גוגל
צילום: iStock

האם גוגל מחזיקה דפים סודיים בהם מוצג למפרסמים מידע על גולשים?

החשדות נבדקים ידי הרשות המפקחת על פרטיות הגולשים. מחומר הראיות נראה שגוגל מצאה לכאורה דרך שעוקפת את הנחיות ה-GDPR שעליהם היא חתומה
משה בנימין |

הרשות להגנה על פרטיות המידע של אזרחי האיחוד האירופי (DPC) היושבת באירלנד בוחנת בימים אלו האם גוגל מפרה את חוקי ה-GDPR (הגנת המידע) על שמירה והעברה של נתונים אישיים של אנשים פרטיים. על פי המידע שהועבר אליה על ידי חברת Brave, שבבעלותה דפדפן מתחרה, גוגל מחזיקה בדפים סודיים שדרכם היא משתפת מפרסמים במידע על גולשים ללא ידיעתם. 

לטענת בכיר ב-Brave שהעביר ל-DPC הוכחות על המעשים הלא חוקיים לכאורה שגוגל ביצעה כנגדו, החברה מצאה דרך עוקפת שבאמצעותה נאסף המידע באקט שמפר את חוקי שמירת המידע שעליהם היא חתומה ואליהם היא מחויבת. המידע שהועבר ל-DPC מציג כיצד לכאורה גוגל "מדליפה" את המידע על הגולשים לצד ג' - מפרסמים וחברות פרסום. 

הראיות שהציגה החברה לרשות המפקחת מעלה חשד שההפרה מתרחשת תחת מכניזם חשאי באמצעות מערכת ה"קונים המורשים" שלה, לשעבר מערכת ה-DoubleClick שפועלת על כ-8.4 מיליון אתרי אינטרנט בעולם. על פי תקנות שמירת הפרטיות, גוגל אמורה למנוע מחברות המשתמשות במערכת ה-RTB שלה (Real Time Bidding - רכש פרסום ברשת בזמן אמת באמצעות הצעות מחיר שמתחרות אחת בשנייה בכל רגע נתון), לבצע התאמות בין מידע לפרופילים של גולשים. 

המידע החדש על פעילות גוגל, מוכיח עוד, כי לכאורה, החברה שהתחייבה שלא לשתף כלי זיהוי שבאמצעותם ניתן לגלות מידע מוטמן ומקודד של גולשים, ממשיכה לעשות זאת. הטענה כלפי גוגל היא שלגולשים מוצמד מעין רכיב שמזהה אותו ומידע זה מוצג בדפים מוסתרים לגולש שבהם נאסף המידע על ידי חברות אחרות. כמו כן בחברת Brave טוענים כי גוגל אפשרה לחברות רבות לשתף ביניהם את רכיבי הזיהוי שבאמצעותם נאסף ומשותף מידע על גולשים. 

בחברה שהגישה לידי הרשות המפקחת את המידע מציינים כי נעזרו במחקר של מומחה דיגיטל בשם זאק אדוארדס (Zach Edwards) שבבעלותו חברת הייעוץ Victory Medium, שבחן מה עשתה גוגל עם לוג הגלישה של אחד מבכירי Brave, ד"ר ג'וני רייאן. מהמחקר של אדוארדס עלה כי המידע האישי של רייאן שותף על ידי גוגל באמצעות מה שנקרא Push Pages, דפים סודיים שבאמצעותם גוגל מזמינה חברות לשתף פרטים מזהים של גולשים כשאלו מעלים דף אינטרנט. לטענת רייאן, הוא מצא 6 עמודים שונים שמציגים את המידע שנאסף עליו לאחר שעה של גלישה באינטרנט באמצעות דפדפן כרום. 

דפי ה-Push של גוגל מוגשים על ידי דומיין של גוגל בכתובת https://pagead2.googlesyndication.com שכבר אינה פעילה ולכולם אותו השם: cookie_push.html. כל דף כזה הוא בלעדי ונבדל באמצעות קוד בן 2,000 תגיות אותן גוגל מוסיפה כדי לאפיין באופו ייחודי כל גולש שעליו נאסף ומשותף מידע. בצירוף 'קוקיז' שנאספים על ידה, גוגל מאפשרת לחברות לזהות גולשים במצבים שלולי מידע זה - דבר זה לא היה מתאפשר. 

על פי הבדיקה של אדוארדס ו-Brave עמודי google_push אינם מוצגים לגולשים המבקרים בעמוד אינטרנט, ובמקרה של גלישה ישירה אליהם לא יופיע בהם כל מידע. הראיות שהוצגו לרשות המפקחת על גוגל כוללים עמודי אינטרנט על כל הרכיבים המופיעים בהם, קבצים ועוד, שהמכשירים שבהם גלש ד"ר רייאן נתבקשו לטעון על ידי האתרים שבהם גלש.  

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ב-Brave טוענים כי הראיות שהציגו מוכיחות כי גוגל חותרת תחת חוקי הגנת המידע שלה עצמה. כמו כן, החברה וגולשיה חשופים לשימוש לא ראוי על ידי חברות צד שלישי. בחברה טוענים כי חברות הקימו מכניזם דומה לזה של גוגל, של Push Pages, ללא ידיעת גוגל, דבר שמוכיח שוב כי מדיניות אבטחת המידע של גוגל אינה מספקת את ההגנה הדרושה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.