ישראייר
צילום: עידו וכטל
בלעדי

ישראייר תגייס 25 מיליון שקל ותחל להיסחר ביוני לפי 225-250 מיליון שקל

החברה שבשליטת רמי לוי, שמוזגה לשלד בי.ג'י.איי, צפויה לבצע גיוס בקרוב ולהציע לציבור 10% ממניות החברה, כך שייסחרו בפועל בבורסה כ-20% ממניות החברה. השם החדש: ישראייר גרופ; לאחר הגיוס ישראייר תעמוד בתנאים לקבלת 70 מיליון שקל כסיוע מהמדינה
נתנאל אריאל | (6)

חברת התעופה ישראייר, שנשלטת ע"י רמי לוי באמצעות אחזקתו בחברת בי.ג'י.איי, צפויה להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב, ככל הנראה החל מהשבוע הראשון של חודש יוני הקרוב, כך נודע לביזפורטל. 

ישראייר, או בשמה הבורסאי החדש "ישראייר גרופ" צפויה לבצע גיוס נוסף בתחילת חודש יוני, ותציע לציבור 10% ממניות החברה, כך שבפועל 20% ממניות החברה ייסחרו בבורסה. החברה צפויה לגייס 25 מיליון שקל לפי שווי של 225-250 מיליון שקל. יצוין כי ישראייר תכננה להציע 20% מהמניות ובאמצעות כך לגייס עד 70 מיליון שקל לפי שווי של עד 350 מיליון שקל, אך לבסוף תציע כאמור רק 10% מהמניות, כאשר בחברה כנראה מקווים שבדומה לאל על והמומנטום בשוק התעופה העולמי - גם המניה תעלה.

בחודשים האחרונים ישראייר ביצעה הנפקות זכויות, ואז הפעילה אופציית קול, שכבר הופעלה ובוצעה. בי.ג'י.איי הנפיקה זכויות כך שנכון לעכשיו כל בעלי המניות שהחזיקו בישראייר, מחזיקים כעת במניית בי.ג'י.איי, שכאמור שינתה את שמה.

לאחר השלמת הגיוס היא תעמוד בתנאים של המדינה ותהיה זכאית לסיוע של כ-70 מיליון שקל - בדומה למתווה הסיוע האחרון של אל על.

ישראייר רשמה עליה של 21% בהכנסות ב-2021 ל-127 מיליון דולר, והפסידה 34.6 מיליון דולר, צמצום של 44% בהפסד

בדוחותיה לשנת 2021 רשמה ישראייר הכנסות של 127.5 מיליון דולר, זינוק של 21% לעומת 205.3 מיליון ב-2020. החברה רשמה הפסד תפעולי של 19.1 מיליון דולר, מעט טוב יותר לעומת הפסד 19.8 מיליון דולר בשנת 2020, שנת הקורונה. בשורה התחתונה רשמה ישראייר הפסד נקי של 34.6 מיליון דולר, אבל מדובר בשיפור של 44% לעומת הפסד של 62.2 מיליון דולר בשנת הקורונה.

ישראייר קטנה מאל על - אבל גם רזה ויעילה יותר

חברת ישראייר קטנה יותר מאל על 2.65% מבחינת היקפי הפעילות וכמובן שמחזורי המכירות שלה נמוכים יותר - וכמובן שגם ההפסדים שלה קטנים יותר. לשם השוואה, ב-2021 אל על הכניסה 857 מיליון דולר ורשמה הפסד של 413 מיליון דולר, שיפור רק לעומת הפסד של 531 מיליון דולר ב-2020.

אבל יש הבדלים משמעותיים בין החברות: ישראייר היא חברה הרבה יותר רזה מאל על, היא לא נשלטת ע"י ועדי עובדים חזקים, שלמעשה הרגו את אל על עוד הרבה לפני הקורונה, כך שישראייר לא צריכה לעבור את כל מסכת הייסורים ואת רה הארגון שהבעלים החדש של אל על, קני רוזנברג, נאלץ להוביל.

לפני הקורונה ישראייר הייתה רווחית. אל על לא

ישראייר עברה לפני הקורונה, ב-2019, לרווחיות נטו (כלומר - רווח אחרי כיסוי כל ההפסדים מההקמה), ונדמה כי היא הייתה ממשיכה להיות רווחית גם בשנתיים האחרונות, אילולא הקורונה. מדובר על מגמה עקבית. החברה הוקדמה ב-2003, ועברה לרווח תפעולי בשנת 2012. ב-2014 הייתה חריקה בעקבות מבצע צוק איתן אך החברה חזרה להשתפר לאחר מכן. בשנת 2019 ישראייר רשמה הכנסות של 317 מיליון דולר ורווח נקי של 5.3 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ואל על? מתוך 10 השנים שלפני הקורונה היא הציגה הפסדים בחצי מהשנים ובחצי הצליחה להרוויח. זו לא מגמה, אבל לזכותה של אל על ייאמר שהיא מנסה בשנה האחרונה לשנות כיוון, להתייעל וחוץ מאשר לבוא בתלונות לכל העולם על התחרות הלא הוגנת לכאורה - גם לבצע שינויים משמעותיים כדי, אולי, לחזור לעוף.

אז נכון, תחום התעופה הוא תחום קשה, שמושפע גם מהקורונה, גם ממחירי הדלק בעולם,  וגם מכך שמדובר בחברות ישראליות שצריכות להתחרות בחברות עולמיות שאולי יכולות לטוס מעל מדינות כמו סעודיה - אבל זה התחום שבו החברות הללו בחרו לפעול והן צריכות להצדיק את קיומן. נכון לעכשיו, ישראייר עושה זאת בצורה טובה יותר לעומת אל על.

השליטה בישראייר (75%) עברה לקבוצת BGI (נתח של 51%) של רמי לוי וחיים שלום, כשלוי מחזיק באופן פרטי 24% נוספים. השניים רכשו את השליטה בחברה בתמורה ל-162 מיליון שקל במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

דוחות אל על לרבעון הראשון: הפסד גירעון בהון של 590 מיליון דולר, עדיין מפסידה גולמית, ועם הערת עסק חי, אבל צופה מעבר לרווחיות במחצית השניה של 2023

השבוע פרסמה אל על את דוחותיה לרבעון הראשון של 2022, בהם רשמה הכנסות של 283 מיליון דולר, גידול של 7% לעומת 265 מיליון ברבעון הקודם, ולעומת 117 מיליון ברבעון המקביל - כאשר אז היקף הפעילות עמד רק על 10%, בגלל סגרי הקורונה. מנגד, הוצאות ההפעלה עמדו על 293.3 מיליון דולר, כלומר הפסד גולמי של 10.6 מיליון דולר ברבעון. ברבעון הקודם ההפסד הגולמי עמד על 18 מיליון דולר וברבעון המקביל מדובר על הפסד של 48 מיליון דולר - כאמור יש בהחלט שיפור.

כאשר מפסידים כבר בשורה העליונה - אי אפשר באמת להרוויח ולכן אל על המשיכה להפסיד גם ברבעון הנוכחי 66 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 110 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2021, וירידה גם לעומת הרבעון המקביל אז עמד ההפסד על 86 מיליון דולר. יצוין כי במקביל אל על רשמה גם הכנסות אחרות של 23.4 מיליון דולר (לעומת 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל וזה מה שעזר לה לקזז את ההפסד.

חשוב לומר - המשקיעים בונים על התקווה של אל על ומתחילת השנה היא אחת המניות הבולטות, עם זינוק של כ-70%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מניות עם ועדים לא מותירות רווח (ל"ת)
    לילי 21/05/2022 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פחחח...איזה בדיחה 21/05/2022 03:44
    הגב לתגובה זו
    כמה מטומטמים צריך להיות? שיכניס את היד לכיס ויוציא משם את הכסף, הבנאדם מיליארדר !!!
  • 4.
    מדהים 21/05/2022 02:51
    הגב לתגובה זו
    שווי של 225-250 מיליון שקל כאשר לטעמי יכולים להנפיק את ישראייר בשווי 350-400 מיליון שקל בלי בעיה בטח כשאל על טסה מעל 70% מתחילת השנה וצפי ההתאוששות הדהים את כולם ומ-2025 הגיע כבר השנה ב-2020 נוסיף לזה שדוח ישראייר יהיה פיגוז ברבעון השני ולא אתפלא אם תכפיל את שוויה אחרי שתחל להיסחר בבורסה. מחיר מציאה ההנפקה של ישאייר לטעמי
  • 3.
    דוד 21/05/2022 01:07
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי שהכסף שלי הלך לפח, בהצלחה לכל המחזיקים ,
  • 2.
    ישראייר הרוויחה בזכות הטיסות בשבת שכבר לא קורות (ל"ת)
    20/05/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קני 20/05/2022 18:09
    הגב לתגובה זו
    זו הזדמנות בשבילו למכור מניות אל על שעלו יפה מאז השקעתו ולקנות יראייר לא המלצה
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):