מטוס אל על
צילום: אל על
דוחות

אל על משתפרת - אבל עדיין בהנשמה מלאכותית ועם הערת עסק חי: צופה מעבר לרווחיות בחצי השני של 2023

הדוחות לרבעון השני יהיו טובים יותר בגלל חג הפסח? בינתיים, הגירעון בהון עומד על 590 מיליון דולר, והיא תצטרך יותר מעוד רבעון-שניים, אולי אפילו כמה שנים, כדי לצאת סופית מהמשבר; המשקיעים בונים על התקווה - והיא אחת הבולטות מתחילת השנה עם זינוק של 85%
נתנאל אריאל | (5)

עוד דוחות לא קלים לחברת התעופה אל על 0%  אבל היא בכל זאת גם מתאוששת: החברה מדווחת ברבעון הראשון של 2022 על היקף פעילות של 53% לעומת 2019, ולאחר הדוחות, בחודשים אפריל-מאי היקף הפעילות המשיך לעלות (בגלל חג הפסח) ואולי אפילו יתקרב להיקפים שלפני הקורונה, כלומר - ייתכן שהדוחות הבאים של החברה יהיו טובים יותר ויש למה לצפות. המשקיעים כמובן לא ממתינים, כבר מגלמים את זה, ושלחו את מניית אל על לזינוק של 85% מתחילת השנה. על פי החברה, המכירות (בוקינג) שלה עקפו את אלה של 2019 עם הזמנות של 247 מיליון דולר במרץ (16% מעל 2019) באפריל 181 מיליון (97% ביחס ל-2019) והערכות החברה לחודש מאי הן ל-267 מיליון דולר (110% לעומת 2019) ומה לגבי ההמשך? איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים אמר בשיחה עם עיתונאים אחרי הדוחות: "אנו מעודדים מפתיחת השמים והתייצבות המדיניות הרוגלטורית ביחס לקורונה. אנו ממשכים לפעול לחיזוק מבנה ההון והנזילות - פועלים לסגירת עסקת המועדון בהיקף של כ-130 מיליון דולר, לשפר את התשלומים מול הבנקים והמחכירים ולשמור על היקף ההוצאות הקבועות, במטרה ליצור כרית ביטחון ולעבור לרווחיות במחצית השנייה של 2023". נזכיר רק שאל על הייתה הפסדית גם לפני הקורונה. המנכ"ל היוצא אביגל שורק נתן הצהרה מעט מטעה. לדבריו "תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2022 משקפות רמת רווחיות דומה לרבעון הראשון של 2019" - אבל כדאי לשים לב שמדובר בכלל על הפסד של 55 מיליון דולר. כלומר לא מדובר על רווח. נכון, הוא לא שיקר, אמר שמדובר על 'רמת רווחיות', אבל לא מדובר על רווח. אל על הייתה הפסדית עוד הרבה לפני הקורונה, ולא רק בגללה. בתגובה לשאלת ביזפורטל אישר שורק את ההערה ואמר "אפשר גם לקרוא לזה רמת הפסדיות דומה". אל על ממשיכה להפסיד גולמית - ועדיין עם הערת עסק חי מנגד, מי שכמובן ממשיכים להדגיש את הבעיות בדוחות של החברה - הם רואי החשבון, שלמרות הבטחות החברה על מחיקה קרובה של הערת עסק חי, היא ממשיכה להתנוסס גם בדוחות הנוכחיים. באל על ממשיכים לטעון שמדובר ב'שמרנות' ושמירה על 'חובת הזהירות' - אבל רישום אומר מחיקת הערת עסק חי זו לא טובה של רואי החשבון אלא הערכה כנה ביחס למציאות של החברה. הסיבה היא שהחברה עדיין ממשיכה להפסיד גולמית - כלומר על כל דולר כרטיס שהיא מוכרת היא עדיין מפסידה כסף. החברה רשמה הכנסות ברבעון הראשון של 283 מיליון דולר, גידול של 7% לעומת 265 מיליון ברבעון הקודם, ולעומת 117 מיליון ברבעון המקביל - כאשר אז היקף הפעילות עמד רק על 10%, בגלל סגרי הקורונה. מנגד, הוצאות ההפעלה עמדו על 293.3 מיליון דולר, כלומר הפסד גולמי של 10.6 מיליון דולר ברבעון. ברבעון הקודם ההפסד הגולמי עמד על 18 מיליון דולר וברבעון המקביל מדובר על הפסד של 48 מיליון דולר - כאמור יש בהחלט שיפור. כאשר מפסידים כבר בשורה העליונה - אי אפשר באמת להרוויח ולכן אל על המשיכה להפסיד גם ברבעון הנוכחי 66 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 110 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2021, וירידה גם לעומת הרבעון המקביל אז עמד ההפסד על 86 מיליון דולר. יצוין כי במקביל אל על רשמה גם הכנסות אחרות של 23.4 מיליון דולר (לעומת 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל וזה מה שעזר לה לקזז את ההפסד. אל על עם גירעון בהון של 590 מיליון דולר אבל הבעיה של אל על היא שהיא סוחבת גירעון לא קטן בהון של 590 מיליון דולר. אז נכון, היא מצמצמת כרגע את ההפסדים, אבל עם גירעון גדול שכזה, היא תצטרך לא מעט רבעונים, אולי אפילו כמה שנים, כדי לצאת מזה. מי שמוכן לקחת את הסיכון - שולח את המניה למעלה. מי שחושש - לא מתקרב אליה.  באל על מציגים את הרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) כדי להראות שהיא משתפרת וכאן היא רושמת שורה חיובית של 15 מיליון דולר, עליה נוספת לעומת 11 מיליון דולר ברבעון הקודם ו-3 ברבעון שלפניו. אבל כפי שכבר ציינו בעבר - כל חברה יכולה להמציא יחס פיננסי כרצונה כדי להציג תוצאות טובות יותר, ובסוף יש יחסים פיננסים מקובלים. ובכל מקרה עדיין מדובר במספר קטן, שגם מושפע לחיוב כתוצאה מהסיוע של המדינה. החברה גם רשמה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 22 מיליון דולר, לעומת 10 מיליון דולר ברבעון הקודם, ואל מול הפסד של 54 מיליון ברבעון המקביל. בשיחה עם העיתונאים אל על ממשיכה להתלונן על תחרות לא הוגנת מול חברות התעופה האחרות. אבל חברים - זו המציאות ובחרתם לפעול בתחום הזה בכל זאת. לא נולדתם אתמול. אל על קיימת בתחום שלה כבר שנים רבות, הבעיות מול העולם ידועות. מי שמחליט לפעול בתחום הזה מודע לכך שיש לחברות ישראליות נחיתות מול חברות זרות. להתלונן על זה כל הזמן ולהמשיך לתרץ בכך את ההפסדים זה קל. אבל זו מציאות המאקרו - בינתיים היא לא משתנה למרות שאל על מתלוננת על כך כבר שנים. חברה לא יכולה לבנות על שינוי של המאקרו. אם זה יקרה זה מצוין ואנחנו כמובן בעד תחרות יותר הוגנת. אבל חברה לא יכולה לבכות על הפסדים שוב ושוב בגלל תחרות לא הוגנת - היא צריכה לעשות את מה שהיא יכולה כדי להיות רווחית. ואם היא לא - אז אולי אין לה זכות קיום. כך זה בכל תחום, וכך זה גם בתחום התעופה. במענה לשאלת ביזפורטל בנושא אמר שורק: "אתם צודקים לגמרי, ואנחנו עובדים על שיפור והתייעלות בלי קשר לכך, עושים הכל כדי להיות רווחיים בלי קשר למצב הנוכחי, אבל אנחנו כן רוצים שהתחרות תהיה הוגנת כי זה יעזור לנו להצליח". דינה בן-טל, המנכ"לית הנכנסת הוסיפה: "אנחנו לא 'מתלוננים' ממקום שלילי - להיפך. תחרות הוגנת מגדילה את השוק. למשל - אנחנו רוצים לטוס לתאילנד ואוסטרליה. אבל על כשטיסה לתאילנד לוקחת 3 שעות יותר מאשר בחברה מתחרה אז לקוחות ילכו לשם. בנוסף, לטוס ישירות לאוסטרליה במציאות הנוכחית מצריכה שני צוותים ואי אפשר להתווכח על העלויות הללו, שמקשות עלינו. לכן, שיפור בהקשר הזה יהפוך אותנו ליותר תחרותיים ויכולים לתת שירות יותר טוב. הקסם - מבחן ההצלחה שלנו - יהיו רבעוני הקיץ והחגים, שם נראה את השיפור בהתייעלות והפוטנציאל, ושם טמונה היכולת לחזור לרווחיות, לצד בניית כושר היצור". ומה לגבי עסקת ארקיע? בחברה מעדכנים כי היא עדיין נמצאת בתוך התהליך, ומבצעת בדיקת נאותות - כלומר אין לחברה כרגע ממש מה לעדכן בנושא. מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק, אמר על רקע הדוחות: "התוצאות מבטאות היטב את החתירה הבלתי מתפשרת שלנו לחזור לפסים של צמיחה ורווחיות לאחר המשבר הגדול. אל-על עדיין רחוקה מהפוטנציאל הגלום בה אבל אנו מאמינים כי החזרה לשגרה והתייצבות המדיניות הנוכחית ביחס לקורונה, יאיצו את מימוש הפוטנציאל".   דינה בן-טל, המנכ״לית הנכנסת הוסיפה בשיחה עם העיתונאים: ״אנחנו רואים אור בקצה המנהרה (של אל על. נ"א). אנחנו מתמקדים ב'חזרה לשגרה' ונשיק תוכנית של התייעלות והתאמה לביקושים. נתמקד בבניית כושר הייצור והחזרת יותר מטוסים לשימוש, גיוס אנשים בכל שרשרת הערך, בשירות לקוחות ומתן אינפורמציה לציבור. נתגבר את מערך השירות שלנו. גם במוקד וגם בפייסבוק בוואטספ ובשאר הרשתות, וכמובן- אנחנו עדיין צריכים לייצב את המערך ואת התוצאות שלנו. אפקט החזרה לשגרה מכה בכל חברות התעופה בעולם החווים ביקושים גדולים ונאלצים להדביק פערי כשירות וכוח אדם; כך גם אצלנו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מניה מהממת תהיה מנית השנה (ל"ת)
    אל על 18/05/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אל על הזדמנות , תעלה בגדול (ל"ת)
    המלצה 18/05/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תחזור להיות שווה לפחות 1200 בקרוב ,דוחות מעולים (ל"ת)
    יודע דבר 18/05/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 18/05/2022 09:50
    הגב לתגובה זו
    כרגע ביטלו לי טיסה באל על לטיביליסי. חוצפנים, זילזול בציבור. משתפרת...חחחחח
  • 1.
    לרון 18/05/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    מדוע אל על "ביטחונית" כשהחברות בעולם לא טסו לכאן,אולם אני לא מתקרב לחברות שעובדיהן מחזיקים אותם "קצר" "בגרון",היא לא תהיה ריווחית אף פעם,שלא לדבר על טיסות אסורות בשבת
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

אלביט תעלה, טבע תרד, ומה יהיה היום בבורסה?

הבורסה המקומית ננעלה אתמול בירידות, כש"נאום ספרטה" של נתניהו טלטל את השוק והצית חששות מבידוד מדיני ופגיעה בכלכלה, חששות שהתחדדו גם על רקע הערכות לביטול חוזים באירופה מול התעשיות הביטחוניות בישראל; מדד המחירים שפורסם חיזק את ההערכה שהריבית תיוותר יציבה בשל אי הוודאות הגיאופוליטית; וגם - מה יעשו מניות הארביטרז'?

מערכת ביזפורטל |

בזק בזק 0%  מספקת את הסחורה בשטח ובמספרים בדוחות. מי זוכר בכלל שלפני 6 שנים היו חששות בגלל החוב הגדול. מאז המניה כמעט פי 3, כשבשנה האחרונה היא עולה 56%. השווי של החברה כ-17 מיליארד שקל, היא מרוויחה בקצב של 1.25-1.35 מיליארד שקל, מכפיל רווח של כ-13. הרווח יעלה על פי תחזית החברה כשצריך להתייחס לגידול הטבעי בשירותים שמספקת החברה וכן לגידול הצפוי בזכות מהפכת ה-AI שדורשת הרבה יותר שימוש ברוחב פס. התשתיות של בזק והטמעה של הסיבים האופטיים בשנים האחרונות ב-85% מהבתים, מאפשרים לה לספק יכולות גדולות פי כמה מהקיים וזה צפוי לשפר את הרווחיות בהמשך. בוועידת ההשקעות בתשתית, ראיין אבישי עובדיה, עורך ביזפורטל את ניר דוד, מנכ"ל בזק. אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים הדרך של ניר דוד לצמרת בזק ומה החזון להמשך - ראיון 


אתמול הורגשה טלטלה בבורסה. אחרי עליות של כ-1% במדדים המובילים כשהמניות הפיננסיות עולות בשיעור גבוה יותר ומתקנות מהירידות של הימים האחרונים, השוק התהפך ברקע ל"נאום ספרטה" ועבר ירידות של מעל 1% במדדים המובילים. בסופו של היום מדד ת"א ירד 0.3% ומדד ת"א 90 איבד 1.3%.

נאום נתניהו היה עם מסרים שמבטאים "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". מדובר בתפנית בגישה הכלכלית שזוהתה עמו במשך עשורים, כשהציג בנאום תפיסת עולם של "כלכלה אוטרקית": משק עצמאי, מקומי ומבודד יותר, שיידרש להתמודד עם אפשרות של סנקציות והגבלות ייבוא, במיוחד בתעשיות הביטחוניות. נתניהו טען כי ישראל נמצאת בעידן חדש שבו שורת מדינות, בעיקר באירופה, מתרחקות ממנה בשל לחץ של קהילות מוסלמיות קיצוניות, תהליך שלדבריו כבר מוביל ל"ניצנים של סנקציות כלכליות ובעיות לייבוא נשק וחלקי ייצור". הוא הדגיש כי ישראל נדרשת להפוך ל"סופר ספרטה", לפתח תעשיית נשק עצמאית ולהקטין את התלות בגורמי חוץ, לצד השקעה נרחבת במאבק תודעתי בזירה הבינלאומית. בשוק ההון המקומי, הנאום התקבל כגורם סיכון חדש והוביל לגל מכירות במניות הבנקים והביטוח, שעלו לפני הנאום אך סיימו את היום בירידות של עד 1%, כחלק מהמגמה השלילית שגרר איתו האירוע. לנאום המלא - נתניהו: "ישראל בבידוד מדיני, ניאלץ להתנהל ככלכלה אוטרקית"


באותו נושא, במהלך הרצאה שנתנן במסגרת כנס החשב הכללי, אמר מנכ"ל משרד הביטחון , אלוף (מיל') אמיר ברעם כי "בשבוע שעבר חתמנו על עסקאות בהיקף של 2.5 מיליארד דולר" והדגיש את העלייה הדרמטית בתקציבי הביטחון בעולם, את השפעת המלחמה על המשק הישראלי ואת הצורך בהיערכות לאומית לשילוב בין ביטחון, כלכלה וחוסן חברתי. מהצד השני, אתמול עלתה הערכה שספרד תבטל חוזה ענק עם אלביט ספרד לא רוצה נשק ישראלי - הערכות שתבטל עסקה גדולה עם אלביט מדריד מבטלת חוזים לרכישת מערכות ארטילריה מאלביט וטילי ספייק מרפאל, במהלך שנועד לצמצם תלות בטכנולוגיה ישראלית על רקע המלחמה בעזה והלחץ הציבורי באירופה.