מנכ"ל אלקטריאון: "הכביש החכם מוזיל את כלי הרכב עצמו"
כשאורן עזר, מנכ"ל חברת אלקטריאון 0% החליט לעזוב את תפקידו כמנהל פיתוח בחברת אלביט מערכות ולהקים יחד עם שותפו חנן רומבק סטארט אפ שיניע רכבים חשמלים תוך כדי נסיעה, העתיד היה לוט בערפל. אפילו לאחר ששני השותפים ערכו ניסוי ברכב חשמלי והצליחו להניע אותו רק באמצעות אנרגיה אלחוטית המתקבלת מתשתית הסלילים הפרוסה בכביש, הם לא יכלו להרשות לעצמם להתרגש יתר על המידה: מספר עצום של שאלות ונעלמים לגבי הצלחת הטכנולוגיה עמד באוויר.
כשמהפכת התחבורה החשמלית בעיצומה, יצרני רכבים בעולם נמצאים במרוץ אחר הפתרון האופטימלי, ערים ברחבי העולם מעניקות הטבות מרחיקי לכת לשימוש בתחבורה חשמלית וישנם אף הגבלות בחלק מן הערים על כניסת רכבים מזהמים למרכזי ערים. היכולת של אלקטריאון להטעין רכבים חשמליים תוך כדי תנועה משתלבת היטב בחזון הזה והעתיד של החבר נראה הרבה יותר מבטיח.
את הרגע שבו הצליחו להניע רכב חשמלי אך ורק באמצעות אנרגיה אלחוטית מכביש מתאר אורן עזר בראין לביזפורטל: "אין מילים לתאר את תחושת הסיפוק, טכנולוגיית הכביש החכם היא בהחלט החזון שלנו ואם תרמנו במשהו לעולם נקי ממזהמים, דיינו".
לאחרונה, החלה חברת אלקטריאון להיסחר בבורסה בתל אביב. אלקטריאון מפתחת תשתית סלילים יחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה ובכך מצמצמת עד לכדי מינימום את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, מאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל, כל עוד נוסעים על התשתית ומייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון חושפת: "טויוטה מאמינה בנו, זו השקעה לטווח בינוני-ארוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בשנים הקרובות אנו צפויים לחזות בשינוי הרגלי הצריכה והשימוש בתחבורה", אומר עזר ומוסיף; "לצד הרכבים החשמליים גם הרכב האוטונומי מתקדם בקצב מהיר יחד עם שירותי הסעים שיתופי כגון UBER. אם בעשורים הקודמים, התייחסו לרכב כאל סמל לקידמה וניידות, הרי שכעת על רקע הצורך הגובר בהפחתת זיהום אוויר התפיסה היא לצמצום כמות הרכבים הפרטיים, מעבר לתחבורה ציבורית אוטונומית ורכבים נקיים מפליטות מזהמים". עזר מסביר כי זאת גם הסיבה להתמקדות של אלקטריאון בתחבורה ציבורת עירונות "בשנים האחרונות ישנה עדיפות לתחבורה הציבורית העירונית על פני הרכב הפרטי בקרב מקבלי ההחלטות, כמו הטלת מס על כניסת רכבים פרטיים לערים מסוימות ויצירת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית. רק לאחרונה החל משרד התחבורה בישראל בניסוי בו ינתן תשלום לנהגים שיצמצמו את נסיעותיהם ברכב הפרטי".
יתרון נוסף לתחבורה הציבורית הוא האיפיון שלה במסלולים קבועים שמשרתים מיליוני נוססעים ודורש פתרון ידידותי לסביבה. באלקטריאון מעריכים כי לאחר פריסה מספקת של תשתית בעיר עבור תחבורה ציבורית ניתן יהיה להשתמש בתשתית הכביש החכם גם עבור משאיות חלוקה, רכבים שיתופיים, רכבים אוטונומיים ובסופו של דבר גם עבור הרכבים הפרטיים.
אז מהי טכנולוגיית הכביש החכם?
עזר מסביר: "אם הרכב האוטונומי מוציא את הנהג מהמשוואה ובכך מפחית את עלות התפעול, הכביש החכם מוזיל את כלי הרכב עצמו, מאפשר נסיעה ללא עצירה, מייתר את עמדות הטעינה ותחנות הדלק. שילוב נכון בין השניים מייצר את הדור הבא בעולם התחבורה".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יום ראשון אחרון של מסחר; האם המימושים במניות הביטוח ימשכו...
בימים אלו משלימה החברה את בניית אתר הניסויים הייחודי שלה ובו היא מתכוונת להדגים את הטכנולוגיה על מספר פלטפומות חשמליות. אתר הניסויים יכיל כביש אליפטי שיסתרע על פני שטח של כ-4 דונם ובו תוטמן מערכת הכביש החכם אותה החברה מפתחת.
במחצית השניה של 2018 מתכננת החברה להדגים מספר ניסויים שהצלחתם תהווה פריצת דרך עולמית ובעקבותיה החברה תחל לקדם מספר פיילוטים במספר ערים מרכזיות בארץ ובעולם.
בניסוי הראשון תדגים החברה נסיעה של רכב חשמלי שאינו מכיל סוללה כלל כאשר האנרגיה מגיעה ישירות מין הכביש לצורך הנעה. בניסוי השני תדגים טעינת סוללה תוך כדי נסיעה ובכך תאפשר הגדלת טווח לרכבים חשמליים.
להערכת החברה היתרון המכריע בטכנולוגיה שלה היא הכדאיות הכלכלית ויכולת הפחתת עלויות התפעול אותה היא מציגה .להוריד מאוטובוס את הבטריה זה חיסכון של מאות אלפי דולרים לכול רכב. בנוסף היכולת להוריד מהאוטובוס את הצורך לעצור להפסקת טעינה למספר שעות ובמקום ייעודי מוזיל משמעותית את עלויות התפעול.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגיום ראשון אחרון של מסחר; האם המימושים במניות הביטוח ימשכו ומה יהיה באנרג'יקס?
למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?
היום יהיה זה יום הראשון האחרון שבו יתבצע מסחר ומשבוע הבא נעבור לשבוע של שני עד שישי, שבוע המסחר על הדרך יקוצר גם בכשעתיים כשבשישי הבורסה תיסגר בשעה 14:00. המעבר של הבורסה בתל אביב למתכונת מסחר של שני-שישי אמנם נועד לסנכרן אותנו עם השווקים הגלובליים, אבל יש לו גם מחיר יקר, איבוד היתרון היחסי של ישראל כ'מגיבה ראשונה'. עד היום, ימי ראשון בישראל שימשו כ'סייסמוגרף' ברמה גלובלית לאירועים שהתרחשו במהלך סוף השבוע. היכולת של משקיעים מקומיים וזרים להגיב בזמן אמת, בזמן שוול סטריט ואירופה סגורות, הפכה את תל אביב לזירה אסטרטגית שמרכזת עניין וזרימת כספים ייחודית. בביטול יום ראשון, אנחנו מוותרים על הייחודיות שלנו והופכים לעוד גרורה של השוק האמריקאי, במקום להיות השוק שנותן את הטון הראשון לשבוע המסחר החדש.
חוץ מזה יש חשש
ששישי יהיה יום מסחר "מת" או דל מאוד בנזילות בגלל כניסת השבת. בעוד שבוול סטריט המסחר בעיצומו, בישראל הגופים המוסדיים והסוחרים הדתיים עשויים לצאת מהשוק מוקדם בעיקר בתקופת החורף בה השבת נכנסת מוקדם מה שעשוי להוביל למסחר מקוטע ופחות יעיל דווקא בשעות הקריטיות של
סוף השבוע.
אנרגי'קס אנרג'יקס 0% צנחה בחמישי וכנראה הלחץ עליה ימשך גם היום כשהמחיר האפקטיבי מבטא דיסקאונט של כ-7% מול השער בו סגרה גם לאחר שנפלה. שזה אומר שהמוסדיים שקנו במכרז עשו רווח מהיר, כנראה נראה עוד קצת לחץ על המניה מול מחיר הגיוס אבל כיוון והגיוס נסגר אז כנראה זה יסתכם בתגובה נוספת אבל חלשה יותר (זאת בהנחה ולא ייערך גיוס נוסף מהציבור). אנרג'יקס הודיעה בחמישי על גיוס הון מהציבור וממוסדיים באמצעות הנפקת מניות ואופציות הגיוס הזה גם ביקש לדלל את המשקיעים משמעותית וגם שיקף דיסקאונט של כ-9% על המחיר בשוק טרום ההודעה, המניה נפלה בהתאם 8.4%. אבל זו לא רק הסיבה שהמניה נפלה, לצד ההודעה על הגיוס אנרג'יקס צירפה עדכון על התוצאות של השנה. אנרג'יקס העריכה כי לאור השפעות של ירידה בשערי החליפין, איכות רוח ירודה בפולין ועיכובים בחיבור מתקנים בארצות הברית ובישראל, ההכנסות וה-EBITDA הפרויקטאלי הכוללים לשנת 2025 יהיו נמוכים עד לכ-5% מהרף התחתון של התחזיות השנתיות שלה.
אנרג'יקס מעדכנת הבוקר כי במסגרת המכרז הגישו המשקיעים המסווגים התחייבויות מוקדמות לרכישת 291 אלף יחידות בהיקף כספי כולל של כ-518 מיליון שקל, כאשר מתוכן תיקח 253 יחידות בהיקף כספי של כ 425 מיליון שקל שבתוך זה גם כלולה ההתחייבות של בעלת השליטה אלוני חץ לרכישת 100,000 יחידות בכ-168 מיליון שקל. המחיר ליחידה שנקבע במכרז הינו 1,675 אג' ואם נחשב את המחיר האפקטיבי של האופציה של כ-1.64 (מבוסס על שער מניה של 17.8 שקל, סטיית תקן שבועית של 5.05% ושער ריבית חסרת סיכון של 4.1%) אנחנו מקבלים מחיר אפטיקיבי של כ-15.11. אנרג'יקס סגרה את חמישי בשער של 1,630 (כשהמשקיעים העריכו שכנראה לא כולם יקבלו הקצאה) כך שיש למוסדיים שרכשו עדיין דיסקאונט/רווח של כ-7% מול מחיר הגיוס.
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגיום ראשון אחרון של מסחר; האם המימושים במניות הביטוח ימשכו ומה יהיה באנרג'יקס?
למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?
היום יהיה זה יום הראשון האחרון שבו יתבצע מסחר ומשבוע הבא נעבור לשבוע של שני עד שישי, שבוע המסחר על הדרך יקוצר גם בכשעתיים כשבשישי הבורסה תיסגר בשעה 14:00. המעבר של הבורסה בתל אביב למתכונת מסחר של שני-שישי אמנם נועד לסנכרן אותנו עם השווקים הגלובליים, אבל יש לו גם מחיר יקר, איבוד היתרון היחסי של ישראל כ'מגיבה ראשונה'. עד היום, ימי ראשון בישראל שימשו כ'סייסמוגרף' ברמה גלובלית לאירועים שהתרחשו במהלך סוף השבוע. היכולת של משקיעים מקומיים וזרים להגיב בזמן אמת, בזמן שוול סטריט ואירופה סגורות, הפכה את תל אביב לזירה אסטרטגית שמרכזת עניין וזרימת כספים ייחודית. בביטול יום ראשון, אנחנו מוותרים על הייחודיות שלנו והופכים לעוד גרורה של השוק האמריקאי, במקום להיות השוק שנותן את הטון הראשון לשבוע המסחר החדש.
חוץ מזה יש חשש
ששישי יהיה יום מסחר "מת" או דל מאוד בנזילות בגלל כניסת השבת. בעוד שבוול סטריט המסחר בעיצומו, בישראל הגופים המוסדיים והסוחרים הדתיים עשויים לצאת מהשוק מוקדם בעיקר בתקופת החורף בה השבת נכנסת מוקדם מה שעשוי להוביל למסחר מקוטע ופחות יעיל דווקא בשעות הקריטיות של
סוף השבוע.
אנרגי'קס אנרג'יקס 0% צנחה בחמישי וכנראה הלחץ עליה ימשך גם היום כשהמחיר האפקטיבי מבטא דיסקאונט של כ-7% מול השער בו סגרה גם לאחר שנפלה. שזה אומר שהמוסדיים שקנו במכרז עשו רווח מהיר, כנראה נראה עוד קצת לחץ על המניה מול מחיר הגיוס אבל כיוון והגיוס נסגר אז כנראה זה יסתכם בתגובה נוספת אבל חלשה יותר (זאת בהנחה ולא ייערך גיוס נוסף מהציבור). אנרג'יקס הודיעה בחמישי על גיוס הון מהציבור וממוסדיים באמצעות הנפקת מניות ואופציות הגיוס הזה גם ביקש לדלל את המשקיעים משמעותית וגם שיקף דיסקאונט של כ-9% על המחיר בשוק טרום ההודעה, המניה נפלה בהתאם 8.4%. אבל זו לא רק הסיבה שהמניה נפלה, לצד ההודעה על הגיוס אנרג'יקס צירפה עדכון על התוצאות של השנה. אנרג'יקס העריכה כי לאור השפעות של ירידה בשערי החליפין, איכות רוח ירודה בפולין ועיכובים בחיבור מתקנים בארצות הברית ובישראל, ההכנסות וה-EBITDA הפרויקטאלי הכוללים לשנת 2025 יהיו נמוכים עד לכ-5% מהרף התחתון של התחזיות השנתיות שלה.
אנרג'יקס מעדכנת הבוקר כי במסגרת המכרז הגישו המשקיעים המסווגים התחייבויות מוקדמות לרכישת 291 אלף יחידות בהיקף כספי כולל של כ-518 מיליון שקל, כאשר מתוכן תיקח 253 יחידות בהיקף כספי של כ 425 מיליון שקל שבתוך זה גם כלולה ההתחייבות של בעלת השליטה אלוני חץ לרכישת 100,000 יחידות בכ-168 מיליון שקל. המחיר ליחידה שנקבע במכרז הינו 1,675 אג' ואם נחשב את המחיר האפקטיבי של האופציה של כ-1.64 (מבוסס על שער מניה של 17.8 שקל, סטיית תקן שבועית של 5.05% ושער ריבית חסרת סיכון של 4.1%) אנחנו מקבלים מחיר אפטיקיבי של כ-15.11. אנרג'יקס סגרה את חמישי בשער של 1,630 (כשהמשקיעים העריכו שכנראה לא כולם יקבלו הקצאה) כך שיש למוסדיים שרכשו עדיין דיסקאונט/רווח של כ-7% מול מחיר הגיוס.
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.
