ישראייר
צילום: עידו וכטל
בלעדי

ישראייר תגייס 25 מיליון שקל ותחל להיסחר ביוני לפי 225-250 מיליון שקל

החברה שבשליטת רמי לוי, שמוזגה לשלד בי.ג'י.איי, צפויה לבצע גיוס בקרוב ולהציע לציבור 10% ממניות החברה, כך שייסחרו בפועל בבורסה כ-20% ממניות החברה. השם החדש: ישראייר גרופ; לאחר הגיוס ישראייר תעמוד בתנאים לקבלת 70 מיליון שקל כסיוע מהמדינה
נתנאל אריאל | (6)

חברת התעופה ישראייר, שנשלטת ע"י רמי לוי באמצעות אחזקתו בחברת בי.ג'י.איי, צפויה להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב, ככל הנראה החל מהשבוע הראשון של חודש יוני הקרוב, כך נודע לביזפורטל. 

ישראייר, או בשמה הבורסאי החדש "ישראייר גרופ" צפויה לבצע גיוס נוסף בתחילת חודש יוני, ותציע לציבור 10% ממניות החברה, כך שבפועל 20% ממניות החברה ייסחרו בבורסה. החברה צפויה לגייס 25 מיליון שקל לפי שווי של 225-250 מיליון שקל. יצוין כי ישראייר תכננה להציע 20% מהמניות ובאמצעות כך לגייס עד 70 מיליון שקל לפי שווי של עד 350 מיליון שקל, אך לבסוף תציע כאמור רק 10% מהמניות, כאשר בחברה כנראה מקווים שבדומה לאל על והמומנטום בשוק התעופה העולמי - גם המניה תעלה.

בחודשים האחרונים ישראייר ביצעה הנפקות זכויות, ואז הפעילה אופציית קול, שכבר הופעלה ובוצעה. בי.ג'י.איי הנפיקה זכויות כך שנכון לעכשיו כל בעלי המניות שהחזיקו בישראייר, מחזיקים כעת במניית בי.ג'י.איי, שכאמור שינתה את שמה.

לאחר השלמת הגיוס היא תעמוד בתנאים של המדינה ותהיה זכאית לסיוע של כ-70 מיליון שקל - בדומה למתווה הסיוע האחרון של אל על.

ישראייר רשמה עליה של 21% בהכנסות ב-2021 ל-127 מיליון דולר, והפסידה 34.6 מיליון דולר, צמצום של 44% בהפסד

בדוחותיה לשנת 2021 רשמה ישראייר הכנסות של 127.5 מיליון דולר, זינוק של 21% לעומת 205.3 מיליון ב-2020. החברה רשמה הפסד תפעולי של 19.1 מיליון דולר, מעט טוב יותר לעומת הפסד 19.8 מיליון דולר בשנת 2020, שנת הקורונה. בשורה התחתונה רשמה ישראייר הפסד נקי של 34.6 מיליון דולר, אבל מדובר בשיפור של 44% לעומת הפסד של 62.2 מיליון דולר בשנת הקורונה.

ישראייר קטנה מאל על - אבל גם רזה ויעילה יותר

חברת ישראייר קטנה יותר מאל על 0.83% מבחינת היקפי הפעילות וכמובן שמחזורי המכירות שלה נמוכים יותר - וכמובן שגם ההפסדים שלה קטנים יותר. לשם השוואה, ב-2021 אל על הכניסה 857 מיליון דולר ורשמה הפסד של 413 מיליון דולר, שיפור רק לעומת הפסד של 531 מיליון דולר ב-2020.

אבל יש הבדלים משמעותיים בין החברות: ישראייר היא חברה הרבה יותר רזה מאל על, היא לא נשלטת ע"י ועדי עובדים חזקים, שלמעשה הרגו את אל על עוד הרבה לפני הקורונה, כך שישראייר לא צריכה לעבור את כל מסכת הייסורים ואת רה הארגון שהבעלים החדש של אל על, קני רוזנברג, נאלץ להוביל.

לפני הקורונה ישראייר הייתה רווחית. אל על לא

ישראייר עברה לפני הקורונה, ב-2019, לרווחיות נטו (כלומר - רווח אחרי כיסוי כל ההפסדים מההקמה), ונדמה כי היא הייתה ממשיכה להיות רווחית גם בשנתיים האחרונות, אילולא הקורונה. מדובר על מגמה עקבית. החברה הוקדמה ב-2003, ועברה לרווח תפעולי בשנת 2012. ב-2014 הייתה חריקה בעקבות מבצע צוק איתן אך החברה חזרה להשתפר לאחר מכן. בשנת 2019 ישראייר רשמה הכנסות של 317 מיליון דולר ורווח נקי של 5.3 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ואל על? מתוך 10 השנים שלפני הקורונה היא הציגה הפסדים בחצי מהשנים ובחצי הצליחה להרוויח. זו לא מגמה, אבל לזכותה של אל על ייאמר שהיא מנסה בשנה האחרונה לשנות כיוון, להתייעל וחוץ מאשר לבוא בתלונות לכל העולם על התחרות הלא הוגנת לכאורה - גם לבצע שינויים משמעותיים כדי, אולי, לחזור לעוף.

אז נכון, תחום התעופה הוא תחום קשה, שמושפע גם מהקורונה, גם ממחירי הדלק בעולם,  וגם מכך שמדובר בחברות ישראליות שצריכות להתחרות בחברות עולמיות שאולי יכולות לטוס מעל מדינות כמו סעודיה - אבל זה התחום שבו החברות הללו בחרו לפעול והן צריכות להצדיק את קיומן. נכון לעכשיו, ישראייר עושה זאת בצורה טובה יותר לעומת אל על.

השליטה בישראייר (75%) עברה לקבוצת BGI (נתח של 51%) של רמי לוי וחיים שלום, כשלוי מחזיק באופן פרטי 24% נוספים. השניים רכשו את השליטה בחברה בתמורה ל-162 מיליון שקל במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

דוחות אל על לרבעון הראשון: הפסד גירעון בהון של 590 מיליון דולר, עדיין מפסידה גולמית, ועם הערת עסק חי, אבל צופה מעבר לרווחיות במחצית השניה של 2023

השבוע פרסמה אל על את דוחותיה לרבעון הראשון של 2022, בהם רשמה הכנסות של 283 מיליון דולר, גידול של 7% לעומת 265 מיליון ברבעון הקודם, ולעומת 117 מיליון ברבעון המקביל - כאשר אז היקף הפעילות עמד רק על 10%, בגלל סגרי הקורונה. מנגד, הוצאות ההפעלה עמדו על 293.3 מיליון דולר, כלומר הפסד גולמי של 10.6 מיליון דולר ברבעון. ברבעון הקודם ההפסד הגולמי עמד על 18 מיליון דולר וברבעון המקביל מדובר על הפסד של 48 מיליון דולר - כאמור יש בהחלט שיפור.

כאשר מפסידים כבר בשורה העליונה - אי אפשר באמת להרוויח ולכן אל על המשיכה להפסיד גם ברבעון הנוכחי 66 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 110 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2021, וירידה גם לעומת הרבעון המקביל אז עמד ההפסד על 86 מיליון דולר. יצוין כי במקביל אל על רשמה גם הכנסות אחרות של 23.4 מיליון דולר (לעומת 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל וזה מה שעזר לה לקזז את ההפסד.

חשוב לומר - המשקיעים בונים על התקווה של אל על ומתחילת השנה היא אחת המניות הבולטות, עם זינוק של כ-70%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מניות עם ועדים לא מותירות רווח (ל"ת)
    לילי 21/05/2022 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פחחח...איזה בדיחה 21/05/2022 03:44
    הגב לתגובה זו
    כמה מטומטמים צריך להיות? שיכניס את היד לכיס ויוציא משם את הכסף, הבנאדם מיליארדר !!!
  • 4.
    מדהים 21/05/2022 02:51
    הגב לתגובה זו
    שווי של 225-250 מיליון שקל כאשר לטעמי יכולים להנפיק את ישראייר בשווי 350-400 מיליון שקל בלי בעיה בטח כשאל על טסה מעל 70% מתחילת השנה וצפי ההתאוששות הדהים את כולם ומ-2025 הגיע כבר השנה ב-2020 נוסיף לזה שדוח ישראייר יהיה פיגוז ברבעון השני ולא אתפלא אם תכפיל את שוויה אחרי שתחל להיסחר בבורסה. מחיר מציאה ההנפקה של ישאייר לטעמי
  • 3.
    דוד 21/05/2022 01:07
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי שהכסף שלי הלך לפח, בהצלחה לכל המחזיקים ,
  • 2.
    ישראייר הרוויחה בזכות הטיסות בשבת שכבר לא קורות (ל"ת)
    20/05/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קני 20/05/2022 18:09
    הגב לתגובה זו
    זו הזדמנות בשבילו למכור מניות אל על שעלו יפה מאז השקעתו ולקנות יראייר לא המלצה
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסיים
דוחות

משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר

היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מניף

הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69%  , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.

וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.

כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.

מי הם הלקוחות של מניף? 

מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.

הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

מתקן של רבל
צילום: אתר רבל

רבל זינקה לאור עלייה ברווחיות ולמרות ירידה בהכנסות

מניית החברה זינקה בלמעלה מ-10% לאחר פרסום הדוח; שהציג שיפור חד ברווחיות, הכרה בהכנסות משיפויים שהובילה לרווח גולמי גבוה מהצפוי; עם זאת, החברה מראה ירידה במכירות, השפעות מטבע ושחיקה בתחזית ההזמנות מאחת מיצרניות הרכב הגדולות

רן קידר |
נושאים בכתבה רבל

רבל אי.סי.אס רבל 10.92% , העוסקת בייצור מערכות אוורור למיכלי דלק ורכיבים נלווים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025, וזינקה במעל 10%, על רקע פרסום התוצאות. החברה הציגה תמונה של התקדמות תפעולית מחד וסימני האטה בפעילות מהצד השני. הדוח מציג עלייה חדה ברווח הנקי, שיפור בשיעורי הרווחיות והכרה בהכנסות חד-פעמיות, לצד ירידה בהכנסות, שינויי מטבע מהותיים והפחתה משמעותית בהיקף ההזמנות המחייבות מצד אחד מלקוחותיה הגדולים בענף הרכב.

על פי הדוח, הרווח הנקי של רבל ברבעון זינק במאות אחוזים, והגיע לכ-4 מיליון אירו, בהשוואה לכ-800 אלף אירו בלבד ברבעון המקביל אשתקד.  מדובר בעלייה דרמטית בשורה התחתונה, המשקפת גידול ברווח הגולמי ובשיעורי הרווחיות. עם זאת, הדוח מציין כי ברבעון בוצעה הכרה בהכנסה של כ-4 מיליון אירו בגין שיפויים מלקוחות. בנוסף, החברה מדווחת כי חל גידול בשיעורי הרווחיות בפעילות התבניות, שהגיעו לכ-52% לעומת כ־27% בתקופה המקבילה. החברה מציינת גם קיטון בעלויות התצרוכת, שהשפיע על שיפור הרווח הגולמי.

לצד זאת, הכנסות החברה ירדו באופן ניכר. בתחום החלקים המבניים לתעשיית הרכב נרשמה ירידה של כ-8.4 מיליון אירו, שהם קיטון של כ-11.1% לעומת התקופה המקבילה. גם תחום התבניות מציג ירידה משמעותית של כ-6.6 מיליון אירו, המהווה צניחה של כ-66% בשנה. עלות המכר של החברה קטנה במצטבר בכ-15.5 מיליון אירו, כאשר הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בתחום החלקים המבניים.

בנוסף. החברה מציינת כי יצרנית רכב מרכזית, המוגדרת כלקוח מהותי, הקטינה את התחזית להזמנות מחייבות בכ-50%. ההפחתה נרשמה כהקטנה בתוך מסגרות ההתקשרות, המהוות בסיס לבניית צבר פוטנציאלי אך אינן מהוות התחייבות להזמנה בפועל. המשמעות התפעולית, כפי שהחברה מדגישה, היא ירידה בחלק המחייב של ההזמנות, שנרשם כחלק מהפחתה כוללת בשווי המסגרות במונחי אירו.

לצד שינויי ההזמנות, הדוח מתייחס גם להשפעות מטבע, בעיקר מול הדולר והיואן. חלה הפחתה של כ-65.4 מיליון אירו בהיקף מסגרות ההתקשרות במונחי אירו בשל תנודות בשערי המטבע, המשפיעות על הערכת השווי של מסגרות קיימות ושל התקשרויות עתידיות.