מחוברים, קונים וחוששים: מגמות הסושיאל שיקבעו את העתיד
בשנה שעברה, ליגת ה-MLB חתמה על הסכם שידור בלעדי עם פייסבוק שבמסגרתו הפיקה ושידרה הרשת החברתית 26 משחקים בשידור חי אונליין תמורת 30 מיליון דולר ששילמה לליגת הבייסבול האמריקאית. היוזמה הראשונית הפכה להצלחה שהניבה 123 מיליון צפיות למשחקים בפייסבוק - מה שהוביל את ה-MLB לחתימת הסכם דומה ב-2019.
פייסבוק חתמה על הסכם נוסף עם אחת מליגות הכדורגל החשובות והנצפות בעולם, ה-LA LIGA הספרדית שבמסגרתו תעביר שידורי לייב סטרים של המשחקים בהודו, ובחינם, למשך 3 העונות הבאות. השותפות הזו פותחת את שוק הכדורגל הספרדי למדינה שבה חיים 1.3 מיליארד אנשים ומציגה את אחד המודלים החדשים להזרמת מחזורי הכנסות הן לרשתות החברתיות המארחות והן לליגות שמוכרות את זכויות השידור ובעיקר פותחות דלת לשוק חדש של צופים שהופכים לאוהדים.
צעדיו הראשונים של עולם הכדורגל בפייסבוק, באמצעות שידורים חיים, הוא אחד מהטרנדים הבולטים והמובילים בעולם הסושיאל כיום – תחת ההגדרה של Social Sport. דו"ח תקופתי מקיף של חברת המחקר Global Web Index שפורסם לאחרונה עורך סקירה של הטרנדים החשובים והמובילים בעולם הסושיאל כיום ובשנים הקרובות וכולל בנוסף ניתוח של טרנדים נוספים, בדגש על דור ה-Z, כגון שיחות וידאו משותפות, עלייתו של ה-Dark Social, ה-LIBRA של פייסבוק, הפרסומות שצפויות להשתלב בוואטסאפ, תכני בידור בסושיאל, מהפיכת ה-G5, עלייתה של אפליקציית TIK-TOK ומוסיקה בסושיאל בכלל וספוטיפיי.
הדו"ח כולל גם ניתוחים על הקשר (ההפוך) בין שימוש ברשתות חברתיות לתחושת רווחה ואיכות חיים, וזמן השימוש היומי הממוצע בסושיאל, שמוביל גם לתחושת הרוויה והמיצוי. ברבעון ה-1 של שנת 2019, זמן השימוש היומי הממוצע נשאר קבוע או ירד ב-20 מתוך 45 שווקים גלובליים שנמדדו, לעומת 2018. ההסבר, על פי כותבי הדו"ח, נעוץ ככל הנראה במודעות הגוברת של משתמשים רבים לזמן הרב אותו הם מבלים מול המסכים ובמקביל לשכיחותן העולה של אפליקציות דיגיטליות שנועדו לשמור על רווחת חייו של המשתמשים.
דור ה-Z מזניק את השימוש בשיחות וידאו
ממצא מרכזי נוסף מתוך הדו"ח מצביע על העלייה בשימוש בשיחות וידאו בכל הקהלים, מבני נוער לסטודנטים ולקהל בוגר יותר. עם זאת, דור ה-Z, ילידי שנות ה-2000 ומעלה, שביכולתם לקבוע את עתידה של המגמה, הם הקהל המרכזי שמרכז את מירב תשומת הלב. בהקשר זה מציין הדו"ח אפליקציות כגון Houseparty ו-Squad שיותר מכולן ניצבות בצומת בין בידור ותקשורת לבילוי במרחבים וירטואליים.
במבט צופה קדימה, 2 האפליקציות שמתמחות בשיחות וידאו ומאפשרות מפגש רב משתתפים, עשויות לסמן את היעד העתידי של תחום הסושיאל. לא בכדי חברת EPIC GAMES שמחזיקה בבעלותה את מותג המשחקים שכבש את ילדי העולם Fortnite רכש לאחרונה את אפלקציית Houseparty. בסקרים שנערכו בקרב בני נוער, מחצית מהם העידו כי המשחק עוזר להם לשמור על קשר עם חברים ומלמד אותם על עבודת צוות. 40% מהם דיווחו עוד, כי המשחק שיפר את כישורי התקשורת שלהם. תרחיש הקיצון של מצב זה, בהתבסס על הפופולריות העצומה של המשחק, יכול להגיע עד לכך ש- Fortnite ישמש כמודל לרשת חברתית חדשה.
מחוברים, אבל
בעוד שבשנת 2013 צרכני רשתות חברתיות החזיקו בממוצע 4 חשבונות מדיה חברתית, כיום, כשההיצע ב-6 השנים האחרונות עלה באופן ניכר, הממוצע עומד על 8.1. העלייה בשיעור של 100% היא עדות למקומה של המדיה החברתית בחיינו, אך גם תמרור אזהרה שהגולשים אינם מתעלמים ממנו. שנת 2017 הייתה הראשונה שבה לא נרשמה עליה משמעותית ראויה לציון במספר הממוצע של חשבונות סושיאל לאדם ומגמה זו תמשיך ב-2019. המשמעות היא הקושי הרב בהחדרת אפליקציה חברתית חדשה לחיינו ובמקביל אף ויתור על אפליקציות מסוימות בהמשך או החלפתן באחרות-עדכניות יותר.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
טרנד נוסף שהוטבע לראשונה ב-2012 תחת המונח Dark Social מתייחס לתעבורת האינטרנט שאינה חשופה בפלטפורמות חברתיות באופן פומבי, אלא מועברת בין חברים/גולשים בדרך ישירה ופרטית. מדובר אמנם בתקשורת שכולנו עושים בה שימוש, באמצעות אימייל או הודעות פרטיות באפליקציות מסרים מידיים (כגון וואטסאפ) אך היקף התעבורה מייצג נתח משמעותי של שיחות שבחלקן כוללות התייחסות למותגים – שעוברות מתחת לרדאר של המפרסמים שאינם זוכים לנגישות אליהן.
גילאי 16-24 מחפשים תוכן ולא חברים
במבט חברתי רחב יותר, המחקר מגלה שינוי עמוק במניעי השימוש ברשתות חברתיות. אם בעבר, המוטיבציה המרכזית לשימוש בסושיאל הייתה אינטראקציה עם חברים (39% מהנשאלים), האבולוציה של התחום דחקה את המניע הזה למקום השני כשאת הבכורה תופסת סיבה אחרת – התעדכנות בחדשות (40% מהנשאלים). את המקום השלישי בדירוג הסיבות לשימוש בסושיאל תופס הרצון בתכנים בידוריים (38%), אך סיבה זו היא גם הצומחת ביותר בשנים האחרונות.
בפילוח קהלים לפי גילאים, בני ה-16 עד 24 הם הקהל שדירג במקום הראשון (47%) את "חיפוש אחר תכנים בידוריים ומצחיקים" כסיבה המובילה לשימוש בסושיאל, ואחריה את "להעביר זמן פנוי" (46%). במקום השלישי עם ירידה מורגשת, ניצבת "שמירה על קשר עם חברים" כסיבה לשימוש בסושיאל.
יעד המטרה של כל הפלטפורמות: להשלים קנייה מבלי לצאת מהאפליקציה
מבחינת מכירות ואי-קומרס, השלמת תהליך רכישה מבלי לצאת מרשת חברתית היא אחת המגמות הדומיננטיות של השנה האחרונה ויעד המטרה של כל הפלטפורמות. מסחר בסושיאל הפך למנוע צמיחה מרכזי עבור הגדלת המחזורים, מעבר לפרסום המסורתי. באסיה, פלטפורמות לוקאליות מצליחות כגון WeChat ו-Line הצליחו להטמיע פעילויות מסחריות שכוללות מגוון רחב, מהזמנת מוניות עד לתשלום במסעדות. באירופה, מנגד, השווקים המערביים עדיין מתקשים בחינוך השוק, בעיקר בגלל החשש של הצרכנים לחשיפת פרטיהם הפיננסיים האישיים. למרות שהגולשים בשווקים מערביים אירופה משלימים את הליך הרכישה עד לסופו, רגע הקנייה הוא עדיין מכשול עבורם והם יעדיפו לעבור לאתר האינטרנט של החברה.
המוסיקה, שמאז ומתמיד היוותה נדבך מרכזי בחיי האדם, היא טריטוריה נוספת עם פוטנציאל סושיאלי גבוה. במערב, יוטיוב וסאונדקלאוד הן הפלטפורמות הגלובליות היחידות שמגשימות את ההיבט הסושיאלי בתוכן. אליהן מצטרפת אפליקציית TikTok שהפכה לפופולרית מאוד בקרב צעירים ולאחרונה חצתה את קו המיליארד הורדות בעולם. האפליקציה החלה לשלב לאחרונה פרסומות בשוק האמריקאי לצד החשש שפמפום גובר של מודעות עשוי להפוך את האפליקציה להרבה פחות אהודה.
TikTok. חצתה את קו מיליארד ההורדות בעולם
ByteDance החברה שמחזיקה את TikTok בבעלותה מתכננת להשיק שירות מוסיקה בתשלום שיהווה תחרות לאפליקציות כגון ספוטיפיי ואפל מיוזיק. הפלטפורמה בתשלום מיועדת לשווקים מתפתחים, שם שירותי המוסיקה מהמערב לא ממש הצליחו לתפוס אחיזה. במקביל, נראה שסנאפצ'ט שמנהלת שיחות ומגעים עם מספר חברות תקליטים גדולות, תכנס גם היא לגזרת המוסיקה.
כל היוזמות הללו הן רק המתאבן לדבר האמיתי – צעד קדימה של פייסבוק, יחד עם כל מותגי הסושיאל שלה לתוך שירותי המוסיקה. מגרש המשחקים של פייסבוק כול להכיל הצעות בתחום המוסיקה שיקסמו הן לצעירים והן למבוגרים יותר. אינסטגרם יכולה לשמש זירה מתאימה שתספק חוויה למשתמשים צעירים, בה יוכלו לשתף חברים, כמו גם לסדר תיקיות מוסיקה במסנג'ר ולהעלות סטורי'ס עם רקע מוסיקלי בפייסבוק.
- 1.קטנוני 04/08/2019 16:51הגב לתגובה זוMLB זו ליגת הבייסבול, לא הכדורגל..
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
