ישראייר
צילום: עידו וכטל
בלעדי

ישראייר תגייס 25 מיליון שקל ותחל להיסחר ביוני לפי 225-250 מיליון שקל

החברה שבשליטת רמי לוי, שמוזגה לשלד בי.ג'י.איי, צפויה לבצע גיוס בקרוב ולהציע לציבור 10% ממניות החברה, כך שייסחרו בפועל בבורסה כ-20% ממניות החברה. השם החדש: ישראייר גרופ; לאחר הגיוס ישראייר תעמוד בתנאים לקבלת 70 מיליון שקל כסיוע מהמדינה
נתנאל אריאל | (6)

חברת התעופה ישראייר, שנשלטת ע"י רמי לוי באמצעות אחזקתו בחברת בי.ג'י.איי, צפויה להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב, ככל הנראה החל מהשבוע הראשון של חודש יוני הקרוב, כך נודע לביזפורטל. 

ישראייר, או בשמה הבורסאי החדש "ישראייר גרופ" צפויה לבצע גיוס נוסף בתחילת חודש יוני, ותציע לציבור 10% ממניות החברה, כך שבפועל 20% ממניות החברה ייסחרו בבורסה. החברה צפויה לגייס 25 מיליון שקל לפי שווי של 225-250 מיליון שקל. יצוין כי ישראייר תכננה להציע 20% מהמניות ובאמצעות כך לגייס עד 70 מיליון שקל לפי שווי של עד 350 מיליון שקל, אך לבסוף תציע כאמור רק 10% מהמניות, כאשר בחברה כנראה מקווים שבדומה לאל על והמומנטום בשוק התעופה העולמי - גם המניה תעלה.

בחודשים האחרונים ישראייר ביצעה הנפקות זכויות, ואז הפעילה אופציית קול, שכבר הופעלה ובוצעה. בי.ג'י.איי הנפיקה זכויות כך שנכון לעכשיו כל בעלי המניות שהחזיקו בישראייר, מחזיקים כעת במניית בי.ג'י.איי, שכאמור שינתה את שמה.

לאחר השלמת הגיוס היא תעמוד בתנאים של המדינה ותהיה זכאית לסיוע של כ-70 מיליון שקל - בדומה למתווה הסיוע האחרון של אל על.

ישראייר רשמה עליה של 21% בהכנסות ב-2021 ל-127 מיליון דולר, והפסידה 34.6 מיליון דולר, צמצום של 44% בהפסד

בדוחותיה לשנת 2021 רשמה ישראייר הכנסות של 127.5 מיליון דולר, זינוק של 21% לעומת 205.3 מיליון ב-2020. החברה רשמה הפסד תפעולי של 19.1 מיליון דולר, מעט טוב יותר לעומת הפסד 19.8 מיליון דולר בשנת 2020, שנת הקורונה. בשורה התחתונה רשמה ישראייר הפסד נקי של 34.6 מיליון דולר, אבל מדובר בשיפור של 44% לעומת הפסד של 62.2 מיליון דולר בשנת הקורונה.

ישראייר קטנה מאל על - אבל גם רזה ויעילה יותר

חברת ישראייר קטנה יותר מאל על 1.07% מבחינת היקפי הפעילות וכמובן שמחזורי המכירות שלה נמוכים יותר - וכמובן שגם ההפסדים שלה קטנים יותר. לשם השוואה, ב-2021 אל על הכניסה 857 מיליון דולר ורשמה הפסד של 413 מיליון דולר, שיפור רק לעומת הפסד של 531 מיליון דולר ב-2020.

אבל יש הבדלים משמעותיים בין החברות: ישראייר היא חברה הרבה יותר רזה מאל על, היא לא נשלטת ע"י ועדי עובדים חזקים, שלמעשה הרגו את אל על עוד הרבה לפני הקורונה, כך שישראייר לא צריכה לעבור את כל מסכת הייסורים ואת רה הארגון שהבעלים החדש של אל על, קני רוזנברג, נאלץ להוביל.

לפני הקורונה ישראייר הייתה רווחית. אל על לא

ישראייר עברה לפני הקורונה, ב-2019, לרווחיות נטו (כלומר - רווח אחרי כיסוי כל ההפסדים מההקמה), ונדמה כי היא הייתה ממשיכה להיות רווחית גם בשנתיים האחרונות, אילולא הקורונה. מדובר על מגמה עקבית. החברה הוקדמה ב-2003, ועברה לרווח תפעולי בשנת 2012. ב-2014 הייתה חריקה בעקבות מבצע צוק איתן אך החברה חזרה להשתפר לאחר מכן. בשנת 2019 ישראייר רשמה הכנסות של 317 מיליון דולר ורווח נקי של 5.3 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ואל על? מתוך 10 השנים שלפני הקורונה היא הציגה הפסדים בחצי מהשנים ובחצי הצליחה להרוויח. זו לא מגמה, אבל לזכותה של אל על ייאמר שהיא מנסה בשנה האחרונה לשנות כיוון, להתייעל וחוץ מאשר לבוא בתלונות לכל העולם על התחרות הלא הוגנת לכאורה - גם לבצע שינויים משמעותיים כדי, אולי, לחזור לעוף.

אז נכון, תחום התעופה הוא תחום קשה, שמושפע גם מהקורונה, גם ממחירי הדלק בעולם,  וגם מכך שמדובר בחברות ישראליות שצריכות להתחרות בחברות עולמיות שאולי יכולות לטוס מעל מדינות כמו סעודיה - אבל זה התחום שבו החברות הללו בחרו לפעול והן צריכות להצדיק את קיומן. נכון לעכשיו, ישראייר עושה זאת בצורה טובה יותר לעומת אל על.

השליטה בישראייר (75%) עברה לקבוצת BGI (נתח של 51%) של רמי לוי וחיים שלום, כשלוי מחזיק באופן פרטי 24% נוספים. השניים רכשו את השליטה בחברה בתמורה ל-162 מיליון שקל במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

דוחות אל על לרבעון הראשון: הפסד גירעון בהון של 590 מיליון דולר, עדיין מפסידה גולמית, ועם הערת עסק חי, אבל צופה מעבר לרווחיות במחצית השניה של 2023

השבוע פרסמה אל על את דוחותיה לרבעון הראשון של 2022, בהם רשמה הכנסות של 283 מיליון דולר, גידול של 7% לעומת 265 מיליון ברבעון הקודם, ולעומת 117 מיליון ברבעון המקביל - כאשר אז היקף הפעילות עמד רק על 10%, בגלל סגרי הקורונה. מנגד, הוצאות ההפעלה עמדו על 293.3 מיליון דולר, כלומר הפסד גולמי של 10.6 מיליון דולר ברבעון. ברבעון הקודם ההפסד הגולמי עמד על 18 מיליון דולר וברבעון המקביל מדובר על הפסד של 48 מיליון דולר - כאמור יש בהחלט שיפור.

כאשר מפסידים כבר בשורה העליונה - אי אפשר באמת להרוויח ולכן אל על המשיכה להפסיד גם ברבעון הנוכחי 66 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 110 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2021, וירידה גם לעומת הרבעון המקביל אז עמד ההפסד על 86 מיליון דולר. יצוין כי במקביל אל על רשמה גם הכנסות אחרות של 23.4 מיליון דולר (לעומת 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל וזה מה שעזר לה לקזז את ההפסד.

חשוב לומר - המשקיעים בונים על התקווה של אל על ומתחילת השנה היא אחת המניות הבולטות, עם זינוק של כ-70%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מניות עם ועדים לא מותירות רווח (ל"ת)
    לילי 21/05/2022 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פחחח...איזה בדיחה 21/05/2022 03:44
    הגב לתגובה זו
    כמה מטומטמים צריך להיות? שיכניס את היד לכיס ויוציא משם את הכסף, הבנאדם מיליארדר !!!
  • 4.
    מדהים 21/05/2022 02:51
    הגב לתגובה זו
    שווי של 225-250 מיליון שקל כאשר לטעמי יכולים להנפיק את ישראייר בשווי 350-400 מיליון שקל בלי בעיה בטח כשאל על טסה מעל 70% מתחילת השנה וצפי ההתאוששות הדהים את כולם ומ-2025 הגיע כבר השנה ב-2020 נוסיף לזה שדוח ישראייר יהיה פיגוז ברבעון השני ולא אתפלא אם תכפיל את שוויה אחרי שתחל להיסחר בבורסה. מחיר מציאה ההנפקה של ישאייר לטעמי
  • 3.
    דוד 21/05/2022 01:07
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי שהכסף שלי הלך לפח, בהצלחה לכל המחזיקים ,
  • 2.
    ישראייר הרוויחה בזכות הטיסות בשבת שכבר לא קורות (ל"ת)
    20/05/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קני 20/05/2022 18:09
    הגב לתגובה זו
    זו הזדמנות בשבילו למכור מניות אל על שעלו יפה מאז השקעתו ולקנות יראייר לא המלצה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.