היינות ששיגעו אותנו – אילו יינות הישראלים הכי אהבו השנה?
הישראלים אוהבים יין, בכך אין ספק. אם בעבר הסתפקו בשתיית יין בקידוש ובאירועים מיוחדים, הרי שהיום כך על פי תוצאותיו של סקר מקיף 78% מהישראלים מספרים שהם שותים יין בתדירות כלשהי. כ-57% מתוכם שותים כוסית (או יותר) בתדירות של פעם בשבוע לפחות. אז אילו יינות הישראלים הכי אהבו השנה? מהם הזנים המובילים בקרב הישראלים? והיכן נמצא אותם יותר – במדפי היין בסופר או ביקבי הבוטיק? רגע לפני שנפרדים משנת 2019, הנה סיכום קצר של תרבות היין הישראלית בשנה החולפת.
מצעד היינות הלבנים
סוביניון בלאן
יין יבש רענן, חצוף ושופע ארומות של עשב טרי, אפרסק עסיסי וגויאבות בשלות. על אף שמקורו של זן הענבים סוביניון בלאן הוא בחבל בורדו בצרפת, האינטרפרטציה המקומית לוקחת אותו לגבהים חדשים. בישראל. שיטת הפקת היין מאופיינת בשיטות של העולם החדש, מסורתיות פחות, אך מלאות טעמים רעננים. כך גם הסוביניון בלאן המסורתי תחת ידיהן המוכשרות של היקבים הישראלים, מקבל טעמים טרופיים נעימים והעם היושב בציון לוגם אותו בהמוניו.
גוורצטרמינר
אם הצלחתם להגות את שם הזן הזה – כנראה שלא שתיתם מספיק. היין המדהים והמתקתק הזה עשה עלייה, מדרום טירול שבצפון איטליה, שם המקומיים דוברים גרמנית. מקור שמו הוא חלוקה של שתי מילים: "טרמין", שמה של העיירה האיטלקית בהגייה גרמנית ו"גווירץ", שפירושו הוא ארומטי ומתובל. התוצאה: יין חצי יבש עשיר בסוכר, שטעמיו מזכירים ליצ'י מתקתק או ורד עדין. ישראלים אוהבים גוורצטרמינר וברור מאוד למה. אנחנו אוהבים טעמים מתוקים במקצת, נהנים מכוס יין המתאימה לאקלים הישראלי ואוהבים את היינות שלנו קלילים, חצופים ומתמזגים באופן מושלם עם שמש חמימה.
שרדונה
כל מסעדה שמכבדת את עצמה, תוסיף לתפריט היינות שלה לפחות יין אחד מסוג שרדונה. הישראלים אוהבים אותו, הוא טעים לחך הישראלי ומחליק בגרון. בסקלה שבין יין קליל ליינות הכבדים יותר הוא מציע חווית טעימה מושלמת. היין הלבן והיבש הוא בן הלוויה האולטימטיבי למאכלים רבים והוא נחשב לאחד מהזנים האיכותיים ביותר לגידול בישראל – מהצפון ועד הדרום, מחבל הערבה ועד לצפון הגליל. אפשר ליצור ממנו יינות יבשים יותר ופחות, אפשר ליישנו בתנאים שונים, להפיק ממנו יינות מבעבעים ותוססים או שקטים וסולידיים – השרדונה גמיש והישראלים לא יכולים להפסיק לצרוך אותו, בצורת שמפניה חגיגית או לצד מנות פתיחה עשירות.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצעד היינות האדומים
פטיט סירה
בצרפתית הוא נקרא "דוריף", על שם מי שגילה את הזן במאה ה-18, ד"ר פרנסואה דוריף. עם השנים, הזן החדש שינה את צבעיו, את הרכביו הזניים וגם את שמו שהשתנה בינתיים ל"פטיט סירה". בשנים האחרונות הוא עושה קאמבק משמעותי למרכז הזירה האלכוהולית והישראלים אוהבים לאהוב אותו. מה שהחל בשנות ה-70 כנטיעות ניסיוניות של זן הענבים, הפך לתוצאה מרשימה וערבה מאוד לחך ולבחירה מועדפת על ישראלים רבים האוהבים את היין שלהם שזיפי, מתוק ובעל ניחוחות מרוכזים ונפלאים.
קברנה סוביניון
אחד הזנים הקלאסיים והאהובים בישראל כבר עשרות שנים ברציפות. מקורו של הקברנה סוביניון הוא באזור בורדו שבצרפת. הוא נחשב לזן אציל, המשלב בין זני ענבים מסוג סוביניון בלאן וקברנה פראן, כך על פי מחקרים גנטיים. בישראל הוא נחשב לאחד הזנים הנפוצים בתעשיית היין ויקבים. רבים מפיקים ממנו יין בעל צבע עמוק, גוף מלא ויין נפלא המשלב בין ארומות של תבלינים, פירות יער, שוקולד וסיגליות.
פטי ורדו
אחד היינות המסקרנים בענף היין. צבעו כהה מאוד, טעמו עוצמתי מאוד והארומות הנפלאות שלו משלבות בין ניחוחות עץ אלון, פירות יער שחורים ותבלינים טריים. יין בעל גוף מלא וסיומת ארוכה המיועד למי שבאמת אוהב יין ויודע להעריך את טעמו איכותי. הישראלים, בהחלט משתייכים לאסכולת המעריכים, שכן הפטי ורדו על אף שמוכר רק ליודעי חן, נמכר בהמוניו בישראל. מזג האוויר הנוח והשמש הקיצית, מסייעים להבשלתו והתוצאה – מענגת!
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
השולטים בכיפה: יינות בוטיק
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
