בקבוקי יין
צילום: PIXABAY

היינות ששיגעו אותנו – אילו יינות הישראלים הכי אהבו השנה?

תוכן בחסות |

הישראלים אוהבים יין, בכך אין ספק. אם בעבר הסתפקו בשתיית יין בקידוש ובאירועים מיוחדים, הרי שהיום כך על פי תוצאותיו של סקר מקיף 78% מהישראלים מספרים שהם שותים יין בתדירות כלשהי. כ-57% מתוכם שותים כוסית (או יותר) בתדירות של פעם בשבוע לפחות. אז אילו יינות הישראלים הכי אהבו השנה? מהם הזנים המובילים בקרב הישראלים? והיכן נמצא אותם יותר – במדפי היין בסופר או ביקבי הבוטיק? רגע לפני שנפרדים משנת 2019, הנה סיכום קצר של תרבות היין הישראלית בשנה החולפת.

מצעד היינות הלבנים

סוביניון בלאן

יין יבש רענן, חצוף ושופע ארומות של עשב טרי, אפרסק עסיסי וגויאבות בשלות. על אף שמקורו של זן הענבים סוביניון בלאן הוא בחבל בורדו בצרפת, האינטרפרטציה המקומית לוקחת אותו לגבהים חדשים. בישראל. שיטת הפקת היין מאופיינת בשיטות של העולם החדש, מסורתיות פחות, אך מלאות טעמים רעננים. כך גם הסוביניון בלאן המסורתי תחת ידיהן המוכשרות של היקבים הישראלים, מקבל טעמים טרופיים נעימים  והעם היושב בציון לוגם אותו בהמוניו.

גוורצטרמינר

אם הצלחתם להגות את שם הזן הזה – כנראה שלא שתיתם מספיק. היין המדהים והמתקתק הזה עשה עלייה, מדרום טירול שבצפון איטליה, שם המקומיים דוברים גרמנית. מקור שמו הוא חלוקה של שתי מילים: "טרמין", שמה של העיירה האיטלקית בהגייה גרמנית ו"גווירץ", שפירושו הוא ארומטי ומתובל. התוצאה: יין חצי יבש עשיר בסוכר, שטעמיו מזכירים ליצ'י מתקתק או ורד עדין. ישראלים אוהבים גוורצטרמינר וברור מאוד למה. אנחנו אוהבים טעמים מתוקים במקצת, נהנים מכוס יין המתאימה לאקלים הישראלי ואוהבים את היינות שלנו קלילים, חצופים ומתמזגים באופן מושלם עם שמש חמימה.

שרדונה

כל מסעדה שמכבדת את עצמה, תוסיף לתפריט היינות שלה לפחות יין אחד מסוג שרדונה. הישראלים אוהבים אותו, הוא טעים לחך הישראלי ומחליק בגרון. בסקלה שבין יין קליל ליינות הכבדים יותר הוא מציע חווית טעימה מושלמת. היין הלבן והיבש הוא בן הלוויה האולטימטיבי למאכלים רבים והוא נחשב לאחד מהזנים האיכותיים ביותר לגידול בישראל – מהצפון ועד הדרום, מחבל הערבה ועד לצפון הגליל. אפשר ליצור ממנו יינות יבשים יותר ופחות, אפשר ליישנו בתנאים שונים, להפיק ממנו יינות מבעבעים ותוססים או שקטים וסולידיים – השרדונה גמיש והישראלים לא יכולים להפסיק לצרוך אותו, בצורת שמפניה חגיגית או לצד מנות פתיחה עשירות.

מצעד היינות האדומים

פטיט סירה

בצרפתית הוא נקרא "דוריף", על שם מי שגילה את הזן במאה ה-18, ד"ר פרנסואה דוריף. עם השנים, הזן החדש שינה את צבעיו, את הרכביו הזניים וגם את שמו שהשתנה בינתיים ל"פטיט סירה". בשנים האחרונות הוא עושה קאמבק משמעותי למרכז הזירה האלכוהולית  והישראלים אוהבים לאהוב אותו. מה שהחל בשנות ה-70 כנטיעות ניסיוניות של זן הענבים, הפך לתוצאה מרשימה וערבה מאוד לחך ולבחירה מועדפת על ישראלים רבים האוהבים את היין שלהם שזיפי, מתוק ובעל ניחוחות מרוכזים ונפלאים.

קברנה סוביניון

אחד הזנים הקלאסיים והאהובים בישראל כבר עשרות שנים ברציפות. מקורו של הקברנה סוביניון הוא באזור בורדו שבצרפת. הוא נחשב לזן אציל, המשלב בין זני ענבים מסוג סוביניון בלאן וקברנה פראן, כך על פי מחקרים גנטיים. בישראל הוא נחשב לאחד הזנים הנפוצים בתעשיית היין ויקבים. רבים מפיקים ממנו יין בעל צבע עמוק, גוף מלא ויין נפלא המשלב בין ארומות של תבלינים, פירות יער, שוקולד וסיגליות.

פטי ורדו

אחד היינות המסקרנים בענף היין. צבעו כהה מאוד, טעמו עוצמתי מאוד והארומות הנפלאות שלו משלבות בין ניחוחות עץ אלון, פירות יער שחורים ותבלינים טריים. יין בעל גוף מלא וסיומת ארוכה המיועד למי שבאמת אוהב יין ויודע להעריך את טעמו איכותי. הישראלים, בהחלט משתייכים לאסכולת המעריכים, שכן הפטי ורדו על אף שמוכר רק ליודעי חן, נמכר בהמוניו בישראל. מזג האוויר הנוח והשמש הקיצית, מסייעים להבשלתו והתוצאה – מענגת!

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השולטים בכיפה: יינות בוטיק

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.