחזור ברבעון הנוכחי לרווח של 1.77 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 13.4 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד נקי של 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.

עוד בנתונים:

למרות שהחברה קיבלה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של למעלה מ-170 מיליון שקל, הוצאות המימון של החברה הסתכמו בכמיליון דולר, וזאת בהשוואה ל-900 אלף דולר בשנת 2019.

על רקע הערכת שווי, אותה הזמינה החברה, רשמה ישראייר גידול של כ-5 מיליון דולר בשווי המטוסים.

בסוף הרבעון הראשון הועסקו בחברה 327 עובדים, בעלות שכר של כ-18 מיליון שקל, לעומת 490 עובדים ברבעון הראשון של 2019 בעלות שכר של 27 מיליון שקל. הקיטון בהוצאות השכר נבעה מהקטנה משמעותית של מצבת כוח האדם ולקיצוץ שכר אותו מיישמת ההנהלה והטייסים. השיפור בתוצאות הביא לשיפור החוב הפיננסי נטו, בסוף הרבעון הראשון, שעמד על 61 מיליון דולר לעומת 75 מיליון דולר בשיא משבר הקורונה. החברה גם פרעה חובות של כ-6 מיליון דולר, לספקי מנועים ומחכירי מטוסים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בתום הרבעון הראשון, עמד נתח השוק של החברה בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג על 4% וזאת בהשוואה לכ-1.8% נתח השוק של החברה ברבעון המקביל בשנת 2019. בנתיב הפנים ארצי, עמד נתח השוק של החברה על 39% וזאת לעומת 27% ברבעון הראשון של שנת 2019.

בישראייר מעריכים שמגמת השיפור תימשך, וזאת מאחר שלמעשה כבר עברו חודשיים מתוך שלושת החודשים של הרבעון הקרוב והחברה כבר יודעת כיצד נראים שני שליש מתוך הרבעון הזה.

 

בהנהלת ישראייר אמרו על רקע הדוחות: "ביצעו לאורך הקורונה שינויים בתהליכי עבודה, הטמעת מערכות מידע חדישות והתייעלות חסרת תקדים".

 

השליטה בישראייר (75%) עברה בשנה שעברה לקבוצת BGI (נתח של 51%) של רמי לוי וחיים שלום, כשלוי מחזיק באופן פרטי 24%. השניים רכשו את השליטה בחברה בתמורה ל-162 מיליון שקל במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מעניין שישראייר טסים בשבת בניגוד להבטחות. (ל"ת)
    רבי 29/05/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 28/05/2022 16:11
    הגב לתגובה זו
    ישראייר קונה שירותי תחזוקה ושירותי קרקע בשליש המחיר שעולה לאלעל. עובדי משמרת שבת של אלעל מקבלים 300 אחוז על אותה עבודה. בישראייר המנכל עובד ביחד עם הטייסים בניגוד לאלעל.
  • 9.
    כש יפסיקו לטוס בשבת גם הם יפסידו (ל"ת)
    טס בסופ"ש 28/05/2022 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טוקו 28/05/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    המטוס היה עם לוגו של חברה. אחרת רואים שרמי לוי נותן שם עבודה.
  • 7.
    משה 27/05/2022 21:46
    הגב לתגובה זו
    שרות מעולה עמידה בזמנים ניהול טוב ויציב מזה שנים
  • 6.
    משה 27/05/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
    בטח מרוויחה חוסר תנאים לעובדים שכר מצחיק בלי תנאים מנימלים חוסר בכוח אדם בכול תפקיד אפשרי איך לו ירוויחו
  • 5.
    ממ 27/05/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
    ישראייר לא נותנים שירות ללקוח, מבטלים טיסות ומחזירים כסף אחרי חודשים רבים, מקבלים תדלוםמעל משלוח מזוודות ולא מעלים את כל המזוודות לטיסה, אין שירות לקוחות, אין עם מי לדבר בחברה. חוסר מענה אנושי בכל אמצעי התקשורת האפשריים. ביזיון!! אם כך הם משיגים רווח, המצב שלנו חמור מאוד!!
  • 4.
    לרון 27/05/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
    בגודל חצי לונדון עם בעיית תשתיות כ"כ רצינית, נפלא מבינתי ,ובעצם לא "הכל פוליטי"
  • 3.
    לרון 27/05/2022 09:17
    הגב לתגובה זו
    אך אם כבר אזי עדיף להשקיע באג"ח של חברת הרכבת הגם בעייתית אך "קצת" פחות
  • 2.
    לרון 27/05/2022 09:15
    הגב לתגובה זו
    אין עתיד כל עוד בעיות הועד והטייסים לא ייפתרו אחת ולתמיד,ממש חבל אך זה ב DNA של אל על
  • מנהל בהייטק 30/05/2022 00:51
    הגב לתגובה זו
    גם אין שם מנהלים טובים. שירות ברמה מאוד נמוכה. שלא נדבר על הטכנולוגיות ואתר החברה המיושן
  • 1.
    חיים 26/05/2022 20:26
    הגב לתגובה זו
    מדובר בחברה ריווחית, לעומת אל על שעדיין שקועה עמוק בבוץ
  • למה רק 400? אני חושב 500 (ל"ת)
    רמי לוי 27/05/2022 08:39
    הגב לתגובה זו
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אנרג'יקס נופלת 9%, איי.סי.אל מוסיפה 1.5%, ת"א ביטוח יורד 1.2% - פתיחה שלילית בבורסה

מערכת ביזפורטל |



אוטומקס 0% , יבואנית רכב שפעלה בשיווק ישיר ומקביל, שבשיא מכרה כ-2,000 כלי רכב בשנה, הגיעה להקפאת הליכים אחרי שהבנקים פנו לבית המשפט המחוזי וביקשו הגנה. במסמך שהגישו הבנקים נכללו נתוני עלויות יבוא של רכבים לפי החברה, כולל עלות בנמל, תובלה ומס הקנייה, ואלו הציתו דיון ציבורי על כך שהמרווחים בענף היבוא גבוהים במיוחד. אלא שכאן עולה הסתירה המרכזית: אם המרווחים כל כך חריגים, איך ייתכן שאוטומקס לאורך השנים לא הצליחה להציג רווחיות משמעותית ותמיד דשדשה קרוב לחדלות פירעון? מכאן גם נולדת השאלה האם נתוני העלויות שהוצגו במסמך בכלל משקפים תמונה אמינה של פעילות החברה ושל שוק היבוא - מאחורי הקפאת ההליכים: האם נתוני העלויות של אוטומקס בכלל אמינים?



מאז תחילת שנות ה-60 כיהנו 12 מפקחים על הבנקים, ומתוכם 8 המשיכו לאחר סיום כהונתם לתפקידים בכירים במערכת הבנקאית, כיו״רים, מנכ״לים, סמנכ״לים או דירקטורים. עבור מבקרים של המערכת, הנתון הזה מעלה שאלות לגבי עצמאות הפיקוח והאיזון בין שמירה על יציבות הבנקים לבין הגנה על ציבור הלקוחות, במיוחד בסוגיות של רווחיות גבוהה. ברקע ניצבת תופעת “הדלת המסתובבת”, שמעלה את הטענה כי שיקולי קריירה עתידיים עלולים להשפיע על אופי הפיקוח, גם אם ברמה ההצהרתית והמקצועית מודגשת מחויבות מלאה לאינטרס הציבורי - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?


שנת 2025 הייתה אמורה להיות שנת הפריצה של שוק הקריפטו, עם ממשל תומך בארה״ב, התקדמות רגולטורית, אימוץ מוסדי מואץ ותעודות סל שכבר הפכו לקונצנזוס. בפועל, למרות רגעים שנראו כמו ריצה לשיאים כשהביטקוין טיפס מעל 126 אלף דולר, השנה מסתיימת בטון מאכזב במחירים: הביטקוין נמוך בכ-6% מתחילת השנה, האת׳ריום ירד ב-11% והסולנה התרחק ב-35%. בעשירייה המובילה רק בייננס קוין עם תשואה של 21% וטרון עם 10% נמצאים בצד הירוק, וגם הם רחוקים מרמות השיא של מוקדם יותר השנה. ועדיין, למרות האכזבה במחירים, בתמונה הרחבה יותר התעשייה עצמה התקדמה משמעותית במהלך 2025, בעיקר בצד הרגולציה והאימוץשנת 2025 בשוק הקריפטו: בין הישגים רגולטוריים לאכזבה במחירים



ונמשיך לטבע - נתחיל עם ההודעה מאתמול, וכמה תובנות בהמשך:

הנהלת טבע טבע 0.69%   מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים - רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה - העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים