מעוז: "המעו"ף יקפוץ 15%-20% בשנה הראשונה של ממשלת נתניהו-לפיד"

הכלכלן של אלפא פלטינום שורי לאחר הבחירות. "תסתכלו על הבית ממנו הוא הגיע". למה הוא קוטל את תוכנית הנדל"ן של לפיד?
יוסי פינק | (57)

ביום שלאחר הבחירות בישראל, הבורסה רשמה עליות של עד 2% בתוך יומי, והיום כבר נרשמים מימושים. מבחינת שלמה מעוז, הכלכלן של אלפא פלטינום, הכיוון כעת ברור - והוא חיובי.

"כשאני מסתכל על לפיד והבית ממנו הוא הגיע, ברור לי שהסביבה הכלכלית תישאר קפיטליסטית ומעודדת תחרות. לפיד בא מבית של מעמד ביניים גבוה ואני פחות מסתכל על המפלגה שלו כי זה אוסף של אנשים בלי אידיאולוגיה שמחברת בינהם, זה לא מרץ. בשורה התחתונה, הציבור דחה את הסוציאליזם". מעוז סבור שבמצב הנוכחי לא יהיה קושי בהעברת קיצוצים והגיעון יירד מ-4.2% לסביב 2.8%. "הם יילכו על קיצוץ רוחבי ואם ואם ש"ס תישאר מחוץ לקואליציה - אז יקצצו גם בקיצבאות".

לגבי תוכנית הנדל"ן של לפיד, פה מעוז סבור שמדובר בבלון. "בניה של 150 אלף דירות להשכרה זה דבר לא מציאותי, זה בלון וזה לא יקרה. מצד אחד המוסדיים רוצים תשואה גבוהה של 7%-8%, מצד שני הציבור בגלל רוצה דירה בבעלותו, שיהיה לו נכס שגדל איתו ושאפשר להוריש אותו. התוכנית של אלפי דירות להשכרה זו תוכנית הזויה".

תגובות לכתבה(57):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 37.
    ישראלית 27/01/2013 12:29
    הגב לתגובה זו
    לפיד ממש לא בא ממעמד ביניים גבוה, הוא בא ממעמד גבוה. ואכן התכנית שלו מראה חוסר הבנה בסיסי הן בגופים המוסדיים והן בציבור שרוצה לרכוש דירה ולא לשכור כל חייו. אם הוא יכנס לממשלה (למרות שאני אישית מעדיפה שלא יהיו בקואליציה מפלגות אויר) לביבי יהיה קל יותר להעביר גזירות והעלאות מיסים.
  • 36.
    דוד-ים 27/01/2013 12:07
    הגב לתגובה זו
    1.אני אחד שיש לי נסיון-שיחקתי בזבל הזה הרבה זמן לא קרנות לא אגחים ולא מניות כי מאחורי כל הפסטיבל זה יש הרבה מתוחכמים נוכלים,רמאים,גנבים,שקרנים --- ראיתי כך עושים גם בערוץ 10 מיעצים לכל מינה טירונים או תמימים--אני אזרח פשוט=ברור היתי שמח לראותך ברשימת ליכוד\אדם כשרוני כמוך היה מועיל ומוסיפ---אך לצערי גם שם יש סדר\לא כמו עבודה לפיד-או שס-אוספים ברחוב כל מי נימצא לעגלה === ==אנא ממך למה לך להציע כי עוד יכולים לתבועה אותך בישביל מה\להזמין לעצמך בעיות--
  • 35.
    לפי המצב הכלכלי בארץ ובעולם הבורסה צריכה לרדת (ל"ת)
    אנליסט ותיק 27/01/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    הכי ותיק 38 25/01/2013 18:00
    הגב לתגובה זו
    מר מעוז לפרסומות כו רדודות רצוי ש היה כיסוי .... אתה מזכיר לי את בעלי חברת אדירה ש הבנפקה ניסו לחלק את כספי הציבור 14% בנדיבות יתר למנפיקים סופם שנזרקו לכל המדרגות ו...אפלו בקנדה נכשלו .... לסיום היה רציני ולא ליצן החצר של ערוצי התקשורת הציבור התבגר ומצפה לאדם אחראי
  • הוא לא שם לב שהוא חיית המחמד שלנו הלבנבנים לדבריו (ל"ת)
    Dor 26/01/2013 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 33.
    אורן 25/01/2013 13:48
    הגב לתגובה זו
    שלום שלמה,האם לדעתך עדיף לי לקנות מעוף פי 3 או קול רגיל כל חודש?תודה,שבת שלום.
  • 32.
    BOGII 25/01/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    דירות יקרות זה עסק שסועד את משרד האוצר אחוז המיסוי ומכירת הקרקע כ-70 אחוז בנקים נהנים מריבית ושאר חיובי הונאות קבלנים? חלק מרוויח חלק מפסיד
  • 31.
    חומר למחשבה. 25/01/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
    מניות ת"א 25 עלו ברובן בחצי שנה האחרונה באופן מהותי. מלאנוקס איזנה את העליות ולכן נדמה שהמדד דורך במקום המעוף ביצע מהלך של 30 אחוזים לפחות בנטרול מלאנוקס.
  • שכחת את העליות שלה ב 2012 עלתה 274% (ל"ת)
    Dor 26/01/2013 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    אלי 25/01/2013 10:59
    הגב לתגובה זו
    הרבה מזרחים מרגישים שכאן לא ביתם.
  • אשכנזי אחד 25/01/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
    אשכנזי אנוכי ומעולם לא חשתי שמעריצים אותי.... ובאשר ״לא מרגיש בבית״ - מרוב שהתרבתם,המזרחיים הבכיינים, גם אני כבר לא מרגיש בבית......צורה לך !!!!
  • מרגיש לא בבית?חפש בית אחר מתוסכל שכמוך. (ל"ת)
    Dor 25/01/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    זהירות 25/01/2013 07:08
    הגב לתגובה זו
    מתמיד. מי ששמע להצעותיך נפל בפח עם חורים עמוקים בכיסהם
  • 28.
    המדינה צריכה אוברול! 25/01/2013 01:23
    הגב לתגובה זו
    איזה עליות,כל יום עוד תספורת,עוד מניה שהורצה וקורסת,עוד פיטורים,גירעון 46 מיליארד ואולי יותר!! בעיות עם כל המדינות השכמות,אין שום גבול בטוח,עשרול אלפי טילים מכוונים לכאן,כולל מצבור כימי ענק,פרוייקט הגאעין של איראן,בידוד מדיני ושינאת ישראל תודות לממשלה,איזה עליות,זמן לברוח מכאן!! אחרי כאלו תוצאות בבחירות,סליחה הא?! קצת חלומות ורודים ויפים לאיש!! זמן לארוז,ובהצלחה למזוכיסטים,לא לישראל הזאת פיללנו!!
  • 27.
    יקפוץ 24/01/2013 21:59
    הגב לתגובה זו
    מי קופץ בראש? מה עם ש'ס? קשור לכלכלה? צומי?חחחחחחחח
  • 26.
    ש'ס 24/01/2013 20:16
    הגב לתגובה זו
    מה עם ש'ס? שכחת.........., לא קשור? קשקש,
  • 25.
    הקלפן מלוד 24/01/2013 19:26
    הגב לתגובה זו
    מעוז אם אתה באמת מאמין שהבורסה תעלה בין 15%% ל20% .... אז אני מוכן לתת לך סכום לא מבוטל ותן לי אחרי שנה 6% בטוח.... ההפרש שלך.... נו מה אתה אומר??
  • הוא קשקשן שזרקו אותו מכל מקום (ל"ת)
    Dor 24/01/2013 21:28
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    עילוי ירוק 24/01/2013 17:06
    הגב לתגובה זו
    לא רע, אני כבר רואה את ה 1500 אבל גם זה בסדר. מעוז, טוב שגם אתה קורא את הטוקבקים כאן והבנת מי תמיד קולע ומי תמיד מפסיד.
  • Dor 24/01/2013 21:29
    הגב לתגובה זו
    המפה תהייה זהיר חודש פברואר הוא רע השווקים השיאים הסנופי יורד לאחר שהגיע ל 1502
  • 23.
    מעוז 24/01/2013 16:37
    הגב לתגובה זו
    לא תקבל שום תפקיד למה אתה מקנה מיאיר לפיד
  • 22.
    יורם 24/01/2013 16:25
    הגב לתגובה זו
    בטח הוא משלם לכם הרבה כסף כדי שיוכל לפרסם את השטויות שלו
  • 21.
    דני 24/01/2013 16:19
    הגב לתגובה זו
    שפעת החזירים תפסה גם אותך מה קרה מפחד שהנדלן שלך ירד בדאלק גם אנחנו רוצים בית
  • 20.
    האיש אמר לקנות פייזר - ומאז רק טוב (ל"ת)
    תרגעו 24/01/2013 16:07
    הגב לתגובה זו
  • גם AIB, IRE, NBG ומאז משקעים איבדו 99.99% (ל"ת)
    זהירות 25/01/2013 07:10
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    גאון 24/01/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
    אל תאמינו למלה שלו. הבורסה תרד. נקודה.
  • 18.
    מלך הפוט 24/01/2013 16:01
    הגב לתגובה זו
    יאללה מעמיס משאיות של פוטים
  • 17.
    אורי 24/01/2013 15:54
    הגב לתגובה זו
    על זה אמרו חז"ל : אבי גראט. ובעברית : אז הוא אמר. (abi geret)
  • 16.
    ניצן 24/01/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
    מי שעשה את ההפך ממה שהוא יעץ הרוויח ושמר על כספו
  • 15.
    מעוז חבר של ביבי יגיד הכל כדי שנגיד מה טוב ומה נעים ביב (ל"ת)
    אנונימי 24/01/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    מתימעלים לנו מיסים? זה יעלה את הבורסה 50% (ל"ת)
    אנונימי 24/01/2013 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    co007 24/01/2013 15:22
    הגב לתגובה זו
    ההלוואה שלקחת לרכישות המניות כולל ריבית יכסו את הרווחים של ה-15%.חחחחחחחחחחח
  • 12.
    אבי 24/01/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
    כמה כיף היה השבועות האחרונים שלא בילבלת את המח, חבל שחזרת עם השטויות שלך.
  • 11.
    rik 24/01/2013 15:07
    הגב לתגובה זו
    צא לפנסיה
  • גל 25/01/2013 19:33
    הגב לתגובה זו
    תן כבוד לאנשים משכילים לא משנה דת גזע ומין
  • שי 25/01/2013 00:25
    הגב לתגובה זו
    אתה מגעיל ומסכנים הסובבים אותך. מה הגועל נפש שיוצא ממך ? ולא שאני מחזיק ממעוז, פשוט תלמד לכבד כל אדם
  • אבג 24/01/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
    מעוז הוא בטוח יהודי - אתה לא חייב להיות אירופאי בשביל להיות יהודי - להפך יהודים אירופאים הם צאצאים של הכוזרים והאזרים אגב - השפה העברית שאנו מדברים היום הינה בעגת ספרד - ולא אשכנז - אם היא הייתה בעגת אשכנז לא היית מבין אף מילה
  • הוא זה שמדבר על הלבנבנים .בן אדם מתוסכל שנזרק תמיד (ל"ת)
    Dor 25/01/2013 12:54
  • אבג 24/01/2013 15:38
    הגב לתגובה זו
    מעוז הוא בטוח יהודי - אתה לא חייב להיות אירופאי בשביל להיות יהודי - להפך יהודים אירופאים הם צאצאים של הכוזרים והאזרים אגב - השפה העברית שאנו מדברים היום הינה בעגת ספרד - ולא אשכנז - אם היאהיית בעגת אשכנז לא היית מבין אף מילה
  • אבג 24/01/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
    מעוז הוא בטוח יהודי - אתה לא חייב להיות אירופאי בשביל להיות יהודי - להפך יהודים אירופאים הם צאצאים של הכוזרים והאזרים אגב - השפה העברית שאנו מדברים היום הינה בעגת ספרד - ולא אשכנז - אם היאהיית בעגת אשכנז לא היית מבין אף מילה
  • איזה גזענות. תתבייש (ל"ת)
    אנונימי 24/01/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
  • טומי לפיד אירופאי 24/01/2013 15:56
    לכן גם יאיר לפיד עלול להיות בן תערובת
  • 10.
    אם אתה צודק אז יאיר לפיד האכיל את בוחריו הרבה "פסוליה". (ל"ת)
    התפוח נופל ע"י העץ.. 24/01/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
  • אבג 24/01/2013 15:37
    הגב לתגובה זו
    אירופאי כן - אבל לא בטוח שהוא יהודי
  • Dor 25/01/2013 12:56
    מדבר ככה על יהודי יא זבלל
  • נכון מאד ! התפוח לא נופל רחוק מטומי לפיד (ל"ת)
    אנונימי 24/01/2013 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מעוזזזזזזזזזז - זה מה אתה שווה. (ל"ת)
    אבי - מתנגד למחאה 24/01/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 24/01/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
    שלמה די - אין עליות פה למה שיהיה? יהיה שלום? החרדים יתגייסו? הם לא יקבלו קצבאות? לא יטילו מיסים? הכל משאלות לב שלך. לפני העליות יהיה פה הרבה ירידות וגם הממשלה הזאת לא תחזיק מעמד
  • 7.
    אנונימי 24/01/2013 14:55
    הגב לתגובה זו
    השתגעתם? שהוילה שלו ברמת אביב תהיה שווה פחות? הוא קפיטליסט ואין בינו ובין מעמד הביניים שום דבר. העם נפל בפח ויקח שנה שיבינו את זה והוא ימחק כמו אבא שלו. קישט את כל המפלגה שלו באנשים חברים שלו דוקטורים שמצאו ג'וב הם לא מעמד הביניים בכלל.
  • 6.
    ליאור 24/01/2013 14:51
    הגב לתגובה זו
    אם הוא מבטיח תשואה של 15% בכל מקרה אני שם אצלו את הכסף שלי! אם לא שיסתום
  • 5.
    אורן 24/01/2013 14:49
    הגב לתגובה זו
    למה לא סותמים את הפה לקשקשן הזה כאילו לפיד הוא קוסם מה עם הגרעון,אירופה,אמריקה כל" הידידות שלנו מסביב" גם נתניהו קפיטליסט אז מה קרה לכלכלה? איך פיספסו את הגרעון?
  • 4.
    אנונימי 24/01/2013 14:48
    הגב לתגובה זו
    יהיר לפיד לא יביא את הישועה. תוכנית הנדלן שלוי הזויה צדק שלמה מעוז מי רוצה בניה להשכרה אפילו המדינה לא מעוניינת המדינה רוצה שתקחו משכנתא ותתנו לבנקים לעשות עליכם סבוב ושתשתעבדו למשכנתא כל החיים ותעבדו בכל עבודה בכל מחיר. לא הבנתם? השוק יעלה? זה בזכות הגירעון? למה שהשוק יעלה? לא יהיה פה תהליך שלום. ממשלת ביבי לא תחזיק שנה!
  • 3.
    Dor 24/01/2013 14:47
    הגב לתגובה זו
    בליכוד,לא בבנק לאומי, ואקס לנס חיכו להזדמנות להעיף אותו לכל הרוחות.אדם מתוסכל שאסור להקשיב לשום דבר היוצא מפיו המסריח.משלמיםתלו 500 שקל על כל הופעה בלילה כלכלי. כי חיית המחמד שלנו האשכנזים הלבנבנים שהיא כל הזמן מלקק לנו את התחת
  • 2.
    יעקב 24/01/2013 14:40
    הגב לתגובה זו
    קשקשן הוא שכח לשים מינוס לפני המספרים!!!!
  • 1.
    מעוז אתה יותר חוזה עתידות מכלכלן. ? מספיק לקשקש. (ל"ת)
    גם אני ערקי. 24/01/2013 14:34
    הגב לתגובה זו
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.