האם גוגל מחזיקה דפים סודיים בהם מוצג למפרסמים מידע על גולשים?
הרשות להגנה על פרטיות המידע של אזרחי האיחוד האירופי (DPC) היושבת באירלנד בוחנת בימים אלו האם גוגל מפרה את חוקי ה-GDPR (הגנת המידע) על שמירה והעברה של נתונים אישיים של אנשים פרטיים. על פי המידע שהועבר אליה על ידי חברת Brave, שבבעלותה דפדפן מתחרה, גוגל מחזיקה בדפים סודיים שדרכם היא משתפת מפרסמים במידע על גולשים ללא ידיעתם.
לטענת בכיר ב-Brave שהעביר ל-DPC הוכחות על המעשים הלא חוקיים לכאורה שגוגל ביצעה כנגדו, החברה מצאה דרך עוקפת שבאמצעותה נאסף המידע באקט שמפר את חוקי שמירת המידע שעליהם היא חתומה ואליהם היא מחויבת. המידע שהועבר ל-DPC מציג כיצד לכאורה גוגל "מדליפה" את המידע על הגולשים לצד ג' - מפרסמים וחברות פרסום.
הראיות שהציגה החברה לרשות המפקחת מעלה חשד שההפרה מתרחשת תחת מכניזם חשאי באמצעות מערכת ה"קונים המורשים" שלה, לשעבר מערכת ה-DoubleClick שפועלת על כ-8.4 מיליון אתרי אינטרנט בעולם. על פי תקנות שמירת הפרטיות, גוגל אמורה למנוע מחברות המשתמשות במערכת ה-RTB שלה (Real Time Bidding - רכש פרסום ברשת בזמן אמת באמצעות הצעות מחיר שמתחרות אחת בשנייה בכל רגע נתון), לבצע התאמות בין מידע לפרופילים של גולשים.
המידע החדש על פעילות גוגל, מוכיח עוד, כי לכאורה, החברה שהתחייבה שלא לשתף כלי זיהוי שבאמצעותם ניתן לגלות מידע מוטמן ומקודד של גולשים, ממשיכה לעשות זאת. הטענה כלפי גוגל היא שלגולשים מוצמד מעין רכיב שמזהה אותו ומידע זה מוצג בדפים מוסתרים לגולש שבהם נאסף המידע על ידי חברות אחרות. כמו כן בחברת Brave טוענים כי גוגל אפשרה לחברות רבות לשתף ביניהם את רכיבי הזיהוי שבאמצעותם נאסף ומשותף מידע על גולשים.
בחברה שהגישה לידי הרשות המפקחת את המידע מציינים כי נעזרו במחקר של מומחה דיגיטל בשם זאק אדוארדס (Zach Edwards) שבבעלותו חברת הייעוץ Victory Medium, שבחן מה עשתה גוגל עם לוג הגלישה של אחד מבכירי Brave, ד"ר ג'וני רייאן. מהמחקר של אדוארדס עלה כי המידע האישי של רייאן שותף על ידי גוגל באמצעות מה שנקרא Push Pages, דפים סודיים שבאמצעותם גוגל מזמינה חברות לשתף פרטים מזהים של גולשים כשאלו מעלים דף אינטרנט. לטענת רייאן, הוא מצא 6 עמודים שונים שמציגים את המידע שנאסף עליו לאחר שעה של גלישה באינטרנט באמצעות דפדפן כרום.
דפי ה-Push של גוגל מוגשים על ידי דומיין של גוגל בכתובת https://pagead2.googlesyndication.com שכבר אינה פעילה ולכולם אותו השם: cookie_push.html. כל דף כזה הוא בלעדי ונבדל באמצעות קוד בן 2,000 תגיות אותן גוגל מוסיפה כדי לאפיין באופו ייחודי כל גולש שעליו נאסף ומשותף מידע. בצירוף 'קוקיז' שנאספים על ידה, גוגל מאפשרת לחברות לזהות גולשים במצבים שלולי מידע זה - דבר זה לא היה מתאפשר.
על פי הבדיקה של אדוארדס ו-Brave עמודי google_push אינם מוצגים לגולשים המבקרים בעמוד אינטרנט, ובמקרה של גלישה ישירה אליהם לא יופיע בהם כל מידע. הראיות שהוצגו לרשות המפקחת על גוגל כוללים עמודי אינטרנט על כל הרכיבים המופיעים בהם, קבצים ועוד, שהמכשירים שבהם גלש ד"ר רייאן נתבקשו לטעון על ידי האתרים שבהם גלש.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
ב-Brave טוענים כי הראיות שהציגו מוכיחות כי גוגל חותרת תחת חוקי הגנת המידע שלה עצמה. כמו כן, החברה וגולשיה חשופים לשימוש לא ראוי על ידי חברות צד שלישי. בחברה טוענים כי חברות הקימו מכניזם דומה לזה של גוגל, של Push Pages, ללא ידיעת גוגל, דבר שמוכיח שוב כי מדיניות אבטחת המידע של גוגל אינה מספקת את ההגנה הדרושה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
